Publicerat December 5, 201213 yr Knappt jag vågar.... 880 sade kronografen. Nästan så jag grunnar på att testa en annan kronograf... Det låter väl ganska normalt med ett kort läge. Trycket stiger snabbt, du är absolut över CIP-max men har nog en bra bit kvar till riktiga problem i en stadig bössa. Dock tror jag inte riktigt på den hastigheten för den kulan, runt 850 m/s brukar vara en nod med flera olika krut och nästa kommer på fel sida 900 m/s så du ligger ungefär mitt emellan, vilket kombinerat med kort friflykt och de därur ledda gigantiska procentuella variationerna mellan olika patroner inte talar för precision... Jag sätter kulorna i bommarna eller minst en halv milli ifrån, skulle man ligga på nån enstaka tiondel så gör de hundradelar som kan skilja mellan individuella patroner en jääääkla skillnad på resultatet. Ifall du skulle öka patronlängden så du ligger med kvadratiska bommärken på kulan och droppar till 45,5-46 gr MRP så borde du landa runt 850-860 m/s. Prova det. -- Mats
Publicerat December 5, 201213 yr Författare Jag sätter kulorna i bommarna eller minst en halv milli ifrån, skulle man ligga på nån enstaka tiondel så gör de hundradelar som kan skilja mellan individuella patroner en jääääkla skillnad på resultatet. Ja jäklar. Märkligt att jag inte har tänkt på det. Hm... Funderar på att ta en halv mm friflykt och testa laddningen du föreslog. Eller blir det så mycket kula i hylsan då att vi får de problem Lars förutspår?
Publicerat December 5, 201213 yr Ja jäklar. Märkligt att jag inte har tänkt på det. Hm... Funderar på att ta en halv mm friflykt och testa laddningen du föreslog. Eller blir det så mycket kula i hylsan då att vi får de problem Lars förutspår? Tyvärr har du nog för mycket kula i halsen hur än du laddar, testa att stoppa en kula i skjutna hylsor innan kalibrering så länge den går förbi munkringen funkar det troligen OK
Publicerat December 6, 201213 yr Den bildas längst ner i halsen och är en ring runt insidan, Om man sätter kulan så at den går ner i degknuten så får man konstiga tryck skiftningar, ibland svårt att kamra patroner och det blir allmänt skit./Christian
Publicerat December 6, 201213 yr Mitt läge är skuret tajt (lätt undermått; stänger halvvägs på en Go-gauge) och munken lyser med sin frånvaro efter att ha laddat samma hylsa åtta gånger, bröstet bumpat några hundringar varje gång. Svarvning gjordes efter första för att rikta halsen, har inte förlängts sen dess... Tror inte att man nödvändigtvis behöver få problem så länge inte läget är överdrivet stort och kalibreringen vettig - har man ett SKAN är det väl en annan femma då hylsan lär sträckas iaf de tre-fyra första... En munkring eller donut är en förtjockning i den nedre delen av halsen som orsakas av materialvandring då hylsan först sträcks och sen kalibreras; det gamla bröstet - med tjockare material - blir då hals. Hamnar kulans fulldiameter i denna så kan halsen tränga i patronläget vilket förstås ger högre tryck men framförallt stoooora variationer mellan individuella patroner då graden av inverkan varierar med individuella skillnader på kulor och hylsor - samma sak som med friflykten, skillnaden mellan en hundring nyp och en hundring frigång är enorm. Jag tycker fortfarande att du ska sätta kulan i bommarna, för har du en throat som jag tror kommer fanskapet skjuta bättre med kontakt. -- Mats
Publicerat December 6, 201213 yr Författare OK! Jag laddar upp med kvadratisk bomkontakt. Det som jag mätte nu var "minimalt duttande så att kulan sitter kvar i loppet när jag mäter OAL". Kan således utan vidare trycka på en millimeter till.
