Publicerat December 25, 201213 yr Författare Japp , jag fick rapport om synlig lokatt i veckan med . Ungefär där vi spårade/hittade/sköt kronhjorten för något år sedan... Men det är väl inget nytt vilt här direkt... Skickat från min LT18i Är det du som har jämten? när vi gick hos Peter? iså fall kan jag bara meddela att det finns mer än en....
Publicerat December 29, 201213 yr Författare Fick ett samtal i går ang påkört rådjur och förklarade att jag inte kommer att göra något åt det pga vargnärvaron här i området. då jag vet att vissa i detta område följer denna tråd kommer jag inte gå ut med information som pekar åt någons håll. fick då höra att "vargen" var en jämthund och att en spårare varit här och tittat på dessa 12cm STORA spår Kan en jämthund ha 12cm tassar? Tyvärr var det inte jag personligen som såg vargen utan bara dom jag jagar hos, fick alltså informationen utav dom som bevittnade djuret inte hörsägen eller i tredje hand utan direkt av dom som var med. Jag tycker det är riktigt konstigt för jag får helt motstridiga uppgifter, från jägareförbundet kom informationen att VARGEN gått vidare och förra veckan befan sej i Halland (min uppfattning är att denna var sändarförsedd) . Av länstyrelsen/naturvårdsverket (vet inte 100 om denna spårare kom från länstyrelsen eller naturvårdsverket) kom beskedet att det var en jämthund. Bägge måste prata om samma individ för datum är samma och plats skiljer någon km. Varför är det sådan tabu att ogilla vargen?
Publicerat December 29, 201213 yr Vart tvungen att mäta nu, min Vorsterhs avtryck är 10 cm så en jämthund med 12 cm är väl inte omöjligt men det är en rätt stor jämthund isåfall. Att den är stor gör den iofs lättare att missta för varg också. Men såhär är det alltid med uppgifter om vargar, det kommer motstridiga uppgifter från alla håll, det spelar ingen roll om man är för eller mot varg. Jag jobbar med bland annat vargsafari (även om älg och bäversafari är den största verksamheten) och även där har vi ett nätverk med folk som lever i ute i bygden som ger information om vart vargarna befinner sig och även där får vi väldigt mycket olika uppgifter. Ett revir så har ögonvittnen talat om 8-11 vargar medan lst snackar om 4 vargar. Vi vet att dom var minst 6 st förra året då varken folk som levde i bygden eller lst trodde dom var mer än 2. Även jag som eftersöksjägare ser till att hålla kontakt med folk ute i reviren och även där får jag hela tiden motstridiga uppgifter. Detta beror nog dels på att vargarna ibland rör sig långa sträckor på kort tid men också att folk ser annat och tror det är varg. Finns även en del som säkerligen kommer med felaktiga uppgifter medvetet men man lär sig snabbt vilka som brukar ha fel.
Publicerat December 29, 201213 yr Fick ett samtal i går ang påkört rådjur och förklarade att jag inte kommer att göra något åt det pga vargnärvaron här i området.då jag vet att vissa i detta område följer denna tråd kommer jag inte gå ut med information som pekar åt någons håll. fick då höra att "vargen" var en jämthund och att en spårare varit här och tittat på dessa 12cm STORA spår Kan en jämthund ha 12cm tassar? Tyvärr var det inte jag personligen som såg vargen utan bara dom jag jagar hos, fick alltså informationen utav dom som bevittnade djuret inte hörsägen eller i tredje hand utan direkt av dom som var med. Jag tycker det är riktigt konstigt för jag får helt motstridiga uppgifter, från jägareförbundet kom informationen att VARGEN gått vidare och förra veckan befan sej i Halland (min uppfattning är att denna var sändarförsedd) . Av länstyrelsen/naturvårdsverket (vet inte 100 om denna spårare kom från länstyrelsen eller naturvårdsverket) kom beskedet att det var en jämthund. Bägge måste prata om samma individ för datum är samma och plats skiljer någon km. Varför är det sådan tabu att ogilla vargen? Du behöver inte vara orolig för att jag följer tråden:-D Vi tycker olika och så är det ibland. Vår gemensamma vän sedan kronhjorten vid tuvatorp var ute med jämten på den aktuella mossen just den dagen vargen var synlig... Varg eller inte, vi ska inte lägga krokben på varandra. Jag hade behövt din hjälp häromkvällen då det kördes på en gris modell större vid Rensvist. Meddela när/om du är i "tjänst" igen. Peter Skickat från min LT18i
Publicerat December 29, 201213 yr Författare Du behöver inte vara orolig för att jag följer tråden:-D Vi tycker olika och så är det ibland. Vår gemensamma vän sedan kronhjorten vid tuvatorp var ute med jämten på den aktuella mossen just den dagen vargen var synlig... Varg eller inte, vi ska inte lägga krokben på varandra. Jag hade behövt din hjälp häromkvällen då det kördes på en gris modell större vid Rensvist. Meddela när/om du är i "tjänst" igen. Peter Skickat från min LT18i Den "passningen" var faktiskt INTE till dej! du har hållt konversationen uppe och jag tycker i allafall vi haft konstruktiva dialoger! Det finns medier som kallas telefon (hehe) där det mesta har framkommit Kommer att vara i tjänst när det är klart att skiten passerat, haft samma linje hela tiden Ha det så hörs vi
Publicerat December 29, 201213 yr Hehe, ja det var ett par snapsar nere när jag skrev det där. Men där var en tyskterrier vid jkp som överlevde nu i höstas, den jagar väl igen. Var dessutom en tyskterrier som drev på vargslag, skoj sådant där. Nu är där mkt varg nere i skåne, 1 i Röke trakten (den har tydligen varit där i somras också, kanske revir på G?) och 2 st vid Lönsboda, ja sen har vi den som varit i Degebergatrakten och som rörde sig åt Blekingehållet. Jag kommer vara försiktig vid släpp både på jakt och eftersök. Nu är verkligheten ikapp oss i Skåne, men jag tror skåningarna inte kommer finna sig i det!!
