Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bisamjakt i Norbotten?

Featured Replies

Publicerat

Hade tänkt åka med en kamrat och jaga bisam i Råneälven nu efter islossningen!

Någon som jagat bisam runt luleåtrakten? Har ni fått något? Några tips?

Publicerat

Jag har jagat massor med gånger Bisam runt Råneå och i Persöfjärden.

Tyvärr var det några år sedan sist, men har lust att försöka hinna med något pass i år.

Hemma i byn ( Ersnäs ) kryllar det av råtta, men tror ni vi får jaga dessa ............... >:( >:( >:(

Markägarna tror att havsviken växer igen utan hjälp från dessa gnagare och till viss del har dom nog rätt.

Men jakten har ingensom helst betydelse för stammen, tvärtom.

För två år sedan dog de flesta av råttorna verkade det som då stackarna försvann helt under hösten ( de bygger stackarna på senhösten ).

Troligtvis blev stammen drabbad av råttpest eller någon annan sjukdom som drabbar stammarna då den blir för stor. :'(

Runt Råneå sköts det ca 300 råttor årligen och det var lika mycke råttor varje vår trots det höga jakttrycket.

Om jag hinner kommer det ett repotage om bisamjakten inom kort med en del tips och bilder :)

Publicerat
  • Författare

När brukar man kunna dra igång jakten i råneälven? I miten på April? Bästa tiden är väl just efter islossningen inte sant?

Publicerat
När brukar man kunna dra igång jakten i råneälven? I miten på April? Bästa tiden är väl just efter islossningen inte sant?

Jo precis när isen gått upp och innan högvattnet kommer.

Råttorna har en förmåga att sitta på iskanten som alltid finns kvar vid land.

Första veckan i maj brukar vara bra normalt i Råneå, men det beror ju på hur sent/tidigt isen går :-

Persöfjärden är någon vecka senare.

Publicerat
  • Författare

Persöfjärden? Men kompisen har just köpt hus i börjeslandet! Det är ju i krokarna, detta verkar ju mycket trevligt. Fanns det bra med råtta i Persöfjärden?

Publicerat
Persöfjärden? Men kompisen har just köpt hus i börjeslandet! Det är ju i krokarna, detta verkar ju mycket trevligt. Fanns det bra med råtta i Persöfjärden?

Persöfjärden är nog bland de bisamtätaste vatten som finns.

Det är bara till att grattulera om du får jaga där :D

Publicerat
  • Författare

Men fifaaan vad glad jag blir! Talade just med kompisen i fråga och han har jakträtt i persöfjärden! Om inte annat kan jag ju följa med som observatör 8)

Tack för det tipset, då ska vi fan satsa på att decimera stammenom en månad, en och en halv....

Publicerat

Runt 1980 var det en boom med bisam som sen åt upp en del av sin mat och flyttade sen har den aldrig varit uppe i de nivåer den var då (tyvärr innan jag jagade).

Ifjol blev det dock ett tiotal för mig och mina kompisar (blåsmark/svensbyn)så kanske den är på uppgång igen. 

Publicerat
  • Författare

Får man vara så fräck att fråga om du har ngra tips om var i persöfjärden man skall leta? Den är ju ganska så stor. Finns dom lite överallt eler skall man lete vi inlopp/utlöpp? Vikar? Vassruggar osv osv?

Publicerat

Får man vara så fräck att fråga om du har ngra tips om var i persöfjärden man skall leta? Den är ju ganska så stor. Finns dom lite överallt eler skall man lete vi inlopp/utlöpp? Vikar? Vassruggar osv osv?

Jag jagade på smedsbyns vatten, men persöfjärden ser nog ungefär likadan ut överallt.

Man ska söka bisam på grunda vassrika ställen, översvämmade stränder, in och utlopp av bäckar....ja nästan överallt där dom finner mat.

Hittar man igen bisamstackar är det 100 % säkert att ni får syn på någon råtta som sitter på eller brevid stacken.

