Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

.30-06 eller .308?

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Jag har precis tagit jaktexamen och ska köpa mitt första vapen. Ska jag köpa en .30-06 eller .308?

Fördelar och nackdelar med dessa? Allt hjälp mottages hjärtligt!

Publicerat

Hej!

Jag har precis tagit jaktexamen och ska köpa mitt första vapen. Ska jag köpa en .30-06 eller .308?

Fördelar och nackdelar med dessa? Allt hjälp mottages hjärtligt!

Mina tankar är 308 gör samma jobb som 30-06 fast utan en snärttig rekyl. Mina tankar...

Publicerat

Skillnaderna är så små att du bör välja ett vapen som passar dig, snarare än söka efter just en av kalibrarna. Vill du kunna skjuta tunga kulor för kalibern finns det väl en viss fördel med .30-06. Samma sak om du vill skjuta kopparkulor, som kräver litet mer hastighet än kulor med blykärna.

Jag har haft .30-06, men har idag (bland annat) .308. Gillar den något kortare slustycksgången, men det är också en marginell fördel.

Publicerat

Allt om jakt och vapens Januari nr 2010 hade en bra artikel om just detta.

308:an verkade vara ett bra val, , själv skjuter jag med en 30-06 och är inget annat än nöjd :thumbsup::tongue: inte lätt det där.

Publicerat

som ny jägare har 308 bara fördelar mot 30-06, bra att träna upp sig med.

Publicerat

Jag brukade försvara mig med att man skjuter en flerskottsserie .308 mycket snabbare än 30-06 ,när nån dum jävel tyckte att det var en "damkaliber",22mm kortare slutstycksgång,mellan varje skott,he,he :biggrin:

Publicerat

Ett tips är att kolla vad dina närmsta jaktkompissar har då kan man samköpa och låna när det krisar.

annars håller jag med att 308. är perfekt för nybörjare då den är lite snällare i rekylen och lite billigare övningsammo.

dessa två skäl gorde att jag skaffade 308. för 20år sedan och har inte bytt kaliber sedan dess.

Publicerat

308an är en syjuntekaliber ;)

Publicerat

Hörru rumpmasen,det är fortfarande ingen älg som lämnat spelplanen på egna ben! :yucky:

Publicerat

308 .

Bättre allround kaliber finns det inte,,,

Publicerat

308an är en syjuntekaliber ;)

Allt under 500 Gibbs är väl för syjuntan?

Jag ser bara fördelar med 308.

Enda skillnad är de få grains en 3006 klarar, annars vinner 308 i det mesta.

Skulle man vilja ha+240 grains så slår ju 9.3x 57/62 denna 3006.

Även min röst går tveklöst till 308.

Publicerat

308 .

Bättre allround kaliber finns det inte,,,

Craig Boddington ägnar en hel bok åt att komma fram till att .30-06 är mest allround av alla kalibrar...

Skillnaderna är dock, som sagt, små och kan med val av ammo enkelt utjämnas helt. Dock finns det förvisso en del gamla bössor som sparkar en hel del i .30-06, men det hade de gjort på nästan samma skala om de fanns kamrade i .308 också.

Men jag har som sagt .308 själv, och är mycket nöjd.

Publicerat
  • Författare

Tack för alla bra svar!

Nu lutar det åt .308 :thumbsup:

Publicerat

Märkte en enorm skillnad mellan min tikka m55 i .308 och kompisens 1900 eller om de va 2000 i 30-06. Satt brevid när han sköt med sin, hade hörselskydd o det pep ändå i öronen. Sen bytte han o sköt med min, han tyckte det kändes ingenting, och för mig vart det en sjuk skillnad i ljudet. Du gör ett bra val hur det än är, men jag personligen tycker att du får lika mycket död i 308 fast

Med mycket mindre rekyl!:)

Publicerat

Ursäkta radbrytning o liknande men är lite arg på min iphån..

Publicerat

Märkte en enorm skillnad mellan min tikka m55 i .308 och kompisens 1900 eller om de va 2000 i 30-06. Satt brevid när han sköt med sin, hade hörselskydd o det pep ändå i öronen. Sen bytte han o sköt med min, han tyckte det kändes ingenting, och för mig vart det en sjuk skillnad i ljudet. Du gör ett bra val hur det än är, men jag personligen tycker att du får lika mycket död i 308 fast

Med mycket mindre rekyl! :)

Provsköt kompisens 6,5 när jag hjälpte honom skjuta in, rent löjlig jämfört med min .30-06. Dock tyckte hunden som ogillalr skott lite att 6,5an var hemskare än min .30-06 hon var med och sköt in helgen innan. Hon satt en bit bort i bilen bägge gångerna.

Men en .308 är nog mest optima och välja, billigare övningsammo som det går åt är alltid trevigt. Att jag sitter med en .30-06 beror på att en bekant ville sälja sina vapen och priset var för bra för och säga nej, och jag hade ingen studsare då!

Publicerat

Hör ju inte till tråden,men när jag läste Craig Boddington så kom jag osökt in på BoydCoddington,USAs genom tiderna häftigaste HotRod byggare,ursäkta "brytet"!

Det var kaliber i den mannen!

Publicerat

laddar du en 308 och ett gevä rmed 30-06 och låter någon vanlig dödlig skjuta typ nybörjare eller vanlig jägare , inte många som kommer känna skildnad.

Publicerat

laddar du en 308 och ett gevä rmed 30-06 och låter någon vanlig dödlig skjuta typ nybörjare eller vanlig jägare , inte många som kommer känna skildnad.

jag tror ärligt talat att det blir tvärt om.

Publicerat

ja fick skjuta med polarens 308, asså va inte någon skildnad inte vad jag uppfatade, men visst skall du kanske stå o skjuta 100skott så aa då kan det säkert vara stor skildnad. men dom få skotten ja sköt njaa

Publicerat

ja fick skjuta med polarens 308, asså va inte någon skildnad inte vad jag uppfatade, men visst skall du kanske stå o skjuta 100skott så aa då kan det säkert vara stor skildnad. men dom få skotten ja sköt njaa

var kolvarna lika på bössorna.

Publicerat

nope

Publicerat

eller vet ifs inte det. va ju olika vapen

Publicerat

om man har samma bössor känns skillnaden mer. vi testade tikka t3 i olika kalibrar och det var roligt att se skillnaden både på upplevd rekyl och resultat. dock var det olika kikare på bössorna.

Publicerat

eller vet ifs inte det. va ju olika vapen

Du har ju svaret där...............sätt en b20 i en gokart..........och i en 240.........blir ju skillnad......

Har testat 2st 1900:or och det ÄR ganska stor skillnad, tro mig!