Publicerat Januari 6, 201313 yr Ok jag litar på dig och ska givetvis skita i råden från Arxus.. Det gör du som du vill. Jag är ingen expert, jag säger bara vad jag tycker och tror mig veta Mvh // Johannes
Publicerat Januari 6, 201313 yr Meindl är ett stort företag som gör saker för fötterna av alla möjliga slag med olika egenskaper och med olika kvalitéer. Visst kan Gore-tex vara bra i vissa situationer. Men hur underhåller du det ? Är det inte så att det är inte underhållsfritt men det är förbannat svårt att underhålla. Mvh // Johannes
Publicerat Januari 6, 201313 yr Det var Meindl Pro, dvs en av deras premium modeller. Ca 3000-3.200 kr. Vax på kängor och spray på kläder - thats it... Inget mer behövs. Och ibland får kängorna stå ovårdade länge, fulla av skit. Men de håller tätt ändå. Det är tyget/skinnet som ska vårdas. Själva membranet behöver ingen vård. Men det behöver skydd.
Publicerat Januari 6, 201313 yr Jag har goretex kängor från både Meindel och Garmont som börjar närma sig 10 års sträcket, båda är höga kängor och med Gore-Tex membran i. Underhåller enbart med snoseal kräm så lädret bevaras och inte torkar. Fuktar upp skorna vid rengöring och sedan stryker på med händerna krämen medans kängan är lite fuktig. Membranet behöver ingen impregnering eller dylikt, men om det skulle uppstå läckage så är det till 95% reklamerbart. Meindel har möjlighet att trycktesta kängor vid ev reklamation Gore-tex är inget att vara rädd för däremot kanske dom inte torkar lika fort som ett par Lundhags tex men de är mycket bättre komfort att ha på fötterna....Visst finns det andra membran att ha i kängorna men jag skulle aldrig köpa kängor för under 3000:- det vore som att köpa en fiat uno istället för en jeep som jaktbil!!
Publicerat Januari 6, 201313 yr Skulle behöva lite tips och råd angående kängor, har idag låga kängor utan Gore tex, vilket är helt värdelöst. Jag har tittat på Meindl Dovre Extreme. Men hade uppskattat tips om andra höga kängor med GoreTex. Att poängtera så fryser jag väldigt lätt om tårna. Tips ? Tack på förhand, Oscar. Kombinationen sköna kängor att gå i + inte frysa är en utopi. Vill man verkligen inte frysa om fötterna så bär man skodon typ Sorel alt. thermostövlar modell muckboots etc. Önskar man bättre gångkomfort så är det bara att välja efter passform och övertygelse. Men ju mer man skall röra på sig i svensk jaktterräng desto överlägsnare är kombinationen cellgummi + läder/neoprenskaft, modell Lundhags Optima/Professional etc. En möjlig kombolösning för långa pass är kängor + norska försvarets fotposer; https://www.forsvarsbrukt.no/p-981-fotposer-nye-fotposer.aspx.
Publicerat Januari 7, 201313 yr Jag använder meindl dovre extrem , när jag går ska jag stå på pass och det är kallt så blir det much boot tay ! Kängorna håller tätt i ca 4 år sedan börjar dom bli fuktiga lite här och där. men jag använder dom ca 120-150 dagar om året. Outdoor experten har bra pris på meindl nu (2400:-). Köpte ett par till nu i dagarna. tar lite tid att gå in dom för mig , men det är det värt. Har tidigare använt Chevalier men då får man byta minst 1gg per säsong , man får nya på garantin men det är drygt.
Publicerat Januari 7, 201313 yr Det där med vård. Membranet ska man nog försöka vårda. En kompis tvättade sina kängor invändigt med rekommenderat tvättmedel och lite impregnering efteråt. Han hävdar att det blev mindre kondensfukt i kängan. Kommer nog att testa det på mina efter något års användning.
