Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kråkuv!

Featured Replies

Publicerat

:lol: :lol:

Rätt säker på att tex Jimbolo har fler i backen än jag iår. Han började tidigare, mer vädertålig än jag, och håller nog i lite längre dessutom.

I morgon lär jag ställa in förövrigt, verkar vara för jävla kallt..

Mvh!

nej gör inte det du kan väl inte missa en kråkjakt fast i och för sig så kan det ju påverka jakten också har ja för mig för dom är väl mer aktiva när det är soligt eller ?
  • Svar 932
  • Visningar 152,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

Posted Images

Publicerat

Jodå är man riktigt sugen så :lol: Däremot så skulle jag aldrig köra 2-3 mil för det resultatet.

Sen, och det är rätt påtagligt ffa på sensommaren, så är det lite triss över detta. Ni vet plötsligt händer det! Varit med om att köra ut vid några tillfällen med målsättningen att tar vi oss upp till 10 så får vi vara nöjda..och så har man skjutit groteska mängder! Häfigast var en morgon där jag hoppades på just 10 kanske och drog med 52.. Den morgonen finns med här i jaktdagboken men hitta dit orkar jag inte :unsure:

Mvh!

52 :o :o det ända jag säger är respekt är du kråkgud hipshot ? :P:lol:
Publicerat

Snarare en kråkmördare av rang... ;)

Själv funderar jag flitigt på en uv, men det får nog bli på nästa års inköpslista istället. :(

Publicerat

Om man ska jaga kråka i Skåne han man noll användning av en uv. Här får man försöka vara listigare än kråkorna. Här finns dessutom nästan inga öppna tippar längre. Vi är ju miljömedvetna liksom :lol:

Publicerat

Gick ned tidigt imorse innan det hade ljusnat helt, satte upp uven och band fast en kråka jag hade skjutit tidigare.

Och det dröjde inte alltför länge innan dom började dyka upp, hann skjuta 4st innan jag var tvungen att dra hemåt.

Vovven blev glad och apporterade kråkorna snabbt och fint! :)

Får sätta mig där fler gånger när jag får tid innan jakten är slut, ganska trevlig jakt form och det är fint att bli av med lite kråkor!

Publicerat

har nästan pimpat färdigt uven nu :D

jag hoppas att det blir mycket bättre resultat nu :)

Publicerat
  • Författare

Fick tag på den där hackspetten klädd i kråkskinn i lördags och testade.. I lördags fungerade det inte! Kråkor som börjat snurra på höjd, skrikandes skyggade plötsligt och flög vidare. Och detta hände bra många gånger. Jag tror att detta kan gå att få att fungera men jag ger mej nu, ids inte hålla på och grotta med detta koncept.

I morse var jag ut i skärgården med uven, dåligt sträck men de som kom var duktigt arga :wub:

Publicerat

Hur gick det med Puttes skjutande vid gården ?

Publicerat

Fick tag på den där hackspetten klädd i kråkskinn i lördags och testade.. I lördags fungerade det inte! Kråkor som börjat snurra på höjd, skrikandes skyggade plötsligt och flög vidare. Och detta hände bra många gånger. Jag tror att detta kan gå att få att fungera men jag ger mej nu, ids inte hålla på och grotta med detta koncept.

I morse var jag ut i skärgården med uven, dåligt sträck men de som kom var duktigt arga :wub:

tråkigt att det inte funkade jag trodde faktiskt att det verkligen skulle uppröra dom men varför tror du att det inte funkade dom kanske blev för rädda istället :P
Publicerat

Du e då för blygsam Hipshot.

Int har ja väl skjutit nå nämnvärt mkt fågel.

Men mer vädertålig o uthållig e ja förm.

De e min akilleshäl att ja e så förbenat nyfiken att jag kan sitta o filosofera 1-2 timmar efter sträcken slutat.

Men e termosen tom så e den!

Till helgen hoppas jag de letat sig hit några sträckkråkor trots vindarna.

Publicerat

verkar tväromöjligt att bara använda plastuv utan fjädrar?