Publicerat December 6, 201213 yr Jag skulle nog gissa på en halv milli om du har 3 graders throat. Se bara till att använda samma kula för utprovning som inställning, kolla sen med kamring och eftermätning av längden... Kulhammaren är ju guld värd såna här gånger. -- Mats
Publicerat December 6, 201213 yr Författare Japp, det har jag koll på. Just Normas Golden Target ser ju för jäkliga ut framtill, det är inte en kula som är likadant funtad. Men det är i bakdelen precisionen sitter, påstås det... Skall bli SÄRSKILT spännande att kolla hur man tar ut en oskjuten patron när man går in i bommarna - har aldrig gillat att ha kulan kvar i loppet och en mekanism full med krut...
Publicerat December 6, 201213 yr Författare Märkligt detta.... Jag har ju tidigare laddat .222, 6x45, .308, 9,3x62, 7x57R... alla erkänt handladdarvänliga patroner. Sedan .221FB och .300Whisper - men de har gått bra de också även om jag var lite fundersam över fireforming av whisper-hylsorna. Hade ingen aning om att 6,5x55 var känslig? Eller är det mitt patronläge som är känsligt? Gissar på det senare.
Publicerat December 6, 201213 yr Om man har verktyg med bussningar för halsen har man inte sådana bekymmer, om man väljer rätt bussning dvs, inte alltid att jag har gjort det. Man kan ju iofs har tur att ha verktyg som ger bra necktension ändå, då blir det inga kulor kvar i bommarna./Christian
Publicerat December 6, 201213 yr Njaa, jag vet inte riktigt om jag håller med Christian. Med en bussning säkerställer du att hylshalsens yttermått blir det avsedda. Detta är positivt både om du har ett patronläge som avviker från standard eller om du vill kunna arbeta med din necktension, vilket kan var positivt ur precisionssynpunkt. "Doughnuten" a k a munkringen påverkas däremot inte av att hylshalsens yttermått är "korrekt" , det som händer när du får en doughnut är helt enkelt att godstjockleken är tjockare där doughnuten uppträder. Den optimala lösningen är givetvis att använda hylsor som är mindre benägna att ge dessa doughnut (här brukar Lapua vara ett bra alternativ), annars får man helt sonika avlägsna doughnuten genom skärande bearbetning och då normalt genom att använd en neckreamer som tar bort överflödigt material från halsens insida. En "quick & dirty" lösning kan ju annars vara att begränsa hylsan livslängd till 2-3 omladdningar vilket skulle kunna vara en lösning om man har gott om hylsor.. //Henrik
Publicerat December 6, 201213 yr Tolkade Christian som att det var risken för att kulan fastnar i bommarna han syftade på med bussningar, inte att avhjälpa doughnuts. Skickat från min LT26w via Tapatalk 2
Publicerat December 6, 201213 yr Fast lite hjälper det med bussningsverktyg man kör utan expander så överflödigt material blir kvar på insidan. Har man en expander kommer den att vidga halsen allt mer eftersom att munkringen växer sedan är det faktiskt så att bussningsverktyg inte kalibrerar enda ned till bröstet utan bara bussningen som tar halsen så en dryg mm närmast bröstet är orörd men det har nog ingen betydelse i verkligheten. 6,5x55 brukar hylsor inte vara någon bristvara så att slänga dem efter 3ggr känns som en bra lösning
Publicerat December 13, 201213 yr Författare Update! Jag flexade lite idag och åkte ut till en skjutbana. Det var 8 grader kallt, tidspress för jag skulle hinna med ett möte (30 skott på 20 minuter). Det var 30 cm snö där jag låg på min skjutmatta med Harris-benstöden på maxhöjd för att över huvud taget nå ner till marken. Press på benstöden var inte att tänka på. 6,5:an har aldrig skjutit så bra. Det bar emot, men jag gjorde som Internationelle Mats sade ;-) Hans resonemang om att "mycket nära bommarna" är av ondo hade en viss logik hos sig. Jag bytte till Normas 130gr Golden Target kula. Jag lade den 0,5 mm in i bommarna. Jag sköt en OCW-stege. Tja... Jag har varit välsignad med bössor som kjuter bra med allt man stoppar i dem, eller sunkigt med allt. Min .308a kan man peta in snart sagt vad som helst i, liksom min 9,3a. Men detta var en spännande övning rent OCW-mässigt. Så... kassa omständigheter men den har faktiskt aldrig skjutit så här bra. Även den sämsta träffbilden hade varit bäst hittills, vi kan väl konstatera att det som gjorde susen var att trycka upp kulan i bommarna. Men... träffbilderna bättrar sig i kanterna av serierna. Kanske skall hissa den lite högre, kanske skall fråga Hipshot om råd Ingen kronograf idag. Och serie 3 (serie 1 var en sighter för att ta sig in på tavlan) hade en klick (!) så det var ett skott mindre där. Någon som har några vettiga analyser? Visst, det är fortfarande inga träffbilder att skriva hem om - men det skall läggas in en del sunkiga skytteförhållanden där också. Nu känner jag att bössan har potential och att man kommer att kunna hitta skapligt rätt med den. Det känns som om en dörr har öppnats här.
