Publicerat December 2, 201213 yr Var till banan idag - som någon kanske konstaterade köpte jag en ny glugg igår och det blev ett par rockader. Helt plötsligt satt jag med två kulvapen som fått nya gluggar och en som behövde kontrollskjutas. Lika bra att fixa det med en gång. Min .308 går för jäkla bra. Den är ett Stenroosbygge på en Remmy700, pipan är en Shilen Select Match. Kolven är en B&C aluminium&glasfiberhistoria. På detta är Zeiss 6-24x56 i Leupold Mark4-ringar. Customslutstycke från PTG och lite annan räksallad. Jag skriver alltså inte detta för att skryta om min rigg - grejen är den att den sköt så bra som den låter men att en annan rigg som är lika högt specad inte gjorde det. Det är där jag vill ha lite råd nu. Jag sköt följande serie för att kontrollskjuta bössan. Tre serier a' tre skott. Klickade bort mig sidledes efter första serien så andra serien var fel i sida. Träffbilderna var 8,5mm, 10mm, 12 mm skjutna liggande med baksäck och Harris benstöd. Kulorna är gamla vanliga Sierra GK 150gr framför 42gr Norma 202. Herregud vad jag älskar den riggen. Nästa var lite lurigare att skjuta - det var min nya Zeiss Classic 2,5-10x50. Ammunitionen var Sierra 60gr HP i lagom hastighet, typ 900 m/s. Belysningspunkten skymde tyvärr den svarta fyrkanten så det var lite gissningslek när man sköt. 27 mm blev det men det var ett riktigt trevligt skytte, det kändes som att man aldrig behövde fundera utan att det bara var att slänga iväg kulorna mot den svarta fyrkanten och man visste att de skulle hamna där allihop. Ingen träffbild att skriva hem om - 27mm - men jag vill tro att den duger för rävar i mörkret. Sedan var det problem. Jag har en 6,5a bestående av en Remmy700, med en Shilen Select Match 8". Trycket är det bästa remingtontrycke som gjorts någon gång. Den har en picatinnyskena på vilken en Zeiss 6-24x56 hålls fast med fasta Burris Signature ringar. Kolven är en McMillan A1-3 och den är bäddad upptill och nedtill (underbeslag) av Jan Stenroos. Throat är en millimeter längre in än standard 6,5x55. Jag sköt Hornady 140gr SST med 67gr Norma MRP. Normahylsor, Federal hattar. Och den skjuter kasst. Den BÄSTA träffbild jag fick in var denna. Jämför med vad jag presterade med .308:an - något är fel. Så jag undrar... vad skulle ni 6,5-gurus göra? Byta krut, sätta kulorna i bommarna, ...? En sak att ha i beaktande: man får helt sinnessjuka hastigheter med denna bössa. Kan vara en variabel att fundera över. Hoppas VERKLIGEN på någon skitsmart idé här. MVH /HerrBerg
Publicerat December 2, 201213 yr Nu var det väl knappast 67 grains du fick i hylsan, men - steg ett på en Remington som inte skjuter är ju att lossa underbeslaget och lägga magasinsboxen rätt så den inte är i kläm. Skulle det vara nåt annat så tror jag till och börja med inte att du har "throaten 1 mm längre fram än vanlig x55" eftersom originalspecen är utan friborrning, med bara throat (0"47') och gör det omöjligt att sätta annat än låååånga trubbnosar i bommarna. Förmodligen var brotschen amerikaniserad med en friborrning på några mm följt av en 2,5-3 graders throat och såna brukar skjuta bäst med kulan i eller väldigt nära bommarna - vilket verkligen inte gäller för en standard x55... Kan du sätta kulan i bommarna med åtminstone fem milli kvar i halsen så prova det och OCWa upp till max (börja INTE för lågt...) Annars så får du bita i suräpplet och ge bort hastighet för att få precision: VV N160, 45-46 grains. -- Mats
Publicerat December 2, 201213 yr Det är något som inte stämmer med din laddning. 6,5x55 hornady sst 67 grains mrp idiothetladdning, du borde sprängts i bitar runt 49 grains är max. inget kul skämt om det är ett skämt!
Publicerat December 2, 201213 yr Författare 47 47 47 47 47 47 47 47 47 47 47 47 47 47 47 47 47 47 47 47 47 47 47 47 47 47 47 47 47
Publicerat December 2, 201213 yr skönt! vilka hastigheter fick du? col? piplängd? Inte för att jag kan hjälpa men nyfiken av mig är jag!
