Publicerat December 22, 201213 yr Hej Tänkte skaffa en ny jaktbil då min Jeep Wrangler är på väg att ge upp och jag får inte med mig alla hundarna. Hittat en Mitsubishi L200 07:a som jag är lite intresserad av. Tänkte höra mig för om det finns några nackdelar med en sådan och när/om man ska göra kamremsbyte. Tänkte även sätta på en hundkåpa så jag undrar om flaket på en dubbelhytt är tillräckligt för en hundkåpa för tre hundar?
Publicerat December 22, 201213 yr Har en 06a som jag är jätte nöjd med. Är väll lite känslig på motorlampan som lyser ibland på den när det kommer lite fukt på fel ställe.Hundarna borde få plats beroende på storlek tror flaket är 1,60m långt
Publicerat December 22, 201213 yr Jag har en - 99 och där ska remmen bytas vid 9000mil om jag minns rätt, vid senaste rembytet så fick jag den glädjande upplysningen om att ramlagret är på G. Men den rullar på 5000mil senare.. Tydligen rätt vanligt enligt verkstaden(Mitsubhishi Uppsala). Sen har de kanske rättat till det på de nyare.
Publicerat December 23, 201213 yr Gomorron,min chef har en sån-04 diesel. Fick renovera motorn på den nu vid 25 k mil. Vevlager och ringar,fick slipa veven 1 mm. Japanska dieslar är lite klena. Motorerna är dyra,även på skroten. Sen har den rostat rätt bra,ser fördjävlig ut i underredet. Har även bytt bladfjädrar och svängdämpare på den. Annars har den gått bra,drivlinan verkar bra på dom. /Lars.
Publicerat December 23, 201213 yr Samma här motor haveri på 01 2 gånger sen såldes skiten,,, Nu är det en 07" du bör kolla om dom åtgärdat problemen med motorn på dom nyare modellerna ,,,,
Publicerat December 23, 201213 yr De nyare modellerna har jag bara hört gott om, de är lite mer terrängbil än tex Navara och Amarokk.
Publicerat December 23, 201213 yr Jag har också hört om motorhaverier på modeller runt ca 04 kanske.. Vet inte om det är samma motor i 07 så kolla upp det. Mvh // Johannes
Publicerat December 23, 201213 yr Du har inte funderat på en Toyota Hilux? Det är flera som har dom här uppe och dom fungerar bra vad jag vet.
Publicerat December 23, 201213 yr Jag rattar en 07:a och det är den bästa jaktbil jag har haft, särskilt så här års när man med lätthet klipper oplogade skogsbilvägar med över en halvmeter snö. Lågväxeln har jag fortfarande aldrig använt. Ska du ha kåpa rekommenderar jag en stor kåpa -- inte den välvda, som är trång. Har du några hundar så är den snart full... Förbrukningen är rimlig, runt 0.85, om du inte kör mycket motorväg. Kamrem bytes runt 12000 mil har jag för mig -- eller fem år, vilket inte framgår av serviceboken. Enda nackdelen med kärran är att reservdelarna är dyra -- även rena servicegrejer alltså.
Publicerat December 23, 201213 yr Du har inte funderat på en Toyota Hilux? Det är flera som har dom här uppe och dom fungerar bra vad jag vet. De nya Hiluxmodellerna är riktiga arbetshästar men som alla andra modeller så har de en tendens att dra lite mycket
Publicerat December 23, 201213 yr De nya Hiluxmodellerna är riktiga arbetshästar men som alla andra modeller så har de en tendens att dra lite mycket Ja, dom är väldigt bra och många har dom reg. som arbetsfordon på gården. Ja, det är väl så. Svågern har en gammal Blaser-85 V8 diesel avställd och den tar ca. 1,5 l. En av killarna i laget har en Ford Ranger -02 manuell tror jag att det var och den fungerar väldigt bra. Han har ingen kåpa till den.
Publicerat December 23, 201213 yr Tror att motorhaveri problemen är åtgärdade från 06 tror alltså. MEN BILAR ÄR BILAR.
Publicerat December 24, 201213 yr De nyare modellerna har jag bara hört gott om, de är lite mer terrängbil än tex Navara och Amarokk. Jag har en amarok och fattar inte vad som ska stoppa den i skogen? ja som l200 klarar då!
Publicerat December 24, 201213 yr Alla asiater är Riskokare,beduinkälkar eller nåt i den stilen,sök nåt annat! GOD JUL
Publicerat December 24, 201213 yr Jag har en amarok och fattar inte vad som ska stoppa den i skogen? ja som l200 klarar då! Dimensioner, utväxling, fjädringsväg, frigångsvinklar osv...
