Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Det blev en Miroku..

Featured Replies

Publicerat

En slamtavla är en slamtavla - det är väl det som skiljer en bra bana från en medioker bana.....

Det är en plåt cirka 1,5x1,5 m som man stryker med kalkslam och sedan skjuter på. Gör det inte till en vetenskap - plåta träffbilden och häng en gammal CD på kanten så du har en storleksreferens (125mm). Slamma och skjut igen. I den mån du får "blicken" för att du frågar om banan har en slamtavla och var den står så säger det mer om banansvarige än om dig. Mycket mer.

/T

Tackar tackar för förklaringen. Kan ju faktiskt vara lite proaktiv och ringa dem innan, eller vänta till våren så det öppnar lite fler banor här i krokarna.

/Alex

Sent from my LT15i using Tapatalk 2

• Svar 84
  • Visningar 14,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Browning åkte till japan för att läxa upp tillverkaren av browningkopiorna (Miroku). När dom åkte därifrån hade man skrivit kontrakt med Miroku att tillverka Browning i Mirokus fabrik Så imponerade

• Grattis till en kanon bössa. Instämmer med Mad Mike borra inte upp den, du kommer att ångra dej. Skjuter stål i fullborrad Remington automat och det går utmärkt

• /M

Publicerat
  • Författare

Tackar tackar för förklaringen. Kan ju faktiskt vara lite proaktiv och ringa dem innan, eller vänta till våren så det öppnar lite fler banor här i krokarna.

/Alex

Jag tror det är en del av inventarierna på dom flesta banor..jag sköt på en sådan hemma hos en kompis som ett roligt lantställe med flera lerduvekastare och andra målobjekt :)

Publicerat

Jag tror det är en del av inventarierna på dom flesta banor..jag sköt på en sådan hemma hos en kompis som ett roligt lantställe med flera lerduvekastare och andra målobjekt :)

Jo så kan det nog vara, detta blir min första egna hagelbössa så är lite osäker på vad som är standard och inte :-)

Ah.. En sån vän skulle vara trevligt, eller rent av ett sånt ställe själv :-D

Publicerat
  • Författare

Jo så kan det nog vara, detta blir min första egna hagelbössa så är lite osäker på vad som är standard och inte :-)

Ah.. En sån vän skulle vara trevligt, eller rent av ett sånt ställe själv :-D

Ja, såna vänner är bra :) kommer nog bli en del fågeljakt med honom när jag fått bössan och övat lite :)

Jag fick även reda på att han som hade jägarutbildningen har en kastare hemma som man kan få testa, och ev bli inbjuden som gäst på älgjakten här nere..så nästa år kanske det blir 2 älgjakter, det hade varit en bra start :)

Publicerat

Ja, såna vänner är bra :) kommer nog bli en del fågeljakt med honom när jag fått bössan och övat lite :)

Jag fick även reda på att han som hade jägarutbildningen har en kastare hemma som man kan få testa, och ev bli inbjuden som gäst på älgjakten här nere..så nästa år kanske det blir 2 älgjakter, det hade varit en bra start :)

Ja vissa har det bra! :-)

Skulle på jakt med stående fågelhund men det snöade bort tyvärr. Har dock varit på trädskällarjakt i somras men jag har inte så bråttom. Det kommer nog jakt vad det lider. Men en privat lerduvebana vore inte dumt alls!

Publicerat
  • Författare

Då var köpet "klart", den passade perfekt vid provskjutning idag :) även om förutsättningarna inte var gynsamma, -4 grader och snö som blåste omkring träffade jag nästan alla duvor :)

Bara att skicka in licensansökan nu, och vänta.. :)

Publicerat
Då var köpet "klart", den passade perfekt vid provskjutning idag :) även om förutsättningarna inte var gynsamma, -4 grader och snö som blåste omkring träffade jag nästan alla duvor :)

Bara att skicka in licensansökan nu, och vänta.. :)

Härligt, hoppas jag kan lära mig träffa duvorna med min också :-) går in i licensansökanvecka 2 imorgon :-D

Publicerat
  • Författare

Härligt, hoppas jag kan lära mig träffa duvorna med min också :-) går in i licensansökanvecka 2 imorgon :-D

Det är ju det värsta, att bara gå och vänta på att få licensen..men den som väntar på något gott.. ;)

Det kommer säkert gå bra att skjuta med din bössa! :)

Publicerat

Det är ju det värsta, att bara gå och vänta på att få licensen..men den som väntar på något gott.. ;)

Det kommer säkert gå bra att skjuta med din bössa! :)

Jo det är väldigt drygt att vänta..

