Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Skott på kort håll

Featured Replies

Publicerat

Någon som har bra tips att tänka på vid skott på mycket korta håll, 3-6 meter, när man står på pass med studsare och kikarsikte? Zoomen på lägsta förstoring naturligtvis, men om bössan är inskjuten på 100 m och grisen nästan hoppar upp i knät på en?

Publicerat

Skjut med båda ögonen öppna, använd pangen såsom om den vore en hagelbössa, om grisen är i rörelse.

Att kulan träffar de där 3-5 cm lägre än vad ditt sikte meddelar dig, skillnaden mellan pipans centrum och optisk centrum har absolut ingen som helst betydelse. Det svåra handlar snarare om att inte slarva med anläggningen, kan leda till både bom/skadeskjutning och smärta för jägaren, att inte förivra sig, se till att du faktiskt siktar mot vital del innan skottet går.

Med andra ord inte så svårt att skriva, mer svårt att vara så kall./Christian

Publicerat

Skaffa aimpoint, oslagbart vid grisjakt.

Publicerat

Du behöver inte hålla fram alls, som nämnts tidigare så har du ett litet avstånd mellan kors och mynning som är lätt att glömma, håller du i bogen så har du så mycket att hålla på att man egentligen inte behöver kompensera för det.

Kommer t.ex vildsvin riktigt nära så får du förmodligen en vinkel nedåt vilket innebär att du behöver få in kulan lite högre i djuret för att den ska göra samma skada inuti som en kula i rak vinkel från sidan

//Mekus

Publicerat

Sköt en bock för en wachtel för någon månad sen. 3x50 på 5 m håll. du behöver igentligen inte tänka annorlunda än om du skjuter på längre håll, håll mitt i bogen i höjdled o tänk på anläggning som tidigare nämnts. inga problem! :yes: :yes:

Publicerat

Träna att skjuta på korta håll med luftgevär eller liknande. Vinkla undan kikarsiktet från synfältet och syfta längs med pipan. Du ser ändå bara suddig ragg genom kikaren på det hållet.

Publicerat

Träna att skjuta på korta håll med luftgevär eller liknande. Vinkla undan kikarsiktet från synfältet och syfta längs med pipan. Du ser ändå bara suddig ragg genom kikaren på det hållet.

Det tycker jag var ett bra råd, inte alls dumt, men samtidigt, det vill till att man provar ett par skott med klass 1 pangen också för att verkligen bli klar över att det går bra att syfta längs pipan. Jag har gjort det vid ett par tillfällen som jag minns, inga bekymmer därvid alls, skotten tog och viltet blev på plats. /CHristian

Publicerat

Jag tycker att det är ett synnerligen gott råd att aldrig ta ett skott mot villt i en situation du inte tränat på. Och därmed se till att träna på situationer du mistänker skall uppkomma. Personligen anser jag att det gäller långa så väl som korta avstånd. Sittande såval som stående/liggande. Med bra/sämre/obefintligt stöd.

Så om man oftast sitter på pass anser jag att man borde träna skytte sittande. Tyvärr verkar inte den genomsnittsliga älgbanekonstruktören vara av samma åsikt...

Publicerat

Som tur är så är det iaf enligt mig mycket lätt att träna upp sig på korta håll.

Publicerat

Träna så sitter det i ryggraden sen när du verkligen behöver det :)

Publicerat

sätt på ett reflexsikte på skrå på kikaren :thumbsup: har jag sett dom stora pojkarna göra :biggrin:

Publicerat

Som tur är så är det iaf enligt mig mycket lätt att träna upp sig på korta håll.

Kan så vara, men den miss som grämer mig mest genom min"karriär" är fortfarande den allra första som råkade vara på en järpe som satt ca 5 m bort. Slog slint i skallen på mig och jag siktade lågt. Sköt sönder grenen den satt på... Jag tror nog att fågeljä-n fortfarande skrattar åt mig där den flyger runt i sin fågelhimmel.

Publicerat

Som många andra här är inne på, testa och träna. Testa även med den ammo, vapen och optik du ska jaga med. Alltför många ligger och nöter på älgbanan på 80 meter men hur ofta skjuter man på en full bredsida på 80 meter på stillastående eller skenande vilt?

Publicerat

Lite OT. Men var siktar ni på en kalv som kommer i hög fart på 80 m avstånd? Har du inte tänkt efter innan situationen uppstår kan det bli jobbigt...

Det mindre träffområdet på kalven kan faktiskt göra det lite svårare och har man då aldrig provat så kanske man får/bör avstå!

Publicerat

Det där är så jäkla svårt det är ju bara på känsla i verkligheten, stämmer det trycker man av. Inte håller jag lika långt fram som på älgbanan iaf.

