Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

behöver lite hjälp av några som kan....långhållsskyttar

Featured Replies

Publicerat

behöver några som vet vad dom talar om.... angående taktiska sikten.

Ska köpa nytt sikte och tänkte skaffa ett sikte för lite hobby långhållsskytte (tillgång till ca 800m)

pangar med en Sako85 .30.06, som jag även jagar med, så ska även fungera för jakt, mest älg å rådjur

Har försökt att läsa på lite, men blir inte riktigt klok.

1. vad innebär medförstorande?? (i första planet)

2. parallaxfri 50m??? (parallaxjustering?)

3. Mil Dot,Mrad eller MOA (skillnad) spelar det någon roll???

Tittat lite på Schmidt&B PM ll 3-12x50 P P3 mildot S-T eller Steiner military scope 3-12x50 G2B mildot. eller kanske ett NF i lika förstoring.

Men som sagt behöver lite hjälp eller tillrättavisande...

Publicerat

Bra frågor, och framför allt bra att du ber om hjälp att förklara innan du faller för något försäljarhumbug och lägger en herrans massa pengar på ett sikte du inte blir nöjd med.

FFP-first focal plane. riktmedlet följer förstoringen så att det täcker lika mycket av målet oavsett förstoringsgrad, det gör att ett taktistk riktmedel går att mäta med på alla förstoringar utan kompensation för förstoringsgrad. Ett icke medförstorande visar bara rätt vid en viss förstoring.

Parallaxfri är något man kallar kikare utan möjlighet att ställa in fokus för avstånd, (ungefär som en enkel gammal kamera med fixfokus) I verkligheten är kikaren då fast inställd för ett visst avstånd och fungerar brukligt på övriga avstånd men med risk för oskärpa och framförallt att riktmedel/träffpunkt i värsta fall kan förändras med förstoringsgrad och avstånd.

Mildot är ett riktmedel med punkter på ett avstånd av 1 MIL = milliradian. Som regel 10 punkter horisontalt och vertikalt. MIL är ett vinkelmått men det innebär i praktiken att avstånden mellan punkterna är 10 cm vid ett avstånd på 100meter, 20 cm på 200 meter osv. Det är detta som är konstant oavsett förstoringsgrad om kikaren har medförstorande riktmedel.

Om kikaren har justeringsrattar som är graderade i 0,1 MIL stämmer klicken vid justering med riktmedlen, 1 klick = 1cm på 100 meter vilket ger en mycket god användarvänlighet. Många kikare har dock justering i 1/4 MOA = minutvinklar, det är ett annat vinkelmått som ger ett klick = 7mm på 100 meter.

Det är mycket bra kikare du nämner men jag tror att optiken är bättre i S&B och Steiner än i NF, jag hade aldrig valt NF före S&B.

Detta kan förklaras mycket nogrannare och det finns andra som kan detta oändligt mycket bättre än jag, men det är en början.

Publicerat
  • Författare

Okej, Blev klokare iaf :-) Tack.

Vart hittar man Monterings fästen för t ex Steiner. hittar inget på nätet??

Vad betyder då parallaxfri 50m?? både S&B och Steiner är det 50m på.

Kahles helia har t ex 100m parallaxfri, vad gör det för skillnad?

Är Kahles ett bra sikte??

Publicerat

Har du en SAKO bör du väl ha optilockringar eller nåt.

Publicerat

Vad betyder då parallaxfri 50m?? både S&B och Steiner är det 50m på.

Parallaxfri innebär krasst detta: är siktet parallaxfritt på 50 meter och du siktar i mitten av ett mål på detta avstånd, så spelar det ingen roll om du tittar mitt i siktet, eller om ögat ligger i någon av kanterna. Riktmedlet kommer fortfarande befinna sig mitt i målet och du kommer träffa mitt i målet.

Om du däremot inte är parallaxfri på det aktuella avståndet du skjuter på så MÅSTE ögat vara helt 100% centrerat i siktet för att du ska träffa mitt i. Detta är väldigt enkelt att testa på banan genom att fixera bössan/siktet och sen röra huvudet från sida till sida eller upp och ner. Pekar hårkorset hela tiden i mitten på målet så är du parallaxfri på detta avstånd.

Publicerat

Markus har helt rätt, det finns 34 mm ringar till optilock, de är fina.

Av de förslag som du har Jocke är SuB:en verkligen en fin optik, i 3-12 varianten är den också väldigt lagom för jakt, även om jag personligen väljer större förstoringar.

BTW den presentation som Markus angett ovan är väldigt fin och lätt att ta till sig/Christian

Publicerat
  • Författare

Kanske jag har optilockringar då :smile:. Har ett leupold 3-9x40 nu, med liten tubdiameter, men behöver bara köpa andra SAKO ringar då kanske, gott.

Tack för svaren... har blivit 100% klokare nu, än att prata med försäljare som bara vill sälja ett sikte.

Publicerat

Jag antar att Steiner och SuB har parallaxjustering? Iaf om det är två prickskytte modeller du har tittat på.

Då kan lägsta inställningen vara 50 meter, och sen kan man justera uppåt till oändligt.

