Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

tysk jaktterrier

Featured Replies

Publicerat

Rickard,det du beskriver är helt normala beteenden av hundar,så gör dom,oavsett vem som är"dressör"

Fortfarande ser jag "tysk krokodil"som en av de mest allrounda raserna och önskar mest av allt att jag själv kan få en sån i min vård(tyvärr är min fru inte av samma uppfattning)

Publicerat

Det var när hunden var ca 4-5 mån som han rymde ifrån hundgården när jag höll på med något i hundgården och lämnat dörren öppen. Det var innan "var så god" satt ordentligt. Han sprang raka vägen fram till två fullblod (ca 500 kg st) och börja skälla för allt han orkade. När hästarna inte brydde sig om honom gick han fram och nafsade på hovarna. Då fick han sig en tryckare av hästen samtidigt som dom satte fart mot andra sidan hagen. Jag fick tag i hunden innan han satte av efter. Han var lerig och skitig som fan men jävligt sugen på hästarna. Husse var nöjd :) man fick sig en liten glimt på hur han jobbar. Och han gör precis likadant med gris som står still. Jobbar nära och biter, skäller och är otroligt jobbig för grisarna så dom vill flytta sig.

Undrar om en watchel skulle göra likadant? ;)

Hls

Rickard

Kan inte förstå hur man kan vara nöjd när hunden jagar hästar?! Tycker du även att det är bra att hunden biter i grisarna under jakt?!

Publicerat

Självklart är det inte OK att hundarna jagar hästarna i hagen,men detta är ett helt normalt beteende för hunden och det är just en sån grej man måste jobba på,oftast sköter det sig själv,hundarna får sig en lusing å e dom inte helt "dumma i huvet"lär dom sig ganska snart å slutar jaga gårdens djur,som hästar å katter,gäss å hönor osv

Publicerat

Eftersom en tysk skall jobba för att få loss grisar vid stånd, så är det önskvärt att hunden tuffar till sig en nivå om grisarna inte vill flytta sig efter verbala påtryckningar. Så det beror lite på vad du menar med biter? självklar ska inte hunden skada grisen, men genom att "nafsa" gör han sitt jobb bättre än en "feg" hund, som inte nafsar, och grisarna går i pass. Hade du varit nöjd om din 4mån jakthund hade lagt svansen mellan bena och sprungit in och lagt sig i soffan om den hade träffat på ett större djur? Klart det är possetivt att hunden visar mod när han är valp. Sen är det ju inte så att hunden jagar häst?! Den bästa såten jag har på min mark ligger just bervid hagarna. Och han har aldrig jagat häst under jakt. Höns har vi inga och katter hatar både husse och hund. Alla katter utan halsband försvinner mystiskt från gården.....

Vill du ha ett tips don? Köp en hundvalp, åk hem till frugan och säg "antingen tar vi den eller så åker jag ut i skogen och gör mig av med den"

Hls

Rickard

Publicerat

Jag e så jävla sugen,så du kan knappt tro det!

Publicerat

Hehe jo jag vet!

Publicerat

i mitt tycke skall INGA hundar få jaga vare sej hästar, kor eller får och i synnerhet inte en tysk

har den gjort det en gång utan att fatta att det är fel har man ett helvete!

Jag har gått på en del på "köpjakt/godsjakter" och det är inte acceptabelt att hunden jagar ex jagar häst under en jakt för varken mej, arrangören eller jägarna.

det gällar som maed allt annat när det är terrier att man är konsekvent. nolltolerans med det som inte är önskvärt.

men för all del vill man at hunden springer efter hästar så är väl det ok för mej,men inte min hund.

Håller med om inlägget på gris. hunden får ge ett tjuvnyp för at fåigång grisen. Däremot är det inte acceptabelt att den bitter eller skadar djuret.

