Publicerat Februari 11, 201412 yr Mjo, det är ju lite skralt på tik sidan. De ända två som jag vet om som är i klass med de bästa östarna är väl sure-fires Lira och känneparkens fia som en kille som jag jagar med en del har. Lira känner ni nog till men fia har tagit ett gris championat den här säsongen. Riktigt duktig.
Publicerat Februari 12, 201412 yr Författare Mjo, det är ju lite skralt på tik sidan. De ända två som jag vet om som är i klass med de bästa östarna är väl sure-fires Lira och känneparkens fia som en kille som jag jagar med en del har. Lira känner ni nog till men fia har tagit ett gris championat den här säsongen. Riktigt duktig. Nog finns det fler. Ronja och Grönåsbackens Schira har blivit Jch på älg denna säsongen.
Publicerat Februari 12, 201412 yr Det är fint! Men fortfarande så är ju tiksidan problemet. Hanar med pris finns det ju lite fler av.
Publicerat Februari 12, 201412 yr Det är fint! Men fortfarande så är ju tiksidan problemet. Hanar med pris finns det ju lite fler av. Det jag känner ang jaktproven. Jag vill inte ens att mina hundar ska söka ut och jobba så länge som proven kräver för att få 1a pris Nu tränas de ju för det, men enbart för provet är utformat så. Har ingen som helst användning av dem över 1 km bort. Står en gråhund här hemma för den biten vid de få jakter om året som det krävs. Det finns en anledning till att det omstrukturerats i flocken här hemma och kvar blir TJT och VSL. Läste nånstans, säkert på FB, en kommentar att ÖSL är på väg att bli den nya jämten. Och det kan jag nog till viss del hålla med om.
Publicerat Februari 12, 201412 yr Japp, pratade med avelsrådet efter hanar. Gjorde veterinärkol samt HD röntgade henne med resultat A. Tyvärr var det andra saker här hemma som sätte stopp för det, nu är löpet slut och nästa år är hon för gammal. Men det så ganska tunt ut på han sidan också om man skall välja meriterad hane.
Publicerat Februari 12, 201412 yr Författare Japp, pratade med avelsrådet efter hanar. Gjorde veterinärkol samt HD röntgade henne med resultat A. Tyvärr var det andra saker här hemma som sätte stopp för det, nu är löpet slut och nästa år är hon för gammal. Men det så ganska tunt ut på han sidan också om man skall välja meriterad hane. Jo jag vet, är ju i samma situation med Funny. Hon blev ju också meriterad sent och de hanar som passar våra tikar är väl inte den absoluta toppen.
Publicerat Februari 13, 201412 yr Japp, pratade med avelsrådet efter hanar. Gjorde veterinärkol samt HD röntgade henne med resultat A. Tyvärr var det andra saker här hemma som sätte stopp för det, nu är löpet slut och nästa år är hon för gammal. Men det så ganska tunt ut på han sidan också om man skall välja meriterad hane. Tråkigt Kommer de inga nya hanar i höst så kommer jag nog få åka utomlands för att para min ena tik nästa år. Har gjort testparningar med de som står med på laikaklubbens hemsida genom skk och de blir hög inavels % på allihopa
Publicerat Februari 13, 201412 yr Var iväg till Almunge idag och prövade brudarna i hägn. Issa är en 3½årig omplacering som bara vart hos oss en månad. Enligt tidigare ägare jaktren. Men jag tycker då hon visade otroligt stora framsteg, nu var ju detta i lätta hägnet men vi känner som så att vi vill stärka upp hennes förtroende och eftersom grisarna är tamare är de lätt att att följa hur hon jobbar. Mycket positivt med oss hem. Sen Rut som blivit 14½ månad. Har vart med en del under jakten i höst men skallet har vart svårt att få fram på grisarna. Bättre på älg. Hon släpptes i det större hägnet som kommer användas för diplomtest. Tog ca 20 min att hitta grisarna. Verkligen roligt, en toppendag med så bra jobb från hundarna. Man blir ju så stolt.
Publicerat Februari 28, 201412 yr Någon direkt skillnad på öst o västlaika? Öst har bredare avelsbas. De är väl en 5-6 gånger så många som västlaikorna. Sen är det nog mer en smaksak. Och min erfarenhet att laikan kräver lite mer av sin förare än en t.ex. gråhund. Så individen är himla viktig att det matchar. Jag har VSL för jag tycker de är bättre storlek. De har en otrolig kordinationsförmåga, snabba och smidiga. Bra hörbarhet på skallet och tätt. Ska se om jag kan få till någon bild på mina tikar bredvid varandra. De skiljer otroligt på deras exteriör. Den ena är en "spindelapa" och den andra ser ut som hon ätit anabola hela jaktsäsongen.
