Publicerat December 23, 201213 yr Går i tankarna att kanske skaffa en tjt, är en hel del sugen faktiskt. ... finns det någon som kan berätta lite erfarenhet om hunden. Jag ska jag framför allt jaga svin men även rådjur om det går vägen, jag vet inte kanske man ska inrikta sig på ett vilt. Sedan vill jag höra lite om deras lynne, man har ju hört och läst en del.... Idag har jag en munsterländertik på 3 år, så tjt för det blir nog en tik,,,,,måste gå ihop sig med henne.....och det kan vara ett problem kanske..mina jaktmarker ligger på ca 800 ha. Kan Tjt driva stöta gris tillsammans med andra hundar,,,,eller har den så stort ego att det inte funkar. Tack snälla om någon svarar.... ,.
Publicerat December 23, 201213 yr Har hittills både bra och dåliga erfarenheter av tjt, trevliga och livliga hundar som vågar. Det är när lydnaden felar som de hundarna felar. Så långt har jag kunnat konstatera i vilket fall. Känner två hundförare som har god lydnad och harmoniska/duktiga jyckar och jag känner två andra som har galna jaktidioter som inte jagar tillsammans med föraren för en femma. Båda dessa är inte ens konsekventa när hunden skall sitta. Det talar tydligt nog för mig i vilket fall. De kan bli alltifrån maskiner till ett levande helvete. Skaffa bra linjer och en god lydnad så har du en sjuhelsikes hund.
Publicerat December 23, 201213 yr Såg inte var du bodde men är du ledig på juldagen kan du få följa med utanför vårgårda och se hur min jagar Som sagt tidigare den kräver en del av sin förare. Har du "bara" haft en münsterländer tidigare och nte har erfarenhet från terrier tidigare vet jag inte om det är rätt hund. Rätt skött är det en underbar hund både jakt och med familj och formbar som en latex handske. men.... det kan också bli den värsta hund du haft men jaga, det kommer den förmodligen att göra oavsett. tar du en tjt valp till andra hundar brukar det gå bra, däremot om du tar en valp till en vuxen tjt kandet gå blandat. Slutsats: min är underbar och det är inte första terriern jag har och definitift inte sista. som med alla hundar och man får frågan: jagar den bra????? hur jagar en "bra" hund? enligt mej jagar en bra hund som hundföraren vill sen kan det finnas åsikter hur hundförarenvill att hunden skall jaga! jag har skjutit allt från gris till älg på stånd, kron, gris och hare på drev och kalsongbyte när hon skällde björn så min jagar i stort sett allt. hoppas dettt hjälpte
Publicerat December 24, 201213 yr God Jul! Min första hund var en tjt och fick höra att de inte skulle gå och den skulle äta mina barn m.m. Han är idag en jättego familjemedlem å i dagsläget har vi nio hundar av blandad sort, där ingår även dotterns Chihuahua... Dom är bästa buskompisar. Hunden blir vad du och din familj gör den till. Var konsekvent är nog mitt bästa tips. Plocka mycket med din kommande tjt valp och fortsätt med det hela livet. Ligger han/hon i ditt knä SKA den va still vad du än gör med den... -Pasivitet! Lyssna även på tips från din uppfödare och andra som har med rasen att göra. Har man låst in sig på något ska man prova så skaffa du din tjt men gör det helhjärtat. Lycka till
Publicerat December 24, 201213 yr Det jag har märkt med min tjt är att han ser allvarligt på mat, så var beredd på att visa vem som bestämmer över maten. Annars är det inga problem. Han sätter sig och väntar på maten, väntar på att jag ska ge ett " var så god" när dörren till hundgården öppnas. Stannar (nästan) alltid på order. Undantaget på löpa. Lycka till Hls Rickard
Publicerat December 24, 201213 yr Mycket motion och passivitetsträning så kan du få en underbar hund. Tycker tyskarna är fantastiska men de kräver en hel del...
