Publicerat December 22, 201213 yr Jaha då var skiten här "igen" Vill vet lite hur ni andra gör. har själv en bestämd uppfattning och det ligger väl inte i linje med vad bestämmande tycker här i mitten av Va: götaland Meddelade att en varg var synlig utanför vårgårda och att jag inte var intresserad att se min hund som föda. fick svar att vargen nu var i halland och varit så någon vecka???? hur kan han veta det undrade jag och fick till svar att informationen var onödig att skicka vidare när vargen ändå vandrat vidare? men denna såg nu i lördags och efter en del diskution fick jag vederbörande att förstå att det funnits varg här när han fått information om att ännu en varg som passerat vårgårda nån vecka tidigare nu var i halland så det rörde sej om 2 olika vargar. (ovanstående samtal ägde rum i onsdags så det är ett par dagar gammal information) Jag hövdar bestämmt att jag inte kommer att utföra eftersök här till det är bekräftat att vargen/arna är borta då jag använder den bla. som löshund vid eftersök. mitt beslut det väckte ju inga positiva signaler men accepterades (i alla fall sa han det) efter ytterligare diskution. Notera att jag inte avsäger mej eftersöket men vill inte utföra det under tiden då dessa djur befinner sej här. det tar ju ändå ca 3 år att få en duktig eftersökare och hos mej är dom även familjemedlemmar. NI som har eller haft varg (jä_lar) hur har ni aggerat vid sådana här tillfällen? Svara inte "banda med hunden" den som gått några sök på gris vet att man sällan får tag i den om den inte är död utan löshund. mvh
Publicerat December 22, 201213 yr Ser inte problemet. Du får samtal om viltolycka. Kör dit, banda 150 meter eller något och ser du DÅ att du inte lyckas utan att släppa då är det bara att avbryta och köra hem. Ingen j-l kan kräva att du ska släppa och riskera hunden. Däremot kan man kräva att du ska göra vad du kan trots varg. Mvh!
Publicerat December 22, 201213 yr Jag går och ser glad ut. Har varg överallt där jag jagar och går eftersök.
Publicerat December 22, 201213 yr ja hur gör man Eftersök på gris -älg under jakt i vargmarker,, törs eller vill man inte släppa så blir det till att banda,, Det är tur att det finns spårsnö nu,,
Publicerat December 23, 201213 yr Är ju ändå så att du själv bestämmer om du kan ta ett eftersök. Är ju bara att säga att du inte kan. Ingen kan tvinga ut dig. För övrigt händer det ju ibland att man inte kan släppa hunden pga starkt trafikerade vägar. Hur gör du då?
Publicerat December 23, 201213 yr Författare Skall tilläggas att jag INTE släpper hund för jakt när skiten är här heller så då blir det heller inte eftersök under jakt. vid starkt trafikerade vägar typ E20 som jag har i mitt område bandar jag av vägområdet och en bit sedan släpp om vi inte hittar viltet. har sådan tur att jag kan vissla av hunden från löpan och än har jag inte varit med om att djuret har vänt tillbaka över vägen. Sen finns det ett fantastiskt hjälpmedel som heter astro men klart jag har inte hållt på så länge.... En fundering om svaren är det verkligen bara jag som ser detta som ett STORT problem? kan jag inte utföra mitt största intresse fullt ut pga vargen varför skall jag då ställa upp med ekipage där det tar mycket tid, kraft och pengar ur egen ficka. enligt miljömupperna står det ju folk på kö in i organisationen ock dom snart 10 år jag gjort trafikeftersök är det uttalat att vi skall vara 4 st i detta område. vi har aldrig varit mer än 2 och under 2års tid var jag själv, undrar vart kön tog vägen???? Tycker det är dåligt att det inte finns karta eller information om var vargar befinner sej för eftersöksjägare. det skulle hjälpa oerhört och förmodligen rädda livet på några hundar i alla fall.
Publicerat December 23, 201213 yr Jag är själv inte eftersöksjägare på det viset som ni är, men om jag ska tycka så får det bli att Fältjägaren har rätt i att säga ifrån om att han inte vill/kan göra eftersöket. Det finns ju en klar anledning till varför så då måste väl Polis mfl få reda på att det är dags att börja pulsa runt själva, de har ju också hundar!! Det har ju varit eftersöksbojkott för att vargarna inte möjliggjort vettiga eftersök. Det blir väl ingen Vargjakt i år (EU) så då ska väl bojkotten igång igen, eller!!
