Publicerat December 23, 201213 yr Alla är vi olika, jag skjuter gärna ett väl överlagt skott på ett stillastående djur på håll. Raggarö
Publicerat December 23, 201213 yr Alla är vi olika, jag skjuter gärna ett väl överlagt skott på ett stillastående djur på håll. Raggarö Q.E.D. I mina ögon en icke önskvärd 'trend' senaste 15 åren inom jägarsverige. Bara för att tekniska möjligheten finns att hålla ihop träffbilderna på håll har gränsen för vad man ger sig på flyttats ut...'prickskytte på levande mål'...inte till fromhet för djurskyddet. Missförstå mig rätt! Har man en grundlig träning och kännedom om sin utrustning och dess och den egna begränsningen (såsom säkert många på detta forum)...så visst...då kan jag köpa att man 'sträcker ut' på avstånden. Men nu ska ju varenda nybakad jägarexamensyngling ha en 'långhållsrigg' på jaktlicens... RPS kanske inte är så fel ute ändå...!? (duckar )
Publicerat December 23, 201213 yr Som innehavare av 5 års licenser så är det väl bara en tidsfråga innan vi har det inom jaktvapnen med som inte förnyas om man inte har minst 50 bokförda jakt tillfällen per år med ett vapen har man två krävs minst 150 samt 2 guldbockar mm
Publicerat December 23, 201213 yr Som innehavare av 5 års licenser så är det väl bara en tidsfråga innan vi har det inom jaktvapnen med som inte förnyas om man inte har minst 50 bokförda jakt tillfällen per år med ett vapen har man två krävs minst 150 samt 2 guldbockar mm Ha haa...ja, snacka om att slå undan benen på den genomsnittliga forumisten
Publicerat December 23, 201213 yr Ha haa...ja, snacka om att slå undan benen på den genomsnittliga forumisten Du skrattar nu men tror inte du kommer göra det den dan. För den kommer var så säker. Mer restriktioner kommer gälla jägare med. Är nog bara början med sportskyttar då det är ett mindre motstånd, dvs vi är färre än jägarna.
Publicerat December 23, 201213 yr Q.E.D. I mina ögon en icke önskvärd 'trend' senaste 15 åren inom jägarsverige. Bara för att tekniska möjligheten finns att hålla ihop träffbilderna på håll har gränsen för vad man ger sig på flyttats ut...'prickskytte på levande mål'...inte till fromhet för djurskyddet. Jag kan inte hålla med dig. Vad jag själv märkt under samma tidperiod är hur antalet skadskjutningar totalt sett minskar, hur den genomsnittlige skytten övar mer med sina vapen - och fördenskull med avståndsmätaren - samt hur en hel hoper med gubbar som aldrig skjuter annat än under älgjakten tagit pension även från den. Det var också länge sen jag hörde nån sådan gubbe berätta för mig att jag "inte skulle skjuta längre bort än den stora stenen på hygget" om älgen sprang, för dit var det "hundra meter" - fastän både karta och min egen stegning sa 330 meter. Om dessa människor NÅGONSIN provade bössan så var det på 80 meter punkt - och inte fan skruvades det på några kikarrattar för tröttinollsexan "sköt så rakt att man kan hålla mitt i älgen så länge man ser den". Vi har kanske olika perspektiv. Ur mitt personliga så har skotthållen blivit betydligt kortare, det är idag sexton år sen jag avslutade ett eftersök med ett (1) skott på 520 mätta meter. Snittavståndet jag tar ett skott på oskadat klövvilt ligger idag nära hälften mot då: 62 meter räknat på senaste fem åren, med rådjur skjutna från benstöd efter noggrann avståndsmätning, vindbedömning och kompensation för skjutställning som snitthöjare. Det som blivit sämre under denna tid är väl främst kikarsiktena, nu när var och varannan jävel har ett Oxo/Eberstark/Jahti på sin nyinköpta och svindyra Blaser... Skamskjutarnas gamla Hva med mögliga Weaver på var betydligt mer pålitliga. -- Mats -- Mats