Publicerat December 24, 201213 yr Författare Såg inte var du bodde men är du ledig på juldagen kan du få följa med utanför vårgårda och se hur min jagar Som sagt tidigare den kräver en del av sin förare. Har du "bara" haft en münsterländer tidigare och nte har erfarenhet från terrier tidigare vet jag inte om det är rätt hund. Rätt skött är det en underbar hund både jakt och med familj och formbar som en latex handske. men.... det kan också bli den värsta hund du haft men jaga, det kommer den förmodligen att göra oavsett. tar du en tjt valp till andra hundar brukar det gå bra, däremot om du tar en valp till en vuxen tjt kandet gå blandat. Slutsats: min är underbar och det är inte första terriern jag har och definitift inte sista. som med alla hundar och man får frågan: jagar den bra????? hur jagar en "bra" hund? enligt mej jagar en bra hund som hundföraren vill sen kan det finnas åsikter hur hundförarenvill att hunden skall jaga! jag har skjutit allt från gris till älg på stånd, kron, gris och hare på drev och kalsongbyte när hon skällde björn så min jagar i stort sett allt. hoppas dettt hjälpte tack för svaret. Jag skulle gärna följa med att jaga, men jag bor i Kalmar så det blir nog lite väl lång resväg.. Annars är jag mest orolig att tjt inte går ihop med min munstertik, det blir ju fråga om rang så klart, men det kanske finns en chans att det funkar, beror nog på hur munstern ståller sig till den nya valpen... Men som sagt det verkar vara en rikitigt het jaktkandidat...Hur ställer hon grisen är det bra skall ochså. Blir det gångstånd iså fall hur länge håller hon ?
Publicerat December 25, 201213 yr Tänk vad olika syn man kan ha på hundraser. Min uppfattning om de tjt som jag jagat med som drivande hund är att de oftast driver slarvigt har dåligt för att inte säga uselt skall och uppträtt allmänt "dampigt". Men antingen så är det väl så att jag har haft en jävla otur och bara stött på sådana hundar eller så är det jag som inte begriper mig på dem. Själv skulle jag valt en wachtel även fast det verkar va ojämnt inom den rasen också.
Publicerat December 25, 201213 yr Nej fy fan! 10 gånger av 10 skulle jag välja en tjt. Watcheln är betydligt mer ojämn än tjt, tack vare att det avlades på vilken jävla hund som helst när rådjuren kom med besked på 80 talet. En tysk är det inget tjafs med, inte sen i mognad. Inte vek som en genomsnitts watchel. Det finns kanske ett par uppfödare som får fram bra watchlar men hunden är fortfarande svag i psyket. Får den stryk av gris slutar den oftast att jaga gris. Man får hålla på och puscha fram hunden för att den ska våga gå in i en granplantering efter att den fått sig en omgång. Det problemet har du vanligtvis inte med en tjt. Dom kör på, min blev översprungen av två galtar första gången den fick jaga gris, reaktionen blev att han skakade av sig kollade på mig, fick ett "var så god" och körde på igen. Han har även blivit trampad på av hästarna här på gården, men det verkar han inte bry sig om för varje dag när vi ska ut ska han in i hagen och jaga. Det finns så klart både bra och dåliga hundar av båda raderna, men vill man ha dom bästa oddsen på att få en jakt hund som vill jaga trots bakslag ska du välja tjt, inget snack om saken. Hls Rickard
Publicerat December 25, 201213 yr Håller helt klart med Musköt, har jagat med diverse häxpipor som jagat lika mkt bakåt som framåt och upp o ner. Lösa i skallet och drivit allt ifrån ekorrar å sparvar och till gud vet vad, hundföraren brukar dock ha en del teorier... Har själv varit inne på en tysk och det kanske blir en sån ändå nån gång i framtiden, för de som jag jagat med som fungerat bra är trots allt lockande, grunden torde vara bra föräldradjur och en fast hand.
Publicerat December 25, 201213 yr Lösa i skallet? Vad menar ni med det? Att dom piper eller klent skall? Om jag förstår er rätt så har ni helldre en vek och feg hund som slutar att jaga vissa vilt sorter för att hunden fått problem med typ gris, grävling eller älg? Istället för att ha en hund som jagar allt oavsett om den stöter på en elak gris eller en grinig älg? Att hunden jagat ekorrar som ung är bara possetivt det bevisar att hunden har jakt i sig. Att hunden jagar ekorre som vuxen är antagligen för att föraren är värdelös. Nej watchlar är för människor som är rädda att få en "problem" hund som är jaktidiot. Usch och fy om man ska behöva styra hunden till att jaga. Gud vad jobbigt om hunden jagar ekorre. Då kan ju husse behöva ta hunden i nackskinnet! Och tänk om den anfaller mina barn! Är så jävla less på att raserna jämförs. Watchell=ojämn, vek, sönderavlad Tjt= ibland för skarp, Jagar allt, flockledare. Som ni ser, inget negativt med tjt!