Publicerat December 23, 201213 yr Håller med Hipshot! Jag har slutat med att gå trafikeftersök för några år sedan eftter ca 20 år. Inte beronde av varg utan annat. Det uppkomer lägen där det inte är möjligt att släppa hunden pga trafik, järnväg eller annat så har det altid varit. Nu har vi vargen också, det handrar om att bedöma riskerna. Ska jag släppa eller inte? Vi som har varg på markerna funderar på samma sak när vi ska jaga varje gång vi är ute. Det fins snart en risk att släppa i stora delar av landet, för sk vandrings varg fins överallt. Sedan är det upp till var och en att bedöma.
Publicerat December 23, 201213 yr Bra svar som skrivits Skillnaden är väl att vid trafik kan man säga i från men vid jakt är man skyldig att utföra eftersök!
Publicerat December 23, 201213 yr Författare Jag startar ingen (ny) eftersöksbojkott utan vill ta reda på hur anda gör och ventilera min åsikt/ståndpunkt i denna fråga. Anser att staten/polisen inte skall få plocka russina ur min kaka. kan jag inte utför ett fullgott eftersök (ibland räcker det med platsbesök och djuret ligger i diket) så gör jag jag inget tills problemet (läs varg) är borta. som jag skrev tidigare släpper jag inte hund på jakt så gör jag det inte på eftersök heller, det gäller både i områden med varg som väg visst har det alltid funnits vägar/järnvägar men dessa hinder är stationära och ligger där dom ligger och går oftast att undvika och dom jagar inte hunden. Varför kan vi inte få reda på var vargen finns eller är polisen rädd att de inte skall få tag i nåt ekipage då? jag tycker det är för jävligt att mörka närvaron av varg med åsikten att den går snart vidare, ändå vandringsvarg. Då går det inte att "värdera" risken när man släpper löshund. Vad skall man göraom hunden blir tagen och dom mörkar informationen, är det mitt fel då? kan ju omöjligt veta.
Publicerat December 23, 201213 yr En fundering, kan man inte kräva att få papper på att ingen varg finns i området? Nu är ju tyvärr inte alla med sändare men då kanske alla skulle ha sändare. Kostnaden för att sätta på sändare torde vara en promille av alla andra kostnader som vargen för med sig. en annan tanke är att sätt ett pris på 1000 000 på den hund som stryker med under trafik eftersök. Nu hjälper ju inga pengar att få tillbaks hunden men det är ju ändå hyffsat för sveda o värk. Får ni betalt per eftersök eller hur funkar det? Om ni får betalt per eftersök, så åk ut och banda, funkar inte det så åk hem och meddela att det inte går utan att släppa, ta betalt för det som gjorts.
Publicerat December 23, 201213 yr För min del är ju riskbedömningen som sådan att det alltid finns varg i närheten. Alla marker jag är i hyser stationära vargar och således kan jag räkna med att risken alltid finns. Nu bandar jag så långt som möjligt och kör bara löshund om jag inte har något annat val, det beror iofs mer på att det är så jag lärt mig göra det och inte på vargens närvaro. Det står i reglerna för NVR att vi ska göra en egen riskbedömning och inte göra något som utsätter oss eller hunden för fara. Det innebär att du har all rätt i världen att helt enkelt åka ut och banda, konstatera att detta funkar inte utan löshund och då avbryta om du anser att faran att hunden blir tagen av varg är för stor, det är ju din bedömning. Börjar dom gnälla om uppklarandeprocent så får man ju helt enkelt säga det att du anser inte att det är säkert att släppa hunden längre pga närvaron av varg och därför kan du inte genomföra eftersöken lika effektivt som tidigare då du måste banda igenom alla sök. På så vis gör du vargen till ett större problem för allmänheten, då det börjar hittas skadade eller döda djur som lidit efter misslyckade trafiksök går du ut i media och beklagar men förklarar att du helt i linje med värnarnas råd inte släpper hunden utan försöker banda genom eftersöken då du inte vill att hunden ska skadas eller dödas av varg. Värnarna kommer skrika sig hesa men dom har ju faktiskt hävdat bestämt att vi eftersöksjägare inte behövs eftersom att vargen kommer plocka alla trafikskadade djur som finns i deras revir.