Publicerat December 29, 201213 yr Den "passningen" var faktiskt INTE till dej! du har hållt konversationen uppe och jag tycker i allafall vi haft konstruktiva dialoger! Det finns medier som kallas telefon (hehe) där det mesta har framkommit Kommer att vara i tjänst när det är klart att skiten passerat, haft samma linje hela tiden Ha det så hörs vi Ja dröj inte för länge bara... :D Skickat från min LT18i
Publicerat Januari 2, 201313 yr Personligen tycker jag inte att enstaka strövargar är orsak till att inte släppa hunden. Det finns större risker. Och lo ser jag personligen som en tillgång, till skillnad mot vargen. Har visserligen fått hundarna skadade fem gånger av lo men inget farligt, fullt med hål som läker på en vecka. Kan kanske vara så att små hundar löper större risker när det gäller lo, men jag har aldrig hört talas om att en stor spets strukit med. Tvärt om så är min erfarenhet att katten INTE vill döda hunden, den bara skrämmer den till att sluta jakten. Vid min unghundens första lojakt så var han oförsiktig och katten rök på honom och fick honom på rygg, men då bröt den direkt och travade stolt därifrån (och in i min hagelkärve).
Publicerat Januari 2, 201313 yr En kamrat blev av med jämthunden till lodjur här, där var det antagligen jämten som jagade katten. En annan kamrat vart av med sin Wachtel till lo för några år sedan, den såg ut som ett loslaget rådjur, klösmärken över baken och ett bett i strupen.
Publicerat Januari 2, 201313 yr Fick ett samtal i går ang påkört rådjur och förklarade att jag inte kommer att göra något åt det pga vargnärvaron här i området. då jag vet att vissa i detta område följer denna tråd kommer jag inte gå ut med information som pekar åt någons håll. Har du inlett någon personlig strejk eller finns det något vettigt skäl till att du inte ens kunde köra dit och spåra i lina? Hoppas det fanns någon som kunde hantera rådjuret i alla fall...
Publicerat Januari 2, 201313 yr Har du inlett någon personlig strejk eller finns det något vettigt skäl till att du inte ens kunde köra dit och spåra i lina? Hoppas det fanns någon som kunde hantera rådjuret i alla fall... Jodå , det fanns någon annan.... ;-) Skickat från min LT18i
Publicerat Januari 2, 201313 yr Fasen grabbar se det positiva! Med tillräckligt mycket kolmårdsvarg i landet Behövs inga eftersöksjägare! Naturen tar hand om påkört vilt snabbare än jägaren stiger upp ur sängen och drar på sig holkarna! Nej nej ni behöver inte geniförklara mig men tack ändå..... :woot:
Publicerat Januari 2, 201313 yr En kamrat blev av med jämthunden till lodjur här, där var det antagligen jämten som jagade katten. En annan kamrat vart av med sin Wachtel till lo för några år sedan, den såg ut som ett loslaget rådjur, klösmärken över baken och ett bett i strupen. Märkligt må jag säga ,,, lodjur brukar inte slå hundar ,, utan då hund åker på stryk är när lon förvarar sig tex vid slaget byte men nu- Lärde man sig nåt nytt,,
Publicerat Januari 3, 201313 yr Ja i regel är det ju så har man fått för sig. Nu är det ingen som sett exakt vad som slog Wachteln utan den försvann under jakt och hittades dagen efter så det är endast skadorna vi har gott på. Dock så är jag, ägaren och länsstyrelsens besiktningsman (som alla tre sett skadorna) överens om att det är typiskt lodjurets tillvägagångssätt. Det var dock inte ätet av hunden.
Publicerat Januari 3, 201313 yr Jag vet att en kompis som arbetar med lomärkning, där allt utom själva skottet är precis som jakt, aldrig fått någon hund dödad men att de blir skadade nästan var annan gång, trots hundratals loarbeten. Kanske är det så att lon kan se små hundar som byten men stora hundar som störningar? (Sedan kan ju även små skador vara "dödliga" om det t ex blir ett bett i en led.) Kanske missuppfattade jag, men annars förstår jag inte varför Fältjägaren inte kunde spåra p gr av vargnärvaro.