Publicerat December 25, 201213 yr Det är väl likadant som med alla raser. Om man inte ser till föräldradjuren så kommer det inte bli någon kanonhund av det om du inte väljer från de bättre kennlarna. Ett gott val samt järnhand så har du mycket mer än vad du får ut av en wachtel. Enligt mina erfarenheter. Tåls att poängtera!
Publicerat December 25, 201213 yr tack för svaret. Jag skulle gärna följa med att jaga, men jag bor i Kalmar så det blir nog lite väl lång resväg.. Annars är jag mest orolig att tjt inte går ihop med min munstertik, det blir ju fråga om rang så klart, men det kanske finns en chans att det funkar, beror nog på hur munstern ståller sig till den nya valpen... Men som sagt det verkar vara en rikitigt het jaktkandidat...Hur ställer hon grisen är det bra skall ochså. Blir det gångstånd iså fall hur länge håller hon ? Hon är rätt ljus i skallet och hon ställer inte speciellt länge, grisen brukar vilja gå eller så är hon duktig å få fart på dom? min tysk kommer väl till sin rätt i relativt små såter med passkyttar men det är väl hur man jagar in dom. det är väldigt sällan jag får skjuta något för henne det brukar passarna göra. drevtid mellan 5-15 min beroende på hur drevet går, "spikar" det bryter hon snabbt, buktar det blir det längre. Hon hade 3 grisar i dag ömsom gånstånd/drev ömsom stånd i ca 15min sedan tog dom fart över en åker på 400-500m och där bröt hon. kolla med uppfödare och be att få prata med tidigar valpköpare. tysken har blivit bättre efter inriktat avelsarbete. jag skulle aldrig tollerera att min hund skulle flyga på andra hundar eller hugga efter folk vid fällt byte. Däremot måste dom få hävda sej i oika lägen och rangordna sej med andra hundar men inte va ilskna. det tollererar jag inte av min egen hund och inte av andras heller för den delen. Kalmar?? dit åker man ju för en dagsjakt.
Publicerat December 25, 201213 yr Det finns duktiga tyskar kring Kalmar också. Jag har förmånen att jaga med en del av dom. Grisjakt eller grytjakt? Bara hör av dej så kan du hänga med o bilda dej en egen uppfattning om dessa fantastiska krutpaket.
Publicerat December 25, 201213 yr Tänk vad olika syn man kan ha på hundraser. Min uppfattning om de tjt som jag jagat med som drivande hund är att de oftast driver slarvigt har dåligt för att inte säga uselt skall och uppträtt allmänt "dampigt". Men antingen så är det väl så att jag har haft en jävla otur och bara stött på sådana hundar eller så är det jag som inte begriper mig på dem. Själv skulle jag valt en wachtel även fast det verkar va ojämnt inom den rasen också. Just det, själv skulle jag hellre skjuta mig i foten än att köpa en Laika de jag har sett har haft trångt sök och obefintlig jaktlust Det är tur att vi alla inte är lika då hade det varit tråkigt att leva /Håkan H
Publicerat December 25, 201213 yr Just det, själv skulle jag hellre skjuta mig i foten än att köpa en Laika �� de jag har sett har haft trångt sök och obefintlig jaktlust �� Det är tur att vi alla inte är lika då hade det varit tråkigt att leva /Håkan H Anade väl att det skulle bli en del ömma tår.
Publicerat December 25, 201213 yr Kolla gärna mindre kennlar, du bor nära en som har superduktiga tyskar, pm för kontakt. Det jag gillar med tyskar som jag jagar med, inkl min egen. De jagar allt klöv, börjar du inte med gryt så är sannolikheten stor att hunden inte spontant går i gryt. De driver och ställer gris, vissa är rejält duktiga på älg. Sköts 3 älgar för kompisens tysk i år, en annan kompis har en tysk med 10+ älgar, dvs mer än vad många småländska spetsar verkar prestera. Det du bör vara noga med är att kolla upp föräldrasjuren och hur de jagar samt ta det lungt o början och inte slarva med injagningen. På gris lär du få en hund som gör jobbet, till skillnad från spetsar som tittar bort från grisen vid närkontakt.