Publicerat December 23, 201213 yr Ser på det som Teffek. Är man nära vargrevir eller riskerar att ha vandringsvarg i närheten så bandar man så långt som möjligt. Förhålls skyttar är då klart att föredra, men det är ju inte altid så lätt att få folk att ställa upp med sama engagemang som vi idioter till eftersöksjägare gör Sedan att dom inte får något betalt gör det inte lättare. Samma sak när man som jag hade en stäcka efter E-18 att ta hand om trafikeftersöken inan viltstängslet kom upp. Det fans inget anat rimligt alternativ då än att banda och det kunde bli lååånga sträcker och timar inan det var klart. Men har man tagit på sig uppdraget är det bara att gilla läget och göra det bästa av det. Så ser jag på det. Sakt av en som blivit kallad envis idiot och många andra fula ord för sin envishet Men bra spårhundar fick man av allt spårande Vi som har varg på markerna har nog konstaterat att det där med pejling av var dem befiner sig är inget att ta notis om. Endera fungerar inte pejlarna, eller så är uppdateringarna för gamla. En varg springer lätt någon mil på nolltid så dom är långt borta från vart senaste pejlingen var. Så en vadringsvarg som sällan eller aldrig har sändare kan vara precis vart som hälst.
Publicerat December 24, 201213 yr Jag satt med den där vargtelefonen då den fanns och dom obs jag fick (och fortfarande får) av jägare och boende ute i skogarna ger mig mycket mer information än vad vargtelefonen någonsin gett mig, hade man tur så var informationen bara något dygn gammal men en del gånger handlade det ju om flera veckor gammal info.
Publicerat December 24, 201213 yr Jaha då var skiten här "igen"Vill vet lite hur ni andra gör. har själv en bestämd uppfattning och det ligger väl inte i linje med vad bestämmande tycker här i mitten av Va: götaland Meddelade att en varg var synlig utanför vårgårda och att jag inte var intresserad att se min hund som föda. fick svar att vargen nu var i halland och varit så någon vecka???? hur kan han veta det undrade jag och fick till svar att informationen var onödig att skicka vidare när vargen ändå vandrat vidare? men denna såg nu i lördags och efter en del diskution fick jag vederbörande att förstå att det funnits varg här när han fått information om att ännu en varg som passerat vårgårda nån vecka tidigare nu var i halland så det rörde sej om 2 olika vargar. (ovanstående samtal ägde rum i onsdags så det är ett par dagar gammal information) Jag hövdar bestämmt att jag inte kommer att utföra eftersök här till det är bekräftat att vargen/arna är borta då jag använder den bla. som löshund vid eftersök. mitt beslut det väckte ju inga positiva signaler men accepterades (i alla fall sa han det) efter ytterligare diskution. Notera att jag inte avsäger mej eftersöket men vill inte utföra det under tiden då dessa djur befinner sej här. det tar ju ändå ca 3 år att få en duktig eftersökare och hos mej är dom även familjemedlemmar. NI som har eller haft varg (jä_lar) hur har ni aggerat vid sådana här tillfällen? Svara inte "banda med hunden" den som gått några sök på gris vet att man sällan får tag i den om den inte är död utan löshund. mvh Jag tror bara det är att vänja sig. Strövargar har vi haft här förut. Risken för vargkontakt här är väl otroligt liten trots allt. Menar du att det skulle vara två olika vargar i vårt område? Skickat från min LT18i
Publicerat December 24, 201213 yr Författare Det måste vara MINST 2 olika då den vargen som dom (dom=??? men jägareförbundet hade tydligen information om denna?) följde här igenom var i halland när varg nr 2 syntes här. om det bara var en varg vid varje tillfälle vet jag ej men bara en synlig vid varje tillfälle. Vet inte vart varg nr 2 har tagit vägen? det är inte första gången som varg gått förbi här och av någon underlig anledning skall det alltid mörkas? som tur är har dom försvunnit efter hand
