Publicerat November 2, 200520 yr Nu vet jag inte om mina norrlandspolare har dragit en vals, men i min värld är flåning av bisam någon sm man gör nattetid i lönndom på bensinstationen. Ett litet snitt i bakbenet, in med luftkompressorn, och BLÅS UPP råttan. Luften bryter sig in mellan pälsen och köttet och skiljer dessa åt. Ploppa sedan ut den Har jag blivit lurad, eller fungerar det? MVH /HerrBerg Lurad? Nej! Men det där om snittet i bakbenet har du hittat på själv eller uppfattat fel. Det finns ett färdigt hål under svansen dit kompressormunstycket passar perfekt.
Publicerat November 2, 200520 yr Nu vet jag inte om mina norrlandspolare har dragit en vals, men i min värld är flåning av bisam någon sm man gör nattetid i lönndom på bensinstationen. Ett litet snitt i bakbenet, in med luftkompressorn, och BLÅS UPP råttan. Luften bryter sig in mellan pälsen och köttet och skiljer dessa åt. Ploppa sedan ut den Har jag blivit lurad, eller fungerar det? MVH /HerrBerg Nej du har inte blivit lurad...har själv gjort det alla gånger jag flått "bisam"...sen jag så ett inslag i en finsk jaktidning om just denna metod. Har även provat denna metod på räv ...själva uppblåsningen fungerade men jag tyckte inte att det underlättade själva flåningen av räven.
Publicerat November 2, 200520 yr Var ut med en kusin här i våras och jagade lite bisam med gott resultat, fullkomligt kryllar av dom här uppe längst gränsälven.. Jag provade även flå en av dessa mest som övning och det var lite knepigt för mig som oerfaren men det gick ganska bra ändå.. Jag undrar om det finns nått läsvärt hur man tillagar dessa då jag tänkte prova på det till våren.. Går det föresten bra att frysa ner köttet? Vore trevligt med lite läsning om hur man konserverar skinnet eller om man kan låta någon göra det mot en rimlig peng? Syrran min är nämligen intresserad av några skinn.. Mvh Jonas
Publicerat Februari 2, 200620 yr Hade tänkt åka med en kamrat och jaga bisam i Råneälven nu efter islossningen!Någon som jagat bisam runt luleåtrakten? Har ni fått något? Några tips? /far inn till råne träsket ( där fisketävlingen brukar hållas ) där finns det gott om bisam kann jag lova
Publicerat December 2, 200619 yr Jag skulle behöva några bisam att plantera in i vår sjö i mellansverige för att bli av med vegetation. Vart vänder jag mig?
Publicerat December 2, 200619 yr Vet ej riktigt säkert, men gissar på Naturvårdsverket. Kolla med länsstyrelsen i ditt län. www.lst.se
Publicerat December 2, 200619 yr Förutom att du måste ha tillstånd för att få plantera in Bisam i din sjö så är tydligen Bisamen inte helt enkel att ha att göra med. Det är ju en gnagare och dom stressas tydligen väldigt lätt, vad jag har hört så är det lite knepigt att få dem att överleva transporterna? Någon som provat?