Hoppa till innehåll

Skott på kort håll


SAP

Recommended Posts

Jag fångade av en gris häromkvällen som låg under en gran, 2-3 m, vred bössan lätt och syftade med pipan bara, i det läget är kikaren inget att tänka på. Sköt ett rådjur på annandagen på 25 m med Sakon, höll mitt i och gick bra.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Håller med whiskey-tango,man bör variera sitt träningsskytte både med hagel å kulbössan,själv brukar jag sätta upp burkar lite här å där å improvisera snabba skott,stor skillnad mot att mala på med duvor ,när det gäller kulskyttet gör jag på liknande sätt,men använder tegelsten eller liknande,sätter dom på olika håll,från ca.20 till 120 m.skjuter snabba skott utan stöd,det ger en annan vision om skyttet än en älgbana.På20 m. är det inte lätt,då får man allt hålla ner en bra bit.För många år sedan skulle jag hjälpa nödslakten att avliva en vansinnig aveltjur inne i en lagård,han avreagerade sig på att riva ner hela inredningen,enligt bonden som vi skulle till,så fanns det max 20 m att skjuta på,å förmodligen bara en chans,då provskjöt jag bössan innan på 20 m.å fick ställa ner den ca 25cm.höll mitt i mellan ögonen å den gången gick det bra,men så nära som 5m. då e det nog bättre att bara peka med pipan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nä där hänger jag inte med alls heller. Snarare sikta högt på kort avstånd för att kompensera kikarhöjden kontra pipan. Skulle aldrig i något fall sikta på benen....ja förutom revbenen då.....vilket han kanske menade ;-)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Se till att andvända bägge ögonen även om du andvänder kikare det går.

Att syfta längs pipan istället för att titta genom kikaren fungerar för avfångning men inte skott på rörligt vilt.

Det är en myt att du endast ser ragg på korta håll, det är om du blundar med vänsterögat.

Ett bra sätt att få ihop anlägget & förmågan att andvända bägge ögonen är att "Klick öva" .

På riktigt kort håll så bör inte kulan kommit upp i höjd dvs vapnet slår lågt, inte högt men inte så att det spelar någon roll annat än möjligen för avfångning (Halskotpelare).

//Lasse D.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det va så många år sen jag skjöt tjuren,kom bara ihåg bössan slog ca 25cm,ska snarast ut å testa igen,ska bara skyffla undan massa pappersskit på kontoret.

Det va med 308w,11,6 gr,nosler,återkommer efter testskjutningen :smile:intressant,på min ära,intressant!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Håller med whiskey-tango,man bör variera sitt träningsskytte både med hagel å kulbössan,själv brukar jag sätta upp burkar lite här å där å improvisera snabba skott,stor skillnad mot att mala på med duvor ,när det gäller kulskyttet gör jag på liknande sätt,men använder tegelsten eller liknande,sätter dom på olika håll,från ca.20 till 120 m.skjuter snabba skott utan stöd,det ger en annan vision om skyttet än en älgbana.På20 m. är det inte lätt,då får man allt hålla ner en bra bit.För många år sedan skulle jag hjälpa nödslakten att avliva en vansinnig aveltjur inne i en lagård,han avreagerade sig på att riva ner hela inredningen,enligt bonden som vi skulle till,så fanns det max 20 m att skjuta på,å förmodligen bara en chans,då provskjöt jag bössan innan på 20 m.å fick ställa ner den ca 25cm.höll mitt i mellan ögonen å den gången gick det bra,men så nära som 5m. då e det nog bättre att bara peka med pipan.

Nu var det nog så att resonomanget gällde fem meter inte tjugo så det bör göra skillnad, inskjutnings avståndet gör också skillnad.

//Lasse

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hear,hear,hear! Testskjutning utförd,tyvärr kan jag konstatera att minnet bleknar fort,det va ca 25 år sen jag avliva tjuren i lagårn å jag har fel,fel,fel!

Hade helt klart för mig att jag skruvade kikarn ca. 25 cm för att kompensera skjut avståndet till 20m.

Praktisk fakta är följande;inskjuten med ca.20mm överslag på 100m = undersslag på ca 50mm-18m. och underslag på ca 120mm-5m. att jag håller mig till ca.mått beror på att jag inte använt skjutbänk.

Detta visar att även fakta kan förvanskas genom åren om det inte dokumenteras noggrant,det är inte konstigt att jakthistorierna blir mer å mer spektakulära ju längre tiden går. :thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

...då provskjöt jag bössan innan på 20 m.å fick ställa ner den ca 25cm...

En valfri klass 1-patron med normal kikarhöjd som slår 25 cm högt på 20 meter slår ungefär 1,5 meter högt på 100 meter. Bara din justering skulle vara mer än 3,5 varv på höjdratten på en Leupold - eller nästan dubbelt så mycket som överhuvudtaget är möjligt, om kikaren satt någorlunda rakt innan.

Med kunskap om grundläggande fysik är det lite svårt att köpa, faktiskt.

Är du nollad på 100 m så slår bössan ungefär 2 cm lågt på 20 m - skillnaderna mellan olika patroner är minimala.

-- Mats

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

don

För att ge lite perspektiv ifall andra vill dra nytta av din testskjutning skulle det vara nyttigt att veta vad du har för bössa/glugg.

På 5m borde avståndet mellan lipa och siktlinje vara det som betyder mest. Inte kaliber/ammo...(Som I-mats påpekade medans jag skrev detta...)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

don

För att ge lite perspektiv ifall andra vill dra nytta av din testskjutning skulle det vara nyttigt att veta vad du har för bössa/glugg.

Kikarhöjden är iaf runt en-och-en-halv decimeter.

