Publicerat December 15, 201213 yr Hej, Är ny på det här med jakt och hoppas få svar. Har i alla fall lagt ut pellets till rådjuren på min mark, men de har inte varit där och ätit något. Har legat ute i 10 dagar med temperaturer ner mot 20 minus. Är det fortfarande för lätt att få tag på "riktig mat"? Pelletsen är det som blev kvar från förra vintern, ca 10 kg har jag lagt ut. Har den blivit dålig eller varför tror ni de skiter i den? Marken ligger i Bohuslän om det har någon betydelse, ligger ca 10 cm snö. Tacksam för svar.
Publicerat December 15, 201213 yr Vad är det för pellets? Brukar dom äta det? Kanske inte har hittat dit än. Testa att lägga på många ställen för att se var de äter nånstans, så kan du ju bara fodra där.
Publicerat December 15, 201213 yr Författare Vad är det för pellets? Brukar dom äta det? Kanske inte har hittat dit än. Testa att lägga på många ställen för att se var de äter nånstans, så kan du ju bara fodra där. Är osäker vad det är för pellets, är köpt på granngården iaf. Förra året gick det ner, hade havrekross med då fast åt de hellre pellets. Står på samma ställe och har lagt lite små högar runt om med. Ser att några har gått förbi på 20 meter så de verkar inte vilja ha det. Tänk på att inte stödutfodra för mycket i början bara Okok
Publicerat December 15, 201213 yr En relaterad fråga. Hur utför man lämpligen utfodringen om man vill maximera mängden som går till rådjur i förhållande till vad som går till gris?
Publicerat December 15, 201213 yr En relaterad fråga. Hur utför man lämpligen utfodringen om man vill maximera mängden som går till rådjur i förhållande till vad som går till gris? Sett ett par modeller på tunnor som hänger i vajrar.. Vill för mej att det var i Svensk jakt för ett tag sen
Publicerat December 15, 201213 yr Ensilage brukar grisarna inte vara så sugna på.. Hade en gris framme vid balarna förra året.
Publicerat December 15, 201213 yr När vi har lagt ut ensilage som har dom tagit nattlega i det ett par gånger men äter av det har dom inte gjort så mycket. /Fredrik
Publicerat December 15, 201213 yr Finns ritningar i Svensk Jakt på ett par hängande varianter. En från förra vintern och en från vintern innan, tror jag.
Publicerat December 15, 201213 yr Prova att lägg ut fodret i någon typ av automat. Gärna två med minst 50m i mellan så att även dom svagare djuren också komer åt. Drag sedan ut tunna strängar av fodret i olika rikningar ca 50m. Har man forat på ett ställe ett år så hittar dom lätt till baka nästa år när man börjar fora igen, Det kan vara att fodret har blivit dåligt, mögel eller annat, som gör att dom inte så gärna äter det. Sedan i början på stöd utfodringingen så äter dom inte så mycket men det ökar på ifall det blir en hård vinter. Det är bra ifall du börjar i god tid med din utfodring inan det blir svårt att finna foder på marken. För det tar lite tid för magarna att bryta ner det "nya" fodret i magarna. Det behövs en litten inkörsperiod. Det kan också vara bra att veta vad för slags pellets man använder. Bra är avrenspellets eller renpellets dom är inte så starka på näring så det klarar oftast deras magar, Själv använder jag spanmålskross ( havre och korn blandning) med gott resultat. Kolla priser på dom olika typerna foder för det kan vara stor skilnad! Hösilage dom där vita balarna är bra men vanlig ensilage kan vara något starkt att börja med mitt i vintern. Hösilage är senare skördat och det blir då lägre närings inehåll som magarna klara bättre. En bild på mina enkla foderautomater. Två på varge ställe som fyls på ca var 10 till 14 dag. Rymer ca 100 liter foder stycket.
Publicerat December 15, 201213 yr Ensilage är bra om det är bladrikt, och helst även fuktigt... ensilage på enbart gräs är inte bra.
Publicerat December 15, 201213 yr Har inte haft analys på det ensilage vi har använt, men rådjuren åt det med god aptit och överlevde vintern.