Jo jag har ju trots allt träffat en del även med banornas varierande lånevapen så det ska nog gå bra.

Publicerat

Tror att även jag bestämt mig för en Miroku. MK70 lutar det starkt åt.

Publicerat
  • Författare

Den verkar schysst, nyare än den jag har köpt..inte fel med lösa choker, det var det iaf på dom mk70 jag hittade när jag googlade.

"Min" har borrning istället, men till det priset jag fick ge så är det nog svårt att hitta nån i samma kvalitet och med lösa choker..det får bli på nästa bössa istället ;)

Publicerat
Den verkar schysst, nyare än den jag har köpt..inte fel med lösa choker, det var det iaf på dom mk70 jag hittade när jag googlade.

"Min" har borrning istället, men till det priset jag fick ge så är det nog svårt att hitta nån i samma kvalitet och med lösa choker..det får bli på nästa bössa istället ;)

Plus att det kan kanske tom vara skönt att inte behöva bry sig om choker när man är nybörjare, bara fokusera på anläggning och pekning. (min har ju inte heller lösa choker) :-)

Publicerat
  • Författare

Plus att det kan kanske tom vara skönt att inte behöva bry sig om choker när man är nybörjare, bara fokusera på anläggning och pekning. (min har ju inte heller lösa choker) :-)

+1! =)

Så kan det vara, för att krossa duvor så behöver man inte tänka så mycket ;) När jag väl får licens (efter kontakt med min handläggare ska det ta ca 6-8 veckor) så är det bara att nöta på anläggning och att få samma känsla vid varje anläggning..nu har jag köpt klickpatroner, så jag kan stå och torrträna i trädgården när jag har bössan här hemma. Jag lämnade in licensen igår, så det är väl i bästa fall någon gång i slutet av januari..

Publicerat

Ja precis min tanke. Fast jag har ingen trädgård och grannarna uppskattar nog inte om jag över sving på de gemensamma ytorna ;-) får bli i vardagsrummet istället men jag skippar nog klickpatroner och kör enbart anläggning och sen kanske svinga längs nån rät linje. Kröka fingret får bli på nån bana. Det är nästan så man skulle dra ihop en träff för oss nybörjare med miroku-bockar i vår :-)

Publicerat
  • Författare

Ja precis min tanke. Fast jag har ingen trädgård och grannarna uppskattar nog inte om jag över sving på de gemensamma ytorna ;-) får bli i vardagsrummet istället men jag skippar nog klickpatroner och kör enbart anläggning och sen kanske svinga längs nån rät linje. Kröka fingret får bli på nån bana. Det är nästan så man skulle dra ihop en träff för oss nybörjare med miroku-bockar i vår :-)

Det är fördelen att bo på landet, här kan jag stå och följa fåglarna med bössan utan att någon stör sig.. ;)

Ja, det hade nog varit kul =) Kanske på något sådant ställe som min bror var på för några veckor sen, där dom hade lerduvekastare "överallt", så duvorna kunde komma rakt mot/från skytten, från höger/vänster eller tom diagonalt =)

Publicerat

Det är fördelen att bo på landet, här kan jag stå och följa fåglarna med bössan utan att någon stör sig.. ;)

Ja, det hade nog varit kul =) Kanske på något sådant ställe som min bror var på för några veckor sen, där dom hade lerduvekastare "överallt", så duvorna kunde komma rakt mot/från skytten, från höger/vänster eller tom diagonalt =)

Det finns tyvärr många fler fördelar har jag märkt.. Den största är just trädgården och möjlighet till egen friggebod och eldstad! Men tänk den som kunde gå ut, ställa upp ett ställ och skjuta lite med luftgevär med ungarna, det är en dröm för mig.

Ja det vore skoj att kika på andras mirokuer och skjuta lite, jag har nog problem nog med trappen sist jag var och skjöt. Fast det var ju inte med min egen bössa iofs :-D

Publicerat
  • Författare

Det finns tyvärr många fler fördelar har jag märkt.. Den största är just trädgården och möjlighet till egen friggebod och eldstad! Men tänk den som kunde gå ut, ställa upp ett ställ och skjuta lite med luftgevär med ungarna, det är en dröm för mig.

