Publicerat December 3, 201213 yr Halloj, jag undrar hur ni andra gör med kikare på era hundförarbössor. Har en Tikka Battue Lite 8x57 JS och för de som inte vet har den modellen väl fungerande öppna riktmedel, det känns med andra ord töntigt att sätta en rödpunktare på den. Det är allt jag har på den bössan än så länge. Är det värt att skaffa en lågförstorande eller räcker det med de öppna, med avseende på användningsfrekvens och viktökning? Jagar med ställande hund i mälardalen.
Publicerat December 3, 201213 yr Jag har en 1,25-4 och Recknagel med ett stort knappkorn, igår när wachteln kom med en kidde som ställde upp sig på dryga 50m i en tallplantering och endast halva straffområdet syntes var jag glad ju nyss satt på kikaren igen.. upp in med pricken pang. Skickat från min HTC Sensation Z710e
Publicerat December 3, 201213 yr Går utan kikare nästan hela tiden. Är det älgjakt och tex tjurförbud så vill jag gärna ha kikaren på. Annars är det så smidigt utan optik. Skottet på grisen igår hade varit svårt att ta med kikaren på, trots 1.5-6x. Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2
Publicerat December 3, 201213 yr En fast 2,5x eller 4x kanske med ett lämpligt rm (tyska ettan...) i Warne QD? Som sätts på lite snabbt vid behov.. mvh/Må
Publicerat December 4, 201213 yr Författare Det är lite i de här banorna jag tänker. Att det kan vara jäkligt bra att ha om hunden ställt älg öppet, när man inte har någon chans att ta sig närmare. Både för att skjuta rätt och säkert i alla lägen. Samtidigt så väger ju bara QR-fästen en ansenlig del och hur många långhålls lägen blir det på en säsong nu när älg inte längre är det främsta viltet utan det är grisen. Man måste också ha ganska stora fickor för att kunna bära runt på kikaren när den väl är av. Kom gärna med mer för och motargument för det är ju en väsentlig skillnad att ha och inte ha!
Publicerat December 4, 201213 yr Ett litet sikte med fast förstoring typ x3 eller x4 tar inte stor plats. Bara att slänga ner i ryggfickan
Publicerat December 4, 201213 yr Tycker en 1-4 alt 1-6 är bra alternativ. Gärna belyst. I läge 1 ggr så funkar det i princip som ett rödpunktssikte utan förstoring. Sen är det bra att kunna dra upp och ha förstoring i vissa lägen. Är inne på min 3:e säsong med 1-6 kikare och är helnöjd. /ekebo
Publicerat December 4, 201213 yr Kanske en liten Leupold 1-4 den ryms nästan i en benficka och warnes QD är inga tungviktare och brukar inte kosta många kronor. Jag har haft en dagbelyst Leupold 1,5-5, den var väldigt smidig. Skickat från min HTC Sensation Z710e
Publicerat December 4, 201213 yr Författare Jag är inte mycket för fast förstoring så om det skulle bli något så skulle det vara en 1-4 eller 1-6 glugg som Ekebo och Herbert påtalar. Har funderat om en Trijcon skulle passa då det inte är så mycket skit i siktet utan enbart en stapel, samt att det är belyst utan batteri. Hur många här skjuter på vildsvin med kikaren på? Eller är det framförallt de öppna som gäller då? Känns lite omständigt att gå och sätta på och plocka av kikaren hela tiden, men det kanske inte blir så klurigt när man känner marken och kan se på pejlen vart hunden står?
Publicerat December 4, 201213 yr Ja som tidigare nämnts så hade jag också satsat på en 1,5-6 *42 . Om den nu går på utan att du får ta bort battue "skenan", kommer inte ihåg men tror att det kan funka. Vill du ha en väldigt allroundkikare så kika på Swarovskis 1,7-10*42. Lite dyrare men det blir ett grymt paket och du kommer att kunna använda bössan till all jakt.
Publicerat December 4, 201213 yr Har en med fast 4x24 på min hundförarbössa. Den sitter på hela tiden och har funkat bra på håll mellan 2-120 m, tycker det är rätt skönt att ha lite förstoring ifall man måste identifiera kön på djuret innan man trycker av, har ofta t ex på rådjur begränsning att jag bara får skjuta bock. Skjuter även snabbt och precist med det siktet även på nära håll, bara man tränar in sig så är det inte bekymmer.
