Publicerat December 20, 201213 yr Skulle sammanfatta det hela som så: Behöver du en 338LM så ansök och böka och knöka dig igenom processen. Är det mer något du vill ha så är det enklare att följa Christians råd. Tom en 338 wm lär dessutom funka för dig inom all jakt!
Publicerat December 20, 201213 yr Är det inte så att just sådana ansökningar i gränslandet som kommer att skapa stelbenta regler? Bara om man ger upp..... Då hamnar man i kategorin "felaktiga licenser vi avstyrt" och så känner man sig duktig på RPS, knöla igenom det och du har vunnit en seger och plisen har fått bita i det sura äpplet..... Frågar du mig har de inget lagligt stöd att neka den egentligen, men det handlar om att kunna motivera den ordentligt. /T
Publicerat December 20, 201213 yr Är 338LM så kinkig i licens ansökan? deras kunskap brukar vara noll vad gäller kalibrar, man kan ju skriva 8,6x69 eller vad den nu kan heta i mm, fick ett samtal när jag sökte på 375h&h och hade en 9,3 i skåpet, sa bara björnjakt så var det klart!
Publicerat December 20, 201213 yr Pertan, det är oftast riggen som pipan sitter i som skämmer det hela, det och massa namn som omgående googlar sig till krigsscener. Därav att en 338 Edge inte ens skulle medföra en fråga, den är ju för jakt. /Christian
Publicerat December 20, 201213 yr Pertan, det är oftast riggen som pipan sitter i som skämmer det hela, det och massa namn som omgående googlar sig till krigsscener. Därav att en 338 Edge inte ens skulle medföra en fråga, den är ju för jakt. /Christian Remington 700 man behöver väl inte vara så väldigt specificerad och skriva military tactical super kill
Publicerat December 20, 201213 yr Det är en väldigt relevant poäng Pertan, ända tills plisen vill ha hela modelbeteckningen, kanske inte hittar den vid en första googling för att sedan hitta fel länkar osv.. Att tänka är att plisen i princip baserat enbart på utseendet i den där toablaskan "vapen 20XX" fattar beslut i frågan om ansökningar är i grunden ganska skrämmande, de har helt enkelt inte bättre koll. /Christian
Publicerat December 20, 201213 yr Googlar man på 338 Edge och kikar på bilderna så liknar det mest "sniper" i mina ögon iaf. https://www.google.se/search?q=338+edge&hl=sv&newwindow=1&client=firefox-a&hs=MVn&tbo=u&rls=org.mozilla:sv-SE:official&tbm=isch&source=univ&sa=X&ei=fGzTULT1K8z34QTBiICIBg&ved=0CDIQsAQ&biw=1600&bih=692 Samma med 338 Norma. https://www.google.se/search?hl=sv&newwindow=1&client=firefox-a&hs=iA8&tbo=d&rls=org.mozilla%3Asv-SE%3Aofficial&biw=1600&bih=692&tbm=isch&sa=1&q=338+Norma&oq=338+Norma&gs_l=img.3..0i19l2.69984.70853.0.73453.5.1.0.4.4.0.110.110.0j1.1.0...0.0...1c.1.0JjG98S4tME Så hur Edge förknippas mer med jakt än Lapuan det vet jag då inte.
Publicerat December 20, 201213 yr För övrigt så sprids VG-sjukan. Fick höra av styrelsen i en av pistolklubbarna jag är med i att nästa gång det ska förnyas ska dom se resultat
Publicerat December 20, 201213 yr Helt klart, om det bara fanns fler av dem. Men det är ett väldigt bra förslag. /Christian
Publicerat December 20, 201213 yr Att tänka är att plisen i princip baserat enbart på utseendet i den där toablaskan "vapen 20XX" fattar beslut i frågan om ansökningar är i grunden ganska skrämmande, de har helt enkelt inte bättre koll. Jag har vid ett par tillfällen varit med om att min ansökan resulterat i att licenshandläggaren ringt upp mig och bett MIG att skicka dem en länk eller bild(!) på bössan jag söker licens på. Hur f-n tänker man när man låter den som söker på ett vapen skicka en bild på skapelsen? Jag kan ju ta en bild från nätet på en Hva 1640 och döpa om den till Barrett_M82 när jag söker på en slik
Publicerat December 21, 201213 yr Det har hänt mig också vid ett tillfälle, jag kan ju säga så här; handläggaren fick (en för mig) postiv bild av vapnet det gällde. Det är som flera sagt vidrigt att licensansökan skall behandlas olika beroende var i landet man bor, vidare är det minst lika vidrigt att handläggarnas okunskap är så stor. Jag är vaken för min näsa är full av snor God Jul Raggarö
Publicerat December 21, 201213 yr Handläggningstiden ökar här i Halland med. 11v tog det denna gång, nu är det bara idiotjulposten som ska handlägga lapparna lika länge.