Publicerat December 25, 201213 yr Som någon sagt tidigare, passivitetsträning. Det gör att jag utan problem kan ha med min tjt på jobbet (uppskattningsvis 75% kontor 25% ute) och på tåget till/från jobbet. Denna ständiga gemenskap gör att min tyska är extremt präglad på mig. Någon skrev tidigare att det oftast gick att få stopp på dennes tjt utom på löpa, det stämmer på min också. Och visst kan hon vara slarvig, hon drar lätt iväg 3-5 minuter åt fel håll på ett spår innan hon kommer på sig och rätar till felet, nu föreställer jag mig iofs att det är en frågan om ålder då min är bara 14 månader. Däremot kan man, om man går med henne i lina, få henne att hålla nattgamla spår väldigt noga. Någon annan skrev damp, och visst får inte tyskan ordentlig stimulans flera gånger i veckan blir hon odräglig hur mycket passivitetsträning hon än fått......
Publicerat December 25, 201213 yr Tjt= ibland för skarp, Jagar allt, flockledare. Som ni ser, inget negativt med tjt! Jamen du ser, jag tar två med en gång !
Publicerat December 25, 201213 yr Har Jagat med hundar i 40 år Har två Wachtlar idag byter inte ras eller linje igen men det finns bra och dåliga hundar av alla raser mina två tikar är inte på nått sätt veka snarare tvärt om lite i skarpaste laget ibland Har en jakt kompis som har två Tjt helt underbara jakt hundar vilken ras du än skaffar så är linjerna det viktigaste och injagningen får man en hund som inte jagar eller är jakt idiot beror det mest på föraren ett konsekvent och fast handlag och en 100 procentig lydnad är en bra grund
Publicerat December 26, 201213 yr Lösa i skallet? Vad menar ni med det? Att dom piper eller klent skall? Om jag förstår er rätt så har ni helldre en vek och feg hund som slutar att jaga vissa vilt sorter för att hunden fått problem med typ gris, grävling eller älg? Istället för att ha en hund som jagar allt oavsett om den stöter på en elak gris eller en grinig älg? Att hunden jagat ekorrar som ung är bara possetivt det bevisar att hunden har jakt i sig. Att hunden jagar ekorre som vuxen är antagligen för att föraren är värdelös. Nej watchlar är för människor som är rädda att få en "problem" hund som är jaktidiot. Usch och fy om man ska behöva styra hunden till att jaga. Gud vad jobbigt om hunden jagar ekorre. Då kan ju husse behöva ta hunden i nackskinnet! Och tänk om den anfaller mina barn! Är så jävla less på att raserna jämförs. Watchell=ojämn, vek, sönderavlad Tjt= ibland för skarp, Jagar allt, flockledare. Som ni ser, inget negativt med tjt! Och varför har du då inte fått din jycke att sluta jaga hästar? Förövrigt så är jag helt överens med Hammarstigens Kia, välkommen till forumet förresten! Mvh!
Publicerat December 26, 201213 yr Det var när hunden var ca 4-5 mån som han rymde ifrån hundgården när jag höll på med något i hundgården och lämnat dörren öppen. Det var innan "var så god" satt ordentligt. Han sprang raka vägen fram till två fullblod (ca 500 kg st) och börja skälla för allt han orkade. När hästarna inte brydde sig om honom gick han fram och nafsade på hovarna. Då fick han sig en tryckare av hästen samtidigt som dom satte fart mot andra sidan hagen. Jag fick tag i hunden innan han satte av efter. Han var lerig och skitig som fan men jävligt sugen på hästarna. Husse var nöjd man fick sig en liten glimt på hur han jobbar. Och han gör precis likadant med gris som står still. Jobbar nära och biter, skäller och är otroligt jobbig för grisarna så dom vill flytta sig. Undrar om en watchel skulle göra likadant? Hls Rickard