Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tips på GoreTex kängor

Featured Replies

Publicerat

Skulle behöva lite tips och råd angående kängor, har idag låga kängor utan Gore tex, vilket är helt värdelöst.

Jag har tittat på Meindl Dovre Extreme. Men hade uppskattat tips om andra höga kängor med GoreTex. Att poängtera så fryser jag väldigt lätt om tårna.

Tips ? Tack på förhand, Oscar.

• Svar 69
  • Visningar 11,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• FISKARN nr.1
    FISKARN nr.1

Det är lugnt Personligen tycker jag denna höjden är mycket smidigare att gå i och mycket lättare, farsan har liknande som är 28cm och dom känns väldigt klumpiga. Men smaken är som baken, gäller att te

• Ingemar Löfqvist
    Ingemar Löfqvist

Ja riktigt bekväm. Som jag skrev så har jag använt dom rätt många mil och jag är nöjd, har ett par meindl och de är inte i närheten lika bekväm. Jag kan absolut inget om kängor eller hur man vårdar do

• SilverJonten
    SilverJonten

Personligen tycker jag att känger ska vara av skalmodellen typ Lundhags dvs av läder med fett för vattentäthet och tjocklek på strumpa beroende på kyla. Nackdelen med det är att det alltid blir kallt

Posted Images

Publicerat

Jag ahr kört ett par Viking Hunter gtx sedan tidigt i höstas. Är nöjd med dem. Parallellt med dem har jag använt ett par lundhag ranger. Jag tycker att vikingkängorna håller värmen rätt bra. Faktiskt även när det var som kallast här i storgöteborg strax innan jul. Men då rör jag mig rätt mycket när jag jagar...

Engelsson i Falkenberg har för övrigt bra pris på Härkilas vinterfodrade goretexkängor. Jag skulle tro att de är helt OK... http://www.engelsons.se/skor/alla-1/fodrad-harkila-mountain-hunt (de håller samma pris på vikingkängan också, http://www.engelsons.se/skor/alla-1/kanga-hunter-inkl-coolmaxstr )

Publicerat
  • Författare

Jag ahr kört ett par Viking Hunter gtx sedan tidigt i höstas. Är nöjd med dem. Parallellt med dem har jag använt ett par lundhag ranger. Jag tycker att vikingkängorna håller värmen rätt bra. Faktiskt även när det var som kallast här i storgöteborg strax innan jul. Men då rör jag mig rätt mycket när jag jagar...

Engelsson i Falkenberg har för övrigt bra pris på Härkilas vinterfodrade goretexkängor. Jag skulle tro att de är helt OK... http://www.engelsons...a-mountain-hunt (de håller samma pris på vikingkängan också, http://www.engelsons...inkl-coolmaxstr )

Okej, vad tror du om :

http://www.engelsons.se/skor/alla-1/harkila-mountain-hunt

Har ju fodrade stövlar för riktigt kalla dagar!

Publicerat

Antagligen minst lika bra som vikingkängorna. Nämnde de fodrade eftersom du påpekade att du lätt frös om tårna.

Fundering:kanske till och med tillverkade i samma kinafabrik men märkta på olika sätt...

Publicerat
  • Författare

Antagligen minst lika bra som vikingkängorna. Nämnde de fodrade eftersom du påpekade att du lätt frös om tårna.

Fundering:kanske till och med tillverkade i samma kinafabrik men märkta på olika sätt...

Precis, kan mycket väl vara så. Då återstår det att se om man kan hitta någon ÅF här i göteborg så man slipper åka till

Publicerat

Jag köpte mina Rocky Lynx kängor -04 och dom har hållit mig torr och varm tills nu, inte dåligt att dom höll i 8år! :)

Men det tråkiga var att det nu inte fanns någon återförsäljare kvar i Sverige av Rocky Boots så jag vände mig till staterna och beställde där.

Det är en utgående modell så dom var lite svåra att hitta men hittade ett bra ställe som sålde dom billigt och han kryssade i gåva så slapp tull och införsel moms! Hamnade med frakt på 1200 bara, dom jag köpte innan i sverige gick på 2000:-

Dom är 24cm höga och väger ingenting, har 800g thinsulate värme foder och givetvis goretex! Satt på vakjakt efter räv i -10 i 3 timmar utan att frysa, hade värme sulor i men behövde inte använda dem!

Kanon kängor :)

post-6127-13574893072497_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

Jag köpte mina Rocky Lynx kängor -04 och dom har hållit mig torr och varm tills nu, inte dåligt att dom höll i 8år! :)

Men det tråkiga var att det nu inte fanns någon återförsäljare kvar i Sverige av Rocky Boots så jag vände mig till staterna och beställde där.

Det är en utgående modell så dom var lite svåra att hitta men hittade ett bra ställe som sålde dom billigt och han kryssade i gåva så slapp tull och införsel moms! Hamnade med frakt på 1200 bara, dom jag köpte innan i sverige gick på 2000:-

Dom är 24cm höga och väger ingenting, har 800g thinsulate värme foder och givetvis goretex! Satt på vakjakt efter räv i -10 i 3 timmar utan att frysa, hade värme sulor i men behövde inte använda dem!