Publicerat December 5, 201213 yr Jag har ett s&b 1,5-6x42 på min bössa. Testade öppna för några år sedan och det funkade inte alls för mig. Sköt bra på bana men kass i skogen så det fick bli kikare igen. Det var jag glad för på ett eftersök på ett rådjur för nån månad sedan då jag fick ett läge på ca: 200meter, det hade aldrig gått med öppna //Mekus
Publicerat December 10, 201213 yr Skulle inte tveka på en1*4 av skaplig kvalitet. Köpte själv en aimpoint i fjol och den suger. Jagar du nåt annat än gris med hund så är ett lågförstorande sikte ett bra komplement. Dessutom är dom små siktena lätta att slänga in i innerfickan. Mvh urban
Publicerat December 10, 201213 yr Beroende på vilken pipa som är monterad så är det antingen aimpoint hunter 34s eller bushnell elit 2,5-16X50 mil-dot Skickat från min ST17i via Tapatalk 2
Publicerat December 11, 201213 yr Jag kör med ett helia 1-4 när jag går med hund och jag tycker det funkar riktigt bra. Men är det mycket snö på träden eller om det regnar mycket så händer det att jag kör med öppna riktmedel. Men jag skjuter bättre med kikaren så det brukar bli den
Publicerat December 11, 201213 yr Jag gillar den Vortex Viper HS 1-4x24 jag har på min bössa. Bra för snabba skott på kort håll OK riktmedel för skott på lite längre håll om så behövs.
Publicerat December 11, 201213 yr Kahles Helia CSX 1,1-4x24 med P-dot. Kommer inte överens med Aimpoint och skjuter mycket bättre i ALLA lägen med kikarsikte än med öppna rm...ännu mer uttalat senaste åren eftersom närseendet börjat krypa utåt så smått (är 45 bast). Skickat från min ST27i via Tapatalk 2
Publicerat December 11, 201213 yr Jag kör med leupold 1-4 och 1,5-5 funkar bra för mig. Framför allt vid älgjakt så vill jag helst ha möjlighet att vrida upp förstoringen lite. Enda problemet är ju regn och snö. Men har kört med de öppna nu några dagar och även där ställer snön till problem.
Publicerat December 12, 201213 yr Författare Ja, det börjar kännas som att det kommer bli en investering till nästa säsong. Framförallt för att göra det lättare till älgjakten.
Publicerat December 12, 201213 yr Jag gillar den Vortex Viper HS 1-4x24 jag har på min bössa. Bra för snabba skott på kort håll OK riktmedel för skott på lite längre håll om så behövs. Jag kommer att prova en Vortex Viper PST 1-4x24 till min Ruger så småningom, i kombination med Docter 2,5-10x48an så kommer den blssan att bli komplett. Känns som en bra kikare med de egenskaper som jag söker fast 2000kr billigare än Meoptan. Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2
Publicerat Mars 13, 201313 yr Jag har ett trijicon 3-9x40 men det kommer bytas ut mot ett trijicon 1-4 eller Steinar 1.5-8x40
Publicerat Mars 19, 201313 yr Aimpoint och sen ett lågförstorande typ1-4 eller 1,5-6 skulle jag välja. Jag föredrar aipointen före öppna då jag tycker man hittar "rätt" fortare med just aimpointen om man gämfär med öppna. Sen är det ju en klar fördel o ha aimpiont när det är snö, går alltid skjuta med den vilket kan va ett problem med öppna. Sen är det alltid skönt o kunna stoppa på nått som förstorar lite specielt när det jagas älg med ställande hund.
Publicerat Mars 19, 201412 yr Öppna riktmedel och aimpoint har jag kört tills denna säsong då de vart ett kasst byte med en forumrist. Första säsongen med en 1-4x24 och de funkade riktigt bra! i December flyttade jag över den till Drillingen där den kom ännu mer till rätt. tillsamans med öppna riktmedel På 308an Aimpoint och öppna riktmedel På 9,3x57 Recknagel öppna och aimpoint S.