Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Långskott?

Featured Replies

Publicerat

Han borde gå och köpa en lott eller nått!

Tur, inte snyggt precis. Bara tur  :P

MVH/Jocke

Publicerat

Vilket skott!

Publicerat

han kommer inte göra om det, aldrig, om han så försöker ett helt liv.

typiskt usa,,,

Publicerat

kan inte sluta att irretera mig på dessa jänkare.

Publicerat

Han hade en jäkla tur och ingen normal jägare hade ens provat, men han fick den och på film det händer än mer sällan.

Publicerat

hmmm...är det bara jag som är rejält impad av deras jaktkärra??... ::)

Njjjaaoo...lite coolt var det väll...helt klart ett "once in a liftime moment"...killen hade tur att det fastnade på bild...för å inte tala om den enorma turen han hade när han träffade på det hållet...Men det är dock ganska typiskt amerikanskt. Om man får låta Robsoftig så var det oansvarigt och jakt etiken var väll inte på topp hos de där grabbarna...men fortfarande ett snyggt skott :D

Publicerat

Ett riktigt bra skott, om än med tur.

Jag tycker dock inte det var fel, djuret var påskjutet och även om skottet skulle vara i det närmaste omöjligt måste man ju försöka

om skottfältet tillåter det, dvs kulfång, inga andra djur / människor / annan egendom finns i närheten osv.

Att han sköt första skottet öht förvånar mig inte. Dom har en helt annan syn på skott på långa håll i USA

och genomsnitts skytten/jägaren skjuter mera och är oftast, tack var det bättre än genomsnitts skytten/jägaren i Sverige.

Ang etik och skotthåll är det en väldig dubbelmoral här i Sverige. Högförstorande kikarsikten och flack skjutande kalibrar är populära

men skulle man skjuta på längre håll än älgbanans 80m är man ofta idiotförklarad, även om djuret står stilla.

Nej, min ståndpunkt är att vet man vad man pysslar med, känner sitt vapen och ammunition och behärskar skyttet i det aktuella vädret som råder

så ser jag inget konstigt i att skjuta på långa håll. Men naturligtvis ska skott mot lugna/stillastående djur eftersträvas, på såväl kort som långt avstånd.

Det var mina 2 cent

Publicerat

Imponerande skott men njaa.. Målskjutning kan man göra på tavla. Hur långt var avståndet? Tyckte jag hörde 600 yards.. Vad har man för bössa som håller snusdosan på 550m?

Publicerat

När blir jakt målskjutning? Har det med avståndet att göra?

Vad jag tycker är kort avstånd kanske någon annan mindre tränad skytt tycker är mkt långt.

Så sent som förra veckan var en kompis på banan och gjorde break in på sin nya Remington 700 P. Ha nsköt på 80m i bänk

och denna gång 5 skotts serier. Tavlan han använde var en luftgevärstavla med svarta ringar och vitt centrum (riktpricken är 36mm).

Han skjuter sina fem skott och alla är på svart. En äldre skytt ser resultatet och berömmer honom, "det där är du nog ensam i stan om att klara av. Den tavlan ska du rama in".

80m var alltså långt för denna äldre herre och hans skjutskicklighet var inte heller den bästa. Medans kompisen behärskade det hela bättre.

Publicerat

Det är ju ganska individuellt men på deras reaktion så verkar det mer som att dom sysslar med målskjutning. Först gör han en segergest och sen säger dom inte något i stil med "I never thought you could do it". DÅ är det målskjutning.. Tycker du förklarar det rätt bra i ett av dina inlägg

Ett riktigt bra skott, om än med tur

Behövs tur så är det för långt håll.. Dock var den ju påskjuten så det ändrar ju förutsättningarna lite

Men jag ska inte vara någon moralkärring  :D.

Tycker man sig klara av avstådet med allt vad vind och kulbana innebär så skjut

Publicerat

Tycker ämnet är mkt intressant.

Skjuter en hel del på lite längre håll men jagar på ganska moderata avstånd. Skyttet på längre avstånd har dock gett insikt i vad som är rimliga avstånd för mig.

Publicerat

Tycker även jag att det är ett intressant ämne, för jag behöver ju bara tänka på vad jag själv har för bössor och tanken bakom dom valen hmmmmmmmm.  ;)

Publicerat

Jag tycker han säger 753 yards = 688,5 meter, väldigt långt.

Tycker också att man idiot förklaras om man säger att man skjutit ett vilt som var längre bort än 100m, trist är det. Så länge man är tränad på aktuellt avstånd och vet sina och vapnets begränsningar sedan kan ju mycket oförutsett hända men det kan det göra på korta håll också. Med detta försvarar jag inte skott mot vilt på nästa 700 meters håll som i filmen men är det påskjutet sedan innan så är det annat. Vet dock inte om det framgår riktigt om det är hans första skott som skadeskjuter djuret och han sedan måste följa upp med det tursamma skottet??