Kanon kängor :)

Tack!

Låter verkligen bra, dock är jag ju ute efter aningen högre känga! Men jag skall ta med mig detta :)

Publicerat

Tack!

Låter verkligen bra, dock är jag ju ute efter aningen högre känga! Men jag skall ta med mig detta :)

Det är lugnt :)

Personligen tycker jag denna höjden är mycket smidigare att gå i och mycket lättare, farsan har liknande som är 28cm och dom känns väldigt klumpiga. Men smaken är som baken, gäller att testa sig fram! :)

Publicerat

Arxus major har jag haft nu i tre år och använt dom hårt och många jakt dagar säkert över 60 dagar per år och jag brukar gå rätt långt när jag är ute. Har misskött dom ordentligt och dessutom använt fett som man tydligen inte skulle använda, till dom ska man tydligen använda olja... Skickade in dom då de inte höll helt tätt i höstas och jag fick inte ett par nya då garantin va två år men jag fick köpa ett par för kraftigt reducerat pris. Ca halva priset. Är nöjd med hur de har fungerat och de har verkligen varit tät fram till i höstas och då hade de spruckit sönder totalt och som han hos huvudimportören sa "det va de mest misskötta kängor jag sett" är nog ett kvitto på att de kängorna som jag haft har varit med om rätt hårda påfrestningar. Kängorna är riktigt skön redan från början. Nog tycker jag kängor ska hålla längre men det stod tydligt att man inte skulle använda fett då det kunde orsaka sprickbildning.... Sköna kängor helt klart

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

Publicerat

Varför vill ni ha Gore-tex ?

Och angående fett så används det till att läder, det orsakar inga sprickbildningar. Däremot täpper det igen Gore-texmembranet så det är inte vidare nyttigt pga det. Dessutom brukar lädret bli ganska sladdrigt efter ett tags användande av fett, därav brukar de flesta bara fetta in sina membranfria läderkängor någon gång per år.

Finns vaxer, de flesta antar jag, som går mycket bra att använda till membrankängor.

Mvh // Johannes

Publicerat

Jo det ska tydligen kunna orsaka sprickbildning iom att det är nubuck läder enl medföljande beskrivning.

Publicerat

Aldrig tidigare hört eller läst faktiskt. Däremot så får ju fettet nubucken att förlora sitt speciella utseende och se ut som vanligt läder. Men att fett skulle få nubuckläder att spricka kommer jag fortfarande ställa mig tveksam till då enda skillnaden mellan vanligt läder och nubuck är att man har slipat lite på det vanliga lädret så att det ska få ett annat utseende, kallat nubuck.

Däremot spricker lädret till slut om man aldrig fettar in det. Det kommer bli torrt, stelt och spricka..

Mvh // Johannes

Publicerat

Haglöfs Solid är de kängor som jag hittills varit mest nöjd med när det gäller styrka och vattentäthet.

Men de är rätt stabbiga och aningen klumpiga kanske , men å andra sidan också stadiga i knölig terräng. Ingen risk för vrickade fötter...

Meindl har jag tyvärr både bra och dåliga erfarenheter av när det gäller hållbarhet.

Däremot är de alltid ruskigt bekväma.

Hanwag är jag lite intresserad av att testa. De liknar Meindl, både till utseende och pris.

Ja, vax är det som gäller. Eller nubuck impregnering, om det är en sån känga.

Publicerat
  • Författare

Arxus major har jag haft nu i tre år och använt dom hårt och många jakt dagar säkert över 60 dagar per år och jag brukar gå rätt långt när jag är ute. Har misskött dom ordentligt och dessutom använt fett som man tydligen inte skulle använda, till dom ska man tydligen använda olja... Skickade in dom då de inte höll helt tätt i höstas och jag fick inte ett par nya då garantin va två år men jag fick köpa ett par för kraftigt reducerat pris. Ca halva priset. Är nöjd med hur de har fungerat och de har verkligen varit tät fram till i höstas och då hade de spruckit sönder totalt och som han hos huvudimportören sa "det va de mest misskötta kängor jag sett" är nog ett kvitto på att de kängorna som jag haft har varit med om rätt hårda påfrestningar. Kängorna är riktigt skön redan från början. Nog tycker jag kängor ska hålla längre men det stod tydligt att man inte skulle använda fett då det kunde orsaka sprickbildning.... Sköna kängor helt klart

Kikade på dem nu och dem verkar absolut kanon bra, men det är lite över min budget just nu. Men dem verkar onekligen sköna och bekväma samt slittåliga?

Tack!

Publicerat
  • Författare

Varför vill ni ha Gore-tex ?

Och angående fett så används det till att läder, det orsakar inga sprickbildningar. Däremot täpper det igen Gore-texmembranet så det är inte vidare nyttigt pga det. Dessutom brukar lädret bli ganska sladdrigt efter ett tags användande av fett, därav brukar de flesta bara fetta in sina membranfria läderkängor någon gång per år.

