Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ämne för medaljchans?

Featured Replies

Publicerat

Precis ! Är det medaljläge så såga inte skallen ! Denna sköt jag förra året 490 g

post-828-13537835709138_thumb.jpg

Publicerat

Sant att det lønar sig med helskalle men frågan handla væl inte om det...lite sent med helskallebedømning nær den redan ær kapad...

Publicerat

Nä så är det ju i detta fall men jag har i alla fall fått lära mig att inte såga skallar som har medaljchans. Ber om ursäkt till trådförfattaren om jag var otydlig ovan.

Publicerat

Med dom nya hornfästerna där man hänger upp hela huvudet ser bättre ut än sågat tycker jag i alla fall

Publicerat
  • Författare

Sant att det lønar sig med helskalle men frågan handla væl inte om det...lite sent med helskallebedømning nær den redan ær kapad...

Kloka ord!

Publicerat
  • Författare

Med dom nya hornfästerna där man hänger upp hela huvudet ser bättre ut än sågat tycker jag i alla fall

Och jag tycker personligen tvärtom, snyggast med sågad skalle uppsatt på en sköld :smile: Men valet om trofén ska vara sågad eller ej är väl upp till var och en, efter eget tycke och smak. Jag valde sågad skalle...och som en vis man sa tidigare, lite sent att debattera detta nu kanske, iaf angående min trofé :smile: Jag väger den som den är efter tre månader och så får vi se hur långt det räcker! Det jag ville ha hjälp med var väl vad utseende och storlek vid en första anblick säger om chanserna till medalj, efter de förutsättningar som finns :smile:

Tack för svaren iaf!

Mvh

Andreas

Publicerat

Fin bock, medalj eller inte.

Grattis

//

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

Hallå!

Tänkte kolla lite med er som är mer erfarna på det här med trofébedömning av råbockstroféer, om denna bock har någon chans till en peng? Jag vill veta om det ens är värt att åka till Jägarförbundets kontor för bedömning.

Stånglängden är 20 cm ganska exakt på båda stängerna och avståndet mellan stängerna på det bredaste stället är ca 11cm.

Det är ingen bjässe precis, men en fin skogsbock och jag är ändå ganska nöjd med den för att vara min första bock :smile:

Jag tror personligen att den inte kvalar in för medalj, men man vill ju heller inte missa en sådan, om den nu skulle uppnå de poängen som krävs.

Så vad säger ni som "vet" om min trofé? Går det att med hjälp av dessa bilder avgöra om det finns en chans?

Vore tacksam för svar :smile:

Med vänliga hälsningar

Andreas

Nu har jag vägt min trofé, men upptäckte samtidigt att gubben som gjort iordning hornet limmat fast en träkloss i skallhålan, antagligen för att det blir lättare att montera skallen på skölden då, menmen... Vikten med träkloss är iaf 328g, så skallen kanske väger någonstans mellan 300-315g utan träkloss, för jag vet ju inte vad klossen väger exakt.

Personligen tror jag inte att vikten, längden och utlägget sammanräknat räcker för medalj tyvärr. Men det är ju en fin trofé ändå :smile:

Mvh Andreas

Publicerat

Skjuter du en bock till som du tror är på gränsen så spara hela kraniumet och då kan du ta med denna till konservaton på samma gång och höra vad han säger. Är det ingen medalj kostar det inget så du har inget att förlora på det :)

Publicerat
  • Författare

Skjuter du en bock till som du tror är på gränsen så spara hela kraniumet och då kan du ta med denna till konservaton på samma gång och höra vad han säger. Är det ingen medalj kostar det inget så du har inget att förlora på det :)

Jo, har fått det klart ör mig nu att det är så man ska gå tillväga :smile:

Publicerat

Jag tycker att vikten som utgör mest poäng på råbockar är fel !

(ja, jag vet att det är så men ändå!)

Som övrigt vilt där man mäter med mått mätt ger ju en rättvisare poäng tycker jag. För hur man kapar en skalle ska ju f*n inte ha nån betydelse för om trofén bär medalj eller ej. I såna fall ska det ju inte heta trofébedöming  utan "tyngsta bockhuvudet".

Ett medalj horn som torkat kan efter några år tappat så mycket vikt att den inte längre kvalar in till medalj vid en ny bedömning. Är det rätt eller ej?

Vill vi ha stora fina horn eller gigantiska skallar med nån klump till hornmassa på ? 

Tycker nog själv att längden borde göra mer än vikten i min värld.

Publicerat

Jag håller med föregående talare. För två-tre år sedan sköt jag en bock som hade otroligt vackra horn, ordentligt färgade, långa, fina & långa taggar. Men den räcker inte till för att de inte är tillräckligt grova. Trots det måste jag säga att det är ett av de vackraste horn jag sett. Även om det är beundransvärt med de grova guld-bockarna så känns de inte fullt lika estetiskt tilltalande. Någon som håller med?

Publicerat

Grattis till första bocken, medalj eller inte så var den rejäl och bjöd säkert på ett fint jaktminne!

Jag tycker personligen att det ser räligt ut med genomsågade ögonglober. Massakerat t.o.m. Nä, snyggare blir det med hel skalle, monterad på en sköld anpassad för sågad hjortskalle. 

Man kan vara lite försiktig när man pillar rent den hela skallen, vilket naturligtvis är lite pilligare än en sågad. Runt nosen finns massa broskväggar som är lätta att krasa sönder och förstöra. Är man bara försiktig så torkar dom hela till fint till skelett dom med, å alltid tjänar man ju några gram :-)