Håller också med Johan H, det är allt som oftast när man är på skjutbanan som det är någon äldre person som imponeras av träffbilderna som man själv inte alls är nöjd med.

mvh

Dard

Publicerat

Jag häller med johan.h o dard är man tränad o säker på sin sak så är de ju inga brpblem o ta ett lång skott.

Därimot tycker jag att de är en fruktansvärd dålig respekt för djuret o ta ett lång skott som man inte är säker på de avståndet som kan resultera i en onödig plågsam skadeskjutning av djuret.

Mvh jonas.

Publicerat

Men det finns väl ingen som är tränad på 700m.

Gjorde en snabb räkning med robsofts program och fick fram att en väldigt snabb kula på ca 200grains droppar 3m i höjdled och med en vind på 4 m/s så flyttas en 70cm i sidled.

Jag håller med om att lång skott ofta dumförklaras men är inte det mest den äldre jägarkåren med sina hva 640?  ;). Är man tränad på avståndet och känner sig säker så är det inte fel att skjuta

Publicerat
  • Författare

Vet inte men sa han inte vad han använde? Tyckte jag hörde ngt om en 153 grains kula eller något.. Skit samma, det som förvånade mej var att det såg ut som om snubben valde att skjuta sittande.. Han testade inte ens att lägga sig ned och tja Johan och ni som skjuter på längre håll, inte f-n skjuter ni sittande utan ryggstöd? Nu såg man iofs inte hur han satt/låg då skotten föll men jag skulle tro att det var just sittande och givet detta så är det väldigt mycket chansning kring skottet..

Mvh!

Publicerat

Tyckte han sa att det var en 25-06 med 115gr kula, tycker hållet verkar lite långt för en så lätt kula  ;)

Publicerat

Hej,

detta är ett intressant ämne och det känns skönt att kunna diskutera det på ett hyfsat objektivt sätt utan allt för mycket pekpinnar.

Pitepalt, du skriver att "det finns väl ingen som är tränad på 700m". Som f d officer har jag vigt flera år av mitt liv till att träna unga män att skjuta på 700m eller längre. Alla som har utbildning till prickskytt har tränat på att skjuta på längre håll än så. Jag känner ett par killar som regulbundet ägnar sig åt att skjuta på lerduvor på +600m med mycket gott resultat vilket innebär att det går om man är beredd att lägga all den tid som krävs för att klara av det.

Det svåraste är inte att skaffa sig en bössa som klarar av snusdosan på 5-600m utan det svåraste är att lära sig läsa vind, och skjuta på det avståndet. När man idag tittar på det resultat som uppnås på "tactical matches" så inser man att ribban har höjts en hel del för vad som går att göra och under vilka förutsättningar detta är möjligt. 

Problemet med allt sånt här skytte är att det handlar om den enskildes omdöme, när man skjuter lerduvor på 600m så vet man att lerduvan snällt sitter kvar på samma ställe. det är inte fallet med vilda djur. Det framgår ganska tydligt av filmklippet ovan att flygtiden för kulan är en stor faktor vid denna typ av skytte. sedan är det svårt att bedömma vind utan mycket stor erfarenhet etc...

Det är som att springa milen på under 30 min, det går men det är inget som man föds till att klara av...

Avslutningsvis vill jag tillägga att jag själv aldrig skjutit på djur på dessa avstånd, mitt längsta skott mot vilt var en skadeskjuten älgko på drygt trehundra meters avstånd. Däremot har jag skjutit en hel del rävar på avstånd runt 200m och det har gått bra för mig (men inte för räven). Så jag skulle nog vilja påstå att mitt eget längsta avstånd vid normal jakt är runt 200m. Om jag sitter på ett pass där det kan bli aktuellt med långa skotthåll börjar jag alltid med att mäta upp avståndet till ett antal referenspunkter i terrängen så att jag vet hur långt det är till skogsbrynet, den stora stenen etc.. Det är både ett bra sätt att träna upp sin egen avståndsbedömmning och ett sätt att vara förberedd om det skaulle bli frågan om längre skotthåll.

Min slutsats blir därför att om man är beredd att investera en hel del på träning kan man flytta gränsen för vilka skott man kan och bör ta en hel del. Men att det alltid finns en gräns för den egna förmågan och den får aldrig överträdas, så länge du vet att du klarar av skottet innan det går är det OK för mig.

MVH

Henrik

Publicerat

Nej, skjutställningen reagerade jag också på. Jag hade försökt att ligga ner om vegetationen tillåtit fritt skottfält.

Sen är skottet som sagt ren tur, ingen kan öva på att ha den framförhållning och överslag som behövdes vid det där skottet.

Att dom sen fick det på film var väl nästan lika stor tur det för ingen hade trott på dom om dom bara berättat det.

Håller för övrigt med Henrik på det han skriver.

Jag mäter också ut avstånd till nyckelpunkter i terrängen när jag kommer till ett nytt pass.

Med mina vanliga jaktvapen har jag 200m som gräns ungefär. Längsta jag skjutit på var en räv på 175m.

