Publicerat Februari 21, 201313 yr Persk heller, man fäller in en bit skena, Weaver eller piskaskinnet i främre änden på framstocken, om du håller därvid och skjuter är det ändå något som är fel o du förtjänar en smäll på fingrarna. Just det man kan inte ha för många flush cups, det är både coolt och har en hög CDI-faktor. /Christian
Publicerat Februari 21, 201313 yr Författare Persk heller, man fäller in en bit skena, Weaver eller piskaskinnet i främre änden på framstocken, om du håller därvid och skjuter är det ändå något som är fel o du förtjänar en smäll på fingrarna. Just det man kan inte ha för många flush cups, det är både coolt och har en hög CDI-faktor. /Christian Följdfråga Hur fäster jag mina hedenhös Harris i en Weaver/picatinnyskena? Kollade på Kalles rigg när jag var ner sist. Antar att det är så du menar, som han har det på 260in? Men han har ju kostat på sig "LYXstöden" (Atlas) I övrigt instämmer jag nog faktiskt i att flush-cups är tufft. Man ska dock placera de strategiskt och inte bara ha de för syns skull. Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2
Publicerat Februari 21, 201313 yr Finns adapters att köpa, därtill är det en bra addum till pangen då man lättare monterar lampa på den. Men det är klart atlas åt alla.. /Christian
Publicerat Februari 21, 201313 yr Just det, tänkte inte på att jag inte ska ha benstöd på min... jag har ändå löst fingerproblemet såhär samt att jag tycker det är skönare att bära om det främre sitter mot slutet. McMillan Sako 75 Hunter Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
Publicerat Februari 21, 201313 yr Just det, tänkte inte på att jag inte ska ha benstöd på min... jag har ändå löst fingerproblemet såhär samt att jag tycker det är skönare att bära om det främre sitter mot slutet. McMillan Sako 75 Hunter Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2 Vet inte om jag tänker fel här, men finns inte risken att vapenrem blir en faktor vid snabba anläggningar om flushcup sitter där? Har sett kolvar med flushcup monterad sånär nere i spetsen vid bakkappan och även i dess ovankant. På min Lillan sitter den i nedre hörnet och där har den inte stört mig än. Iofs inte ett gevär man avser göra hastiga anläggningar med men oavsett. Med tanke på flushcups funktion kanske det är en ickefråga. Själv demonterar jag alltid remmen baktill då jag kommer på plats. M
Publicerat Februari 21, 201313 yr Hade rembygeln tejpad där rätt länge testade x antal anläggningar, torrklick på Thams filmer osv. och det funkar, iaf för mig. Hade tänkt ha det bakom först men så blev det som synes inte. Sen kommer den främst ligga platt på ryggen när jag går, annars är remmen av eller i standardposition Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
Publicerat Februari 21, 201313 yr Författare Just det, tänkte inte på att jag inte ska ha benstöd på min... jag har ändå löst fingerproblemet såhär samt att jag tycker det är skönare att bära om det främre sitter mot slutet. McMillan Sako 75 Hunter Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2 Vet inte om jag tänker fel här, men finns inte risken att vapenrem blir en faktor vid snabba anläggningar om flushcup sitter där? Har sett kolvar med flushcup monterad sånär nere i spetsen vid bakkappan och även i dess ovankant. På min Lillan sitter den i nedre hörnet och där har den inte stört mig än. Iofs inte ett gevär man avser göra hastiga anläggningar med men oavsett. Med tanke på flushcups funktion kanske det är en ickefråga. Själv demonterar jag alltid remmen baktill då jag kommer på plats. M Släng gärna upp bilder på hur flushcupsen sitter på "lillan". Intressant att se flera olika alternativ, blir lättare att bestämma sig då tror jag. Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2
Publicerat Februari 21, 201313 yr Författare Just det, tänkte inte på att jag inte ska ha benstöd på min... jag har ändå löst fingerproblemet såhär samt att jag tycker det är skönare att bära om det främre sitter mot slutet. McMillan Sako 75 Hunter Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2 Det är ju helt klart en lösning med ett vanligt rembygelfäste väldigt långt fram. Tack för bilden, det uppskattas, lättare att bilda sig en uppfattning då. Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2