Publicerat December 24, 201213 yr Dimensioner, utväxling, fjädringsväg, frigångsvinklar osv... Utväxlingen är väl bra på amaroken? Tycker ettans lågväxel är grymt stark. dimensioner? Menar du storlek så är väl amaroken större men den är byggd gediget. När jag testade l200 tyckte JAG den kändes lite klen och mycket skramlig eller högt ljud. fjädringen har jag ingen aning om är l200 bättre? likaså frigångsvinklar, jag trodde tex markfrigången var högre på amaroken. Jag påstår inte att amaroken är en bättre bil , bara att jag tyckte det när jag köpte denna. Jag tycker dessutom att hilux och navarran var bil nr 2/3 jag kunde inte särskillja dessa. l200 kom enligt mig på 4e plats. Izuzun kändes 1900 tal, mao knapp 5a. MIN test var på nya bilar....
Publicerat December 24, 201213 yr Jag har ingen aning, jag räknade bara upp några faktorer som är av betydelse för framkomligheten.
Publicerat December 24, 201213 yr Jag har ingen aning, jag räknade bara upp några faktorer som är av betydelse för framkomligheten. Japp, och jag svarade så gott jag kunde... Det vore kul o testa bilen i 0,5 m snö. Men det som amaroken vann "enligt mig" på var ju egentligen den vanliga körningen på vägar. Det är ju inte så j-a kul att köra ut i bushen med en ny bil.
Publicerat December 24, 201213 yr Men ett bra tipps är..... Kolla vad reservdelarna har för nummer. Beställ dom från England för en max en tredjedel av priset! Sen kan du juh självklart låta en verkstad göra jobbet iaf.
Publicerat December 25, 201213 yr Det är ju inte så j-a kul att köra ut i bushen med en ny bil. Jepp och därför så skaffar en skabbig en som man törs köra igenom pilbågssalar av sly som löper igenom jaktmarkerna, det är väl det man har en JAKTbil till ?!
Publicerat December 25, 201213 yr Eftersom terrängkörningslagen gäller klarar man sig rent framkomlighetsmässigt med en tvåhjulsdriven robust bil med skaplig markfrigång. En av de bästa jaktbilar jag haft var en Citroën BX Break, som jag mer än en gång körde ut till ett pass, beläget efter en gammal kärrväg som jag inte skulle ge mig på med Landcruisern. Inte pga framkomligheten utan pga att man med en fyratusenkronorsbil törs ta lite fart och struntar i repor från sly. Markfrigången på hydraulcittrorna går ju att justera och i förhöjt läge är den högre än LC-n. Dessutom finns det fem centimeter ytterligare att ta till om man kör fast. Skulle jag köpa en dedikerad jaktbil idag skulle jag nog köpa en sådan igen, och ha med mig snökedjor för de hala backarna...
Publicerat December 25, 201213 yr Terrängkörningslagen? Ffs, skärp dig. Om någon skulle komma och gnälla på mig när jag kör ut en älg från en jakt, skulle jag med glädje kissa den personen på/i skorna, såvdia det inte är markägaren. När jag kör offroad gäller helt klart andra förhållanden, dvs lek. Än när man kör ut vilt/ved.
Publicerat December 25, 201213 yr Ni har bra marker, om ni kan dra ut älgarna med bil... Vi kommer inte ens åt med fyrhjuling i de flesta fall, åtta man med rep är melodin...
Publicerat December 25, 201213 yr Jag har en amarok och fattar inte vad som ska stoppa den i skogen? ja som l200 klarar då! Amaroken lider nog främst vad gäller fjädringens flexibilitet - jämfört mot just Mitsubishi, det finns fler pickisar som inte duger. Sen finns ju Amaroken även som Syncro, och den är verkligen inget att hänga i granen - en sån drog kompisen loss ur snön med sin gamla VW LT 4x4 försedd med sommardäck från åttitalet... AWD-lösningar med Haldex, visko och skit duger gott för att komma iväg från den halkiga korsningen i stan, men när det blir tuffare förhållanden så har jag betydligt hellre snökedjor på en tvåkrafsare. -- Mats
Publicerat December 25, 201213 yr Ni har bra marker, om ni kan dra ut älgarna med bil... Vi kommer inte ens åt med fyrhjuling i de flesta fall, åtta man med rep är melodin... En atv, eller liknande med en amazonhuv är klart domminerande! Jag är ingen anhängare av atv, eftersom en samuraj kan göra samma jobb, och ha värme i kupén!