Publicerat December 15, 201213 yr Lägger ur ensilage med det är inte ofta de är där. De har nog mat i skogen
Publicerat December 15, 201213 yr Tja utan att gräva ner sig i Mj = energi inehåll och smb råprot = protein inhåll, samt Ts= hur tort fodret är. Så bara för att göra det lite enkelt kan man säga att tidigt skördat foder, som när tex timotejen inte har visat sitt ax så är näringsinehållet högt. Desto senare det skördas efter axgång är näringsinehållet lägre. Inom lantbruket så vill man ha så högt näringsinehåll som det möjligt till tex mjölkkor. Det fodret kan vara något kraftigt till vilt som inte har fått det för en mitt i värsta vinten. Har dom där i mot till gång till det i god tid inan vintern slår till kan det fungera. Där i mot kan det fungera med att börja med hösilage med bra hygeniskt kvalite fast dom inte fått det tidigare under vintern. Sedan är det som Outdoorsman skriver att det är bra att bladen är med i ensilaget för det är där den mesta näringen fins, inte i själva strået. Klöver har oftast högt protein inehåll som med sen start kan var för starkt för deras magar. Sedan väldigt fuktigt ensilage kan bli litte problematiskt för det vilda eftersom det fryser och dom inte får loss det ur balen. Vi har tre stora planlager med ensilage till våra nöt och dit går det vilda och äter med god aptit Men kör vi ut det långt ut i skogen för att fora det vilda mitt i vintern så ser man ofta diare på rådjuren. vi har även hittat döda rå i närheten av foderplatsena med diare. Dom är inte obduserade men jag drar den slutsatsen att det beror på det lite för höga näringsinhehållet. På nötkreatur räknar man med att ett foder byte kräver en långsam övergång till det nya fodret på två till tre veckor utan att tappa produktion och att då också magarna slås ut med diare i fall man går för snapt fram. Men längre från gårdarna forar vi med hösilage som verkar fungera bra för oss.
Publicerat December 16, 201213 yr Kloka ord Thomas. jag har diskuterat detta med SVA i omrgångar och även letat i litteraturen. Det finns faktiskt väldigt litet forskat på hur vilt svarar på olika typer av utfodring... vi kan dra en del slutsatser utifrån tamdjur, men helt lika viltet är de inte. Några slutsatser från diskussionerna mellan oss och SVA: Vill man gynna viltet så är det generellt bättre att fodra än att inte göra det. Självfallet är det bästa att börja på hösten och hålla på ända in på våren, men det är inte så att utfodring under en kortare period mitt i stränga vintern kommer att vara negativ. Närmast oavsett foder. Det kommer ibland in rapporter om att djur dukat under med hela spannmålskärnor i magen, varav man drar slutsatsen att de inte kan tillgodogöra sig sådant foder. Självfallet förenklar det för viltet om man ger dem kross istället för helt spannmål, men de har tänder nog att krossa merparten av kärnorna. Såvida de inte redan är riktigt illa där an... Det förekommer att vilt dukar under av vad man tolkar som uttorkning, med en massa torrt foder i magen. Vilt i god energimässig status klarar av att få tag på vatten. Eventuellt genom att smälta snö, vilket kräver mycket energi. Djur som genom födobrist redan har dålig energimässig status klarar det däremot inte alltid. De törstar alltså inte ihjäl för att fodret är för torrt, utan för att de inte fått tillräckligt med näring tidigare. Antingen är det brist på foder, eller på foder av tillräcklig kvalitet. När man lägger ut foder kan det redan vara för sent. Hyfsat blött ensilage ger tillgång både till vatten och näring. Rent gräshö/gräsensilage ger dock mycket litet näring för exempelvis rådjur; de behöver inblandning av annat för att det ska vara effektivt. Rådjur äter huvudsakligen örter sommartid, och bärris eller knoppar vintertid. Stor skillnad mot en modern ko, med andra ord. Kan man få tag på frukt är det utmärkt som komplement; det ger vatten och kolhydrater. Äpplen är bra. Morötter ger mycket vatten, men mycket litet näring. Broccolli är inte bra... i stora mängder direkt giftigt för en del djur. Lägg foderplatser öppet om det finns lodjur, och ploga gärna upp vägar till foderplatsen. Fodra inte nära trafikerade vägar; är det mycket snö kommer rådjuren annars använda vägen för tp till foderplatsen och bli påkörda.
