Publicerat December 20, 201213 yr God morgon! Jag har fått för mig den kanske helt galna idéen att införskaffa mig en riktig långskjutare. Troligen i kalibern .338 Lapua som titeln anger. Är grymt sugen på en M24-A3 alt. en Remington 700 Police .338 men misstänker att det kommer bli sura miner hos ordningsmakten vid licensansökan samt själv inköpet av pjäsen då jag inte har koll på vart man skall vända sig. Någon som har något bra förslag eller ska jag ge upp det hela och börja virka istället?
Publicerat December 20, 201213 yr jag bara tänker att man bör ha en fungerande långhållsbössa utöver denna potenta kaliber, för mängdövning. Remingtonlåsen verkar det på de som vet något om dem att de är i klenaste laget för kalibern och deras prestanda. Tikkalåset verkar mer lämpligt för krafterna enligt de som vet vad som krävs på långa håll. Kalle
Publicerat December 20, 201213 yr God morgon! Jag har fått för mig den kanske helt galna idéen att införskaffa mig en riktig långskjutare. Troligen i kalibern .338 Lapua som titeln anger. Är grymt sugen på en M24-A3 alt. en Remington 700 Police .338 men misstänker att det kommer bli sura miner hos ordningsmakten vid licensansökan samt själv inköpet av pjäsen då jag inte har koll på vart man skall vända sig. Någon som har något bra förslag eller ska jag ge upp det hela och börja virka istället? Inte verkar det vara några problem med licensen av det jag har läst o hört. Här har du en länk på grannforat. http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=21&t=150856&start=0
Publicerat December 20, 201213 yr Det ser mörkt ut för att erhålla vapen av detta slag i dagsläget, jag vet till och med om fall där förbundet har avstyrkt ansökningar, iofs kan det i de fallen vara andra omständigheter som är orsakande och inte kalibern som sådan, jag skulle med en aningens slughet söka på exempelvis 338 Norma Magnum/338 Edge eller motsvarande som inte omedelbart förknipppas med militära vapen. En klart omständig men smart väg är att köpa ett magnumlås som hanterar kalibern, en pipa i rätt kaliber och stigning, önskad stock osv för att därefter söka om att få riva pipan till 338 LM. Isjonsson, du har faktiskt ingen aning om hur det ligger till, är det inte bättre då att du avstår från att skriva saker? För din egen skull? /Christian
Publicerat December 20, 201213 yr På jaktlicens är det väl inga problem? Chris - nån jobbig klient du ruttnat på? Eller vänligen förklara för oss okunniga vad problemet är?
Publicerat December 20, 201213 yr God morgon! Jag har fått för mig den kanske helt galna idéen att införskaffa mig en riktig långskjutare. Troligen i kalibern .338 Lapua som titeln anger. Är grymt sugen på en M24-A3 alt. en Remington 700 Police .338 men misstänker att det kommer bli sura miner hos ordningsmakten vid licensansökan samt själv inköpet av pjäsen då jag inte har koll på vart man skall vända sig. Någon som har något bra förslag eller ska jag ge upp det hela och börja virka istället? Varför inte fråga handläggaren? Har förstått att det skiljer en del både vad dem skriver ut och hur lång tid det tar, men här kan man ringa och maila och få snabba och bra svar
Publicerat December 20, 201213 yr I korthet, plisen har tröttnat på alla nästan militäriska vapen som tas ut på jakt som motivering för innehavet, ett antal vapentyper/kalibrar/märken är särskilt framträdande och när då förbundet börjar tala i tecken som, för kraftig kaliber, militäriskt ursprung, osv och ger plisen rätt då blir det inga tillstånd meddelade. 338LM är lapuas skapelse, en kaliber för prickskytte, iofs står den på NVV:s lista över godkända sådana och det bör den göra men oaktat det så ser jag den förändring som kommer 2013 som något som plisen redan har räknat hem som det så fint heter som en grund/ett skäl för att neka tillstånd på just denna kaliber och andra roliga saker. Därav förslaget om att ta den som en låda och söka på 338 Edge eller Norma Magnum, som vid en gooogling, något som numera är obligatoriskt vid en tillståndsprövning av allt annat än en Husqvarna M98 inte genererar träffar på youtube med en massa krigsinnehåll. /Christian
Publicerat December 20, 201213 yr Detta är en populär post. Jag hade bara sökt, rakt av. Kalibern står på listan. Jag hade möjligen sökt på en bössa med standardkolv, och senare bytt om jag ville ha annat stuk. Det är utseendet som räknas, om något. Ursprung gäller bara halvautomater.