Publicerat

Eftersom en tysk skall jobba för att få loss grisar vid stånd, så är det önskvärt att hunden tuffar till sig en nivå om grisarna inte vill flytta sig efter verbala påtryckningar. Så det beror lite på vad du menar med biter? självklar ska inte hunden skada grisen, men genom att "nafsa" gör han sitt jobb bättre än en "feg" hund, som inte nafsar, och grisarna går i pass. Hade du varit nöjd om din 4mån jakthund hade lagt svansen mellan bena och sprungit in och lagt sig i soffan om den hade träffat på ett större djur? Klart det är possetivt att hunden visar mod när han är valp. Sen är det ju inte så att hunden jagar häst?! Den bästa såten jag har på min mark ligger just bervid hagarna. Och han har aldrig jagat häst under jakt. Höns har vi inga och katter hatar både husse och hund. Alla katter utan halsband försvinner mystiskt från gården.....

Vill du ha ett tips don? Köp en hundvalp, åk hem till frugan och säg "antingen tar vi den eller så åker jag ut i skogen och gör mig av med den"

Hls

Rickard

Ok, då förstår jag vad du menar. Tack för förtydligandet

Publicerat

Don c, min fru var tveksam men fann sig i det, nu har hon accepterar att nr 2 ska in.

F.ö jag har inga problem med att min hund biter till grisen i bakbenen, ser jag som bra jobb. Problemet man ser ofta är att för veka hundar skräms (ofta spetsar), en tysk fattar oftast inte så långt, den gillar ju motstånd. Resultatet blir att hundarna får skador. I ett område där det nästan bara jagas med tyskar lr andra hårda hundar står heller inte grisarna särskilt länge, hundarna här får sällan skador. Liten jämförelse med älgar där det finns mkt björn är nog inte fel. Kontentan, hellre en hund på gränsen till för skarp än en för vek sådan.

Publicerat
  • Författare

Kolla gärna mindre kennlar, du bor nära en som har superduktiga tyskar, pm för kontakt.

Det jag gillar med tyskar som jag jagar med, inkl min egen. De jagar allt klöv, börjar du inte med gryt så är sannolikheten stor att hunden inte spontant går i gryt. De driver och ställer gris, vissa är rejält duktiga på älg. Sköts 3 älgar för kompisens tysk i år, en annan kompis har en tysk med 10+ älgar, dvs mer än vad många småländska spetsar verkar prestera.

Det du bör vara noga med är att kolla upp föräldrasjuren och hur de jagar samt ta det lungt o början och inte slarva med injagningen. På gris lär du få en hund som gör jobbet, till skillnad från spetsar som tittar bort från grisen vid närkontakt.

Ok låter intressant, vilken kennel är det närma kalmar ?

Publicerat
  • Författare

Som någon sagt tidigare, passivitetsträning. Det gör att jag utan problem kan ha med min tjt på jobbet (uppskattningsvis 75% kontor 25% ute) och på tåget till/från jobbet. Denna ständiga gemenskap gör att min tyska är extremt präglad på mig. Någon skrev tidigare att det oftast gick att få stopp på dennes tjt utom på löpa, det stämmer på min också. Och visst kan hon vara slarvig, hon drar lätt iväg 3-5 minuter åt fel håll på ett spår innan hon kommer på sig och rätar till felet, nu föreställer jag mig iofs att det är en frågan om ålder då min är bara 14 månader. Däremot kan man, om man går med henne i lina, få henne att hålla nattgamla spår väldigt noga.

Någon annan skrev damp, och visst får inte tyskan ordentlig stimulans flera gånger i veckan blir hon odräglig hur mycket passivitetsträning hon än fått......

Ok jag har en munster som alltid är med mig både på jobbet och var helst, så hon är också mycket präglad på mig...Problemet blir i mitt fall att hon inte söker ut tillräckligt utan putsar mina stövlar för mycket. Men din tjt hur funkar det , söker hon bra elller får du mana på henne/han mycket ?

Publicerat

Mrbrowning: helt riktigt

Fältjägaren: självklart ska inte hundarna vilja jaga häst eller annat boskap. Skulle min hund välja ett hästspår ist för ett grisspår skulle han få 11g bly i kontoret. Händelsen i våran hage var en engångs företeelse. MEN det visar att hunden har ett vist mod som jag söker hos min hund. Sen att det kom under ett rymnings försök. Ja må så vara. Om du släpper på godsjakter släpper du då med andra tyskar? Hur funkar din i sånna konstellationer?