Publicerat December 23, 201213 yr Q.E.D. I mina ögon en icke önskvärd 'trend' senaste 15 åren inom jägarsverige. Bara för att tekniska möjligheten finns att hålla ihop träffbilderna på håll har gränsen för vad man ger sig på flyttats ut...'prickskytte på levande mål'...inte till fromhet för djurskyddet. Missförstå mig rätt! Har man en grundlig träning och kännedom om sin utrustning och dess och den egna begränsningen (såsom säkert många på detta forum)...så visst...då kan jag köpa att man 'sträcker ut' på avstånden. Men nu ska ju varenda nybakad jägarexamensyngling ha en 'långhållsrigg' på jaktlicens... RPS kanske inte är så fel ute ändå...!? (duckar ) Först och främst: Lägg allt tillgängligt krut på att skrotade de separata vapenlicenserna samt utöka kravet på en personlig vapenlicens inkl. ett krav på kontroll av vapenförvaring. Då slipper vi den förhatliga snikvägen över jaktlicens då vi vill ha något "roligt" . Jag ser en trend (likt Mats) att det övas på längre håll men inte att det skadeskjuts mer på längre håll. De yngre jag träffat på (!) på banan har haft rätt inställning, långhållsskytte är inte så enkelt framförallt inte vindfrågan, detta verkar ha slunkit in under kepsen. Nu har jag en uppåtgående avståndskurva vad det gäller avstånd på jakt, kanske beroende på min förkärlek att jaga på Nya Zeeland. Jag lovar kunde jag snika mig in på "de lagstadgade 80 metrarna" skulle jag göra detta men avstånden blir vad de vill. Jag lyfter dock jädrans ofta på hatten och avstår skott då vinden spelar mig spratt / alternativt drar jag ett patenterat "stenskott" en bit över / på sidan av bytet för att kolla vindläget. Djuret står ofta kvar eftersom de inte kan lokalisera ljudet. Nu skulle man naturligtvis kunna jämföra långhållsjakt med drevjakt (skytte på ostörda djur) och toppjakt med långhållsjakt (träffyta) men jag tycker inte det är värt jämförelsen, då jag tycker folk får pyssla med vad de vill bara alla "tar ansvar för sina skott" Raggarö
Publicerat December 23, 201213 yr Kloka inlägg från både I-Mats och Raggarö. Jag ser klart era poänger Skickat från min ST27i via Tapatalk 2
Publicerat December 23, 201213 yr Det är skillnad på vad småpojkarna mentalonanerar om på Råbbsåft och vad som verkligen sker i skogen - det är iaf min poäng. -- Mats
Publicerat December 23, 201213 yr Det är skillnad på vad småpojkarna mentalonanerar om på Råbbsåft och vad som verkligen sker i skogen - det är iaf min poäng. -- Mats Det var det bästa du skrivit idag, fan va jag skratt (och samtidigt grät) God jul!
Publicerat December 23, 201213 yr Kan nån berätta hur det acceptabla avståndet blev just 80 m? hur menar du nu ??
Publicerat December 23, 201213 yr Kan nån berätta hur det acceptabla avståndet blev just 80 m? för att gubbarna i älglaget har det som ända säkra avståndsreferens kanske.
Publicerat December 24, 201213 yr Alla avstånd där Jägarförbundet är inblandat brukar vara 80 meter, älgbana samt grundprov kulvapen, där börjar indoktrineringen. Det brukar ofta refereras till 80 - 100 meter (utan träffyta) i andra sammanhang oxå. Jag har träffat på juveler som varit förbannade då jag skjutit kråkor på långa håll med .22 WM, efter lite diskussion så blir det så att "förståndet ökar hos motparten", det är inte avståndet som är viktigt utan egen förmåga, målstorlek och yttre förutsättningar såsom vind som avgör. Raggarö
Publicerat April 3, 201313 yr Det ser mörkt ut för att erhålla vapen av detta slag i dagsläget, jag vet till och med om fall där förbundet har avstyrkt ansökningar, iofs kan det i de fallen vara andra omständigheter som är orsakande och inte kalibern som sådan, jag skulle med en aningens slughet söka på exempelvis 338 Norma Magnum/338 Edge eller motsvarande som inte omedelbart förknipppas med militära vapen. En klart omständig men smart väg är att köpa ett magnumlås som hanterar kalibern, en pipa i rätt kaliber och stigning, önskad stock osv för att därefter söka om att få riva pipan till 338 LM. Isjonsson, du har faktiskt ingen aning om hur det ligger till, är det inte bättre då att du avstår från att skriva saker? För din egen skull? /Christian Hej! Vet du el. har du hört något om när lagarna i kraft om begränsning på 338 lm. Jag såg på grannforat att en medlem hade fått sin licens på en 338 lm idag?