Publicerat November 6, 201411 yr hej jag har börjat tänka på att utöka hundstallet snart å snöat in på laikor tänkte först på relare men det finns ju inte så mkt avleshundar där ännu så då får det nog bli en väst funderar lite på vilka linjer man ska kolla efter. vill ha en som är liten och smidig, ska kunna följa efter så länge d behövs och med långa stånd tider. kan tilläggas att jag går en del eftersök med. Så den ska kunna jobba nära grisarna, men vill inte ha en för skarp hund heller för har inte tid att ha en hund hos veterinären varje helg. MVH Martin
Publicerat November 6, 201411 yr Hej, nöjd med mitt laikaköp. Funderade länge och väl innan jag skaffade VSL. Sköt en handfull grisar första säsongen då han var cirka ett år gammal. Nu presteras det, vill jag påstå, grisarbeten så fort det ges möjlighet. Förföljer någon kilometer på gris och har alltmer börjat släppa övrigt hjortvilt(undantaget älg). För någon vecka sedan sköts första älg efter tre timmars arbete. Verkade gilla även älg.... Till skillnad fr första hösten då det endast förföljdes 10-20 min totalt. Vill påtala att jag inte vill ha honom alltför envis så Skåne sällan bjuder på milsvida marker. Han presterar kanon på många sätt men skärpan är i värsta laget, numer övervägs västinköp! Så till min fråga, är det bra eller bara klumpigt att köpa väst till väst?:-) Mest troligt min första men absolut inte sista VSL!!! RG
Publicerat November 6, 201411 yr Författare En liten påminnelse till er som skriver här och är nöjda med era VSL, glöm inte bort att anmäla till jaktprov. För att rasen ska gå framåt så måste fler hundar gå prov.
Publicerat November 7, 201411 yr En liten påminnelse till er som skriver här och är nöjda med era VSL, glöm inte bort att anmäla till jaktprov. För att rasen ska gå framåt så måste fler hundar gå prov. Då lär vi aldrig hör att du gått ett prov
Publicerat November 7, 201411 yr Författare Då lär vi aldrig hör att du gått ett prov Nä men jag avlar inte på skiten heller...
Publicerat November 7, 201411 yr Jo, men först ska hunden ställas ut....vore ibland bättre att ta jaktproven först. Kommer att anmäla hunden till utställning i "Torne" till våren, eller var det Moheda? I alla fall den som anordnas av Sydsvenska älgjundsklubben. Kan tycka att det vore bättre att ha jaktmerit som krav för utställning än att slösa resurser på att ställa ut hundar, i SÄKs regi, som inte har jaktmeriter. Så ja! RG
Publicerat November 7, 201411 yr Glömde, vore även bra om älgjundsklubben, snarast ändrade provläget så att det efter släpp gick att avgöra om provet gällde gris eller älg - detta måste göras enligt min mening! Laikaklubben - tryck på för detta!
Publicerat November 8, 201411 yr Glömde, vore även bra om älgjundsklubben, snarast ändrade provläget så att det efter släpp gick att avgöra om provet gällde gris eller älg - detta måste göras enligt min mening! Laikaklubben - tryck på för detta! Är de inte redan så? Vill för mej att ja har läst de nånstans.. Men efter inte hundra..
Publicerat November 8, 201411 yr Talade ,ed domaransvarig i Småland, tror jag, och då var det uppe för diskussion älgjundsklubbens styrelse el liknande. Men då reglerna är hyfsat identiska beträffande sök mm tycker ja det kunde avvakta med bestämmandet tills man får se/skottchans på djuret.
Publicerat November 8, 201411 yr Talade ,ed domaransvarig i Småland, tror jag, och då var det uppe för diskussion älgjundsklubbens styrelse el liknande. Men då reglerna är hyfsat identiska beträffande sök mm tycker ja det kunde avvakta med bestämmandet tills man får se/skottchans på djuret.Okej[emoji12]
Publicerat November 10, 201411 yr Detta är en populär post. Fick skjuta första älgen för Akki idag. Ståndskall i ca 10 min sen gick det loss, 300 meters gångstånd sen kunde jag skjuta:-D