Publicerat December 20, 201213 yr Tack! Jag har kastat iväg ett mail till polisen Luleå för att se vad dom säger.
Publicerat December 20, 201213 yr I korthet, plisen har tröttnat på alla nästan militäriska vapen som tas ut på jakt som motivering för innehavet, ett antal vapentyper/kalibrar/märken är särskilt framträdande och när då förbundet börjar tala i tecken som, för kraftig kaliber, militäriskt ursprung, osv och ger plisen rätt då blir det inga tillstånd meddelade. 338LM är lapuas skapelse, en kaliber för prickskytte, iofs står den på NVV:s lista över godkända sådana och det bör den göra men oaktat det så ser jag den förändring som kommer 2013 som något som plisen redan har räknat hem som det så fint heter som en grund/ett skäl för att neka tillstånd på just denna kaliber och andra roliga saker. Därav förslaget om att ta den som en låda och söka på 338 Edge eller Norma Magnum, som vid en gooogling, något som numera är obligatoriskt vid en tillståndsprövning av allt annat än en Husqvarna M98 inte genererar träffar på youtube med en massa krigsinnehåll. /Christian Den dagen polisen "tröttnar" på att skriva ut licenser ska de avskedas för arbetsvägran...... Det här är inte en fråga om huruvida polisen vill eller inte utan att jaktlicenser är till för jakt - avser man inte jaga med pangen så faller skäl till att bifalla licensansökan. Det här är priset vi har att betala för att ha en ganska enkel licenshantering på jaktlicenserna. Men skälet är som jag ser det skitenkelt: jaktlicenser är för jakt, ska man inte jaga med pangen ska man ta den på andra premisser. Sedan kan man tycka vad man vill om regelverket som sådant, men så här är det - och vill man ha sin licens så får man vackert följa reglerna. Det skulle förmodligen underlätta termosiaforiskt mycket om du är medlem i en skytteklubb, även om du vill ha den på jaktlicens...... Sök, men räkna med att du ett samtal från handläggaren..... /T
Publicerat December 20, 201213 yr Jag hade bara sökt, rakt av. Kalibern står på listan. Jag hade möjligen sökt på en bössa med standardkolv, och senare bytt om jag ville ha annat stuk. Det är utseendet som räknas, om något. Ursprung gäller bara halvautomater. Fredrik- då tycker jag att du skall berätta det för Ola också så kanske det blir rättning i ledet , jag har sett underlag som talar för en helt annan inställning. Tobias- nu vet inte jag vad du vet mer än jag om tillståndsprövning men bara så att alla andra känner till det, plisen håller på i, dvs avvaktar i väntan på 2013 års nya vapenlagstiftning med i stort sätt alla tillståndsansökningar som är sådan att de ogillas av plisen, det är således väldigt många vapen/typer, inte bara för jakt utan hela sportskyttepaketet. Vidare, ingen kan väl ha missat att VG:s chef för vapengruppen som medvetet kört upp handläggningstiderna till upp mot ett år, gick fri från klander i beslut från polisens ansvarsnämnd och JO:s svidande vidräkning. Det är för tillfället och fram till och med 2013 i juli fritt fram för plisen att göra som de vill, vilket de även gör. Om inte annat så talar en del verkligen udda beslut i frågan om Ruger mini-14 för dennna sak, ni vet om att det är flera på RS som har fått behålla sina, trots allt annat som har förevarit i frågan. Kontentan är, plisen har fått frispel när det gäller tillståndsprövning, detta började egentligen på slutet av 2010 och har därefter eskalerat, för egen del har jag en tillståndsansökan på dämpare inne, 14 veckor och räknar, nu är jag uppe i tre kompletteringar, det är en ansökan som bara skulle ha stämplats av om inte plisen haft en massa egna idéer om hur en jägares behov ser ut, det hade varit nog att bara läsa var som är angivet i ansökan. Så med de förklarar jag åno, några M24:or är inte aktuella idag för tillstånd, inte heller några 338LM. /CHristian
Publicerat December 20, 201213 yr Och jag är lika 100 % säker på att det beror på i vilket Polisdistrikt man söker. Vilket både jag personligen och SJF självfallet har starka synpunkter på.