Publicerat

stämmer och stämmer inte det finns en Youtube video i Norge sök på kråkejakt istället för kråkjakt så kommer det upp fina filmer det finns en film där han skjuter typ en korp och nio kråkor och den uven är löjligt dålig inte pimpad och hela uven är brun :o:lol: låter otroligt sedan är det en annan där dom skjuter 127 kråkor med plast uv fast dom har fått låv att fuska med en bandspelare som dom har spelat in ljud från en redig kråka så det kan bero lite på det men dom skyggar inte i filmen inte en ända gång för plast uven så du kan testa men du skjuter garanterat mer om du har pimpat :D

Publicerat

stämmer och stämmer inte det finns en Youtube video i Norge sök på kråkejakt istället för kråkjakt så kommer det upp fina filmer det finns en film där han skjuter typ en korp och nio kråkor och den uven är löjligt dålig inte pimpad och hela uven är brun :o:lol: låter otroligt sedan är det en annan där dom skjuter 127 kråkor med plast uv fast dom har fått låv att fuska med en bandspelare som dom har spelat in ljud från en redig kråka så det kan bero lite på det men dom skyggar inte i filmen inte en ända gång för plast uven så du kan testa men du skjuter garanterat mer om du har pimpat :D

Den första du beskriver tror jag är med Kristoffer Clausen :) Vad sätter ni upp uven i då ni jagar? :)
Publicerat

kråksnurra då? nån som använt detta?

Publicerat

har filmen då dom skjuter 127 kråkor på en dag dom skjuter ungefär 300 i filmen ( kråkejakt med hubro) och dom har visst pimpad uv :)

Publicerat

Här är ett litet klipp på en variant att köra för jakten,

Notera att man får blåsa i pipa för egen hand, ja som ni vet är elektroniska lockdosor inte ok här, i Tyskland är de det,

i mina ögon verkar det vara en intressant variant.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Två tankar.. dels svarta kråkor, mer lättlurade. Och så kråkskränet, det drar in dem.

Sen, ingen av dem kommer in speciellt fint! Långa håll och skygga fåglar = taktiken fungerar dåligt. Det där klippet ger inget vettigt uppslag som jag ser det. Exakt detta har jag testat två gånger, första gången gick det ..ok.. snorförbannade kråkor men på något paradoxalt sätt även skygga och rädda. Andra gången var epicfail <_<

Som det ser ut så tänker jag stjäla mej en morgon i närmsta anläggningen i morgon. Garanterat stendöd kråka osv men dock ny tidigare ojagad plats. Skyddet är kass men jag hoppas att jag ska klara mej tack vare lövcamot.

Mvh!

Publicerat

OK,

jag ger med mig, du har trots allt ruggigt mycket erfarenhet av detta. :)

/C

Publicerat

Nåja, han i filmen är Österrikare och det förklarar ju allt. B)

Något som slog mig, om man vill skaffa en uppstoppad Uv från annat land, någon som vet vilka krav som då ställs?

Publicerat

Två tankar.. dels svarta kråkor, mer lättlurade. Och så kråkskränet, det drar in dem.

Är det svarta kråkor eller är det råkor? Något jag måste försöka studera när jag åker ner till Ö-rike i sommar.

Publicerat

Nåja,

här är en som nog inte går att slå i modern tid,

Jag är ledsen hipp mfl för att bli lite oseriös.

Notera det prydliga skyttet!

/C

Publicerat

Ställer frågan igen till ni som har jagat med uv förr :) Vad sätter ni upp uven i då ni jagar med uv alltså vad använder ni för att sätta upp den i trädet? :)

MVH

Publicerat

Här är ett litet klipp på en variant att köra för jakten,

Notera att man får blåsa i pipa för egen hand, ja som ni vet är elektroniska lockdosor inte ok här, i Tyskland är de det,

i mina ögon verkar det vara en intressant variant.

/Christian

som jag skrivit tidigare här så använder min polare lite av samma taktik, han har en uppstoppad uv på backen och ca 10-20 uppstoppade kråkor runt den samt 2-10 uppstoppade trutar, förra året skjöt han runt 1080 kråkor + 200-300 trutar, bästa dagen hade de 140 kråkor. är lite skeptisk på hippens kommentar, denna taktik kan vara hur bra som hellst! polaren hade några filmklipp då kråkorna landade mitt i bulvan bilden och andra kråkor som snurrade runt skitnära, några av kråkorna blev malda på ca 5 meter och oftast var hållen runt 15-25m,tyvärr råkade han radera klippen i samband med att han rensade datorn...

Publicerat

har filmen då dom skjuter 127 kråkor på en dag dom skjuter ungefär 300 i filmen ( kråkejakt med hubro) och dom har visst pimpad uv :)

nej inte på youtube :D;)
Publicerat

Ställer frågan igen till ni som har jagat med uv förr :) Vad sätter ni upp uven i då ni jagar med uv alltså vad använder ni för att sätta upp den i trädet?

En lång stång används och då lämpligen en undertryckt gran som växt sig lång och smal. I denna fästs uven och sedan fästs stången uppe i trädet så den hamnar på lämplig höjd. Tror de flesta använder sig av spänband för att dra fast stången i trädet.