Publicerat Januari 3, 201313 yr Författare Jag har den bestämda uppfattning att kan jag inte utföra ett arbete till 100% så är jag faktiskt inte intresserad av att göra det halvdant heller! Då är det lika bra att någon annan som är struntar i att det finns varg i området tar detta med en gång. Dom som gjort några eftersök pga av trafik vet att det är sällan beskrivningen från lkc och verkligheten stämmer. jag går inte ut och spårar sedan upptäcker att jag behöver släppa löshund tex har det varit samtal om älg och det varit vildsvin, påkört rådjur som helt plötsligt är älg osv osv. då jag inte heller jagar med mina hundar då jag vet att det finns varg varför skall jag då söka? jag gör inte tvärtom heller. Jag försöker inte jävlas utan här går MIN gräns,andra får dra sin vart dom vill men för mej är varg i synnerhet och andra rovdjur i allmenhet ett STORT bekymmer och på detta sett som folk utanför 50-skyltarna blir överkörda i rovdjursfrågan blir jag rätt matt. (Just detta har satt igång en rätt stor grej här och så som jägareförbundet mörkar och länstyrelsen försöker ljuga så blir jag rent förbannad! detta uttalande gör jag från diverse telefonsamtal och andra samtal och utgår från att informationen jag fått är sann och riktig sedan finns det säkert folk som tjänar på att förstora/förminska sanningshalten men jag har tillbringat mer än 30min i telefon) Som jag sagt tidigare och även agerade sist vi hade varg här kommer jag fortsätta med sök när jag, min hund och övriga djur är utom fara och vargen inte längre är i området fram tills dess, nono! Personligbojkott? ser det som säkerhetsåtgärd! men jag förstår dom som stödjer.
Publicerat Januari 3, 201313 yr Bra, jag bara undrade! Har respekt för det. Man måste själv göra riskavvägningen. Personligen bedömer jag riskerna med t ex lo som obefintliga; ja jag släpper ju medvetet hunden på lospår. Enstaka vargobservationer på flyttvargar hindrar mig inte, i så fall skulle man ju varken kunna jaga i Västra Götaland, Småkand, Blekinge, Halland eller Skåne idag.
Publicerat Januari 3, 201313 yr Ang lodjur så vad jag fick lära mig redan vid 80 talet av dom gamla lodjurs jägarna det är enkelt släpp aldrig hundarna på kalla spår- Utan banda tills lon är på benen,, Dom gånger vi fått hunden skadad det är när vi släppt just på kallspår o lon legat på slaget byte som rådjur eller ren,då backar lon inte utan försvarar bytet,, Har heller aldrig ens hört att lon skulle börja jaga o slå hundar vilket jag betvivlar o tror hellre på att detta fenomen är nåt som det ryktas om- Såvida lon är skadad o utsvulten, annars tror jag inte på detta,,,
Publicerat Januari 3, 201313 yr Författare Bra, jag bara undrade! Har respekt för det. Man måste själv göra riskavvägningen. Personligen bedömer jag riskerna med t ex lo som obefintliga; ja jag släpper ju medvetet hunden på lospår. Enstaka vargobservationer på flyttvargar hindrar mig inte, i så fall skulle man ju varken kunna jaga i Västra Götaland, Småkand, Blekinge, Halland eller Skåne idag. Ja hade jag haft hundar som jag aktivt jagade rovdjur med så blir det kanske lite tvetydigt eller att jag jagade med hunden i området som jag inte vill göra sök i. nu har jag bara en och den är jag rädd om! liten är den med, storlek som en lagom "vargvobler" Jag bedömmer det just så, vandringsvargar vandrar! när dom gått vidare och detta är dokumenterat eller ingen observation under en tid då kommer jag givetvis att återgå till söken och även jakt med min hund.
Publicerat Januari 4, 201313 yr Ang lodjur så vad jag fick lära mig redan vid 80 talet av dom gamla lodjurs jägarna det är enkelt släpp aldrig hundarna på kalla spår- Utan banda tills lon är på benen,, Dom gånger vi fått hunden skadad det är när vi släppt just på kallspår o lon legat på slaget byte som rådjur eller ren,då backar lon inte utan försvarar bytet,, Har heller aldrig ens hört att lon skulle börja jaga o slå hundar vilket jag betvivlar o tror hellre på att detta fenomen är nåt som det ryktas om- Såvida lon är skadad o utsvulten, annars tror jag inte på detta,,, Har också hört det upplägget, att spåra tills katten reser. Men de flesta jakter jag varit med om innebär att släppa på nattslag på djur som inte är ringade. Senast gick hannen över fem km innan han reste katten, och spårar jag det i lina hinner kvoterna bli fulla!
Publicerat Januari 4, 201313 yr Vi ringar då lon kan rört sig långt på en natt,, men visst med dessa kvoter så är det inte frågan om dagar utan timmar- Innan licensen är fylld,