Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jaktsidans Västlaikaklubb.

Featured Replies

Publicerat

Ok,svårt att reda ut löpor också?

• Svar 320
  • Visningar 59,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Tänkte passa på att skryta lite med min västlaikavalp, en tik på sju månader. Hon har varit älgarna i hasorna några gånger under den senaste månaden, två gånger då en kompis har hämtat henne efter att

• calle fille
    calle fille

Här jävlar kan vi snacka om galt! 15 min ståndskall innan grisen gjorde utfall mot först hund sen mig. Blev så överraskad när den här bjässen kika fram så jag fick aldrig iväg något skott. När jag hop

Posted Images

Publicerat
  • Författare

Ok,svårt att reda ut löpor också?

Nä det var det inga problem med.
Publicerat

Jag måste fråga, och jag menar inget ont i frågan utan vill veta!

Varför är det så bra att hunden inte går att kalla in?

att den har sån jaktlust så den bara bryr sig om viltet?

jag förstår att det finns hundar som hellre kommer till husse än att jaga om den inte vill jaga, men för mig verkar det som att om hunden går att kalla in så har den ingen jakt i sig?

Eller är det vissa raser som har svag jaktlust som man då väljer att tycka hundar som inte går att kalla in är dom enda bra?

Ursäkta lite att det blev i denna tråd som frågan ställs, men det lite sugen är jag allt!

Publicerat

Tror den inställningen mest handlar om att man är glad att hunden har sådan jaktlust att den jobbar länge. Att en hund inte går att kalla in är ju nästan helt upp till ägaren och det arbete denne lägger på lydnad, tyvärr inte så många som lägger den tiden det krävs. 

Publicerat

Jo att det krävs mycket jobb är helt klart, jag har haft fågelhundar innan , KH vorsteh o flatte, nu tysk.

Och jag har lagt tre ggr mer lydnad på tysken och kommit en tredjedel jämte mot fågelhundarna.

Detta har jag tränat på sommaren, för prio ett är ju skogstid!

Och jag tycker det är helt ok om det inte går att kalla in hunden när det är som hetast men oftast blir det ju nått läge innan 5 timmars jakt som det borde gå att få tag i hunden.

Tack för svaret!

• 3 months later...
Publicerat

Hoppas detta forum inte somnat in för gott!

Verkar intressant...

Publicerat
  • Författare

Hoppas detta forum inte somnat in för gott!

Verkar intressant...

Nä inte helt. Fast jag tycker det mesta som skrivs är jag som tjatar på de andra att starta på jaktprov. :)
Publicerat

Håller med dig! Vsl är inte i så många så det blir lite extra viktigt att starta prov!

Jag har gått 4 prov denna höst!

Publicerat
  • Författare

Håller med dig! Vsl är inte i så många så det blir lite extra viktigt att starta prov!

Jag har gått 4 prov denna höst!

Vad har du för hund/hundar?
Publicerat

En Känneparken tik Jill och en hane Milo 3 resp 4 år,

Vad har du gör hundar?

Publicerat
  • Författare

Ok. Då vet jag. Du hade gått grisprov med båda i år har jag för mig.

Jag har tre tikar. Jaktdorens Funny, Grönåsbackens Maja och Holmseryds Ninja.

Publicerat

Har inte skrivit så mycket om A, hon har varit väldigt ojämn den här säsongen... Ibland helt jaktren på fm och eftermiddagen så sköts det gris och kron ( som jag tycker är ok..). Har blivit gris, älg, räv och kron för henne.

På hemma marken så hade vi iår bara älgkalv och självklart så har hon stått med vuxna ett gäng gånger..

Hetsig i upptaget och har nog stått som längst 50-60 min, hoppas på unghunds fasoner...

Publicerat
  • Författare

Har inte skrivit så mycket om A, hon har varit väldigt ojämn den här säsongen... Ibland helt jaktren på fm och eftermiddagen så sköts det gris och kron ( som jag tycker är ok..). Har blivit gris, älg, räv och kron för henne.