Publicerat December 16, 201213 yr Författare Kloka ord Thomas. jag har diskuterat detta med SVA i omrgångar och även letat i litteraturen. Det finns faktiskt väldigt litet forskat på hur vilt svarar på olika typer av utfodring... vi kan dra en del slutsatser utifrån tamdjur, men helt lika viltet är de inte. Några slutsatser från diskussionerna mellan oss och SVA: Vill man gynna viltet så är det generellt bättre att fodra än att inte göra det. Självfallet är det bästa att börja på hösten och hålla på ända in på våren, men det är inte så att utfodring under en kortare period mitt i stränga vintern kommer att vara negativ. Närmast oavsett foder. Det kommer ibland in rapporter om att djur dukat under med hela spannmålskärnor i magen, varav man drar slutsatsen att de inte kan tillgodogöra sig sådant foder. Självfallet förenklar det för viltet om man ger dem kross istället för helt spannmål, men de har tänder nog att krossa merparten av kärnorna. Såvida de inte redan är riktigt illa där an... Det förekommer att vilt dukar under av vad man tolkar som uttorkning, med en massa torrt foder i magen. Vilt i god energimässig status klarar av att få tag på vatten. Eventuellt genom att smälta snö, vilket kräver mycket energi. Djur som genom födobrist redan har dålig energimässig status klarar det däremot inte alltid. De törstar alltså inte ihjäl för att fodret är för torrt, utan för att de inte fått tillräckligt med näring tidigare. Antingen är det brist på foder, eller på foder av tillräcklig kvalitet. När man lägger ut foder kan det redan vara för sent. Hyfsat blött ensilage ger tillgång både till vatten och näring. Rent gräshö/gräsensilage ger dock mycket litet näring för exempelvis rådjur; de behöver inblandning av annat för att det ska vara effektivt. Rådjur äter huvudsakligen örter sommartid, och bärris eller knoppar vintertid. Stor skillnad mot en modern ko, med andra ord. Kan man få tag på frukt är det utmärkt som komplement; det ger vatten och kolhydrater. Äpplen är bra. Morötter ger mycket vatten, men mycket litet näring. Broccolli är inte bra... i stora mängder direkt giftigt för en del djur. Lägg foderplatser öppet om det finns lodjur, och ploga gärna upp vägar till foderplatsen. Fodra inte nära trafikerade vägar; är det mycket snö kommer rådjuren annars använda vägen för tp till foderplatsen och bli påkörda. Okej, mycket att lära sig märker jag. Men om ni fick välja en sort av mat till dem vilken skulle ni ta? Ända kravet jag har är att de ska vara lätt att köpa, alltså finnas på granngården eller någon liknande stor kedja. Gärna något de äta av utan att dö för lätt, så jag kan lägga ut större mängder per gång. Bor 6 mil bort så är inte varje dag jag är där och kan lägga ut nått. De med lo djur, hur långt ska de kunna se åt sidorna? Eller hur nära måste ett lodjur komma för att hinna ifatt och ta det? Kanske svårt att svara på men hoppas du har ett bra svar /Andersson
Publicerat December 16, 201213 yr Skaffa någon form av automat, så att fodret inte ligger öppet, blir blött och förstörs om vill lägga ut sällan. Ska du handla "över disk" så kör renfor eller liknande. Lo lägger sig på lur och gör snabba, korta utfall. Är det djup snö är rå chanslösa ändå, om man inte plogat vägar. Några tiotals meter fri sikt i alla fall.
Publicerat December 16, 201213 yr Nu har Bohuslän väldigt skiftande biotop beroende på hur långt från kusten man är, men mitt tips är att rådjuren står still och sparar energi i anslutning till det smaskigaste naturliga foder som årstiden/biotopen erbjuder. Tror du får ge dig till tåls tills de börjar leta efter ny meny. Rådjur i de bästa kustnära biotoperna är oerhört bekväma av sig. Landskapet erbjuder naturligt mycket skott, ljung och ekollon så det är svårt att locka dem några längre sträckor. I inlandet gäller givetvis andra regler.
Publicerat December 17, 201213 yr Fick ett bra tips idag. Om man vill sätta ut en hel rundbal så kan det vara fördelaktigt att ställa den på en kabeltrumma av läplig storlek. Då ligger balen torrt, I lämplig höjd för hjortdjuren, Vildsvinen kan inte böka ut hela balen. Inte heller hjortarna kan riva ut balen o göra liggplatser. Inget vilt kan skita i fodret förutom det som blir spill under balen. Det som kommer på marken äter hararna upp. Tror jag ska ta o testa detta hemma
Publicerat December 17, 201213 yr Japp, det funkar bra! Viktigt med rundbal att man verkligen får bort allt plastnät; hamnar det i magen kan det gå riktigt illa. Samma sak med höljet för den delen, även om det inte sker lika lätt.
Publicerat December 18, 201213 yr Denna artikel sammanfattar en hel del: http://www.jagareforbundet.se/Jagareforbundet-Norr/Vasterbotten/Jakt-och-Viltvard/Radjur-utfodring/
Publicerat December 20, 201213 yr Här ger vi hästarna höensilage som oxå rådjuren o harar äter av!!! Riktig ensilage har en förmåga att mögla o bli dåligt därför bättre me torrare alltså Höensilage. En bal en bit ut i hagen lr i en skogskant i hagen e perfekt. De me pellets tycker jag är lite väl överdrivet o inte normalt för djuren!!! Fråga heller någon mindre livsmedel affär på din ort om grönsaker o frukt. Här skänker dom gladeligen bort överblivet från affären.
Publicerat December 20, 201213 yr Här ger vi hästarna höensilage som oxå rådjuren o harar äter av!!! Riktig ensilage har en förmåga att mögla o bli dåligt därför bättre me torrare alltså Höensilage. En bal en bit ut i hagen lr i en skogskant i hagen e perfekt. De me pellets tycker jag är lite väl överdrivet o inte normalt för djuren!!! Fråga heller någon mindre livsmedel affär på din ort om grönsaker o frukt. Här skänker dom gladeligen bort överblivet från affären. Menar du att balarna möglar mitt i vintern?
Publicerat December 20, 201213 yr Menar du att balarna möglar mitt i vintern? Blir det plusgrader förstörs de ganska snabbt, annars inte. Även om det är blött ensilage så att djuren får vätska också.