Publicerat Januari 7, 201313 yr Försvarets M90 känga är kanske inget under av bekvämlighet, men att få dem dem täta med endast fettat läder är inga problem. Så ett gore-Tex membran för vattentäthetens skull behövs endast om man är lat och inte vill/orkar sköta sin utrustning. Har stått i en sjö i över 20 med vatten till 3cm undet skaftet och det siprade inte in en droppe vatten med 90-kängan. Min personliga uppfattning av arbetsskor med Gore-Tex i är att dessa skor blir tätare och varmare och man svettas mer om fötterna, vilket medför att man fryser lättare om fötterna. Samma bekymmer som jag får i mina Muckboot Tay Sport, fötterna blir för varma och fuktiga på väg ut till passen så man blir nerkyld efter några timmar pga fukten. Kör funktions strumpa och ull strumpa i, även testat enbart ullstumpa. Men blir nog och införskaffa en tun ull strumpa innerst och en till utanför...
Publicerat Januari 7, 201313 yr Författare Jag använder meindl dovre extrem , när jag går ska jag stå på pass och det är kallt så blir det much boot tay ! Kängorna håller tätt i ca 4 år sedan börjar dom bli fuktiga lite här och där. men jag använder dom ca 120-150 dagar om året. Outdoor experten har bra pris på meindl nu . Har tidigare använt Chevalier men då får man byta minst 1gg per säsong , man får nya på garantin men det är drygt. Kanon, det ända jag hade som negativ punkt på Meindl dovre är att dem var jävligt hårda, men det är klart att de mjuknar efter en stund?
Publicerat Januari 7, 201313 yr Författare Försvarets M90 känga är kanske inget under av bekvämlighet, men att få dem dem täta med endast fettat läder är inga problem. Så ett gore-Tex membran för vattentäthetens skull behövs endast om man är lat och inte vill/orkar sköta sin utrustning. Har stått i en sjö i över 20 med vatten till 3cm undet skaftet och det siprade inte in en droppe vatten med 90-kängan. Min personliga uppfattning av arbetsskor med Gore-Tex i är att dessa skor blir tätare och varmare och man svettas mer om fötterna, vilket medför att man fryser lättare om fötterna. Samma bekymmer som jag får i mina Muckboot Tay Sport, fötterna blir för varma och fuktiga på väg ut till passen så man blir nerkyld efter några timmar pga fukten. Kör funktions strumpa och ull strumpa i, även testat enbart ullstumpa. Men blir nog och införskaffa en tun ull strumpa innerst och en till utanför... I dagsläget har jag ullstrumpa i tunnare variant längst in, och över den ytterligare en funktionsstrumpa även den i Ull, absorberar perfekt, så den delen känns perfekt. Nu är det bara ett par bekväma varma kängor som tål vatten!
Publicerat Januari 7, 201313 yr Nu har jag inte kängor själv men varit på gång att köpa flera gånger men inte blivit av men har tittat på Crispi Hunter då jag fick tips av kompisar om denna känga. Kändes riktigt bra och de är då supernöjda men har som sagt inte använt dem själv. http://www.pnjakt.se/se/article.php?id=9187&art=9847080
Publicerat Januari 7, 201313 yr Försvarets M90 känga är kanske inget under av bekvämlighet, men att få dem dem täta med endast fettat läder är inga problem. Så ett gore-Tex membran för vattentäthetens skull behövs endast om man är lat och inte vill/orkar sköta sin utrustning. Har stått i en sjö i över 20 med vatten till 3cm undet skaftet och det siprade inte in en droppe vatten med 90-kängan. Min personliga uppfattning av arbetsskor med Gore-Tex i är att dessa skor blir tätare och varmare och man svettas mer om fötterna, vilket medför att man fryser lättare om fötterna. Samma bekymmer som jag får i mina Muckboot Tay Sport, fötterna blir för varma och fuktiga på väg ut till passen så man blir nerkyld efter några timmar pga fukten. Kör funktions strumpa och ull strumpa i, även testat enbart ullstumpa. Men blir nog och införskaffa en tun ull strumpa innerst och en till utanför... Jo men är man bekväm och inte älskar att sköta om kängorna så finns inte alternativet, jag tex bryr mig inte speciellt om du sköter din utrustning eller inte det är upp till var och en och med gore tex är vården inte lika viktig, om du kan stå med vatten till axelhöjd för att du sköter din utrustning är inget som jag bryr mig om eftersom jag är bekväm! Jag skäms inte i huvudtaget för att jag rent av är lat och bekväm men jag är medveten om det och väljer utrustning efter det annars vore jag ju dum......
