Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

.338 Lapua

Featured Replies

Publicerat

Skulle sammanfatta det hela som så: Behöver du en 338LM så ansök och böka och knöka dig igenom processen. Är det mer något du vill ha så är det enklare att följa Christians råd. Tom en 338 wm lär dessutom funka för dig inom all jakt!

• Svar 64
  • Visningar 26,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Jag hade bara sökt, rakt av. Kalibern står på listan. Jag hade möjligen sökt på en bössa med standardkolv, och senare bytt om jag ville ha annat stuk. Det är utseendet som räknas, om något. Ursprung g

• Jodå tack - det vet jag allt för väl.... Jodå, tack. Det vet jag med..... Jag har aldrig sagt att det är bra med tillståndshanteringen, men en viss del av problemen har "vi" faktiskt skapat alldel

• På jaktlicens är det väl inga problem? Chris - nån jobbig klient du ruttnat på? Eller vänligen förklara för oss okunniga vad problemet är?

Publicerat

Är det inte så att just sådana ansökningar i gränslandet som kommer att skapa stelbenta regler?

Bara om man ger upp..... Då hamnar man i kategorin "felaktiga licenser vi avstyrt" och så känner man sig duktig på RPS, knöla igenom det och du har vunnit en seger och plisen har fått bita i det sura äpplet.....

Frågar du mig har de inget lagligt stöd att neka den egentligen, men det handlar om att kunna motivera den ordentligt.

/T

Publicerat

Är 338LM så kinkig i licens ansökan? deras kunskap brukar vara noll vad gäller kalibrar, man kan ju skriva 8,6x69 eller vad den nu kan heta i mm, fick ett samtal när jag sökte på 375h&h och hade en 9,3 i skåpet, sa bara björnjakt så var det klart!

Publicerat

Pertan, det är oftast riggen som pipan sitter i som skämmer det hela, det och massa namn som omgående googlar sig till krigsscener. Därav att en 338 Edge inte ens skulle medföra en fråga, den är ju för jakt. /Christian

Publicerat

Pertan, det är oftast riggen som pipan sitter i som skämmer det hela, det och massa namn som omgående googlar sig till krigsscener. Därav att en 338 Edge inte ens skulle medföra en fråga, den är ju för jakt. /Christian

Remington 700 man behöver väl inte vara så väldigt specificerad och skriva military tactical super kill :biggrin:

Publicerat

Det är en väldigt relevant poäng Pertan, ända tills plisen vill ha hela modelbeteckningen, kanske inte hittar den vid en första googling för att sedan hitta fel länkar osv.. Att tänka är att plisen i princip baserat enbart på utseendet i den där toablaskan "vapen 20XX" fattar beslut i frågan om ansökningar är i grunden ganska skrämmande, de har helt enkelt inte bättre koll. /Christian

Publicerat

För övrigt så sprids VG-sjukan. Fick höra av styrelsen i en av pistolklubbarna jag är med i att nästa gång det ska förnyas ska dom se resultat :verymad:

Publicerat

TRG-S är ju ett alternativ.

Publicerat

Helt klart, om det bara fanns fler av dem. Men det är ett väldigt bra förslag. /Christian

Publicerat

Att tänka är att plisen i princip baserat enbart på utseendet i den där toablaskan "vapen 20XX" fattar beslut i frågan om ansökningar är i grunden ganska skrämmande, de har helt enkelt inte bättre koll.

Jag har vid ett par tillfällen varit med om att min ansökan resulterat i att licenshandläggaren ringt upp mig och bett MIG att skicka dem en länk eller bild(!) på bössan jag söker licens på. Hur f-n tänker man när man låter den som söker på ett vapen skicka en bild på skapelsen? Jag kan ju ta en bild från nätet på en Hva 1640 och döpa om den till Barrett_M82 när jag söker på en slik :ph34r:

Publicerat

Det har hänt mig också vid ett tillfälle, jag kan ju säga så här; handläggaren fick (en för mig) postiv bild av vapnet det gällde.

Det är som flera sagt vidrigt att licensansökan skall behandlas olika beroende var i landet man bor,

vidare är det minst lika vidrigt att handläggarnas okunskap är så stor.

Jag är vaken för min näsa är full av snor

God Jul

Raggarö

Publicerat

Handläggningstiden ökar här i Halland med. 11v tog det denna gång, nu är det bara idiotjulposten som ska handlägga lapparna lika länge.

Publicerat
  • Författare

Är det inte så att just sådana ansökningar i gränslandet som kommer att skapa stelbenta regler?

Syftar du på LTR:en nu eller Scouten?

Publicerat

Syftar du på LTR:en nu eller Scouten?

Ingen av dem utan på M24

Publicerat
  • Författare

Ingen av dem utan på M24

Aha.. Då är jag med.. Total missuppfattning från min sida.. Sorry! :wallbash:

Publicerat

Jag måste erkänna att jag inte riktigt förstår mig på 338 lm. Är det prestandan eller kalibern man vill åt. Jag tyckte både 6,5-06 och 6,5x284 var vassare att träffa med på långhåll och kostnaden är ju ganska hög om man vill träna med 338 lm.

Publicerat

Jag måste erkänna att jag inte riktigt förstår mig på 338 lm. Är det prestandan eller kalibern man vill åt. Jag tyckte både 6,5-06 och 6,5x284 var vassare att träffa med på långhåll och kostnaden är ju ganska hög om man vill träna med 338 lm.

Är det bara hål i papper man ska skjuta så håller jag med man måste nog ut på +1500 för att 338LM ska börja bli bättre än vassa 6,5or. Men ska man jaga större vilt på långa avstånd är 6,5 i klenaste laget nu är det väl få som bedriver sådan jakt men känner dem som jagar älg i fjällmiljö med 338LM där kommer kalibern till sin rätt. Sedan är det inget fel att bejaka vill-ha faktorn utan den skulle vapengarderoben bli rätt trist

Publicerat

ja dom som behöver den för jakt är nog få.

Publicerat

Halleluja...de kanske är klent utrustade annorstädes!? :P;)

Skickat från min ST27i via Tapatalk 2

Publicerat

Eller kanske rent av rikt utrustade i hjärnkontoret -vad vet jag ?

Om jag skulle skjuta djur på längre håll så skulle jag se till att ha tillräckligt "med mos i trumpeten" för att säkerställa en snabb död.

Användningsområdet i Sverige är nog tämligen litet, det finns dock andra länder där denna kaliber och liknande är populära (ibland är det som tidigare skrivits vill-ha-faktorn som styr oxå :thumbsup: )

Raggarö

Publicerat

Eller kanske rent av rikt utrustade i hjärnkontoret -vad vet jag ?

Om jag skulle skjuta djur på längre håll så skulle jag se till att ha tillräckligt "med mos i trumpeten" för att säkerställa en snabb död.

Användningsområdet i Sverige är nog tämligen litet, det finns dock andra länder där denna kaliber och liknande är populära (ibland är det som tidigare skrivits vill-ha-faktorn som styr oxå :thumbsup: )

Raggarö

ja över 500m så är det ju bra att ha men inte många nyttjar dom avstånden

Publicerat

Nej, inte här i konungariket Sverige.

Raggarö

Publicerat

Halleluja...de kanske är klent utrustade annorstädes!? :P;)

Skickat från min ST27i via Tapatalk 2

Fast vad är skillande att gilla 338Lm eller en snygg valnöt stock ingen av dem behövs för jakten :tongue:

Publicerat

ja över 500m så är det ju bra att ha men inte många nyttjar dom avstånden

Nej, bra, för att skjuta vilt på det avståndet är ÅT HELVETE enligt mig!