Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Sista gången gillt?

Featured Replies

Publicerat

Ja, frågan är om det blir "sista gången" som man byter klass1 studsare, antagligen inte. Nu har jag dock gjort det igen och detta kommer att bli ett litet projekt.

Precis som de uppmärksamma av er har kunnat se så har jag haft en Heym SR21 i 6,5 & 9,3 ett tag. Tyvärr så vill den inte hålla sig inom mina ramar vid pipbyte utan den ändrar gärna träffläget lite och det är oacceptabelt hos mig.

Lyckades att hitta en vapenhandlare som hade ett par billigare bössor som jag kunde tänka mig att byta ut min mot. En av dessa två bössor blev en Ruger M77 MKII S.S (syntetic stainless) i 308win som kommer att bli min primära och enda klass1 studsare. Detta medför att jag kommer att få bygga om den en aning för att den ska täcka upp min jakt så bra som möjligt.

Egentligen ville jag ha en Ruger M77 MKII LS (Laminated stainless) men det hade de ingen hemma som skulle gå att få svensk jaktlicens på (för kort piplängd).

Så det första som jag valt att genomföra när jag väl får hem bössan är att byta ut syntetstocken mot en laminatstock.

Då denna bössan kommer att täcka bland annat jaktformer som eftersök, drevjakt och eventuell hundvallning så kände jag att det gärna fick vara en strimma rött eller orange eller någon annan "signalfärg". Tyvärr så har inte Boyds några illröda eller orange stockar utan det närmsta jag kom var deras "Royal Jaccaranda" så det fick bli en sådan:

post-2176-13538714189908_thumb.jpg

Tror att det kan bli kanon faktiskt och ordern lades för en timma sedan.

När bössan väl är hemma så kommer jag dessutom att korta pipan från 56cm till 47-50cm, får se lite hur balanspunkten ändras och hur det kommer att se ut osv.

Trycket ska givetvis bytas mot något bättre. Standard tryckena är oftast en "mardröm". Funderar på ett Rifle Basix 14 Oz - 2 1/5lbs då jag brukar föredra trycken runt 800-1000g för bössor som ska nyttjas för skytte även på löpande vilt.

För lugnt och sannsat skytte ifrån torn eller liggande på backen då har jag gärna en vikt på neråt 500g.

Kommer även att sätta in "fluch-cup" fäste på vänster sida av kolven och löda på ett löstagbart rembygelfäste på pipans vänstra sida för att kunna bära bössan platt mot ryggen när man ska gå längre sträckor.

På toppen kommer den till att börja med bära mitt Docter 2,5-10x48 så får jag se om jag köper snabbfästen och ett mindre sikte så småningom. Men vi provar såhär först.

Vad har jag tänkt mata den med då?

För träning och jakt på mindre vilt typ hjort och rådjur hade jag tänkt mig 165grs SST.

För drevjakterna, eftersöken och grisvaken hade jag tänkt ladda 165/168grs TTSX.

Nå vad tror ni? Kan det här bli något?

Mvh/Joacim

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

• Svar 72
  • Visningar 14,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• You need to get laid!

• <3 Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

• Då har man äntligen fått hem bössorna. Har monterat kolven nu och det blev riktigt jäklar bra måste jag säga. Några cm kortare pipa och balanspunkten kommer att hamna perfekt vid främre lådskruven

Posted Images

Publicerat

Nå vad tror ni? Kan det här bli något?

Absolut! :thumbsup: Verkar ju illa med träfflägesförändring vid kaliberbyte, så jag förstår absolut att du vill byta. Intressant att du går tillbaka till Ruger igen - du verkar nöjd med dessa?

Hur går det med Boydsstocken - är den på väg? Skrev inte MarkusR om att de inte processar internationella orders? Kanske bara gäller vissa stockar?

Vad blir det för parbössa till 308:an? :)

Publicerat

Riflebasix tryckena är faktiskt riktigt dugliga, iaf de remingtontrycken jag haft! Ska faktiskt ta och beställa ett till eftersom jag inte lyckas få orginaltrycket tillräckligt bra trots fullständig polering...

