Publicerat December 12, 201213 yr Tja du, det är fortfarande som så att det är x72:an, precis som i våras. http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=31&t=137790 Jag lovar, inget har ändrats sedan dess. Om du någon gång haft möjligheten att prova en x72:a hade du nog inte längre varit i någon form av oklarhet om detta. /Christian
Publicerat December 12, 201213 yr Författare Tja du, det är fortfarande som så att det är x72:an, precis som i våras. http://forum.robsoft...p?f=31&t=137790 Jag lovar, inget har ändrats sedan dess. Om du någon gång haft möjligheten att prova en x72:a hade du nog inte längre varit i någon form av oklarhet om detta. /Christian ja du jag valde att hoppa av robsoft då jag är tjurig som en get, så jag kan inte läsa detta!
Publicerat December 12, 201213 yr Svaret är fortfarande x72:an oavsett hur du känner för RS, något som är en helt annan sak. /Christian
Publicerat December 12, 201213 yr Författare Svaret är fortfarande x72:an oavsett hur du känner för RS, något som är en helt annan sak. /Christian Kan du förklara varför zeissen är bättre? helian är ju inte dålig med sin zerostopp!
Publicerat December 12, 201213 yr Författare Och dessutom vägrar rs att förklara varför , så där borde de skämmas!
Publicerat December 13, 201213 yr Det finns ett mycket starkt argument för 72 mm öppning vid vak, och det är 65 % extra ljus. Och det är utöver att du kan gå upp i förstoring, och ha en mer förlåtande ögonplacering (större ljusstråle ut ur siktet).
Publicerat December 13, 201213 yr Ozz- man ser inte vilt med zero stop, eller skjuter det med den funktionen heller, eller hur? Det saknar helt relevans för frågeställningen, JoPe har en extremt god poäng ovan, dvs det som skiljer de två tuberna åt är just x72:an extremt mycket större ljusinsläpp. Minns du verkligen inte att allt detta är genom analyserat på RS för mindre än åtta månader sedan, oaktat att du vägrar läsa där. /Christian
Publicerat December 13, 201213 yr Författare Jodå jag vet vad rs tycker, det är zeiss till 90%. Varför ställer jag då frågan här, jo jag tänkte att trots att många är på bägge forumen så kanske man kan få nått annat svar här. Men det kan ju vara så att zeissen är överlägsen och då lär jag inte få något annat svar nånstans. det gäller ju en kikare för nästan 20k om man köper från utlandet! En får tacke.....
Publicerat December 13, 201213 yr Författare Just d hur höga ringar behövs på en 72a? Gäller på en Helix?
Publicerat December 13, 201213 yr Vad behöver du då? Mer insläpp eller ZS osv Skjuter du mycket långhåll eller är det mest jakt?
Publicerat December 13, 201213 yr Ozz- bara så att du vet, en optisk faktiska prestanda ändras inte bara för att man frågar på ett annat forum, hur man än vill kommer aldrig en helia med x56 lins att vara lika bra som en Zeiss med x72 lins, det blir liksom inte så, inte någon gång, alls. Jämför du Helian med den vanliga Zeissen, dvs båda med x56 linser så är det inte alls omöjligt att Helian är bättre, särskilt då Ki:n har 34 mm tub och den vanliga Zeissen 30 mm, om man då ine förstår varför det är bättre så är svaret att man inte behöver bryta ljuset fullt lika hårt om det nu är som så att Helian faktiskt har inre delar anpassade för 34 mm tub och inte för 30 mm, då är det ingen fördel. Slutligen frågan om det gör någon skillnad vid jakt i dåligt ljus/mörker, jo det gör det, beroende på skyttens ögon har det en avgörande betydelse, eller en ringa sådan, men en sak är klar, det är ytterst få personer som klarar av att ta skott på vilt i mörker på några egentliga håll, dvs allt tänk om rattar/mil dots, hold overs mm är bara löjligt enligt mig, kan man inte ta skottet genom att hålla i viltet är det för långt håll. /CHristian
Publicerat December 13, 201213 yr Författare Ozz- bara så att du vet, en optisk faktiska prestanda ändras inte bara för att man frågar på ett annat forum, hur man än vill kommer aldrig en helia med x56 lins att vara lika bra som en Zeiss med x72 lins, det blir liksom inte så, inte någon gång, alls. Jämför du Helian med den vanliga Zeissen, dvs båda med x56 linser så är det inte alls omöjligt att Helian är bättre, särskilt då Ki:n har 34 mm tub och den vanliga Zeissen 30 mm, om man då ine förstår varför det är bättre så är svaret att man inte behöver bryta ljuset fullt lika hårt om det nu är som så att Helian faktiskt har inre delar anpassade för 34 mm tub och inte för 30 mm, då är det ingen fördel. Slutligen frågan om det gör någon skillnad vid jakt i dåligt ljus/mörker, jo det gör det, beroende på skyttens ögon har det en avgörande betydelse, eller en ringa sådan, men en sak är klar, det är ytterst få personer som klarar av att ta skott på vilt i mörker på några egentliga håll, dvs allt tänk om rattar/mil dots, hold overs mm är bara löjligt enligt mig, kan man inte ta skottet genom att hålla i viltet är det för långt håll. /CHristian Nä jag vet att kikaren inte ändras för man frågar nån annan men nån annan kanske har upplevt käkarna annorlunda eller har nån funktion som jag inte tänkt på. Jag hatar allt som heter Leopold ..... det enda bra är garantin.. Hur var det med höjden på ringarna?