Ja det vore skoj att kika på andras mirokuer och skjuta lite, jag har nog problem nog med trappen sist jag var och skjöt. Fast det var ju inte med min egen bössa iofs :-D

Tyvärr?

Jag skulle aldrig kunna flytta till lägenhet igen, det är underbart med egen stuga och egen trädgård =) Mer jobb än med lägenhet, men det är kul att hålla på och snickra och bygga =)

Jag har dålig koll på vad dom olika klasserna heter inom lerduveskyttet, men det lär jag få koll på sen när jag tillbringar mer tid där =)

Eller du kanske känner till någon bra sida där man kan läsa om sånt? Kanske finns en tråd här rent av?

Publicerat

Tyvärr?

Jag skulle aldrig kunna flytta till lägenhet igen, det är underbart med egen stuga och egen trädgård =) Mer jobb än med lägenhet, men det är kul att hålla på och snickra och bygga =)

Jag har dålig koll på vad dom olika klasserna heter inom lerduveskyttet, men det lär jag få koll på sen när jag tillbringar mer tid där =)

Eller du kanske känner till någon bra sida där man kan läsa om sånt? Kanske finns en tråd här rent av?

Tyvärr:et var mig, som bor i lägenhet :(

Är ingen expert men hittade lite videos på youtube, dock är trap där man står på rad och har en låda framför sig med kastaren i (lådan kan med lite vilja se ut som en fälla)

Text och bild

Hoppas det hjälper, jag har själv bara testat trap men det var skitkul :D

/alex

Publicerat
  • Författare

Är ingen expert men hittade lite videos på youtube, dock är trap där man står på rad och har en låda framför sig med kastaren i (lådan kan med lite vilja se ut som en fälla)

Text och bild

/alex

Tackar! Tänkte inte på att man så klart kan söka på youtube, jag är förkyld nu och det verkar satt sig lite i hjärnan så man är trögtänkt ;)

Får kolla på dom när jag är hemma sen, tack för länkarna :)

Publicerat

Tackar! Tänkte inte på att man så klart kan söka på youtube, jag är förkyld nu och det verkar satt sig lite i hjärnan så man är trögtänkt ;)

Får kolla på dom när jag är hemma sen, tack för länkarna :)

Näe jag glömmer det ofta också men det mesta finns där faktiskt :-)

Varsågod och mycket nöje!

Publicerat

Text och bild

/alex

Trap motsvarar skytte då du eller hunden stöter upp vilt framför dig fasta stationer med runt 45 grader åt höger/vänster utkast, finns som enkel och dubbel (en eller två duvor) - en jaktform som på brittiska kallas rough shooting

Skeet motsvarar drevjakt där fåglarna drivs över/förbi skytten - fasta stationer (låda/torn), fasta målbanor (enkelskott och duble) - en jaktform som på brittiska kallas driven game.

Sporting är en friare form där duvorna kan komma lite hur som helst.

Jägarexamensduvan brukar vara en fast rak duva som är mest lik ett rakt skott på trappen.

/T

Publicerat
  • Författare

Trap motsvarar skytte då du eller hunden stöter upp vilt framför dig fasta stationer med runt 45 grader åt höger/vänster utkast, finns som enkel och dubbel (en eller två duvor) - en jaktform som på brittiska kallas rough shooting

Skeet motsvarar drevjakt där fåglarna drivs över/förbi skytten - fasta stationer (låda/torn), fasta målbanor (enkelskott och duble) - en jaktform som på brittiska kallas driven game.

Sporting är en friare form där duvorna kan komma lite hur som helst.

Jägarexamensduvan brukar vara en fast rak duva som är mest lik ett rakt skott på trappen.

/T

Tackar tackar! Då vet jag lite mer =)

Publicerat
  • Författare

Näe jag glömmer det ofta också men det mesta finns där faktiskt :-)

Varsågod och mycket nöje!

Ja, det finns det mesta där =) Mycket skit, men samtidigt mycket som är bra och nyttigt =)

Publicerat

Aha det är så det kommer sig. Jag har bara tänkt att lådan är en fälla för att minnas trap :-)

Jo det finns så mycket dynga att det ibland är alldeles för tidsödande att hitta nå bra.

Publicerat
  • Författare

Det var bra klipp, nu har jag lite mer koll..enda problemet är ju att man blir väldigt sugen på att dra till skjutbanan NU och panga lite!! ;)

Men men, den som väntar på något gott..