Publicerat

Trevligt att vi blir Rugerbröder, men löda på rosttrögt går väl vad jag vet inte så du får nog glo i Recknagel katalogen efter en ring med remfäste.

En 180gr Rhino vore ju som perfekt för det du ska ha den till ;)

Skickat från min HTC Sensation Z710e

Publicerat
  • Författare

Absolut! :thumbsup: Verkar ju illa med träfflägesförändring vid kaliberbyte, så jag förstår absolut att du vill byta. Intressant att du går tillbaka till Ruger igen - du verkar nöjd med dessa?

Ja det har jag varit. Problemet sist var väll att jag inte var skytt/jägare nog att uppskatta och se fördelarna med 280in jag hade utan där såg jag bara nackdelarna när de kom fram med skotträdsla osv.

Hur går det med Boydsstocken - är den på väg? Skrev inte MarkusR om att de inte processar internationella orders? Kanske bara gäller vissa stockar?

Såvitt min amerikanska-kunskap kunde urskilja så är det grönt ljus så länge man är under $100 på sin order. Har svårt att se varför Sweden skulle finnas med i scrollistan annars och kolven verkar onekligen röra på sig :thumbsup:

Vad blir det för parbössa till 308:an? :)

Det kommer ju i första hand att bli Remington 700 VLSen i 243win efterhand kanske även en "passbössa" utan superkort pipa. Vi får se.

/Joacim

Publicerat
  • Författare
Riflebasix tryckena är faktiskt riktigt dugliga, iaf de remingtontrycken jag haft! Ska faktiskt ta och beställa ett till eftersom jag inte lyckas få orginaltrycket tillräckligt bra trots fullständig polering...

Sedärja, skönt med lite medvind i seglen.

Då är det väll bara för mig att lägga ordern på ett sådant trycke snarast :thumbsup:

/Joacim

Publicerat
  • Författare
Trevligt att vi blir Rugerbröder, men löda på rosttrögt går väl vad jag vet inte så du får nog glo i Recknagel katalogen efter en ring med remfäste.

En 180gr Rhino vore ju som perfekt för det du ska ha den till ;)

Ja det ska bli trevligt att ha någon att kunna utbyta tankar och ideer med då man kommer att köra med samma grund i bössorna :thumbsup:

Det kan säkert stämma som du säger att det är omöjligt att löda på rosttrögt stål.

Hur är det med Recknagelprylar kan man beställa det själv, eller måste man gå via någon dryg handlare?

Rhino är i min värld en otroligt överreklamerad och vråldyr kula med svart "klägg" på. Finns betydligt billigare kulor som gör samma jobb.

Körde 160grs Rhino i 280in och jag är och var fruktansvärt nöjd med resultatet. Men det var på den tiden då de bara kostade en halv månadslön för 100st och inte en hel :wallbash:

/Joacim

Publicerat

Anders på Kristianstad Vapenservice är en trevlig man, du mäter och han tar hem och modifierar den så det blir ett snabbfäste. Ca 6-700kr hem till din dörr.

http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=32&t=127557&start=0&hilit=pipring

Sedärja, alla har vi olika erfarenheter, dyr kula absolut men jag har aldrig använt en så effektiv kula att få viltet att dyka.

Publicerat
  • Författare
Anders på Kristianstad Vapenservice är en trevlig man, du mäter och han tar hem och modifierar den så det blir ett snabbfäste. Ca 6-700kr hem till din dörr.

http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=32&t=127557&start=0&hilit=pipring

Sedärja, alla har vi olika erfarenheter, dyr kula absolut men jag har aldrig använt en så effektiv kula att få viltet att dyka.

Tack för länken. Mycket fiffigt rembygelfäste. Känns som om man får ringa ner till honom sen när bössan har anlänt.