Publicerat December 20, 201213 yr Fredrik- då tycker jag att du skall berätta det för Ola också så kanske det blir rättning i ledet , jag har sett underlag som talar för en helt annan inställning. Tobias- nu vet inte jag vad du vet mer än jag om tillståndsprövning men bara så att alla andra känner till det, plisen håller på i, dvs avvaktar i väntan på 2013 års nya vapenlagstiftning med i stort sätt alla tillståndsansökningar som är sådan att de ogillas av plisen, det är således väldigt många vapen/typer, inte bara för jakt utan hela sportskyttepaketet. Jodå tack - det vet jag allt för väl.... Vidare, ingen kan väl ha missat att VG:s chef för vapengruppen som medvetet kört upp handläggningstiderna till upp mot ett år, gick fri från klander i beslut från polisens ansvarsnämnd och JO:s svidande vidräkning. Det är för tillfället och fram till och med 2013 i juli fritt fram för plisen att göra som de vill, vilket de även gör Jodå, tack. Det vet jag med..... Om inte annat så talar en del verkligen udda beslut i frågan om Ruger mini-14 för dennna sak, ni vet om att det är flera på RS som har fått behålla sina, trots allt annat som har förevarit i frågan. Kontentan är, plisen har fått frispel när det gäller tillståndsprövning, detta började egentligen på slutet av 2010 och har därefter eskalerat, för egen del har jag en tillståndsansökan på dämpare inne, 14 veckor och räknar, nu är jag uppe i tre kompletteringar, det är en ansökan som bara skulle ha stämplats av om inte plisen haft en massa egna idéer om hur en jägares behov ser ut, det hade varit nog att bara läsa var som är angivet i ansökan. Jag har aldrig sagt att det är bra med tillståndshanteringen, men en viss del av problemen har "vi" faktiskt skapat alldeles själva, det söks friskt på en hel del vapen för jakt som aldrig lär se ett vilt ens på bild. Sedan är det ingen förklaring till VG tramseri, men i stort så ter sig handläggningen fungera relativt väl - man kan inte ta vad som helst på jaktlicens. För ska man inte jaga med pangen ska man inte få den på jaktlicens heller. Jaktlicens är ingen "vill ha licens", även om många vill ha det dithän.... Så med de förklarar jag åno, några M24:or är inte aktuella idag för tillstånd, inte heller några 338LM. /CHristian Inte utan att man förbereder sig för en hel del diskusion i alla fall..... /T
Publicerat December 20, 201213 yr Jo men då så, det bästa är att det beror på vilket plisdistrikt man tillhör, det gör det hela så mycket mer tilltalande för någon med min bakgrund. /Christian
Publicerat December 20, 201213 yr Författare Holy crap! Vad har jag startat? Ska som några av er nämde kolla med tillståndsenheten. Hade inga problem att få licens på en Remington 700 LTR ( Light Tactical Rifle ) med AICS stock här i Uppsala län.. Fick kanske lite oväntad hjälp på traven då jag köpte den av en polis.