Pigge: har du kollat på tjtk hemsida. Tror att gamekeepers kull har kommit upp där.

Fan tänk om det fans jaktbar stam av vildhäst i Sverige. Vore inte det kul! Hur skulle den jakten se ut?

Publicerat
Såg inte var du bodde men är du ledig på juldagen kan du få följa med utanför vårgårda och se hur min jagar

Jag hade en flock hos mej på julaftonen.

Även det utanför Vårgårda.

Om vädret tillåter kommer det kanske en tyska så vi får provjaga med terrier.

Kan bli spännamde.sunu3ary.jpg

Publicerat

Tycker att man ska tänka på att om man jämför spetsar och tjt så har de har 2 olika uppgifter oftast. Tjt att få grisarna att röra på sig medans spetsar oftast ska få grisen att stå kvar så hundföraren kan komma in på ståndet.

Med det sagt kan jag hålla med om att spetsar kan vara för veka men det är individuellt inte bara ras.

/Fredrik

Publicerat

Jag hade en flock hos mej på julaftonen.

Även det utanför Vårgårda.

Om vädret tillåter kommer det kanske en tyska så vi får provjaga med terrier.

Kan bli spännamde.sunu3ary.jpg

Va det en inbjudan eller?

Vart är detta någon stans? norr, söder, öster, väster om vga?

Publicerat

Fältjägaren: självklart ska inte hundarna vilja jaga häst eller annat boskap. Skulle min hund välja ett hästspår ist för ett grisspår skulle han få 11g bly i kontoret. Händelsen i våran hage var en engångs företeelse. MEN det visar att hunden har ett vist mod som jag söker hos min hund. Sen att det kom under ett rymnings försök. Ja må så vara. Om du släpper på godsjakter släpper du då med andra tyskar? Hur funkar din i sånna konstellationer?

Jag jag släpper med både andra tyskar och andra raser. min hund är rätt osocial mot andra hundar när husse har på sej jaktkläderna, på sin höjd lukta lite på en annan hund men oftast inte en reaktion.

Går allt ifrån själv till upp med 3 andra hundar i samma område och det handlar om träning. hun får inte vara aggresiv mot andra hundar.

Publicerat

Va det en inbjudan eller?

Vart är detta någon stans? norr, söder, öster, väster om vga?

Kolbäck :-D

Tyskan är en kompis nya förvärv ...

Peter

Skickat från min LT18i

Publicerat

Don c, min fru var tveksam men fann sig i det, nu har hon accepterar att nr 2 ska in.

F.ö jag har inga problem med att min hund biter till grisen i bakbenen, ser jag som bra jobb. Problemet man ser ofta är att för veka hundar skräms (ofta spetsar), en tysk fattar oftast inte så långt, den gillar ju motstånd. Resultatet blir att hundarna får skador. I ett område där det nästan bara jagas med tyskar lr andra hårda hundar står heller inte grisarna särskilt länge, hundarna här får sällan skador. Liten jämförelse med älgar där det finns mkt björn är nog inte fel. Kontentan, hellre en hund på gränsen till för skarp än en för vek sådan.

du menar alltså te.x att gråhundar är allmänt veka hundar?
Publicerat

På vilket sätt är det bra att hundarna är för vass på grisarna?

Publicerat

Den yngsta Wachteltiken vill gärna fram o nafsa grisarna om dom står still eller rör sig för sakta

den äldre är lite klokare nafsar även hon men alltid bakifrån

tycker väll att Tjt är en mer lämplig gris hund tack vare sin kropps storlek

som gör att den hinner undan lättare

Ju större o tyngre hund desto lättare blir den skadad detta är åtminstone min teori

AttWachtlar är sönderavlade kan till viss del vara sant såväl som andra raser

tyvärr kommer Tjt att gå samma väg tillmötes är för övrigt på god väg

mina Wachtlar jagar allt med hår på från Hare till Björn

och träar Lo Veka ?

Publicerat

Tyskan som du menar tror jag är samma tyska som har två Tjt som jag berömde i ett tidigare inlägg

Hanen är en skön hund och ung hunden en tik lär bli en av landets bästa om hon utveklas som hon börjat