På hemma marken så hade vi iår bara älgkalv och självklart så har hon stått med vuxna ett gäng gånger..

Hetsig i upptaget och har nog stått som längst 50-60 min, hoppas på unghunds fasoner...

Hur gammal är hon?
Publicerat

Blir 3 iår

Publicerat
  • Författare

Blir 3 iår

Som Ninja då. Känns som du nog varit lite försiktigt med henne.

Laikor behöver va i skogen mycket och de behöver blodas ned. ;)

Publicerat

Det håller jag med om.. Problemet blir att om hon inte står med viltet längre än 30 min så är det svårt att hinna komma in..

Sen är det som vanligt med gemensamhets jakter, svårt att be skyttarna ge fan i rå och dov..

Publicerat

Det håller jag med om.. Problemet blir att om hon inte står med viltet längre än 30 min så är det svårt att hinna komma in..

Sen är det som vanligt med gemensamhets jakter, svårt att be skyttarna ge fan i rå och dov..

Menar du att du har folk på jakterna som skjuter på rå och dov när du släpper en spets? Bedrövligt isåfall! En jaktledare skall redogöra innan alla sätter sig i pass vad som gäller för dagen.

Antar att man kommer se mer om det framöver söderöver när dessa alljagande "världsmästarhundar" blir allt fler. Därför blir min injagning på egna marker eller i lag där jaktledaren har kännedom om korrekt spetsarbete och vad en spets normalt skall jaga. Som tur har man inte det problemet än. Man får nog helt enkelt vara selektiv med vart man släpper!

Publicerat

Nej det jag menar är att det inte alltid är så lätt att få lagen att inte skjuta rå och dov just när jag vill släppa A här i Sörmland och neråt.... man jagar Efter tabell;)

Därav så släpper jag oftast bara när jag jagar själv eller när vi endast jagar gris och älg, framförallt gris vilket jag jagar uteslutande med alla mina hundar.

Går mycket med tyskarna på "gods jakter" runt om i landet och då kan du inte som hundförare styra vad som skall skjutas;)

Har "egen" mark och ett par till där jag kan släppa mer eller mindre när jag vill, det gäller då att hon står med viltet tillräckligt länge för att hinna komma in och det är det som är problemet..

Publicerat

Vad är lämplig areal att släppa en Laika på?

S.

Publicerat

Det beror på storleken på hundens sök. Mina laikor ligger på ca 300 - 400 meter.

3-400 Hektar kanske! Blir det ett hårt upptag så blir det lätt sken och går ut ur marken.

Publicerat

Menar du att du har folk på jakterna som skjuter på rå och dov när du släpper en spets? Bedrövligt isåfall! En jaktledare skall redogöra innan alla sätter sig i pass vad som gäller för dagen.

Antar att man kommer se mer om det framöver söderöver när dessa alljagande "världsmästarhundar" blir allt fler. Därför blir min injagning på egna marker eller i lag där jaktledaren har kännedom om korrekt spetsarbete och vad en spets normalt skall jaga. Som tur har man inte det problemet än. Man får nog helt enkelt vara selektiv med vart man släpper!

Publicerat

Det är ju tabu...

Publicerat

Ok. Då vet jag. Du hade gått grisprov med båda i år har jag för mig.

Jag har tre tikar. Jaktdorens Funny, Grönåsbackens Maja och Holmseryds Ninja.

Ok! Trevligt! Har du tagit några valpar på någon av dem?
Publicerat

Släppte A i Östergötland, körde ett race på fuldjur... Efter ett tag så började hon skälla 187 meter ifrån oss, släppte efter 2 min och kom tillbaka, vi gick dit och ser spår av ko och kalv... Hon ointresserad att ta upp spåren igen.....

Lätt att "blodad ner" en skit hund:@

Publicerat

Jäkla drygt det där, när löper hon? T's östtik blir jävligt knasig i en lång period kring sitt löp, ena dagen fem timmar efter en gris andra dagen putsar stövlarna och tar inte upp trots djur framför sig.