Publicerat December 2, 201213 yr Har bössan någonsin skjutit bra, eller är det sådär tragiskt för jämnan? Eller bara en viss laddning som inte slår? Om det är en ny bössa så testa en tre, fyra fem olika kulor med egentligen lite vad för laddningar som helst. Skjuter inte ett par av dem tillräckligt vettigt för att jobba vidare med är man i en jobbig situation. //Peter
Publicerat December 3, 201213 yr Hur skjuter den med andra kulor? Sierra 142, Lapua 139 eller liknande? Hur skjuter bössan med andra kulvikter? SST kulan är inte mitt eget förstahandsval när det gäller att plocka ut riktigt fin precision. Jag håller med Mats om att när du skrev att "Throat är en millimeter längre in än standard 6,5x55." så känns det ohyggligt märkligt. har du mätt friflykten med den aktuella laddningen? Henrik
Publicerat December 3, 201213 yr Var det inte så att du throatade den för att lägga 130 VLD:er i bommarna? Nåja det verkar som om det är mer mickel med dessa större 6,5 mm kalibrar än vad som är fallet med exempelvis 6,5x47L, som verkar vara/är mycket plug and play, rådet är helt klart att börja om, med en erkänd kula, lämpligt krut, sätt kulan i bommarna och kör på. /Christian
Publicerat December 3, 201213 yr Ah, det är en kortad amerikanathroatning?!? Inte längre, utan kortare... Som Christian sa. -- Mats
Publicerat December 3, 201213 yr Författare Ah, jag uttryckte mig oklart pga att jag inte visste vad jag snackade Jo, det jag bad om var att den skulle passa en dummy motsvarande en Norma Golden Target (130gr VLD) med 5 millimeter kula i halsen. Så blev det nu inte, vi begränsades av magasinslängden - men det går alltså att lägga en 130VLD mot bommarna. Whatever. Som alla säger, det är tillbaka till ritbordet och nu börjar jag med 130gr Golden Target. Är MRP vettigt eller skall jag köra med ett Finnkrut (vilket?).
Publicerat December 4, 201213 yr Lägg dig i bommarna med kulan typ .1 mm in och börja med min laddningen för MRP, det kan bara bli bättre. /Christian
Publicerat December 4, 201213 yr Har du testat Normas fabriks ammo Golden Target eller DL om du använder molly? Dessa kanske inte skjuter snortätt men ska fungera om bössan är frisk! Tycker det verkar skumt labba med FF eller bomkontakt brukar vara slutputs på laddningen då man kan tjäna några mm men här verkar det sprätta mer än så Byt kula och håll tummarna är mitt råd Om du har bössan throtad så kulan sitter så djupt att den hamnar i munkringen kommer problemen som ett brev på posten då hylsorna laddats några gånger, först tappar man precision och i extremfallen får man även övertryck. Patronlägen skurna så kulan sitter hela halsen eller mera kräver att man brotchar eller svarvar halsarna regelbundet
Publicerat December 4, 201213 yr Författare Har en 500-pack Golden Target kulor hemma, skall testa dessa med bomkontakt och en OCW-stege, så får vi se vad prestanda är.
Publicerat December 4, 201213 yr Har en 500-pack Golden Target kulor hemma, skall testa dessa med bomkontakt och en OCW-stege, så får vi se vad prestanda är. Vad har du för längd då kulan sitter i bommarna?
Publicerat December 4, 201213 yr Författare Hm... Illa om kulan sitter för djupt i hylsan? Hmmmm... I så fall kanske jag ligger illa till här. OAL mätt på GoldenTarget-kulan till vänster är 77,48mm. MVH /HerrBerg
Publicerat December 4, 201213 yr Ja har Janne dessutom kört sin favorit med snålt halsmått på brotchen kommer du att få problem. Norma laddar sin ammo med kulan tok djupt i hylsan det verkar fungera toppen med nya hylsor men att ladda om hylsor så kommer inte att fungera i längden Throta om pipan eller brotcha halsarna är mitt råd Tror förklaringen till hög Vo finns i ditt patronläge testade ett liknande skuret så att fabriks DL-fält gav bommkontakt fick tuff Vo i den pipan med fabriksammo
Publicerat December 4, 201213 yr Författare Ah, kanske skall komplettera med att patronen som är laddad är en Norma Jaktmatch. Hm... detta var spännande. Kanske att ni som har koll på detta har lust att diskutera mitt patronläge ett tag, så läser jag tråden och lär mig ett och annat på vägen?
Publicerat December 5, 201213 yr Författare Knappt jag vågar.... 880 sade kronografen. Nästan så jag grunnar på att testa en annan kronograf...
Publicerat December 5, 201213 yr Knappt jag vågar.... 880 sade kronografen. Nästan så jag grunnar på att testa en annan kronograf... Nu hittar jag inte din piplängd men 66cm ger enligt ql 850m/s och om du hade mindre utrymme i hylsan så varför inte. Fyller du hela hylsan(6,5x55) + nåra tiondelar kommer du upp i 894m/s men detta är ju QL ej sanningen.... och sen kanske du inte har 66cm pipa!