På stora blankvatten är det ingen idé att jaga.

Jag hoppas ni färdas i en kanot vid jakten, den är det i särklass bästa sättet att komma inom skotthåll.

Det verkar som att gnagarna inte skyggar något som kommer mot dom utifrån vattnet, närmar man sig från land sett är de betydligt skyggare.

Bisam blir mest aktiva i skymmningen, vi brukade få bäst just innan mörkret.

Försök alltid att skjuta mot sittande bisam, att skjuta mot en simmande är oftas lika med en skadskjutning.

Ja det var allt jag kom på för tillfället :-

Publicerat

Jaha så ni ska ut på råttjakt,  ??? Jag måste fråga en dum fråga (tror jag) varför bisam? Är det för viltvården eller för att ni har för mycket ammo kvar efter jakten?

Publicerat
Jaha så ni ska ut på råttjakt,  ??? Jag måste fråga en dum fråga (tror jag) varför bisam? Är det för viltvården eller för att ni har för mycket ammo kvar efter jakten?

Varför inte  ???

Det är en gnagare precis som bävern, men betydligt mindre.

Det gäller att hålla stammen på en lagom nivå precis som med allt vilt, annars slås den ut div. sjukdomar.

Sedan är det en underbar tid att vara ute, precis som det är på bäverjakten.

Publicerat

Jaha, då vet jag!

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

Jaha... Hur går det för er? Någon som gett råttorna en match?

Ingen bisam har jagats ännu på min front men vi ska försöka decimera piteås bäverstam nu i helgen.

För mycket is i persöfjärden ännu.

Publicerat

Jag sköt 4  ;D idag på morgonen det har varit lite dött tidigare men nu är det fart på dom iochmed att vattnet stigit en del....jag hade bud på betydligt fler men det var på svåråtkomliga ställen eller knasiga vinklar..... sen räcker det ganska bra med att flå och skrapa fyra......snart vankas det Bisamgryta.... :)

Publicerat

Nu har jag lagt ut en del bilder på flåteknik/och annat strunt men ännu kan dom vara lite spridda i galleriet :-[

Publicerat

Flå bisam....

Steg 1 att ha grejerna redo....

Tanor i olika storlekar....kniv...avbitare...tunt starkt snöre att fästa i vägg för att snara runt en av bisamens fötter.

Publicerat

Steg 2 & 3

Fäst snaran runt ena foten och gör ett snitt från foten till till en par centimeter upp på svansen/sidan av svansen.

Snittet ska ligga mellan buk och rygghår.

Arbeta sedan loss skinnet från låren så du kan mötas ovnapå ryggen, slit lös från ben och svans.

Publicerat

Så här fortgår det då sen dra av skinnet lite försiktigt (tarmarna kan komma ut).

Sen drar ni bara ut frambenen och sliter av skinnet rakt ut och låter tassarna följa med kroppen.

Sen vid huvudet får man använda kniv igen.

post-81-1114163895_thumb.jpg

post-50-1114163895_thumb.jpg

Publicerat

Mat & trofé....

lår och en par kranier som väntar på kokning respektive gryta.

Publicerat

Ehhh, mat... ??? :-X

Publicerat

Jahapp... :-X :-[

• 2 months later...
Publicerat
Ehhh, mat... ??? :-X

Måste nästan hålla med men man kan ju bli överraskad.

Publicerat

Nu vet jag inte om mina norrlandspolare har dragit en vals, men i min värld är flåning av bisam någon sm man gör nattetid i lönndom på bensinstationen. Ett litet snitt i bakbenet, in med luftkompressorn, och BLÅS UPP råttan. Luften bryter sig in mellan pälsen och köttet och skiljer dessa åt. Ploppa sedan ut den ;)

Har jag blivit lurad, eller fungerar det?

MVH

/HerrBerg

Publicerat

Jag har bara hört talas om  det men tror inte på det(räv) eller.....jag tror det var en artikel för några år sedan i en jakttidning men då var det gås det gällde.