Helian har ett fast parallaxfritt avstånd på 100 meter, och det är väl vanligast bland europiska sikten.

Publicerat
  • Författare

Jag antar att Steiner och SuB har parallaxjustering? Iaf om det är två prickskytte modeller du har tittat på.

Då kan lägsta inställningen vara 50 meter, och sen kan man justera uppåt till oändligt.

Helian har ett fast parallaxfritt avstånd på 100 meter, och det är väl vanligast bland europiska sikten.

Okej. Tack Danne. SuB har en egen ratt för parallax.
Publicerat
  • Författare

Det S&B jag nämnt ovan finns även ett som heter likadant men med parallax i slutet.

parallaxjustering sidofokus från 50m till oändlighet. då innebär det att man inte behöver ha ögat mitt i siktet på något avstånd??? eller har jag fel?

Publicerat

SuB PMII har ev en modell med fast parallax, det är inte den vanligare modellen, med ett parallax-vred på sidan kan man justera så att man alltid har perfekt fokus på målet och inte har något parallax i siktet, dvs att man inte upplever att korset vandrar på målet när man flyttar lite huvudet/ögat,

eller med andra ord, kravet på ett perfekt placering av ögat bakom siktet minskar.

jag har en Zeiss, med fast parallax på 100 meter, vid skytte på 600 meter är det som så att flyttar jag huvudet aldrig så litet, kan jag få rm:et att helt lämna målet, dvs det är ett potentiellt stort parallax fel som jag måste undvika genom korrekt placering av öga/skalle i varje skott. /Christian

Publicerat
  • Författare

SuB PMII har ev en modell med fast parallax, det är inte den vanligare modellen, med ett parallax-vred på sidan kan man justera så att man alltid har perfekt fokus på målet och inte har något parallax i siktet, dvs att man inte upplever att korset vandrar på målet när man flyttar lite huvudet/ögat,

eller med andra ord, kravet på ett perfekt placering av ögat bakom siktet minskar.

jag har en Zeiss, med fast parallax på 100 meter, vid skytte på 600 meter är det som så att flyttar jag huvudet aldrig så litet, kan jag få rm:et att helt lämna målet, dvs det är ett potentiellt stort parallax fel som jag måste undvika genom korrekt placering av öga/skalle i varje skott. /Christian

Så med risk för att vara dummare än en mås :smile: , så innebär det att ett sikte som är parallaxfri från 50m till oändlighet ska inte rm:et lämna målet vid t ex 600m. Om man justerar på ratten??

Antar att ett helt parallaxfritt Sikte är att föredra? eller är det bara en "nice grej att ha"

Publicerat

För långhåll är det bra med sikten där man kan justera parrallaxen, annars är den frekvent satt på 300 meter för optik som är avsedd/anpassad för långa håll, vanliga jaktsikten är oftast fasta och justerade till 100 meter, sikte för 22:or kan vara satta till 50 meter, allt detta framgår av manualen.

Du har fått det hela lite kring bakfoten.

Sikte som mitt 2,5-10x42 Zeiss, är parallax fritt på 100 meter, när jag skjuter med det på 600 meter, har jag ett potentiellt stort parallax fel, jag måste hålla huvudet på exakt samma plats mellan varje skott, annars kommer det att sprida på tavlan, det parallax fel jag kom att iaakta var mer än målets bredd i sida, det som är enklast att se, rör huvudet åt sidan lite försiktigt utan att röra pangen.

Sikten som 3-12x56 SuB mfl har justerbart parallax, dvs om man skjuter på 300 meter så börjar man där på ratten och sedan justerar man försiktigt till det är perfekt skarp bild, därefter testar man genom att röra på huvudet utan att röra på pangen, flyttar sig riktmedlet över målet då, har du fortfarande parallax fel att justera bortSlutligen har du en bild i siktet som är skarp och där rm:et ligger kvar på målet även om du rör lite på huvudet, utan att röra på pangen, därefter är det bara att skjuta.

Angående behovet av denna form av justering, jo då, för långa håll är det ett krav alternativt om siktet är parallax fritt från fabrik på 300 meter. /Christian

Publicerat

På ett bra sikte skall parallax och focus avstånd sammanfalla. DVS vid det avstånd där siktet är paralaxfritt skall ditt öga kunna focusera på både mål och riktmedel samtidigt. Måste dock erkänna att jag inte har en aning om vilka ovan nämnda sikten som lever upp till detta...

Publicerat
  • Författare

För långhåll är det bra med sikten där man kan justera parrallaxen, annars är den frekvent satt på 300 meter för optik som är avsedd/anpassad för långa håll, vanliga jaktsikten är oftast fasta och justerade till 100 meter, sikte för 22:or kan vara satta till 50 meter, allt detta framgår av manualen.

Du har fått det hela lite kring bakfoten.

Sikte som mitt 2,5-10x42 Zeiss, är parallax fritt på 100 meter, när jag skjuter med det på 600 meter, har jag ett potentiellt stort parallax fel, jag måste hålla huvudet på exakt samma plats mellan varje skott, annars kommer det att sprida på tavlan, det parallax fel jag kom att iaakta var mer än målets bredd i sida, det som är enklast att se, rör huvudet åt sidan lite försiktigt utan att röra pangen.

