Publicerat December 20, 201213 yr Blir det plusgrader förstörs de ganska snabbt, annars inte. Även om det är blött ensilage så att djuren får vätska också. Det måste vara runt 6 grader eller mer under en längre tid för att ensilage ska mögla.. Annars är gräset dåligt från början, men det känns på lukten redan när man öppnar balen..
Publicerat December 20, 201213 yr Författare Åkte in te Granngården för att köpa renfor, men det var slut. Till och med på centrallagret. Han ville då att jag skulle lägga ut hästfoder. Men tvekade, funkar det? något annat ställe man kan köpa på här i Trestad?
Publicerat December 21, 201213 yr Ja balarna möglar mitt i vintern! Även fast de e minus grader håller inte balarna för länge. O plusgrader håller de oftas bara några dagar. Vet inte vart ovanstående har fått de från att balar bara möglar vid plusgrader o de kan oxå va försteklass hö!! De möglar lika mycket de...
Publicerat December 21, 201213 yr Sen kan man ju fälla några asp om man har tillgång på de!!!! De älskar djuren
Publicerat December 21, 201213 yr Ja balarna möglar mitt i vintern! Även fast de e minus grader håller inte balarna för länge. O plusgrader håller de oftas bara några dagar. Vet inte vart ovanstående har fått de från att balar bara möglar vid plusgrader o de kan oxå va försteklass hö!! De möglar lika mycket de... Kanske genom praktisk erfarenhet? Jag har aldrig varit med om att smakligt ensilage möglar vid konstanta minusgrader. Har man helt gräsbaserat ensilage som knappt äts är det möjligen en annan sak.
Publicerat December 21, 201213 yr Om ensilaget möglar så är det fel på ensileringsprocessen redan från början.. Kan vara sporer från jordpartiklar som orsakar detta.. Finns det vildsvin i området så är säkert boven i dramat där.. Och hö måste ligga tort för att klara sig från mögel, det måste även vara en ts-halt på minst 70-80% för att det ska kunna lagras utan luft tät lagring.. Det vill säga plast i detta fallet.. Annars möglar höet och då börjar det damma.. Och detta är från både teoretisk och praktisk erfarenhet..
Publicerat December 22, 201213 yr Om en helt nyöppnad bal är möglig på en kant, kan jag ta bort bara den synliga delen eller är hela balen förstörd?
Publicerat December 22, 201213 yr Tag bort det mögliga och lite till så brukar det fungera. Prova att lukta, ensilage skall lukta "syrligt", friskt ( svårt att beskriva lukt i en dator) inte ruttet. Det kan vara att det inte var helt lufttätt, då kan det bara vara dåligt på ytan och helt ok längre in. Sedan kan det vara som Gustaf skriver, jord och ev döda djur i ensilaget och då kan hela balen vara körd.
Publicerat December 22, 201213 yr Okej! Ja jag vet inte vart skillnaden ligger. Även me helt nya vallar o höslått efter alla konstens regler så kan balarna mögla även vid minus! Vet ju inte vart du bor Outdoorsman, men de kanske beror på väder o vind då men jag föredrar iaf höensilage då de är lite torrare o håller bättre! Är ju inte den starka lukten heller. Rådjur harar o hästar älskar detta men älgen har aldrig gått fram o ätit!!! Gått förbi men aldrig stannat o ätit. Vrf vet jag inte! Tycker bättre om knoppar mm kanske.
Publicerat December 22, 201213 yr Jag har en fråga som jag hoppas på svar på. För idag när jag gick förbi rådjursmatningen, den är på vägen till fågelmatningen så såg jag att rådjuret/rådjuren hade dragit fram massa ensilage och legat på samt att det var en hel del avföring runt matningen. Duger inte maten att äta men att sova på? Behöver man hålla rent och "mocka" vid en rådjursmatning ? Mvh // Johannes
Publicerat December 22, 201213 yr Dom äter nog oxå! Men tycker väl de är underbart att äta sova o göra sina ärenden utan att flytta sej men som tidigare har skrivit försök få upp balen från marken! Som han skrev exempel på en kabeltrumma. Lr gör ett skydd runt av något som dom inte kan fastna i.
Publicerat April 10, 201313 yr Hur länge stödutfodrar ni rådjuren? All snö är nästan borta på jaktmarken men havren försvinner fortfarande fort från automaterna. Blir att fylla på idag igen..
Publicerat April 10, 201313 yr Finns ju inget grön och äta i naturen än så klart de håller sig till fodret i automaterna då...
Publicerat April 10, 201313 yr Så länge dom äter kan du hålla på,men om du använder storbal så måste du tänka på att när den är öppnad och syret kommer åt så startar också nedbrytningen av höet,men då slutar de i regel äta det också,det är kanske därför dom använder det som liggunderlag Bra om du kan få upp den en bit från backen För att undvika att få storbalar förstörda,så har jag gjort enkla nättunnor av armeringsmattor å fyller på efter åtgång
Publicerat April 10, 201313 yr Kör nu med havrekekross i automater (inte spridare alltså) och där finns inte det problemet. Får hålla igång ett tag till! Det kanske blir vår snart......
Publicerat April 10, 201313 yr Tror du det?att det snart blir vår allså! Har aldrig gått så mycket grovfoder som denna vinter och jag har heller aldrig behövt köpta så mycket fågelmat Inte ett grönt grässtrå så långt ögat når Snacka om vårdepression
Publicerat April 10, 201313 yr Behåller dubbarna på!ska upp till fjällstugan å fiska efter nästa helg Tar tillbaka det där om grässtrået,var ute med tiken,hittade 2 st tussilago,gräs å gräs,men de fanns ändå lite grönt på stjälken! Isen släpper i strandkanterna,så länge det finns liv,finns det hopp!
Publicerat April 10, 201313 yr Om man stödutfodrat hela vintern lägger man vill inte av förrän åtgången på foderplatserna minskat drastiskt? Som någon nämnde innan, fodra så länge dom äter.
Publicerat April 10, 201313 yr Det var alltså menat som en fråga. Fler som hållit på längre med fodrandet i år än vanligt och när vet man att man kan sluta?
Publicerat April 11, 201313 yr Jag stödutfodrar än, men jag har märkt att det är mindre med rådjur och dom äter mindre.Jag brukar sluta när jag märker att det inte kommer några rådjur. Mesta snön på åkrarna har försvunnit här och man ser en hel del som är ute och betar.
Publicerat April 11, 201313 yr Här fodrar vi tills rådjuren inte äter nå mer. Så fort det finns tillräckligt med bra föda i skogen brukar de sluta äta på foderplatserna.
Publicerat April 11, 201313 yr Här fodrar vi tills rådjuren inte äter nå mer. Så fort det finns tillräckligt med bra föda i skogen brukar de sluta äta på foderplatserna.Uppfattat! Nu är alla automater fulla igen, dom äter fortfarande rätt mycket kunde jag konstatera.