Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jaktsidans Västlaikaklubb.

Featured Replies

Publicerat

Om det är löp så har hon löpt hela säsongen.... Djävligt less på henne...

• 3 months later...
  • Svar 320
  • Visningar 59,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Tänkte passa på att skryta lite med min västlaikavalp, en tik på sju månader. Hon har varit älgarna i hasorna några gånger under den senaste månaden, två gånger då en kompis har hämtat henne efter att

• calle fille
    calle fille

Här jävlar kan vi snacka om galt! 15 min ståndskall innan grisen gjorde utfall mot först hund sen mig. Blev så överraskad när den här bjässen kika fram så jag fick aldrig iväg något skott. När jag hop

Posted Images

Publicerat
  • Författare

Nå några nya vsl på gång här? 

Publicerat

Jag är på jakt efter en vsl eller eventuellt en öst, ptja spelar egentligen ingen större roll, suget efter en spets börjar bli stort. Skära ner lite på "horjakterna" med godshundarna, och lägga lite mer tid på en spets hemmikring på bonnjakterna, och framförallt lite härligt ståndarbete på grävling och gris i spannmålet.

Någon som vet om någon hund eller kull? Vuxen som valp, öppen för förslag.

Publicerat
  • Författare
1 hour ago alptax sa:

Jag är på jakt efter en vsl eller eventuellt en öst, ptja spelar egentligen ingen större roll, suget efter en spets börjar bli stort. Skära ner lite på "horjakterna" med godshundarna, och lägga lite mer tid på en spets hemmikring på bonnjakterna, och framförallt lite härligt ståndarbete på grävling och gris i spannmålet.

Någon som vet om någon hund eller kull? Vuxen som valp, öppen för förslag

Finns flera intressanta kullar på Laikaklubbens hemsida. Finns både öst och väst just nu. Kolla där och kontakta avelsrådet så får du hjälp att hitta vad du söker.  

• 3 months later...
Publicerat
  • Författare

Här hände det inte mycket. Har alla vsl-ägare flytt fältet? 

• 3 weeks later...
Publicerat

Hämtar min första Vsl om 2 veckor efter Sivakkan Marta och Dunklets Sako. Ser fram emot en spännande tid. Första spetsen för mig. Har sedan tidigare Vorsteh och Munster.

Publicerat
17 hours ago Tobba sa:

Hämtar min första Vsl om 2 veckor efter Sivakkan Marta och Dunklets Sako. Ser fram emot en spännande tid. Första spetsen för mig. Har sedan tidigare Vorsteh och Munster.

Första spetsen? Nu kommer du få uppleva vad riktig jakt är ;) Annars kul med valp :) 

Publicerat
  • Författare

På 2016-10-18 at 21:49 Tobba sa:

Publicerat
  • Författare

Riktigt intressant kull det där. Hade tagit en där om jag haft tid och plats. 

Publicerat

ja jag tror det kan bli bra. Gott gry i den jag hämtar verkar vara framåt och tuff. Ska bli jäkligt mysigt med valp och sen som sagt en spännande höst nästa år. Är ju hyfsat hundvan men kom gärna med tips på nybörjarmisstag jag borde undvika

• 1 month later...
Publicerat

Nu har valpen varit här en månad. Lugn som en filbunke och lätt att koppla av. Helt sjövild däremellan. Fick läge att spåra nyskjuten älg som gått 300 meter. Och hon spårade valpigt men ändå bra.

image.jpeg

Publicerat

Kul med flera som har västlaikor! Kul med valp Tobba!

• 5 weeks later...
Publicerat

Här händer det inte mycket... Någon som har något kul på gång?^_^

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare
På 2017-01-07 at 16:57 ECjakt_ sa:

Här händer det inte mycket... Någon som har något kul på gång?^_^

Nä men jag har nollat på två älgprov med Ninja. Alltid roar det väl någon  :P Båda gångerna har hon rest gris och jagat det istället. 

Publicerat
4 hours ago Musköt sa:

Nä men jag har nollat på två älgprov med Ninja. Alltid roar det väl någon  :P Båda gångerna har hon rest gris och jagat det istället. 

Haha:) Känner igen det där med att hunden hittar fel vilt under prov.. Mina är väldigt förtjusta i tassvilt.. Speciellt under prov för att reta mig tror jag..<_<

Du ska inte starta henne på kombiprov då?:)

Publicerat
  • Författare
18 hours ago ECjakt_ sa:

Haha:) Känner igen det där med att hunden hittar fel vilt under prov.. Mina är väldigt förtjusta i tassvilt.. Speciellt under prov för att reta mig tror jag..<_<jo 

Du ska inte starta henne på kombiprov då?:)

Anmälde på det först men ingen domare som hann så jag anmälde till två älgprov också. Men nu lär det ju inte hinnas med. Skulle egentligen startat Maja på gris också. 