Sikten som 3-12x56 SuB mfl har justerbart parallax, dvs om man skjuter på 300 meter så börjar man där på ratten och sedan justerar man försiktigt till det är perfekt skarp bild, därefter testar man genom att röra på huvudet utan att röra på pangen, flyttar sig riktmedlet över målet då, har du fortfarande parallax fel att justera bortSlutligen har du en bild i siktet som är skarp och där rm:et ligger kvar på målet även om du rör lite på huvudet, utan att röra på pangen, därefter är det bara att skjuta.

Angående behovet av denna form av justering, jo då, för långa håll är det ett krav alternativt om siktet är parallax fritt från fabrik på 300 meter. /Christian

Okej Tack :smile: Börjar klarna lite...
Publicerat

Det där med att röra sig lite i sidled har jag försökt och jag tycker aldrig att jag kan undvika att korset rör sig. F...n, jag får inte till det. Varför är det så??

Publicerat

Det där med att röra sig lite i sidled har jag försökt och jag tycker aldrig att jag kan undvika att korset rör sig. F...n, jag får inte till det. Varför är det så??

Vad har du för grejjer?

Publicerat

Alltså... ALLA sikten är parallaxfria på ETT givet avstånd - spelar ingen roll om de är justerbara eller fasta, om de kostar 200:- eller en miljon. På de justerbara kan man förstås ändra detta avstånd, men ingen kikare kan vara parallaxfri på mer än ett (1) avstånd.

Orkar inte skriva om det så jag länkar till ett gammalt inlägg på grannkanalen: http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=31&t=121070

-- Mats

Publicerat
Antar att ett helt parallaxfritt Sikte är att föredra?

Såna finns inte och kan aldrig någonsin konstrueras, punkt.

Och nej, Aimpoints rödpunktsikten är INTE parallaxfria - de är bara konstruerade på ett sådant sätt att felet blir lite mindre över vanliga kuljaktavstånd och drunknar i siktestypens konstruktionsmässigt betingade oprecision.

-- Mats

Publicerat

Johan

Min erfarenhet handlar egentligen om andra typer av sikten men principerna är desamma.

Är det någon av dem med justering för Parallax du har? Då borde det ju funka om det inte är något fel på grejjerna. (Annars är det 100m som gäller)

Testa då följande.

Sätt fast bössan/gluggen. Ställ ut ett mål 23m bort och ett 300m. Helst skall du kunna se båda målen genom siktet samtidigt.

Vrid justerskruven till mittenläge. Kika på båda och rör lite på huvudet. Du kommer då att se att de båda målen rör sig inte bara i förhållande till siktet utan även i förhållande till varandra. Kolla vad skillnaden blir om du har ögat närmare eller längre bort från okularet. Om Minox håller vad de lovar så skall målet 23m bort stå stilla när du justerat max åt det korta hållet och du har ögat på rätt avstånd. (Vet inte riktigt hur markeringen ser ut) Sedan kan du justera åt andra hållet och se om du kan hitta rätt för 300m. (Antagligen nära max åt det hållet) Det är antagligen svårare. Och om det finns markering som skall motsvara 300m så glöm den. Så bra toleranser har de inte i tillverkningen. Inte för det priset...

Testa förresten med att röra huvudet bara lite grann. Skulle tro att "felet" ökar exponentiellt med ditt ögas avstånd till "centrum".

Lägg även märke till att denna "exponentiella" kurva blir betydligt värre om du hamnar med ögat på fel avstånd till kikaren.

Betala mer och du får ett sikte som är mer förlåtande för det här...

MVH // Henrik

Publicerat

Graderingen på paralaxratten stämmer inte ett skit. Skärpan är dock grym ända ut i kanterna oavsett vilken förstoring jag har. Siktet skjuter jättebra och jag träffar det jag sitar på men det där med att flytta ögat i sidled fungerar inte oavsett hur bra jag ställer skärpan. Sedan tycker jag att det är lätt att "fokusera om" på riktmedlet. Vet inte hur jag skall förklara det men riktmedlet kanske inte är lika skarpt hela tiden när jag skruvar paralaxvredet. när jag tycker att skärpan är ok på målet är det inte det helt och hållet på korset. Det retar mig bara att jag inte får till det ni beskriver :wallbash: Ska ut och göra kollen med tavlorna som du beskriver. Tack för råden och jag återkommer.

Publicerat

Med lite "otur" i konstruktion och tillverkning sa ar det inte sakert att avstandet for vilket du staller in skarpan sammanfaller med avstandet som ar parallaxfritt.

Atimnstone inte pa den typ sikten jag jobbar med. (fordonsmonterade for grovre pangar)

Publicerat

Vad är då det minsta jag skall jag lägga ut för att få något som säkert fungerar ? Måste dessutom läsa på lite mer om tekniken i det här...

Publicerat

Säger tyvärr pass på den frågan. Men det finns nog andra som vet.