Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

.30-06 eller .308?

Featured Replies

Publicerat

Jag vill nog påminna om outdoors ursprungliga råd. Välj bössan som passar och låt det bli den kalibern det blir!

Publicerat

Jag vill nog påminna om outdoors ursprungliga råd. Välj bössan som passar och låt det bli den kalibern det blir!

håller med. samt kollar upp billigt bra 500 eller 1000 pack patroner så kanske man kan göra ett paketpris.

Publicerat

Helt klart ska du satsa på bössan som känns bra. Jag jagade 8x57IS då jag snubblade över min 30-06 som råkade finnas i närheten så åkte och kände på den, då jag lade den bössan mot axeln kände jag att vi var menade för varandra och så blev den en 3006.

Gift dig inte med första bästa, känn på många vapen först.

Publicerat

det ja menar. svårt att känna skildnad på olika gevär..

Publicerat

hahaha

Publicerat

Håller med Maddog där, jag har jagat med en 9.3x62 är ju kända för att sparka rejält, har haft en 338Wm i många år, jagar nu med CG1900 i kaliber 308, den bössan släpper jag inte ens ifrån mig under vapenhot. Provsköt en gång en 8x57 har aldrig fått så mycket stryk av en bössa varken förr eller senare :verymad:

Publicerat

Håller med Maddog där, jag har jagat med en 9.3x62 är ju kända för att sparka rejält, har haft en 338Wm i många år, jagar nu med CG1900 i kaliber 308, den bössan släpper jag inte ens ifrån mig under vapenhot. Provsköt en gång en 8x57 har aldrig fått så mycket stryk av en bössa varken förr eller senare :verymad:

Detta du säger bevisar ju verkligen att bössans utformning har betydelse.

En 8x57 ska inte sparka mycket, inte jämfört med en 3006.

jag har skjutit både 308 och 8x57 i likvärdiga bössor och inte märkt någon skillnad, men däremot så är övningsammon dyrare i 8x57.

308 eller som god tvåa 6,5x55!

Publicerat

Pappas 640 i 6,5 slår markant hårdare än min M55:a i 308, den sakn är säker :)

det beror nog mycket på utformning, och utforming av pistolgreppet, där husqvarnan är rak means tikkan har väl utfyllt pistolgrepp som passar i handen o gör att bössan ligger helt annorlunda :)

Publicerat

Hej!

Jag har precis tagit jaktexamen och ska köpa mitt första vapen. Ska jag köpa en .30-06 eller .308?

Fördelar och nackdelar med dessa? Allt hjälp mottages hjärtligt!

Köp det vapen som passar dig bäst. Med dom moderna kulor som finns att tillgå idag, finns inget vilt på norra halvklotet som lämnar skogen för egen maskin efter möte med oavsett klass 1 kaliber. 308an är ett mkt gott val. Obegränsat utbud av såväl hylsor som kulor. Ofta trevlig att skjuta med och kort och distinkt repetering.

30-06an är lite enklare att hitta roliga laddningar vid handladdning. Men båda gör samma jobb.

Publicerat
  • Författare

Funderar på att köpa en Tikka T3 RH 308Win Lite. Vad tror ni om den?

Publicerat

Bra att bära, lite väl lätt för att man skall skjuta så där fantastiskt väl med den, men som ett allround vapen för jakt på svenskt manér, avseende klass 1 vilt är det ett bra vapen/val./CHristian

Publicerat

Det är bra att du bestämt dej för .308 för skotten är billigare och det är lättare att sälja bössan vidare eftersom .308an blivit mer populär. Tikka T3 lite är ett bra val om du smyger mycket vilket är den roligaste jakten tycker jag. Köp ett par stödpinnar till eller lär dej knyta remmen snabbt så är det en rolig bössa!

Publicerat

Jag har precis beställt min klass1 allroundbössa efter att ha jaktintresset ökat markant från tidigare år. Har kvar min viking (typ cg) 1900 i 6,5 som backup. För mig blev det en sako 85 i 308 efter att jag klämt o känt på många bössor o läst så mkt som möjligt. Jag resonerade som så att man får inte mycket extra med 3006 jämfört med 308 samtidigt som 308 ger mig mindre rekyl, mindre kostnad i ammo och pipliv samt dessutom gör att jag får den korta lådan i sakon. Det är riktigt mkt härligare (kortare) slutstyckesgång i den jämfört med de längre lådorna tycker jag men rekylen var det avgörande för mig.

Publicerat

Bra val :D Med en sako och allt!

Publicerat

Funderar på att köpa en Tikka T3 RH 308Win Lite. Vad tror ni om den?

Med dagen priser så är det inte så mycket att fundera på. Ca 8,5 kkr för en sprajlans. :thumbsup:

När jag hade min "Lite" så fyllde jag stocken med gullfiber och satte halkskyddstejp på greppytorna. Då kändes kolven riktigt trevlig helt plötsligt.. :tongue:

/Må

Publicerat

Åk ner till Virå och testa. Där kan du provskjuta både .308 och 30-06 så får du känna vad som passar dig bäst.

Jag tror tom att de har Tikkan där för provskjutning...

Publicerat

Jag tror tom att de har Tikkan där för provskjutning...

Tror tom att de har nån Blaser man kan testa... ;-)

/Må

Publicerat

Jo, en R8 Black i .308. ;)

Publicerat

Tror tom att de har nån Blaser man kan testa... ;-)

/Må

Best of the best,,, :yes:

ja jag har en blaser

Publicerat

Jag har precis beställt min klass1 allroundbössa efter att ha jaktintresset ökat markant från tidigare år. Har kvar min viking (typ cg) 1900 i 6,5 som backup. För mig blev det en sako 85 i 308 efter att jag klämt o känt på många bössor o läst så mkt som möjligt. Jag resonerade som så att man får inte mycket extra med 3006 jämfört med 308 samtidigt som 308 ger mig mindre rekyl, mindre kostnad i ammo och pipliv samt dessutom gör att jag får den korta lådan i sakon. Det är riktigt mkt härligare (kortare) slutstyckesgång i den jämfört med de längre lådorna tycker jag men rekylen var det avgörande för mig.

+1

Publicerat

Har både 308 och 30-06 och 9 ggr av 10 så tar jag 30-06 pga att bössan är så mycket skönare att skjuta med. Rekylen mellan de 2 olika bössorna kan jag inte avgöra, min personliga åsikt är att de är likvärdiga. Får jag lägga till något övrigt om man köper en första bössa så är det att man kollar på de vanligaste kalibrarna 6,5x55, 308 eller 30-06 och väljer en bössa man tycker känns bra. När man senare vet vad och vilka jaktformer man kommer att ägna sig åt så kan man titta på andra kalibrar som passar den jakten man vill "fördjupa" sig inom. Själv började jag övningsskjuta på älgbanan regelbundet för 4-5 år sedan efter att jagat i nästan 15 år innan, så övnigsskyttet kan komma långt senare och jag hade nog aldrig börjat om jag inte haft någon utav de billigare kalibrarna. Detta är mina egna tankar som ni får tolka som ni vill absolut inga förmaningar eller mästrande upplysningar.

A