Publicerat December 13, 201213 yr Ja, ska jag komma med nåt så är det att du just slösat bort lite pipliv i onödan. Det där är mest troligt bara skytte som inte håller måttet - ett tydligt tecken är att det är första och sista serien som håller ihop, första när du inte kände tidspressen och sista som "nu jävlar". Gör såhär: ladda 45,5 - 46 - 46,5 - 47 - 47,5 - 48 och testa igen. En dag när du har tid att skjuta, när vädret är på din sida och du har bra stöd. Och FRAMFÖRALLT inga helgrainssteg så att du går förbi vändningar, det tar ju bort hela vitsen med OCW... -- Mats
Publicerat December 14, 201213 yr Författare Ah, nu känner jag igen dig Mats. De tidigare inläggen var trevliga och hjälpsamma, detta var mer av karaktären hjälpsamt Serierna är skjutna under identiska (kassa) förutsättningar. Första skottet i tavla 2, andra i tavla 3, tredje i tavla 4 och så vidare... round robin. Det var av denna anledning jag grunnade på om det ändå inte fanns några vaga slutsatser - eller snarare hypoteser - att dra av detta. Men naturligtvis har du rätt - jag skall testa de .5-gr intervall du föreslår. Du har haft bra funderingar hittills!
Publicerat December 14, 201213 yr det är inte så att du har en inkörningsperiod på pipan. det tog mig och blyström ca 300 skott innan vi kom ned alls i spridning. innan dess fattade jag inte vad som var fel och ändrade på allt. MRP är min störste fiende i 6,5x55 för rekylen blir så tråkig. slö tung o trög känns den. jag skjuter 204 med vld-kulan både i 260 och 6,5x55 och det känns bättre och blir bättre.
Publicerat December 14, 201213 yr Jag är ledsen om jag framstått som trevlig, det var inte meningen. Apjävel. Jag har själv inte kört "runn-runn" som vi säger häruppe utan skjuter först pipvärmare och sen en laddning i taget, med hänsyn till väder och piptemp. Att rikta fram och tillbaka hela tiden kan vara en felkälla, att missa ordningen på patroner och/eller tavlor likaså... Det förutsätter ju att man har en bössa med stabilt träffläge. Farfars Stiga kanske inte är lönt att OCWa... -- Mats
Publicerat December 14, 201213 yr Och just det ja: skjut på så liten tavla som möjligt. Helst av allt ett A4 med flera riktpunkter - detta för att få så liten skillnad i skjutställning som möjligt är mellan de olika grupperna. Absolut inte med lösa tavlor satta på lod, då riskerar du att få ställningsorsakad lodförflyttning som maskerar eller överdriver vad som händer i stegen. -- Mats
Publicerat December 14, 201213 yr Författare Mats, du ÄR ju snäll och hjälpsam - du försöker bara dölja det. En del spelar svåra att få, du spelar svår att vilja ha Tack för tipsen! MVH! /HerrBerg
Publicerat December 15, 201213 yr OK, finska bössor vill ha finskt krut. Jag fattar. du måste vifta med kniven ovanför bössan innan du skjuter också, samt ha en kosken redo för att kunna ta en drink och koppla av mellan serierna.