Publicerat Mars 19, 201412 yr Författare Kul med fart i den här gamla tråden. Blir ett trijcon 1-4x24 eller den lågförstorande duralyten. Mycket klagomål på den sistnämnda dock. Vet inte om det beror på att man förväntar sig mer än vad priset antyder?
Publicerat Mars 19, 201412 yr Back to basic känslan av öppna rm är oerhört uppfriskande i dagens tekniktyngda hundförarjakt. Har en varipoint 2,5-10x42 med mig också, men används oerhört sällan i praktiken. Ser man inte taggantal får man väl smyga närmare... Sköt 13 friska klövvilt på stånd under 2013-14, samtliga utom en älg med öppna rm. I mörker vid eftersök fyller en kikare med belyst rm en större funktion enligt mig.
Publicerat Mars 19, 201412 yr Hmmm, jag jagar tämligen sällan i sällskap. Mer än hälften av mina jaktdagar så är jag ensam på marken med min hund. När vi jagar tillsammans så måste jag även sitta på pass ibland, men använder samma bössa då. Så jag har en 3-9x40 på älgbössa. För jag vill kunna knäppa toppfågel osv när hunden är på uppdrag en bit bort. Och jag har alltid den ställ på lägsta förstoringen om jag inte upptäckt något längre bort som jag vill skjuta på. Då vrider jag upp. Det är inga problem att skjuta älg i stickhålet på 8m avstånd med kikaren på iaf.....
Publicerat Mars 19, 201412 yr Hmmm, jag jagar tämligen sällan i sällskap. Mer än hälften av mina jaktdagar så är jag ensam på marken med min hund. När vi jagar tillsammans så måste jag även sitta på pass ibland, men använder samma bössa då. Så jag har en 3-9x40 på älgbössa. För jag vill kunna knäppa toppfågel osv när hunden är på uppdrag en bit bort. Och jag har alltid den ställ på lägsta förstoringen om jag inte upptäckt något längre bort som jag vill skjuta på. Då vrider jag upp. Det är inga problem att skjuta älg i stickhålet på 8m avstånd med kikaren på iaf..... Tänkte i dom banorna nu när det blev dags att köpa ett nytt sikte, blev ett 2,5-10x50
Publicerat Mars 19, 201412 yr på min älgbössa har jag idag helia5 1-5x24, jag hade innan swarre 1-6x24 men tyckte helian var bättre i skymmning. dessa är relativt lätta och på en gånger så kan jag panga frångående lerduvor så då borde det väl funka hyffsat på stånd med även om det är nära? med 6ggr sköt jag helt ok för fågel på 160m med 5ggr har jag inte testat! Jag har ingen älghund utan är passkytt!