På bana skjuter jag på så långt håll jag kan hitta, just nu en av försvarets 600m banor, men då med prickskyttegeväret. I år kommer jag att använda det till lite jakt också då stora delar av mina jaktmarker

består v hyggen och åkrar. Problemet är som sagt inte att köpa vapnet som klarar kraven utan lära sig vinden, tycker jag själv iaf. Sen tycker jag det är rätt svårt att hitta en jaktkula som går bra på över 300m också.

Publicerat

Jag med min ringa träning skulle aldrig skicka iväg ett sådant skott. Dock vet jag flera som klarar av långa skott. Jag vet att armens prickskyttar tränar på avstånd kring 800m med kraven 1 skott = död fiende. Det blev ett jäkla liv i ett jaktlag jag var med i när en kille (prickskytt) sköt en Dovhjort på 300m som var stillastående och det var vindstilla. Samma kille satt på ett pass nära mig och det small 2 smälla med ca 3 sek mellanrum. Han hade då skjutit en hare och en räv på 120m Räven jagade haren över ett fält.

Så nog höjs ribban vid mycket övning.

Jag ställer mig dock undrande varför man tillåter sig att skjuta räv (med sin lilla lilla träffyta) på avstånd kring 200m.Men då "bara" älgar som är skadade med sin stora träffyta på 300m. Jag har vid ett antal grytjakter fått ut flertalet skadeskjutna rävar som blivit tuchade av kulor.

Jag skulle vilja veta varför man väljer att chansa på en räv men inte det matnyttiga viltet.

Det är också sällan man hör att folk sätter hund på en påskjuten räv för att kontrollera att/om skottet träffade. Det blir snabbt förklarat som en miss.

Detta inlägg kanske inte hörde hemma här men ändå...

MVH Roger S

Publicerat

Ett turskott men att ens prova på det avståndet är ju rena idiotin ??? Eller!!!!!!!!!!!!!!

Publicerat

Gjorde om beräkningarna med en 25-kula med det högsta bc jag hittade. Letade upp en laddning på reloadersnest och det blev i princip samma värden som uträkningen jag gjorde tidigare.

Men 70cm i sidled.. Vänder vinden just i skottögonblicket och blåser lika mycket åt andra hållet så har man en skillnad på ca 1,5m.. Har testat med vimplar på 300m och det var nog svårt. Hur svårt ska det då inte vara utan vimplar på 700m...

Publicerat
Min slutsats blir därför att om man är beredd att investera en hel del på träning kan man flytta gränsen för vilka skott man kan och bör ta en hel del. Men att det alltid finns en gräns för den egna förmågan och den får aldrig överträdas, så länge du vet att du klarar av skottet innan det går är det OK för mig.

MVH

Henrik

Mycket bra skriver Henrik!

Jag har sedan ett par år på en mycket amatörmässig nivå börjat laborera med om det är möjligt för mig att utöka min egen förmåga till att ta skott på långa håll under jakt.

För två år sedan låg gränsen på 150m! idag med rätt bössa är 300m inget problem.

För att fortsätta utvecklas så ha jag nu skaffat  denna

http://www.burrisoptics.com/reticles.html

Som skall monteras när min .223 kommer tillbaks från pelarbäddning, om diagrammet med en 55grains kula i en hastighetsintervall av 950-1000ms vid mynningen stämmer så ska jag kunna lägga rätt kors på rätt avstånd upp till 400m och bara behöva hålla lite högt på 500m.

Jag kan överhuvudtaget inte läsa vind och tar inga skott över 150m om det blåser, men om alla parametrar stämmer perfekt så kan jag inte se några problem med att ta skott bortom 300m.

/Micke

• 3 weeks later...
Publicerat

Hmm !! Ja att skott på 700m är idiotiskt :P. Får hålla med om att max skjutavstånd är olika från person till person, men vad jag tycker man bör tänka på är att när avståndet börja bli långt, så minskar felmarginalen snabbt.  Minsta, fel i avtrycket, djuret rör sig lite, eller en vindpust i skott ögonblicket, kan göra stora ändringar på 300m ( betydligt större än ex 100m ). Men vad som är max skjutavstånd får nog varje jägare själv använda sitt goda omdömme och avgöra om skottet kan bli säkert !! Att en av armens prickskyttar sköt en dovhjort på 300m ser jag inte som ett större hinder då denna person antagligen kunde släppa detta skott med större säkerhet än många "vanliga" skyttar kanske gjort på 100m. Så om vi bara använder vårat förnuft och bara skjuter på avstånd vi känner oss säkra och tränade på ( oavsett avstånd ) så slipper vi tråkigheter som eftersök och onödigt lidande för djuret.. För det farliga är när man själv känner sig osäker utan "chansar" på att skottet skall ta bra ( kan vara svårt när stortjuren traskar förbi på lite för långt håll )!!

Hoppas alla får ett bra jakt år med bra skott !! :)