Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kråkuv!

Featured Replies

Publicerat
Skaffade en limpuv igår. Granngården - halva priset (125 spänn) då den hade tappat näbben. Mejlade Normark om det gick att fixa fram denna reservdel - icke! Har någon nån idé om hur jag kan få dit en näbb? Någon som har en över... :D

Det är defenitivt inte noga med vad du sättar dit, min uv åkte i backen vid ett tillfälle så näbben rök. Tog någon svart plastbit och skar i lämplig form som limmades dit. Du kan nog sätta i princip vad som helst som svagt liknar en näbb på uven eller tom skippa näbben helt och nå fullgott resultat.

• Svar 932
  • Visningar 152,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

Posted Images

Publicerat
  • Författare
Hittade denna på blocket:

http://www.blocket.se/vi/17407630.htm?ca=13_s

Tror ni att det kan vara nåt att ha?

Såg lite väl liten ut, kattuggla? Får se om Wäppling sladdar förbi här, han köpte en slaguggla nyligen via Blocket.. tror dock slagugglan är större än denna. Är det en kattuggla så är jag lite skeptisk..

Mvh!

Publicerat
Såg lite väl liten ut, kattuggla? Får se om Wäppling sladdar förbi här, han köpte en slaguggla nyligen via Blocket.. tror dock slagugglan är större än denna. Är det en kattuggla så är jag lite skeptisk..

Mvh!

svårt att säga tycker den är lite stor för att vara kattuggla, ring och fråga om längd och så, är det en slaguggla så är det bara att slå till, dom funkar super
Publicerat

Kattuggla ser det ut att vara och kanske inte det bästa att reta kråkor med...

• 1 month later...
Publicerat

DSC01480.jpgDSC01481.jpg

Hej

Har inte provat den ordentligt ännu så vet inte riktit hur bra den fungerar... om den alls fungerar?.... :D

Men ja, va tycker ni? Borde det ändras något?

Har sätt på de andra uvarna här o märker att de inte e så många som int har fjädrar så hur mycket månne de inverkar sen att int ha fjädrar? Kanske man borde försöka få på lite sådana också... ? :D

MvH

Publicerat
  • Författare

Kör definivit på fjäder! Tryck på rejält med fjäder över ögonbrynen så den ser förbannad ut..

Mvh!

Publicerat
Kör definivit på fjäder! Tryck på rejält med fjäder över ögonbrynen så den ser förbannad ut..

Mvh!

Okey... :D Ska försöka få den o se så förbannad ut som möjligt... :D Tänkt nog lite före på att det skulle vara bäst med fjädrar på men hade int tillgång till några då...

Tips om varifrån man får bäst passande fjädrar? Vad använder ni andra?

Tack på förhand...

Publicerat

Hej,jag har använt mestadels fjädrar/vingar från

Kanadagås samt orrhöna.

/M.

Publicerat
Hej,jag har använt mestadels fjädrar/vingar från

Kanadagås samt orrhöna.

/M.

Ohh... Nå ska se om jag får tag på någon kanadagås, borde vara lättast för mig att få tag i.

Tackar så mycket för svaret... :D

Mvh

Publicerat

En tjäderhöna lite orre o nån enstaka fasanvinge byggdes min uv upp med!

Funkar klockrent :D

Publicerat

Okey, nå skulle ju vara fint o få tag på såna fjädrar men kan hända att de blir lite svårt... Nå får se hu de blir.

Skickar in nya bilder sen när den har uppgraderats... :D

Publicerat
  • Författare

Har ni inga större gårdar som sätter ut fasan och jagar? Där brukar man lätt kunna plocka när man behöver..

Mvh!

Publicerat

Lär väl finnas hur mänga som helst härinne som kan nypa ngr vingar o plocka en påse fjäder o skicka?

Ska de va så svårt?

Efterlys vettja!

Skulle hjälpt direkt om ja kunnat men tyvärr.

Publicerat

Hej igen... :D

Nå tänkte tidigare på om de skulle finnas någo gårdar i närheten men verkar nog vara så att de "närmaste" gårdarna ligger lite väl långt borta.

Och med att skicka fjädrar så e ju de att ja bor i Finland så blir kanske lite mycke jobb med det... :D

Men var ut idag på morgonen och jaga gäss och så hade jag turen att få en Kanadagäss flock på mej så fick nog en hel del fjädrar... B)

Har inte ännu sett hur det blir o se ut med fjädrarna på ulven men de verkar nog vara okey färg på dem. Vet int sen om de räcker med bara såna eller om man bord ha andra sorters fjädrar till.

