Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Det blev en Miroku..

Featured Replies

Publicerat
Det var bra klipp, nu har jag lite mer koll..enda problemet är ju att man blir väldigt sugen på att dra till skjutbanan NU och panga lite!! ;)

Men men, den som väntar på något gott..

Haha jag fick samma längtan, dessutom insåg jag att jag räknat fel på licenshanteringen på min bock. På måndag är det prick tre veckor sen den inkom, inte två, med lite tur kan den alltså komma nästa vecka, eller så blir det antagligen nästa år ändå..

Sent from my LT15i using Tapatalk 2

• Svar 84
  • Visningar 14,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Browning åkte till japan för att läxa upp tillverkaren av browningkopiorna (Miroku). När dom åkte därifrån hade man skrivit kontrakt med Miroku att tillverka Browning i Mirokus fabrik Så imponerade

• Grattis till en kanon bössa. Instämmer med Mad Mike borra inte upp den, du kommer att ångra dej. Skjuter stål i fullborrad Remington automat och det går utmärkt

• /M

Publicerat
  • Författare

Haha jag fick samma längtan, dessutom insåg jag att jag räknat fel på licenshanteringen på min bock. På måndag är det prick tre veckor sen den inkom, inte två, med lite tur kan den alltså komma nästa vecka, eller så blir det antagligen nästa år ändå..

Jag gjorde samma, fast tvärtom, på min studsare..det är prick 1 månad sen jag beställde den, och 3 veckor sen jag betalade licensen..så i absolut bästa fall är det 3 veckor kvar! I min värld var jag säker på att det var minst 6 veckor sen jag betalade..hehe..

Men men, det blir ju desto roligare när väl licensen dimper ner! =)

Publicerat

Jo precis man får se det från den ljusa sidan att det hade ju varit jobbigt att inte kunna skjuta med bössan när man väl har den hemma. Man kan ju iaf försöka lura i sig det.;-)

Publicerat
  • Författare

Väldigt sant..och nu går det ju inte att skjuta heller. Iofs, lerduvor funkar ju men inte kula. Jag har en låda lerduvor och en handkastare här hemma, får la skjuta med luftgevär på dom ;)

Publicerat

Aha det är så det kommer sig. Jag har bara tänkt att lådan är en fälla för att minnas trap :-)

Jo det finns så mycket dynga att det ibland är alldeles för tidsödande att hitta nå bra.

Ja det har en historisk förklaring.....

Man började med tävlingar med fångad fågel /trapped bird/ som man satte i en bur en bit framför skytten, på kommando lyftes buren med ett snöre.

Senare utvecklades detta till tävlingsformen live pigeon shoting (tävling i att skjuta levande duvor), med tiden ersattes duvorna, trastarna och tättigarna med glaskulor, terracottaklockor och senare lerduvor (som inte görs av lera.....).

Skeet är en amerikanskas försök att härma en norskättad amerikansk som sa "sköyte" vilket egentligen inte betyder skjuta alls utan nått heöt annat.....

/T

/T

Publicerat

Ja det har en historisk förklaring.....

Man började med tävlingar med fångad fågel /trapped bird/ som man satte i en bur en bit framför skytten, på kommando lyftes buren med ett snöre.

Senare utvecklades detta till tävlingsformen live pigeon shoting (tävling i att skjuta levande duvor), med tiden ersattes duvorna, trastarna och tättigarna med glaskulor, terracottaklockor och senare lerduvor (som inte görs av lera.....).

Skeet är en amerikanskas försök att härma en norskättad amerikansk som sa "sköyte" vilket egentligen inte betyder skjuta alls utan nått heöt annat.....

/T

/T

Tackar, riktigt intressant och skoj historia bakom det hela. Kan tänka mig att det var lite dyrare att träna på tiden då duvorna levde :-)

• 1 month later...
Publicerat

Ja då får jag väl kasta in mig själv i den här tråden också.

Vart med bock här i dagarna, den är min men licensen ska behandlas från och med idag.

Nu gäller det bara och forska lite på modell på den, för det fanns inte skrivet någonstans, Miroku är det i varje fall och yngre än 1985 är den inte då förra ägaren köpte den begagnad.

AlexB, var det du som var med på träffen för handladdning i Sollentuna i höstas?

Publicerat
  • Författare

Vart med bock här i dagarna, den är min men licensen ska behandlas från och med idag.

Nu gäller det bara och forska lite på modell på den, för det fanns inte skrivet någonstans, Miroku är det i varje fall och yngre än 1985 är den inte då förra ägaren köpte den begagnad.

AlexB, var det du som var med på träffen för handladdning i Sollentuna i höstas?

Såg en bild på den du fick, den såg riktigt fin ut!

Och säg till om du hittar ngn sida med info om Miroku..jag och AlexB har letat, men inte funnit. Dom verkar hemlighetsfulla, japanerna!

Grattis till en bra bössa :)

Publicerat

Såg en bild på den du fick, den såg riktigt fin ut!

Och säg till om du hittar ngn sida med info om Miroku..jag och AlexB har letat, men inte funnit. Dom verkar hemlighetsfulla, japanerna!

Grattis till en bra bössa :)

Jo den känns väldigt fin, min Benelli i alla ära, men jag får en speciell känsla av att hålla i en bock med gravyr.

känslan av att åka och handla tweed, strunt samma om det är en O/U eller sida/sida, känslan infinner sig :thumbsup:

Tackar så mycket, men jo, mina första ansträngningar att hitta information hamnade jag på samma sidor som ni.

Men hittar jag något av intresse så hojtar jag till.

• 3 weeks later...
Publicerat

Hade helt missat att du skrivit här men jepp det var jag som var den Alex:en. Låter ju trevligt med en till Mirokuist i närheten, jag har precis (igår) fått hem min och den är nog också från pre-85, fasta choker och välanvänt yttre men väldigt fint inre (vad mina okunniga ögon kan avgöra iaf)

Angående modell är det tydligen sällan det står, utan man får gå på serienumret och hoppas det stämmer hyffsat med de serier som finns på nätet. Min står som 7000 på licensen, men en 7000 ska ha lösa choker så det är inte korrekt, antagligen en 700 tror jag.

Hoppas du slipper vänta 8 veckor på licensen, som jag fick göra. vi får ses någon gång vid någon hagelbana!

/Alex