Publicerat Augusti 24, 200718 yr Go morgon!.... tänkte göra ett sissta försök nu på morgonen!... är inte så varmt ute ännu!.. +15 bara!.. .. hur som hellst!.. frukosten ligger nu i magen!. de har inte riktigt börjat att ljusna!.. men ska se till ja e på platts tills dess!.. mvh
Publicerat Augusti 24, 200718 yr Hej igen!.. jaha då var man tbx hemma igen då!... å de gick inget bra!.. kan inte finna bocken!... trist men man kan inte alltid vinna även om de svider!... så nu har jag letat i 6-7 tim efter denna Bock!.. så jag måste motviligt erkänna att jag lägger ner för denna gång!. :-[ va har jag då lärt mej av detta eftersök!.. jo!.. GÅ INTE ut förtidigt!.... skulle djuret iaf resa sej från första sårlegan!. släpp hunden!.. å sedan har juh tankarna ännu mer börat gå till en hund till!.. för övrigt känns de som jag å Eros gjorde de vi kunnat!.. Starten på E-söket var bra!.. känns å tror jag gjorde allt rätt där!... dock då inte de där med tiden efter skottet!.. sedan har vi de där med en hund till!... har funderat på en Wachtel eller en Grå-Wachtel... där tiken är grå å hannen Wachtel!.. förutom till E-sök så ska ja ha hunden till ställande å kort drivande!.. har ni några andra ider så kom gärna med förslag till lämplig hund!... då skulle jag vilja ni inte bara nämner en ras utan osså motiverar varför!.. vet inte om skälet till att "ja har en" är tillräkligt för mej!... skicka då osså gärna med en länk till någon sida där man kan läsa om rasen!... Mvh ThomasMamre!..
Publicerat Augusti 24, 200718 yr Författare Tråkigt! Men du har gjort mer än de flesta skull gjort. Har allt för många exempel där folk helt skitit i eftersök. När jag misslyckas så brukar jag som sista utväg söka igenom alla planteringar surhål och intressanta områden inom ca 1 km radie med lös snabba o skarp hund. Finns en liten chans att hunden reser det skadare djuret och tar förmodligen det om skadan hämmar bocken. Brukar bli en del drev på friskt villt så kortdrivare är ett måste. Kan ju annars ta hur länge som helst om jycken driver i timmtal... Ett lättare skadat djur som överlever kommer att prioritera äta och läka. Alltså ska man leta där den lätt kommer åt föda och kan ligga ostört och sånt. Troligen återvänder den till kända marker/hemmområdet. Va de gäller införskaffandet av ny hund så är iden bra med tex wachtel. Men lite intressant är det hur gammal Eros är? Tar ju en sådär 3 år innan man har en färdig hund. Hur många år kan man räkna med att de kan kompletera varandra? Kanske du ska fundera på en renodlad komplett e-sökshund? som så småningom byter av Eros?
Publicerat Augusti 24, 200718 yr Det var tråkigt att behöva läsa detta, men det är sådant som händer någon gång i ens jägarliv även om man hoppas att det inte ska hända. >
Publicerat Augusti 24, 200718 yr Eros är 6år!.. han har iaf åtminstonde 4 år kvar å ge som spår hund!... den nya hunden ska självklart lära sej att spåra osså!.. men efter Eros blir de troligen en renodlad sviltspår hund!.. lite beroende på hur min nästa hund blir!.. blir den som Eros!.. då är de inga problem!.. då blir det troligen en lika dan till!.. eller en spest av något slag!.. ställande hund!... MVh