Publicerat December 13, 201213 yr Min spontana tanke är att det blir får bli ett högt montage för att hantera en x72 tub - för att inte tala om hur topprankad skapelsen kommer att upplevas. Vad bedriver man för jaktform under så ljusdåliga förutsättningar!? 65% bättre ljusgenomsläpp ger möjligen någon minut ytterligare om man vakar hjort eller dylikt vid skymmning. Nattetid så visst, gäller det svinjakt så finns det andra tekniska hjälpmedel att ta till istället för att lägga en förmögenhet på att få sitt gevär att bli otympligt. Satsade på en x56 glugg från Zeiss då jag byggde mitt första jaktvapen. Den är nu förpassad då jag hittills aldrig behövt de extra minuterna. Nuvarande x50 glugg räcker fullt tillräckligt de sällsynt få gånger jag får rätt läge innan skjuttiden för djurslaget gått ut. För svinjakten då det vankas är antingen sommarnätterna ljusa, eller förutsättningarna för skott för dåliga - x56 hade inte hjälpt mig där heller. Åtelbelysning ger nog mer värde per investerad kr. Men smaken är som baken - prioriterar man ett smidigt och användbart jaktvapen så är nog inte x72 vad man söker. Den Helia jag kikade genom verkade för övrigt ruskigt potent. Men det var min bedömning, det är vad dina ögon och hur du upplever prestandan som räknas i slutändan. Oavsett om du frågar RS eller JS efter input. Nackdelen med Helian var reglagen, de föll mig inte riktigt i smaken. För långhållsskytte hade jag dock kunnat tänka mig en dylik sak på min bössa då man har andra behov. För jakt så möjligen, men det ska mycket till om jag ska byta bort min FL 4-16x50 som jag är nöjd och glad med. M
Publicerat December 13, 201213 yr Fortsätt gärna surra fästen osv men låt bli att gnälla på Robsoft här. Mvh!
Publicerat December 13, 201213 yr "prioriterar man ett smidigt och användbart jaktvapen så är nog inte x72 vad man söker." Ett konstaterande som är oomkullrunkeligt. Oavsett det hade jag gärna ägt en sådan tub, enbart för dess fördelar inte de uppenbara nackdelarna. /Christian
Publicerat December 13, 201213 yr Jag har en Hensoldt 72:a på en av bössorna, inte mer topprankt än något annat men bössan i sig är iofs tung, men jag är stark På något sätt så är siktesbilden på 72:an skönare/propertionerligare jämfört med min andra 4-16x56 hensoldt som känns lite klen, men det har nog med riktmedlet i sig att göra. Dessa har ju sjunkit i pris eftersom de nya HS modellerna har kommit... Välkommen till JS btw
Publicerat December 13, 201213 yr Författare Jag har en Hensoldt 72:a på en av bössorna, inte mer topprankt än något annat men bössan i sig är iofs tung, men jag är stark På något sätt så är siktesbilden på 72:an skönare/propertionerligare jämfört med min andra 4-16x56 hensoldt som känns lite klen, men det har nog med riktmedlet i sig att göra. Dessa har ju sjunkit i pris eftersom de nya HS modellerna har kommit... Välkommen till JS btw Vad ligger dom i pris? Är dom jämförbara med Zeiss?
Publicerat December 13, 201213 yr Hensoldt är den militära grenen av Zeiss, ie de är samma eller bättre produkt och även en hel del mycket dyrare./Christian
Publicerat December 13, 201213 yr Författare Hensoldt är den militära grenen av Zeiss, ie de är samma eller bättre produkt och även en hel del mycket dyrare./Christian 24000 för en 72a är väl inte mycket dyrare men man får väl inte handla där som svensk? http://www.sportoptics.com/zeiss-hensoldt-rifle-scopes.aspx
Publicerat December 13, 201213 yr Nej amrisarna kommer inte att sälja den tuben till dig här i Sverige, det är riktigt, du kan iofs handla den direkt från Tyskland, priset om 3 771 USD kommer att vara minst 32 000 svenska innan det kommer hit, det är moms och tull som tillkommer på siktet. http://www.i-e-a.de/ tala med dem där, det gjorde jag när jag köpte mitt Hensoldt, snälla och bra tyskar att ha att göra med. /Christian
Publicerat December 13, 201213 yr Ozzian, håll nu inte igen! Dra till med den där Built-in-ballistic-pjäsen på 1,3kg för $12000 För några nr sedan hade VT test av långhållskikare, och Helian fick väldigt gott omdöme - inte minst för skymningsegenskaperna. Men Zeiss är alltid med i toppen av alla tester, och 72mm är naturligtvis ytterligare ett steg upp om man jagar maximalt ljusinsläpp...
Publicerat December 13, 201213 yr Författare Nej amrisarna kommer inte att sälja den tuben till dig här i Sverige, det är riktigt, du kan iofs handla den direkt från Tyskland, priset om 3 771 USD kommer att vara minst 32 000 svenska innan det kommer hit, det är moms och tull som tillkommer på siktet. http://www.i-e-a.de/ tala med dem där, det gjorde jag när jag köpte mitt Hensoldt, snälla och bra tyskar att ha att göra med. /Christian Får man åka över o köpa den själv och ta hem den eller är det risk för att dom tar den på flygplatsen? Är det olagligt alltså?
Publicerat December 13, 201213 yr Köp en så nån annan får chansen att köpa den av dig några veckor senare Kikarsikten för "jakt" och de riktmedel som inte är tactical går bra att ta hem själv. Skickat från min HTC Sensation Z710e