Publicerat December 24, 201213 yr Det måste vara MINST 2 olika då den vargen som dom (dom=??? men jägareförbundet hade tydligen information om denna?) följde här igenom var i halland när varg nr 2 syntes här.om det bara var en varg vid varje tillfälle vet jag ej men bara en synlig vid varje tillfälle. Vet inte vart varg nr 2 har tagit vägen? det är inte första gången som varg gått förbi här och av någon underlig anledning skall det alltid mörkas? som tur är har dom försvunnit efter hand Japp , jag fick rapport om synlig lokatt i veckan med . Ungefär där vi spårade/hittade/sköt kronhjorten för något år sedan... Men det är väl inget nytt vilt här direkt... Skickat från min LT18i
Publicerat December 24, 201213 yr Det måste vara MINST 2 olika då den vargen som dom (dom=??? men jägareförbundet hade tydligen information om denna?) följde här igenom var i halland när varg nr 2 syntes här. om det bara var en varg vid varje tillfälle vet jag ej men bara en synlig vid varje tillfälle. Vet inte vart varg nr 2 har tagit vägen? det är inte första gången som varg gått förbi här och av någon underlig anledning skall det alltid mörkas? som tur är har dom försvunnit efter hand På ena jaktområdet här så har vi 8-10 vargar, inte långt ifrån ligger dessutom ännu ett revir med 4-6 vargar i. Där jag går trafiksök har vi 6 st vargar och på en annan mark har vi minst 4 vargar, sedan har jag även mark i Riala där det är minst 3 vargar dom övriga är kloten, hedbyn, Norn och skultuna/väster färnebo. Utöver det har vi även lodjur som plockar hundar varje år härikring, en gråhund, en jämthund och en wachtel strök med förra året för lodjur, björnen har ännu inte dödat något men dom går härikring sedan har vi liksom er även grisarna som ju tar sin del, speciellt då snön blir djup. Åker man ett par mil norröver upp i Dalarna ser det ännu värre ut på vargfronten men dom slipper iaf grisarna där. Så jag förstår inte riktigt varför ni gnäller över någon enstaka strövarg, släpp två hundar om ni är oroliga, en varg ger sig knappast på två hundar och gör han det finns chansen att han inte överlever då han åtminstone lär få skador.
Publicerat December 24, 201213 yr På ena jaktområdet här så har vi 8-10 vargar, inte långt ifrån ligger dessutom ännu ett revir med 4-6 vargar i. Där jag går trafiksök har vi 6 st vargar och på en annan mark har vi minst 4 vargar, sedan har jag även mark i Riala där det är minst 3 vargar dom övriga är kloten, hedbyn, Norn och skultuna/väster färnebo. Utöver det har vi även lodjur som plockar hundar varje år härikring, en gråhund, en jämthund och en wachtel strök med förra året för lodjur, björnen har ännu inte dödat något men dom går härikring sedan har vi liksom er även grisarna som ju tar sin del, speciellt då snön blir djup. Åker man ett par mil norröver upp i Dalarna ser det ännu värre ut på vargfronten men dom slipper iaf grisarna där. Så jag förstår inte riktigt varför ni gnäller över någon enstaka strövarg, släpp två hundar om ni är oroliga, en varg ger sig knappast på två hundar och gör han det finns chansen att han inte överlever då han åtminstone lär få skador. Missförstå mej inte. Jag gnäller inte. Jag menar tvärsom , vi ska jäkligt glada som bara har någon strövarg per år. Lodjuren har hittills bara skrämt någon enstaka hund. Skickat från min LT18i
Publicerat December 24, 201213 yr Var glad sålänge det varar. Men tror inte du behöver oroa dig över en ensam vandringsvarg, det verkar vara sällan ensamma vargar ger sig på hundar utan dom vill gärna vara flera, dom tar inte en fajt om det finns för stora risker för skador och dom inte är säkra på att dom vinner, därför man kan släppa två hundar som går tillsamans för att minska risken ytterligare, två vargar går på en hund men dom ska nog vara iaf 3-4 innan dom ger sig på två hundar.
Publicerat December 24, 201213 yr Gå eftersök med tyskterrier, de klarar vargangrepp och står mot lo, dokumenterat.
Publicerat December 25, 201213 yr Nu har ändå julglöggen OCH julölen flödat rejält ett tag låter det som...
Publicerat December 25, 201213 yr Bifoga gärna en länk el dyl.till den omskrivna dokumentationen. Intressant... /Lars.
Publicerat December 25, 201213 yr Författare ja va fan... nog är väl tysken inte känd för att vara den smartaste rasen i flocken men jag tror nog att min lilla tyska skulle smaka utmärkt blandat med rådjur och annat smaskens för lilla vargen. ......men snappsen va go till sillen...