Jodå, Rhino är en bra och effektiv kula. Jag har i och för sig inte skjutit mer än ett par rådjur, en gris och en älgkalv varav rådjuren va det enda som blev på platsen, grisen och älgen sprang ett stycke som vid lungskott med vilken annan kula som helst.

Har lite svårt att motivera den ca 60-70% högre kostnaden jämfört med Accubond t.ex, men det är ju jag det.

Mvh/Joacim

Publicerat
  • Författare

Idag anlände första delen till bygget, stocken.

Är väldigt nöjd med finishen på den. Ska bli intressant att se hur passningen är på den.

post-2176-13546414802682_thumb.jpg

Återkommer med en bättre bild lite senare när jag hunnit med att ta med digitalkameran.

Publicerat

Fått hem min 338 nu, väldigt trevlig kort mekanism, hade väntat mig mer grader och märken från tillverkningen. Plaststocken oxå bättre än väntat för att vara formgjuten.

Hur går det för dig?

Publicerat
  • Författare

Trevligt att höra! Grattis till en ny och förhoppningsvis trevlig bekantskap :thumbsup: fortsätt gärna att hålla mig underrättad med hur det går för dig och bössan :smile:

Här går det låååånnngggsssaaammmtt. Torsbo har fortfarande inte fått iväg licensansökningspappren, de har kanske mycket att stå i.

Rapport kommer så fort det rör på sig här :smile:

Mvh/Joacim

Publicerat

Här går det låååånnngggsssaaammmtt. Torsbo har fortfarande inte fått iväg licensansökningspappren, de har kanske mycket att stå i.

Jonas brukar (japp, "brukar" som i alldeles för ofta) maila mig en pdf-ansökan som jag skriver ut och skickar in. Men kanske inte är ett alternativ för dig? Skrämmande slött av dem annars :dry:

Publicerat
  • Författare

Jonas brukar (japp, "brukar" som i alldeles för ofta) maila mig en pdf-ansökan som jag skriver ut och skickar in. Men kanske inte är ett alternativ för dig? Skrämmande slött av dem annars :dry:

Det skulle kunna vara ett alternativ. Har inte licensen landat innan fredag så kontaktar jag honom och lägger det som förslag ifall han inte pallar skicka med kuvert och frimärke :wallbash:

Tack för tipset polarn! :thumbsup:

Publicerat
  • Författare

Nu har jag äntligen mottagit en licensansökningsblankett så imorgon lämnas den in. Får väll räkna med i vart fall 6-8 veckor såhär i semestertider.

Mvh

Jocke

Publicerat

Det tog lite väl lång tid tycker jag, själv fick jag hem Warne snabbfäste och en betalningslänk från Vapex på en rad julklappar.

Publicerat
  • Författare
Det tog lite väl lång tid tycker jag, själv fick jag hem Warne snabbfäste och en betalningslänk från Vapex på en rad julklappar.

Lång tid är bara förnamnet och jag funderar på om vissa människor verkligen ska vara säljare på större firmor. Nåväl, ny säljare och det tog två dagar :thumbsup:

Publicerat
  • Författare

Nu är ansökningarna inlämnade till polisen med ett papper om piplängdsändringar osv. Man måste vara lite "om sig och kring sig" så att handläggningsdamen slipper att göra dubbelt arbete.

Men hon klargjorde tydligt när jag pratade med henne att det är väldigt lång handläggningstid just nu (indirekt ville hon nog ha sagt att jag får inte licens snabbare för att jag ringer till henne och pratar. Det trodde jag dock inte heller).

Mvh

Jocke

• 2 months later...
Publicerat
  • Författare

Här går det i slomotion! Det är 8 veckor idag och jag har nu börjat att bli allvarligt trött på tillståndsenheten.

Ringde i tisdags förra veckan till Bibbi som var mycket tillmötesgående och trevlig. Hon skulle kika på mitt ärende när jag ändå hängde kvar i luren. Efter ett tag så kom hon tillbaka och sa "tyvärr så är inte din ansökan här, den är skickad till Varberg och till ***".