Nå börjar i alla fall med att försöka få de fjädrarna dit... Ser sen om man måst finslipa me andra fjädrar till...

Nå återkommer sen nä ja ser hur de blir o se ut. :lol:

Mvh.

Publicerat

De ser vi fram emot!

Publicerat

HJÄLP HIPSHOT...............KRÅKFÅGLARNAS VÄN !!!

Jag har riggat upp en plastuv 6-7 meter från äppelträden. Hur ofta ska den flyttas, så skatorna inte lär sig att uven är ofarlig ?

Tycker mig se att fallfrukten har ''fågelhack'', fast uven vaktar.

Kommer jag åt en skata, så ska jag prova och hänga den i någon av äppelträden. Det brukar hålla övriga borta någon vecka.

MVH Ellie

Publicerat
  • Författare

Oj! Ingen aning ärligt talat.. Börjar de bli polare med ugglan så häng ngt svart i klorna på den och testa. När det förlorat sin effekt så flyttar du uggglan till nytt träd. Tror dock det bästa är att strypa ngr skator och hänga upp eller låta ligga på marken vid träden.

Mvh!

Publicerat
Oj! Ingen aning ärligt talat.. Börjar de bli polare med ugglan så häng ngt svart i klorna på den och testa. När det förlorat sin effekt så flyttar du uggglan till nytt träd. Tror dock det bästa är att strypa ngr skator och hänga upp eller låta ligga på marken vid träden.

Mvh!

Tack ! Va bra.

Har en döding som hänger i ett stuprör på stallbacken. Ska flytta den till uven och arrangera en liten jaktutställning ......

Att lägga en döskata på marken är nog inte så dumt heller. skatorna kanske tror att äpplena är giftiga och avstår......

Trevlig Jakthöst

MVH Ellie

Publicerat

Vad är bästa limmet för att limma dit fjädrarna på en plastuv?

Har förvarat min uv i ett kallförråd med öppet taksprång.

Tror ni inte småfåglarna varit och norpat varenda fjäder från min uv när dom byggt bon i vår.. ;)

Bara limmet är kvar på plastlimpan. :D

(Har provat PL400, men det kanske finns bättre..)

Publicerat

Jag har använt smältlim och det tycker

jag har suttit bra.

Att det dessutom torkar på nolltid är oxå fint.

/M.

Publicerat

O jag har använt biltemas hobby-limpistol med framgång.

Men de finns säkert smidigare.

Hade en kompis som pratade om kontaktlim på sprayburk.

Vet fortf. inte om han testat ännu.

Publicerat
  • Författare

Smältlim som tövabo föreslår lär ju funka galant.. det eller PL600.

Mvh!

• 3 months later...
Publicerat

Väcker den här gamla tråden till liv igen då jag i dag modifierat min nyinskaffade uv. Har bara testat den i originalutförande en gång och då stod den på marken på en åker men lockade ändå till sig lite kråkor. Nu efter modifiering hoppas jag på mera respons. I brist på fjädrar blev det en ullfilt som fick sätta livet till, den är sedan mörkad lite med sprayfärg, ryggen är lite mörkare än vad bilden visar.

Ögonen är temporärt gjorda med små klister dekaler/prickar som annars används som mål på banan. Ögonbryn ska till samt tofsar på öronen, det blir fjädrar från första bästa kråka.

Vad tror ni, kan den funka?

front.jpgback.jpg

face.jpg

Publicerat
  • Författare

Oj!

Tja vad ska man säga? Med tanke på vilken energi och tankemöda som du lagt på uven så ska kråkorna skämmas ögonen ur sig om de ignoerar den B)

Vågar inte ens gissa, konceptet uv är på intet sätt ngn vetenskap och folk har fått goda resultat med betydligt mer besynnerliga anordningar än denna!

Mvh!

Publicerat

Hehe, ja nog är den besynnerlig men jag har sett värre :-)

Äldsta dottern tyckte den såg ut som ugglan i fablernas värld, viss likhet finns B)

uggla.JPG

Funkar den inte alls så ska jag komplettera med fjädrar, enklaste sättet för mig är Panduro hobby, kostar iofs en del.

Några andra fjädrar har jag inte tillgång till som det är nu.