Publicerat
20 minutes ago Musköt sa:

Anmälde på det först men ingen domare som hann så jag anmälde till två älgprov också. Men nu lär det ju inte hinnas med. Skulle egentligen startat Maja på gris också. 

Ok, då förstår jag:) Hade själv tänkt att gå prov med "ryssen" iår men verkar tyvärr inte som att det blir något med det.. Men det är bara att börja boka in för nästa säsong istället.

• 3 weeks later...
Publicerat

När tycker ni luttrade Laika ägare att det är läge för unghunden att släppas i hägn första gången. Min är 6 månader nu och känns rätt mogen i lynnet och tänkte vänta till mars/april och sen ev släppa. 

Publicerat
21 hours ago Tobba sa:

När tycker ni luttrade Laika ägare att det är läge för unghunden att släppas i hägn första gången. Min är 6 månader nu och känns rätt mogen i lynnet och tänkte vänta till mars/april och sen ev släppa. 

Beror mycket på enligt mig hur hunden är i lynnet, och om din är som du säger så borde det inte vara något problem i hägn.

Men tänk på att börja försiktigt dvs med små stängslade grisar första gången för att sedan varje gång höja nivån med lite större och "argare" grisar varje gång.

Det är min åsikt.

Publicerat
  • Författare
På 2016-02-26 at 16:42 hobbe sa:

Om det är löp så har hon löpt hela säsongen.... Djävligt less på henne...

Hur har det gått med din laika? 

Publicerat

Efter en del diskussioner med bla RL så tog jag beslutet att sista chansen för A var att släppa henne med en av mina tyskar som bara jagar gris, nu skulle  hon blodas ner..... 

Jag är helt emot att ställande och sprängande hundar jagar samtidigt men jag såg ingen annan utväg.. 

Ibland har jag släppt dom tillsammans och ibland har jag släppt henne själv.

Resultatet under den här säsongen blev att nu funkar hon för min jakt, hon kommer aldrig att bli någon riktig ställare och jag kommer inte att meritera henne eftersom hon inte skall avlas på.

Oftast så jagar dom på varsitt håll, men ibland går dom ihop. Har skjutit 9 grisar själv för henne ( 2 älgar på gångstånd) och sen har det nog blivit drygt 10-12 tillsammans med Zinc. Hon söker på 50-300 meter beroende på terräng, förföljer oftast 1-2 km men ibland uppåt 3-4. Hon är Djävligt snabb så det har inte varit helt ovanligt att hon har kommit med gris till passkyttar men alldeles för tätt inpå grisen.

Nackdelen med Z är att oavsett storlek på grisarna så försöker han köra " örontricket" och vid sådana tillfällen så hjälper hon gärna till.. 

Inte riktigt vad min plan var när jag köpte henne men alternativet var att låta henne gå vidare

• 2 weeks later...
Publicerat

Får skriva en rad här, har varit inne och läst då och då. Har själv en VSL efter I Gru och Ronja, nu 1,5år och min första VSL - hittills har jag inte ångrat valet en sekund, alltid händer det något och nästan alltid något bra :)

Publicerat
  • Författare
På 2017-02-27 at 22:19 magbl sa:

Får skriva en rad här, har varit inne och läst då och då. Har själv en VSL efter I Gru och Ronja, nu 1,5år och min första VSL - hittills har jag inte ångrat valet en sekund, alltid händer det något och nästan alltid något bra :)

Ett kullsyskon till Lids Dennis då och han har ju gått bra. :)

Med närmare eftertanke så är det nog Dennis det gäller och då är det väl på plats med ett grattis också . :)

Redigerad med Musköt

Publicerat
På 01/03/2017 at 08:27 Musköt sa:

Ett kullsyskon till Lids Dennis då och han har ju gått bra. :)

Med närmare eftertanke så är det nog Dennis det gäller och då är det väl på plats med ett grattis också . :)

Stämmer bra det :)

Tack, ja han har gått klart över mina förväntningar faktiskt, kul när de kommer igång. 

Är väldigt glad idag att det blev en VSL trots en hel del funderande, är en fantastiskt trevlig och lättlärd hund dessutom. dock kanske väl energisk i sina stunder... :) 

Nu i slutet verkade det även som kullsyskonen kom igång lite också vilket verkar lovande!

Kul att det verkar vara ett litet uppsving för VSL nu, var ju väldigt många kullar förra året, bara att hoppas det blir bra hundar av dem nu också.