Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Sako 85 - Fastkilat slutstycke

Featured Replies

Publicerat

Delvis skurna ytor är nog vanligare än oskadade på geneme mans bössor, men att gå från noll till totalt sammanskurna måste ändå anses som mycket ovanligt. Även om lådan är i rostfritt så skulle det förvåna mig mycket om sako varit så dumma att de även gjort bulten i rostfritt, men det får vara osagt. Normalt sett börjar det skära på en mindre yta för att sedan sprida sig, för att efter ett tag kunna se ut och kännas ganska eländigt.

Bössan i fråga är väll dessutom en Hunter, dvs kolstål?

//LiMe

Publicerat

Jag köpte en ny Sako 85 och det du beskriver låter ju onekligen som en felkonstruktion vilket de borde upptäckts i fabrik då de provskjuter bössorna innan leverans. Jag skulle reklamera och begära en ny. Min egen har jag inte ett fel på och den fungerar utmärkt. Slutstycket går suveränt. Vid det här laget är jag nog uppe i 700-800 skott.

Publicerat

dem hade fått upp slutstycket med hjälp av gummihammare.

:blink: Hade personligen skruvat ur pipan på den istället för sån misshandel då pipan lika måste ur för att åtgärdas. Nåväl, även om rf skär lätt så om jag får lämna mina 5 ören så tror jag inte dom har skurit så fort. Gissar mer på övertryck men det får väl visa sig. Tight patronläge är då nys som sagts tidigare.

När jag var en liten parvel hade farsan en Voere 308 som betedde sig konstigt då man stängde slutstycket försiktigt. Den kärvade ordentligt då man skulle öppna bulten efter skott men stängde man med lite kraft var det aldrig problem. Men den förklaringen kan ju ligga i namnet :wink:

Publicerat

Rostfritt skär fruktansvärt lätt. Det vet alla som har skruvat med rostfria skruvar o muttrar. Och det behöver inte gå gradvis utan det kan ta bomfast på en gång. Det avhjälps med rätt smörjning.

Att knacka upp slutstycket som dom gjort låter direkt olämpligt i mina öron. Nej begär ett nytt vapen så du inte får problem i framtiden.

Publicerat

Rostfritt mot rostfritt skär fruktansvärt lätt, just därför man gör slutstycket i kolstål, så att inte stålmolekylerna ska vara allt för kära i varandra... :tongue:

Att skära ihop en gänga är en helt annan sak än två plana ytor. Inte omöjligt, men jag har svårt att tro det.

Publicerat

Att skära ihop en gänga är en helt annan sak än två plana ytor. Inte omöjligt, men jag har svårt att tro det.

Håller med. En gänga är som gjord för att skära med vinklade ytor som gnider mot varann.

Publicerat
  • Författare

Dem ringde från butiken idag och det visade sig att det var trångt patronläge.

Dem mätte först patronläget och sedan jämförde dom också olika patroner, Winchester skulle tydligen passa bättre.

Hur som helst så är bössan på väg till Finland och Sako´s fabrik för att åtgärda problemet!

Publicerat

Frågade du hur fabriken lyckades borra ett 8mm hål med en 10mm borr? :pinch: Att borra ett 10mm hål med 8mm borr är inte svårt, men det omvända är helt klart bökigt. Att kammra kort är väll möjligt, men då hade situationen varit tvärt om, dvs att du inte kan stänga slutstycket.(Det där med borr är en metafor..)

Hur som, killarna på fabriken kommer nog klura ut vad som gått galet. Är myyyycket skeptisk till att killarna på fabriken kommer ha samma åsikt som butiken som sålt bössan.

//Peter

Publicerat

Tack Peter för ditt inlägg så slapp jag göra det klargörandet. /Christian

Publicerat

Norma har haft en del hylsor som har "växt" på längden vid skott (Har uppräckt det på min tikka med ny fabriks ammo) kan det vara det som är felet då den "kilar" fast slutstycket bakåt? Mitt slutstycke har dock inte fastnat.

Tänkte på det med patronläget. För ska slutstycket skära fast krävs det mycket, plana ytor som går mot varandra, skulle vara det om det kommit in sand eller nått vid repetering. Det krävs ju inte så mycket för att det skall toka till sig.

Hoppas du får tillbaka en pang som funkar, låt dig inte störas på problemet iaf, och det skall smörjas, har du inte gjort värnplikten ? :cool:;)

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

Tänkte jag skulle uppdatera status på min Sako 85 hunter som jag lämnat in.

Jag kan tyvär inte säga så mycket då jag fortfarande inte fått tillbaka min pang ännu!!!

Vill så gärna ha tillbaka den innan hela säsongen är slut!!

Publicerat

Tänkte jag skulle uppdatera status på min Sako 85 hunter som jag lämnat in.

Jag kan tyvär inte säga så mycket då jag fortfarande inte fått tillbaka min pang ännu!!!

Vill så gärna ha tillbaka den innan hela säsongen är slut!!

Trist, hoppas du får den snart - och då med en förklaring om vad problemet var.

Publicerat

Vi är nu runt 3 månader sedan pangen blev obrukbar, har du reklamerat den helt vid detta lag, det hade jag nog gjort, att behöva vänta så här länge för ett garantiarbete är inte min uppfattning av vad som är inom skälig tid.

/Christian

Publicerat

Håller helt med Christian! Kräv att få ut en helt ny o det omgående på lånelicens tills polisen gjort sitt. Om jag var du skulle jag även kräva att Sako står för kostaden för den nya licensen.

Hoppas det löser sig!

Mvh:Per

Publicerat
  • Författare

Fick besked idag att Sako Sverige inte klarar att fixa problemet då dem har fel verktyg. Detta tog dem tydligen närmare 3 månader att komma fram till.

Så nu ska jag få tillbaka vapnet som är testat med ammunition som passar, när jaktsäsongen är över ska den skickas till Finland för reparation.

Skapligt rörigt!

Publicerat
  • Författare

Kan säga att som nybörjare och detta mitt första vapen så är jag inte direkt imponerad av Sako`s produkter !

Publicerat

Kräv nytt! Gå inte med på detta! Ibland går det åt att bli lite förbannad!

Publicerat

3 månader är långt ifrån skälig reparationstid. Kan de inte avhjälpa felet har du dessutom rätt att kräva ny vara eller häva köpet (pengarna tillbaka). Du har även rätt till skadestånd. Skadestånd i det här fallet är kostnader som uppkommit dig pga sako. Sedan att få ut pengarna är en annan sak. läs på konsumentverkets hemsida.

Jag hade hävt köpet/krävt få ny vara som allra minst.

Publicerat

Jag blir också gruvligt irriterad å dina vägnar.

Egentligen tror jag inte att det är så mycket Sakoprodukterna som är problemet, även om du

hade oturen att få problem med din bössa. Däremot kan man ifrågasätta hur de skött ärendet

gentemot dig som kund.

Ta reda på en kompis som pratar finska så får han dämma knytnäven i bordet och säga några

väl valda ord på finska så ska du se att det kanske blir fart.

Publicerat

Sen ska väl olsson vända sig till där han köpte bössan, egentligen.

Publicerat

Sen ska väl olsson vända sig till där han köpte bössan, egentligen.

Det har du ju iofs. rätt i.