Finns vaxer, de flesta antar jag, som går mycket bra att använda till membrankängor.

Mvh // Johannes

Anledningen till att jag vill ha Gore Tex är just för den vattentäta anledningen, sen vet inte jag hur de andra membranen som finns där ute är emot vatten.. Dock så har jag ju stövlar för riktigt blöta dagar så då blir det ju dem istället :)

Publicerat
  • Författare

Är det någon som har erfarenhet från dels Härkila som märke men även denna modellen:

http://www.engelsons.se/skor/alla-1/harkila-mountain-hunt

Känns som ett toppen alternativ för mig, men skulle vilja se om någon annan har något att säga om dem :)

Publicerat
  • Författare

Haglöfs Solid är de kängor som jag hittills varit mest nöjd med när det gäller styrka och vattentäthet.

Men de är rätt stabbiga och aningen klumpiga kanske , men å andra sidan också stadiga i knölig terräng. Ingen risk för vrickade fötter...

Meindl har jag tyvärr både bra och dåliga erfarenheter av när det gäller hållbarhet.

Däremot är de alltid ruskigt bekväma.

Hanwag är jag lite intresserad av att testa. De liknar Meindl, både till utseende och pris.

Ja, vax är det som gäller. Eller nubuck impregnering, om det är en sån känga.

Har du haft problem med Meindl eller är det bara att dem gått sönder med åren? :) Tack för tipsen!

Publicerat

Ja riktigt bekväm. Som jag skrev så har jag använt dom rätt många mil och jag är nöjd, har ett par meindl och de är inte i närheten lika bekväm. Jag kan absolut inget om kängor eller hur man vårdar dom så jag kan säkert ha fel men enl Arxus skötselråd så kan kängorna spricka om man använder fett. Olja och balsam va rekommendationerna jag tänker då följa dom råden den här gången iaf och försöka göra det lite oftare ;)

Publicerat

Personligen tycker jag att känger ska vara av skalmodellen typ Lundhags dvs av läder med fett för vattentäthet och tjocklek på strumpa beroende på kyla.

Nackdelen med det är att det alltid blir kallt om man sitter still tyvärr.

Jag har ett par Muckboots för tillfällen när man är passkytt på älgjakt, pimpelfiske, snöskoter åkning etc. Dom är grymma för det ändamålet, dock är dom inget att gå i en hel dag men det är ju å andra sidan inte vanliga gummistövlar heller..

Publicerat
  • Författare

Personligen tycker jag att känger ska vara av skalmodellen typ Lundhags dvs av läder med fett för vattentäthet och tjocklek på strumpa beroende på kyla.

Nackdelen med det är att det alltid blir kallt om man sitter still tyvärr.

Jag har ett par Muckboots för tillfällen när man är passkytt på älgjakt, pimpelfiske, snöskoter åkning etc. Dom är grymma för det ändamålet, dock är dom inget att gå i en hel dag men det är ju å andra sidan inte vanliga gummistövlar heller..

Tackar!!

Publicerat

Olja och balsam... Hmm... Mnja, tyvärr så är det mesta jag har hört av Arxus kängor inget vidare och av detta skötselråd så imponerar dom inte mer ..

Mvh // Johannes

Publicerat
  • Författare

Ja riktigt bekväm. Som jag skrev så har jag använt dom rätt många mil och jag är nöjd, har ett par meindl och de är inte i närheten lika bekväm. Jag kan absolut inget om kängor eller hur man vårdar dom så jag kan säkert ha fel men enl Arxus skötselråd så kan kängorna spricka om man använder fett. Olja och balsam va rekommendationerna jag tänker då följa dom råden den här gången iaf och försöka göra det lite oftare ;)

http://www.engelsons...a-mountain-hunt Var det den du menade var riktigt bekväm?

Publicerat

Mina första meindl höll i 7 år, nästa par i 10 år. Många mil i fjällterräng. De första gick sönder påfund av vanvård. De andra slet jag ut. Har naturligtvis köpt ett par nya. Visst är de ganska styva och inget för smygjakten, men går du mycket så är meindl valet för mig. Dyra, beror helt på i vilket land du handlar. 2200 inkl. Frakt till Sverige. Min far köpte precis för 2000:-

Publicerat

Olja och balsam... Hmm... Mnja, tyvärr så är det mesta jag har hört av Arxus kängor inget vidare och av detta skötselråd så imponerar dom inte mer ..

Mvh // Johannes

Ok jag litar på dig och ska givetvis skita i råden från Arxus..
Publicerat

Jag och några kollegor hade strul med Meindl där gummiförstärkningen släppte och kängorna tog in vatten.

Det hände efter en kort tid och i ett par fall så fick vi nya kängor på "garantin" (eller good will)

Men jag vet ju många som är väldigt nöjda med fabrikatet, så nog är det bra grejor överlag.

Jag tycker att Gore-tex är ett skitbra material. Helt suveränt för oss som inte orkar vaxa, vårda och impregnera i parti och minut...

Men Gore-tex plagg är inte underhållsfria, det ska man komma ihåg.