Publicerat Februari 23, 201313 yr Författare Det blir tre flushfästen. Återkommer efter imorgon då jag tänkt installera de. Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2
Publicerat Februari 27, 201313 yr Författare Mums, vilken kort liten läckerbit Den var riktigt fin. Är det 9,3an? Har du sett det här Herbert? http://www.jaktsidan.se/ipb/index.php?/topic/13387-Joacims-Jakt-&-skytte-dagbok. Någon input på det? I övrigt så låg licenserna i postlådan igår. Tog kontakt med kompisen "W" som tydligen har tjurat till rijält på sin M03a som inte skjuter såpass som han vill. Vi ska ge oss upp till Torsbo på fredag morgon och han ska satsa på att byta in sin M03 högst troligt tillbaka till sina gammla vapen (Sauer 202 Lyx och Tikka T3 sporter) ifall de står kvar där. Försökte få honom att ta en T3 Varmint istället då han ändå tänkt byta kolv. Jag verkade dock inte nå hela vägen in under vårt 3 timmar långa samtal med lika många muggar kaffe igår kväll. Att han betalar 5-6000kr extra för den fula kolven, som han ändå vill byta ut, det går över mitt förstånd. Det är dock hans plånbok och hans val, vilket jag också sa till honom innan jag gick vid 23-tiden. Idag efter jobbet så kommer jag att installera flushcupsen i kolven. Går ut i verkstaden här på jobbet och lånar fräsen. Nu hoppas jag kunna komma med lite mer regelbundna uppdateringar av projektet när bössorna snart äntligen är hemma så man kan sätta igång på allvar. Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2
Publicerat Februari 27, 201313 yr Japp det är "lättviktarn" riktigt trevlig nu när jag börjar se slutet på stockstrulet. Klart du ska testa 180gr! Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
Publicerat Februari 27, 201313 yr Författare Japp det är "lättviktarn" riktigt trevlig nu när jag börjar se slutet på stockstrulet. Klart du ska testa 180gr! Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2 Vad har du för piplängd på den? Får väll ta och ladda upp några 180grs Rhino i helgen för provskjutning. Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2
Publicerat Februari 27, 201313 yr 53cm och totallängd 104cm. Tycker runt metern är lagom, min lilla sjua var 99cm, vad 358an är har jag ingen aning om än, 50cm är iaf den pipan. Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
Publicerat Februari 27, 201313 yr Författare 53cm och totallängd 104cm. Tycker runt metern är lagom, min lilla sjua var 99cm, vad 358an är har jag ingen aning om än, 50cm är iaf den pipan. Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2 Tycker du att balanspunkten brukar ligga bra om man kör på runt metern i totallängd? I så fall siktar jag på det jag också så slipper man spänna upp den i svarven för att ta någon cm, sedan montera och testa för eventuellt ta någon cm till. Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2
Publicerat Mars 1, 201313 yr Författare Då har man äntligen fått hem bössorna. Har monterat kolven nu och det blev riktigt jäklar bra måste jag säga. Några cm kortare pipa och balanspunkten kommer att hamna perfekt vid främre lådskruven Har fått dit flushcup-fästet på sidan, de andra två återstår dock. Fästena är monterade och redo för att mottaga Doctersiktet. Det som jag funderar absolut mest på just nu är trycket, det är hårt och släpigt men borde gå att polera så att det blir hyggligt. Känner att ekonomin absolut inte håller för att köpa en massa skit de närmsta månaderna. Servade vår Saab i veckan, vilket gick på 3300kr, dessutom fick jag ett halvt A4 med fel som behöver åtgärdas innan besiktningen och min vilda gissning är att det lär gå lös på ytterligare 6-7000kr minst. Med andra ord har jag snart lagt ett Zeissikte på att få bilen till att fungera brukligt Därför hade ju det klart bästa varit om man kunde fått trycket skapligt genom att polera upp det. Vi får väll se hur det blir med det. Bäddning av stocken kommer också att ske inom kort. Här är ett par bilder som får agera aptitretare så länge
