Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Wachtel vs ADB

Featured Replies

Publicerat

Förvisso underbron så kan du träna unghunden på harlöpor men den kommer aldrig driva det längre, arbeta längre på tappt få bättre skall mm då detta till större del är medfött! och det visar sig även i skogen senare hur de driver, vilja att arbeta på spår osv( tyskarna som har satt standard på dessa hundar har inte apport på sitt ukl tex därför det är en dressyr fråga och inte egenskap. det tråkiga är att de inte har skärpe prov längre heller då det stoppats av djurrätts org).

Åjo, en hund som tränats driva hare på de olika underlag/miljöer som kan erbjudas på ett UKL har bättre förutsättningar att klara av en vinkel och gå till höga poäng.

Samarbetsförmåga är också en anlag. Men apportmomentet i UKL är så jäkla enkelt att det är iofs förarens lättja eller oförmåga som lyser starkast när man 0:ar i apport.

Hundar med bra poäng är genomgående bra hundar men skillnader i väder, underlag, möjlighet till förberedelser mm gör att man inte kan lita till enskilda hundars resultat utan måste titta på syskon och övriga släktingar för att få en rättvis bild - vilket också just är meningen med ett anlagsprov.

Publicerat

Ett Ukl säger för lite om hunden. Men utifrån hela kullens resultat, ihop med förldrarsjurens resultat ger det en liten hint. Det finns ett knippe riktigt bra hundar, det vet jag. Och vet numera var och hos vem jag ska leta. Det är egentligen en helt oslagbar ras i användbarhet. Den ska inte vara kortdrivare utan jag tills såten är tom. Har haft wachtlar med både korta och längre drevtider. Den jag numera har hos min far, hon har ett "personbästa" på 90min på kronhjort. Varierat drev och stånd.. Men ngn stjärna är hon inte.

Att vara kortdrivare och att jaga tills såten är tom är inte nödvändigtvis två egenskaper i konflikt.

Att rasen är så "användbar" är en orsak till att kvaliteten skiftar.

Publicerat

Att vara kortdrivare och att jaga tills såten är tom är inte nödvändigtvis två egenskaper i konflikt.

Att rasen är så "användbar" är en orsak till att kvaliteten skiftar.

Nej, men pratar du drevtider så kan det också bli med missvisande än rättvist.

Rasens skiftande kvalitet har helt klart kommit med numerären och i många fall hundägarens bristande insikt och kunskap. Något som inte heller är unikt för rasen. Just vad man lägger in i begreppet användbar är nog väldigt skiftande vem du frågar och var man jagar. Skulle vi se till ursprunget så har vi en del att önska.