Publicerat

Vi har haft en del våm skjutningar just på kalv så vi tastade att sätta en kalv figur på älgbanan. Och tänk, det blev många våm skjutningar där med...

Sedan är det en annan sak att det är väldigt sällan jag personligen haft älgkalvar som springer med den hastigheten framför mig.

Så i praktiken har det funkat bra med att ligga strax framför "träffområdet". (Men då är det dessutom oftast kortare än 80m.)

Publicerat

Älgbanan är ett jävla skit. Som du säger så går det sällan så snabbt i verkligheten.

Publicerat

Älgbanan är väl bra för att testa ytterligheter samt vikten av ett bra förstaskott. Tror många inser att skjuta på skenande älgar på 80 m inte är ett alternativ (om inte eftersök). Om man tror att man kan tillämpa älgbaneskytte på praktisk jakt bör man ta sig en funderare till. :)

Publicerat

Om man behöver sikta utanför en älg går det alltför fort på alltför långt avstånd. Om man ersatte älgen med en gris och flyttade fram kuren 20 meter skulle det vara rätt bra träning (och inga skott på stillastående!).

Publicerat

Om man behöver sikta utanför en älg går det alltför fort på alltför långt avstånd. Om man ersatte älgen med en gris och flyttade fram kuren 20 meter skulle det vara rätt bra träning (och inga skott på stillastående!).

Finns i Enköping. 50 meters håll. Ett plank i mitten, ett skott på vardera sida. Enbart löp. 10-ringad. Ett "snäpp" snabbare än älgbanan. Grymt kul och nyttig träning!

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Ok, som säkert någon anade fick jag (trådskaparen) mycket riktigt en gris i knät och tokbommade på 4 meter. Vet nu med säkerhet att gris inte stannar upp vid en vissling, utan kastar och dyker som ett streck, som en hare.

Tog till mej tidigare utmärkta tips om träning med luftvapen (ja jäklar vad högt jag sköt över!) och kunde idag fälla en gris på samma pass. Avstånd 12 meter, öppna ögon, sikta på benen(min personliga preferens vid korthållskytte visade luftvapenträningen) och en jävla "du skall dö"- anda. Flyktsträcka 30 meter. Död.

Hoppas någon kan lära av denna tråd! Träna, träna träna!

Publicerat

Efterlyser ofta mer variation i träningen, inte helt enkelt att göra själv och många skjutbanor nöter på med sin 80m älg, björnskyttet brukar locka fram lite olika övningar, men det är oftast bara en gång om året som skjutbanorna ordnar sånt, mängdträningen uteblir.

Bara att kunna prova korta håll snabba skott, ett andra skott på en påskjuten älg som dyker upp på 200m i rörelse, all träning är oftast bra träning, men den får inte bli statisk, variation i avstånd, hinder och fart!

Publicerat

inte för att kritisera någon annan skribent.

Framförhållningen ska inte bedömas med älgbanan som utgångspunkt, då är man på ute på tunn is. att folk sedan bara skjuter älgbanan för att sedan jaga glatt, ja då ligger felet hos jägaren, dåligt omdöme anser jag att man kan kalla det.

Man kan gå till en vanlig 100-300m bana och göra en hel del som hjälper skyttet på väg, häng upp en stor ballong i ett snöre 1m i vinden och pricka den på 5m när den fladdrar runt, samtidigt kunde fler engagera sig i skjut/älgbanorna och skapa fler skjuttillfällen med tex annan figur eller olika hastigheter. de flesta banor har elektronik med 3 hastigheter.

om man är som jag lagd åt att utvärdera mycket så löser sig det mesta själv men få är det. så då får var och en ta sig i kragen och träna. jag tycker inte älgbanan är skit, men som helhetsträning för jägarkåren duger den inte alls, men det är nog inte tanken att den ska göra heller. Jag tycker inte skjutbanorna eller staten ska bära ansvaret för att träna jägarkåren utan det ansvaret ska de bära själva. vill man inte det ska de inte jaga.

för övrigt, av med optiken på 3-5m, skaffa ett korn på pipan, du behöver inte ens siktbladet, skjut som med hagel.

Kalle

Publicerat

Jag har skjutit en bäver i halskotpelaren på ca. 3-3,5 m som kom glidandes efter strandkanten i bäcken.

Då hade jag optiken på lägsta för det var inte mer 7-8 m till andra sidan från där jag satt.

Byssen blev blöt o jag också delvis. Sköt med 308:an. :smile:

Publicerat

Ställ upp ölburkar eller lerduvor i en halvcirkel på 2-5 m och skjut alla så fort du kan. Bra träning även med hagel.

Att vara nyfiken på hur bössa och ammo funkar är alltid bra. Jag tycker nog att hagelskyttarna är bättre på att variera träningen än kulskyttarna (inte ofta jag säger ngt gott om hagelskyttar)