-- Mats

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En enkel regel är att träffläget aldrig är lägre än kikaren sitter över loppet, så med andra ord inget man behöver bry sig på större djur. Däremot om man ska skruva in kikaren så bössan går mitti på 10 meter krävs det ofta mera justering än vad dem flesta sikten klarar. Har kikaren ,1mil klick som är 10mm på 100 så gör varje klick 1mm på 10 så att justera in ett 30mm lågt träffläge kräver 30klick

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu får vi inte ta allt för vetenskapligt på min provskjutning,men klart intressant att det jag hade bestämt för mig, med justeringen av kikarn för ca.25 år sen,det måttet har tydligen ökat i samma takt som åren har gått,hua!

Nu testade jag utan nämnvärt stöd så måtten får inte tas för allvarligt.För den som ändå tycker det är intressant att veta så är det knappt 50mm. cc. mellan pipa-lins,Zeiss 1,5-6X42 (stod på 6x,såg jag nu).308w,11,6gr.

Men hur fan kunde jag ha så fel om justeringen,det ger mig oroliga tankar om hur det står till med minnet.Är det så här skrönorna uppstår? :ohmy:

Men nu blir jag fundersam,tittar just på justeringen,varje klick på kikarn gör 1cm på 100m så om inte kulramen räknar fel borde 25 klick göra 25 cm./100m det är exakt ett kvarts varv på Zeissen.Så jag får ut i morron igen å skruva 25 klick å se viket resultat det ger på 5 resp.20m.Det kanske helt enkelt visar sig att det va 25 klick ja skruvade,då är det inte så allvarligt ställt med minnet,spännande! :thumbsup:

Mats,det vore kul om du kunde räkna ut teoretiskt hur mycket 25 såna klick gör på 5 resp 20m(på 5 bör det inte va nån större skillnad)så provar jag igen å ser om det stämmer.Det värker i huvet om vad har jag fått just siffran 25 ifrån,har bestämt för mig att jag antecknade det så jag kunde skruva tillbaks den efter lagårdsskottet.

have a nice day!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Don

Nu hänger jag inte riktigt med.

Menar du verkligen att du har 50mm CC mellan pipa och optik och ändå har ett träffläga 120mm "lägre" på 5m än på 100?

Kan det ha varit 150mm? (Och 25klick inte cm...)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om klicken justerar 1 cm på 100 meter så justerar de 0,5 mm på 5 meter, 2 mm på 20 meter osv... I verkligheten, inte teoretiskt. :wink:

Vidare så kan det helt enkelt inte ha handlat om 25 cm justering på 20 meter eftersom din gamla Zeiss inte ens har det omfånget från stopp till stopp. Träffläget på 5 m har inte heller nåt med verkligheten att göra, du har bara skjutit illa eftersom ditt - och alla andras - träffläge skulle ha legat runt 4,5 cm lågt, +/- 2 cm för maximalt parallaxfel.

-- Mats

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Måste hålla med Mats här.

Blev lite nyfiken på hur höga siktlinjer man egentligen kan råka ut för. Skulle vilja påstå att om en studsare har ett högre montage än 5-6cm (cc) så är det extremt.

På en kombi kan man väl eventuellt råka ut för upp till 10. (Ingen vetenskaplig undersökning utan jag måttade på lite bilder)

Då skulle man hamna kring 9cm på 5 m. För att hamna på 12cm skulle du behöva ett kikarmontage på ca 12,6cm med en oändligt snabb kula.

Om kulan är långsammare än oändligheten måste du ha ett ännu högre montage för att resultatet skall bli 12cm. Med andra ord så är mitt antagande ovan om att du kanske menade att siktlinjen var 150mm över pipcentrum istället för 50 inte så smart... Ber om ursäkt för detta och håller istället med Mats om att du antagligen gjort något annat konstigt vid skjutprovet.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja,ni har nog rätt,skjutandet igår blev lite hastigt påkommet å på 5m tog jag inte ens stöd,när det kommer till Mats uträkning så stämmer det ganska bra om det var 25 klick,25x2mm= 50 mm å då stämmer det ganska väl på 20 m.Har faktiskt rekonstruerat förloppet inatt !!! kunde inte komma på exakt vilket år,men kom ändå fram till att det var mellan 1985-89,alltså 24-28 år sen,kom bestämt ihåg att jag antecknade siffran 25 någonstans,var det 25 klick ,då blir ju det 25cm på 100m.Eftersom slaktarn var noga med att skottet måste ta rätt på första försöket,så vi inte fick en ännu vansinnigare tjur lös i lagårn så justerade jag bössan å provsköt.

Har inte tid idag,men skall göra en ordentligare provskjutning imorron,just för att stilla min egen osäkerhet hur det låg till,25-30 år är en lång till å det är som polisen säger,vittnens minnesbild tynar fort.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Håll mitt i och tryck av.

Nu måste man definiera med kort håll men är det under 30 m så räcker det att hålla i framkant av bogen så sitter det. Med min ringa erfarenhet har jag upplevt att skjuter man på under 10 m så tar det lågt men håller man mitt i så är det ändå en dödande träff. Jag tror inte att man ska tänka så mycket utan bara skjuta, då blir det oftast rätt.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skjutit väldigt mycket på små träffytor på korta håll och detta ÄR bökigt tycker jag. Det mest paradoxala är luftgeväret, där måste jag hålla lågt på längre håll ut mot 20 meter. Det har resulterat i mer än en hjärnblödning kan jag säga. Annars är det inte så konstigt, är det nära eller väldigt nära och målet är litet så måste man hålla högt för kulan har inte nått upp till siktlinjen ännu.

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...