Ok svarade jag och önskade henne en fortsatt treblig dag.

Tänkte att jag ger väll det veckan ut och sedan får jag helt enkelt försöka få tag i henne i Varberg i stället.

Veckan gick och ingen licens behagade att komma. Så idag ringde jag 11414 och bad att få bli kopplad till *** på tillståndsenheten i Varberg. Rösten i växlen frågade om olika stavningar på för och efternamn men hittade ändå inget direktnummer. Efter en stund säger hon "jo men här har vi något nummer, var god dröj".

Nu svarade Eva-Lena i andra ändan, alltså var jag tillbaka i Halmstad igen.

Jag förklarade min situation och de olika turerna och vem jag ville ha tag på osv, märkbart irriterad.

"Ja hon har inget direktnummer utan jag får skicka ett mail med ärrendenummren och ditt personnummer och be att hon kontaktar dig".

Vart fan är vi på väg? Ingen telefon? Och kollegorna får skicka mail för att få svar på en enkel fråga.

De försöker nog fan kväva oss jägare långsamt, det är den enda förklaringen jag kan finna....

Mvh

Joacim

Publicerat
  • Författare

Numera så går kvällarna och nätternas funderingar helt i vapnens tecken. Med en sådan här handläggningstid så vill det till att allt blir perfekt på vapnen så att man absolut inte börjar att fundera på byte igen. Det har man lixom inte tid med om man ska hinna med att jaga lite också.

Piplängd kontra laminatstock.

Jag har ju innan klargjort i tråden att jag vill ha 48cm pipa. Nu har jag dock börjat att vackla. Med tanke på laminatkolven och en relativt slank pipprofil så kanske ett par cm extra kan vara att föredra för balansen. Jag börjar därför nu att fundera på en piplängd kring 52-55cm. Visst blir det lite sämre i planteringarna, i gengäld blir det bättre när man väl ska ta skottet.

Kommer att slänga ihop bössan och kolven när jag får hem den med 56cm orginal piplängd, så får jag ta ställning till hur många cm det tåls att tas av.

Flush-cups, 1,2 eller 3?

Fram tills nu så har jag varit väldigt säker på min sak. Jag ska ha ett rembygelfäste på pipan och en flush-cup på vänster sida av stocken, strax bakom kindstödet.

Nu har jag dock börjat att vela. Ska jag kanske ha två flush-cups monterade som ett par vanliga rembyglar? Det är ju en drev/passbössa och benstöd är inte aktuellt. Ett ytterliggare alternativ på två "cups" är ju en längst fram på förstocken, typ som på Browning bar/Sauer 202 och den bakre "normalt" placerad.

Det tredje alternativet är ju tre "cups" två placerade som "vanliga" rembygelfästen och även en på vänster sida av kolven och med ett fäste på pipan, då täcker man ju lixom in det mesta i bärväg.

Tankarna är många nu, imorgon kommer det fler punkter som jag funderar över på kvällar och nätter.

Mvh

Joacim

Publicerat

You need to get laid! :P;)

Publicerat

Jag har gjort så att jag har två cups bak, ett på standardplats och en i bakre delen av kindstödet, framtill vanligt snabbfäste på stock och ring med snabbfäste på pipan.

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

Publicerat
  • Författare

You need to get laid! :P;)

Vi får väll hoppas det :D;)

Publicerat
  • Författare

Jag har gjort så att jag har två cups bak, ett på standardplats och en i bakre delen av kindstödet, framtill vanligt snabbfäste på stock och ring med snabbfäste på pipan.

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

Det är ju ett alternativ. Det som talar för att sätta en cup på framstocken också är att man slipper att ha utstickande skit ivägen när man skjuter fristående. Ganska skönt att kunna placera handen precis där man vill utan att få en smäll.

Samtidigt så tar man och säger adjö till benstödsmontage vid en sådan operation.

Svårt det här >_>