Publicerat Mars 2, 201313 yr Författare Då har man kommit en bit till mot perfektion i skåpet (hoppas jag) än så länge så känns allt helt perfekt. Det som är kvar att göra på 308an nu är att bädda, korta pipan till 47-50cm och polera trycket. Så småningom blir det även ett snabbfäste (rembygel) på pipan, men det blir längre fram. Här kommer en liten mobilbild på storebror och lillebror. Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2
Publicerat Mars 3, 201313 yr Författare Sådärja, imorgon blir det ner till pappas jobb för att låna fil, fin duk och bryne. Inget direkt avancerat, man får vara stadig på handen och ta det lugnt bara så lär det nog bli bra. Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2
Publicerat Mars 4, 201313 yr Författare Var på pappas jobb idag för att polera trycket på Rugern. Han en bit men inte enda "i mål" innan jobbet ringde och kallade in mig till Hl-display i Falkenberg. Behövdes tydligen lite förstärkning där så jag får fortsätta en annan dag med poleringen. Kanske att jag tar det imorgon kväll. Fortsättning följer Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2
Publicerat Mars 4, 201313 yr Det är ju ett alternativ. Det som talar för att sätta en cup på framstocken också är att man slipper att ha utstickande skit ivägen när man skjuter fristående. Ganska skönt att kunna placera handen precis där man vill utan att få en smäll. Samtidigt så tar man och säger adjö till benstödsmontage vid en sådan operation. Svårt det här >_> Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2 Benstöd funkar utmärkt i koppar med denna andapter använder den på två stockar själv
Publicerat Mars 4, 201313 yr Författare Det är ju ett alternativ. Det som talar för att sätta en cup på framstocken också är att man slipper att ha utstickande skit ivägen när man skjuter fristående. Ganska skönt att kunna placera handen precis där man vill utan att få en smäll. Samtidigt så tar man och säger adjö till benstödsmontage vid en sådan operation. Svårt det här >_> Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2 Benstöd funkar utmärkt i koppar med denna andapter använder den på två stockar själv Ah, trevligt. Tack för tipset. Vet du något inköpsställe som har de? Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2
Publicerat Mars 5, 201313 yr Författare Ok, ska höra runt lite. Igår var jag hemma hos "W" vi käkade jordgubbar och glass, drack ett antal baljor kaffe innan vi gick ut till hans "lilla" garage och polerade upp det sista på trycket till Rugern. Det blev riktigt, riktigt trevligt med en avtryckarvikt kring 1kg och inga släp eller skrap öht. Därefter tog vi och passade in det ena flushcup fästet som inte passade riktigt bra. Kvar på "att göra listan" är kortning + kröning och bäddning. Sedan blir det provskjutning/inskjutning och sedan ger jag mig på "brungrisarna" Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2
Publicerat Mars 10, 201313 yr Författare Var på banan idag för att testa bössan lite. Hade laddat upp 23st 168grs TTSX att ha som jaktskott nu till en början. Har 35st sådana kulor kvar så det bör vara ett litet tag. Började med att grovrikta genom pipan och sedan drog jag av två smällar som inte tog i kartongen. Flyttade då över till vildsvinsfiguren där jag upptäckte ett högerläge på ca 15cm. Vred in den och över till kartongen igen och iväg med tre skott. Vred den 1 klick vänster och 2 klick ner. Är ganska nöjd med tanke på snöstorm och en fruktansvärd kyla. Nu lever i vart fall grisarna farligt undertiden som jag fortsätter att utvärdera och träna med bössan. Hade dessutom laddat upp ett gäng med 110grs Remington RN FMJ men dessa tog ju 15cm högre än jaktkulorna och dessutom sköt de uselt Får nog bli till att köra med 168grs MK som komplement till TTSXen (165grs Interbond som backup). Körde lite snabbskytte på vildsvinsfigur och visst hade det varit en död gris, men knappast mer än så