Publicerat December 21, 201213 yr Författare Är det inte så att just sådana ansökningar i gränslandet som kommer att skapa stelbenta regler? Syftar du på LTR:en nu eller Scouten?
Publicerat December 21, 201213 yr Författare Ingen av dem utan på M24 Aha.. Då är jag med.. Total missuppfattning från min sida.. Sorry!
Publicerat December 22, 201213 yr Jag måste erkänna att jag inte riktigt förstår mig på 338 lm. Är det prestandan eller kalibern man vill åt. Jag tyckte både 6,5-06 och 6,5x284 var vassare att träffa med på långhåll och kostnaden är ju ganska hög om man vill träna med 338 lm.
Publicerat December 23, 201213 yr Jag måste erkänna att jag inte riktigt förstår mig på 338 lm. Är det prestandan eller kalibern man vill åt. Jag tyckte både 6,5-06 och 6,5x284 var vassare att träffa med på långhåll och kostnaden är ju ganska hög om man vill träna med 338 lm. Är det bara hål i papper man ska skjuta så håller jag med man måste nog ut på +1500 för att 338LM ska börja bli bättre än vassa 6,5or. Men ska man jaga större vilt på långa avstånd är 6,5 i klenaste laget nu är det väl få som bedriver sådan jakt men känner dem som jagar älg i fjällmiljö med 338LM där kommer kalibern till sin rätt. Sedan är det inget fel att bejaka vill-ha faktorn utan den skulle vapengarderoben bli rätt trist
Publicerat December 23, 201213 yr Jag måste erkänna att jag inte riktigt förstår mig på 338 lm. Är det prestandan eller kalibern man vill åt. Jag tyckte både 6,5-06 och 6,5x284 var vassare att träffa med på långhåll och kostnaden är ju ganska hög om man vill träna med 338 lm. Halleluja...de kanske är klent utrustade annorstädes!? Skickat från min ST27i via Tapatalk 2
Publicerat December 23, 201213 yr Eller kanske rent av rikt utrustade i hjärnkontoret -vad vet jag ? Om jag skulle skjuta djur på längre håll så skulle jag se till att ha tillräckligt "med mos i trumpeten" för att säkerställa en snabb död. Användningsområdet i Sverige är nog tämligen litet, det finns dock andra länder där denna kaliber och liknande är populära (ibland är det som tidigare skrivits vill-ha-faktorn som styr oxå ) Raggarö
Publicerat December 23, 201213 yr Eller kanske rent av rikt utrustade i hjärnkontoret -vad vet jag ? Om jag skulle skjuta djur på längre håll så skulle jag se till att ha tillräckligt "med mos i trumpeten" för att säkerställa en snabb död. Användningsområdet i Sverige är nog tämligen litet, det finns dock andra länder där denna kaliber och liknande är populära (ibland är det som tidigare skrivits vill-ha-faktorn som styr oxå ) Raggarö ja över 500m så är det ju bra att ha men inte många nyttjar dom avstånden
Publicerat December 23, 201213 yr Halleluja...de kanske är klent utrustade annorstädes!? Skickat från min ST27i via Tapatalk 2 Fast vad är skillande att gilla 338Lm eller en snygg valnöt stock ingen av dem behövs för jakten
Publicerat December 23, 201213 yr ja över 500m så är det ju bra att ha men inte många nyttjar dom avstånden Nej, bra, för att skjuta vilt på det avståndet är ÅT HELVETE enligt mig!