Publicerat November 21, 201213 yr Hallå! Tänkte kolla lite med er som är mer erfarna på det här med trofébedömning av råbockstroféer, om denna bock har någon chans till en peng? Jag vill veta om det ens är värt att åka till Jägarförbundets kontor för bedömning. Stånglängden är 20 cm ganska exakt på båda stängerna och avståndet mellan stängerna på det bredaste stället är ca 11cm. Det är ingen bjässe precis, men en fin skogsbock och jag är ändå ganska nöjd med den för att vara min första bock Jag tror personligen att den inte kvalar in för medalj, men man vill ju heller inte missa en sådan, om den nu skulle uppnå de poängen som krävs. Så vad säger ni som "vet" om min trofé? Går det att med hjälp av dessa bilder avgöra om det finns en chans? Vore tacksam för svar Med vänliga hälsningar Andreas
Publicerat November 22, 201213 yr Gratulerar till en mycket fin skogsbock! Vikten är ytterst avgörande för en råbockstrofe så addera gärna vikten till ekvationen så kommer säkert någon av forumets trofejägare kunna hjälpa dig. Lycka till!
Publicerat November 22, 201213 yr Problemet är ju att skallen är sågad så den går ju inte att bedöma....
Publicerat November 22, 201213 yr Problemet är ju att skallen är sågad så den går ju inte att bedöma.... Struntprat. Vänta 3 månader bara innan -Carl på sin galaxy
Publicerat November 22, 201213 yr Sågad skalle går att bedöma. Men det ska vell helt vara hel skalle? Eller tjänar man inte lite vikt då även efter de dragit bort några gram
Publicerat November 22, 201213 yr Ja ofta tjänar man på att bedömma trofen med hel skalle men det är skulle tro att dom flesta bedömmer dom när man har sågat dom. /Fredrik
Publicerat November 22, 201213 yr Klart att den kan vara sågad vid bedömningen! Har man hel skalle drar dom av 90g av vikten, det gör dom inte med den sågade skallen. Det man tjänar på med en hel skalle är att dom svenska bockarna har ett lite kraftigare kranium som generellt väger lite mer än bockar i andra länder. Och man kan då tjäna några gram vid en bedömning av en hel skalle jämfört med en sågad skalle då det är en internationell mätmetod Väg din trofé efter 3 månader och se om det är värt att lämna in den. Väldigt fin bock iallafall
Publicerat November 22, 201213 yr Författare Struntprat. Vänta 3 månader bara innan -Carl på sin galaxy Om jag förstår dig rätt nu så menar du att jag ska låta trofén vänta/torka i tre månader efter det att den är iordninggjord? Inte tre månader efter 16:e augusti? Eller?
Publicerat November 22, 201213 yr Författare Problemet är ju att skallen är sågad så den går ju inte att bedöma.... Om du läste hela inlägget så frågar jag dem som vet...inte dem som tror sig veta
Publicerat November 22, 201213 yr Författare Gratulerar till en mycket fin skogsbock! Vikten är ytterst avgörande för en råbockstrofe så addera gärna vikten till ekvationen så kommer säkert någon av forumets trofejägare kunna hjälpa dig. Lycka till! Jag ska göra ett försök med att plocka bort skallen ifrån skölden inom kort, så återkommer med vikten då!
Publicerat November 22, 201213 yr Om jag förstår dig rätt nu så menar du att jag ska låta trofén vänta/torka i tre månader efter det att den är iordninggjord? Inte tre månader efter 16:e augusti? Eller? Ja för att få godkänd vikt.... -Carl på sin galaxy
Publicerat November 22, 201213 yr Vad är gränsen till brons? Är det 350 gram? Har en bockskalle som jag sköt för 1 år sen som väger 378 g nu. Kanske värt ett försök? Stånglängd 28 cm utlägg 17 cm
Publicerat November 22, 201213 yr Vad är gränsen till brons? Är det 350 gram? Har en bockskalle som jag sköt för 1 år sen som väger 378 g nu. Kanske värt ett försök? Stånglängd 28 cm utlägg 17 cm Väger den 378g med skalle är det inte lönt att bedöma den eftersom du då måste dra av 90g. En skalle som är sågad måste också vara korrekt sågad annars blir det avdrag. Väger den däremot 378g rättsågad så är det sanolikt en bronsmedalj.
Publicerat November 22, 201213 yr Jag har sågat några råbockskallar nu och jag har fått lära mig att den korrekta sågningen görs i underkant på ögonhålan. Alltså sågar man bort lite av ögonhålans nedre del Rätta mig om jag har fel..... Mvh John
Publicerat November 22, 201213 yr Så ser den ut Den ska som sagt vara sågad i ögonhålans nedre kant (så att lite av ögonhålan sågats bort) Denna är sågad ovanför tandrötterna och enligt nya bestämmelser i år dras då 65 gram av (rätta mig om jag har fel) Skulle denna vara sågad i ögonhålan och väga 378 når den ca 110p dvs brons.
Publicerat November 22, 201213 yr Jag ska göra ett försök med att plocka bort skallen ifrån skölden inom kort, så återkommer med vikten då! Gör det! För den har fin färg och sånt i övrigt så väger den 360-370 bör den klara sig!
Publicerat November 23, 201213 yr Författare Kyeds trofe är korrekt sågad. Känns skönt det! Den är inlämnad hos en gubbe i jaktlaget som jag har fullt förtroende för att han gör rätt
Publicerat November 24, 201213 yr Kyeds trofe är korrekt sågad. Jag är lite tveksam till det. Min trofe jag bedömde i sommras var sågad ganska exakt likadant o på den fick jag avdrag. Som jag förstod det på bedömaren ska snittet gå från örongången genom mitten av ögonhålan vilket lämnar mycket lite kvar av näsbenet. På bilden av den monterade skallen syns ganska mycket av näsbenet. Davids bock är helt felsågad och skulle få ett stort avdrag, minst 30-40g och då är det tveksamt om det blir medalj.
Publicerat November 24, 201213 yr Varför chansa med sågning, bedömning av helskalle eliminerar väl problemet? - från en som inget vet men skriver det ändå :-o