Publicerat December 20, 201213 yr VAd du startat? Tja, inget förrän du lämnar in ansökan.... En LTR är som regel aldrig ngt problem, men nu har 338 Lapua hamnat i Polisens sökarljus - då får man räkna med ett visst merarbete. /T
Publicerat December 20, 201213 yr Författare VAd du startat? Tja, inget förrän du lämnar in ansökan.... En LTR är som regel aldrig ngt problem, men nu har 338 Lapua hamnat i Polisens sökarljus - då får man räkna med ett visst merarbete. /T En vild debatt.. Men du samt flera till har nog rätt.. .338 Lapua är ju en renodlad "sniper" kaliber.. Får undersöka saken vidare efter storhelgerna.. Återkommer med resultat.
Publicerat December 20, 201213 yr En vild debatt.. Men du samt flera till har nog rätt.. .338 Lapua är ju en renodlad "sniper" kaliber.. Får undersöka saken vidare efter storhelgerna.. Återkommer med resultat. Gör så och det ska bli intressant att se var det slutar.
Publicerat December 20, 201213 yr Mm en Rem 700 LTR är inget svårt att få tillstånd för, prova en äkta M24:a istället så får du se på skillnad, allt handlar om vad som står om pangen i Vapenguiden eller som är träff 1-5 när handläggaren Googlar på den, detta trots att det i grunden är samma vapen, med samma funktion särskilt för en privatist. Men då uppsala fortfarande tillhör de få län där handläggarna, i varje fall de äldre/erfarna sådana är verklighetsförankrade och inte drar på sig det här extra jobbet som det innebär att tjafsa om klara ansökningar så är det bara att gratulera, det kan gå. BTW-slår vad om att du sökte på en Rem 700 LTR, inte på en AICS-klon med bild och förklaring om hur mycket bättre den stocken är jmfr med originalet. Vidare, välkommen hit, trist att din första tråd fick denna vändning men det kanske trots allt du skall se som något positivt, forat brydde si/Christian
Publicerat December 20, 201213 yr En vild debatt.. Men du samt flera till har nog rätt.. .338 Lapua är ju en renodlad "sniper" kaliber.. Får undersöka saken vidare efter storhelgerna.. Återkommer med resultat. Vild vet jag väl inte, jag tycker de flesta är överens om att det är som det är..... Men sök i herrens namn, vi ärmånga som är nyfikna..... /T
Publicerat December 20, 201213 yr Författare Mm en Rem 700 LTR är inget svårt att få tillstånd för, prova en äkta M24:a istället så får du se på skillnad, allt handlar om vad som står om pangen i Vapenguiden eller som är träff 1-5 när handläggaren Googlar på den, detta trots att det i grunden är samma vapen, med samma funktion särskilt för en privatist. Men då uppsala fortfarande tillhör de få län där handläggarna, i varje fall de äldre/erfarna sådana är verklighetsförankrade och inte drar på sig det här extra jobbet som det innebär att tjafsa om klara ansökningar så är det bara att gratulera, det kan gå. BTW-slår vad om att du sökte på en Rem 700 LTR, inte på en AICS-klon med bild och förklaring om hur mycket bättre den stocken är jmfr med originalet. Vidare, välkommen hit, trist att din första tråd fick denna vändning men det kanske trots allt du skall se som något positivt, forat brydde si/Christian Hmm.. tror nog att söka på en M24:a kommer få konstapeln att tappa hakan. Men jag ska banne mig prova i alla fall. Eller varför inte en SAKO TRG .338 eller en AI.. (om plånboken tillåter det) Har även en Steyr Scout och den gick igenom utan problem. Och du har rätt.. Sökte på LTR.. Inget annat..
Publicerat December 20, 201213 yr Hmm.. tror nog att söka på en M24:a kommer få konstapeln att tappa hakan. Men jag ska banne mig prova i alla fall. Eller varför inte en SAKO TRG .338 eller en AI.. (om plånboken tillåter det) Har även en Steyr Scout och den gick igenom utan problem. Och du har rätt.. Sökte på LTR.. Inget annat.. Är det inte så att just sådana ansökningar i gränslandet som kommer att skapa stelbenta regler?