Publicerat Januari 7, 201313 yr Författare Nu har jag inte kängor själv men varit på gång att köpa flera gånger men inte blivit av men har tittat på Crispi Hunter då jag fick tips av kompisar om denna känga. Kändes riktigt bra och de är då supernöjda men har som sagt inte använt dem själv. http://www.pnjakt.se...187&art=9847080 Ser onekligen bekväma och sabila ut, dokc är det lite över min budget, men som jag har fått höra från flera så kan det vara värt att lägga ett par tusingar på kängor.. Får kanske tänka om lite! Tack för tipset!
Publicerat Januari 7, 201313 yr Skulle behöva lite tips och råd angående kängor, har idag låga kängor utan Gore tex, vilket är helt värdelöst. Jag har tittat på Meindl Dovre Extreme. Men hade uppskattat tips om andra höga kängor med GoreTex. Att poängtera så fryser jag väldigt lätt om tårna. Tips ? Tack på förhand, Oscar. Som det har skrivits tidigare är det en utopi att ha både vandringskomfort och varma kängor, personligen har jag lämnat goretex träsket när det gäller skor. Har både haft Meindl och Arxus kängan Major med dubbla goretexlager- Helt värdelöst kunde lika gärna ha köpt stövlar på en gång, dessa kängor andades lite och ingenting och började läka in vatten efter 25 månader = ingen garanti som gällde. Dessutom uppnötta bak vid hälen/hälsenan nä mjuka och sköna men värdelösa. Meindle höll bättre men ändå långt ifrån nöjd, har nu Jörnkängan (skalmodell) torr om fötterna efter långa jaktdagar, trots att man har gått över bäckar och "surmyren". Finns även som vintermodell, den har en löstagbar innersko av filtmaterial och dem är både varma och otroligt lätta men hur de är och gå i några längre sträckor vet jag inte. Skalkängorna kräver omvård men sköter du dem så är min uppfattning att jag är mycket torrare om fötterna med dessa skor och det luktar inte blöt hund om fötterna när man tar av kängorna.
Publicerat Januari 7, 201313 yr Jag har Lundhags Polar Quest som är som Jörnkängan antifrys fast tyngre. Det går faktiskt jättebra att gå i dom tycker jag fast det känns ju att de väger. Men sen ska man ju komma ihåg att om man ska gå långt så behöver man oftast inte så varmt på fötterna för det håller värmen ändå när man rör på sig. Och om det är så kallt att det inte håller värmen så går du troligtvis inte så långt för då är det nog massa snö. Och ska du stå still mycket och gå lite ja då vill du vara varm om fötterna och då gör det inget om kängorna inte är det lättaste. Ja - själv vet jag inte vad man ska med membran i skorna till.. 1. Är det extremt blött så använd stövlar 2. Är det kallt hjälper inte membran. Och är det väldigt kallt så är det nog inte så blött. 3. Blir det mot förmodan blött så torkar ett par skalkängor 1000 gånger snabbare än ett par med membran och det är oftast bara att byta sockar så är man varm och go igen. Till skalkängor med filtinnersko finns alltid lösa filtinnerskor att köpa till också. Mvh // Johannes
Publicerat Januari 7, 201313 yr Meindl är hårda och kan bli lite svala om man står stilla i kallt väder. Kvaliten är dock oklanderlig, i alla fall på mina. Jag har föregångaren till Dovre kängan, inköpta 2001 om jag inte missminner mig. Jag brukar spola av dem och fetta in dem med minkolja. Mina är fortfarande helt vattentäta, tyvärr börjar mellansulan luckras upp av komprimeringen av min vikt vilket gjorde att sulan började släppa för några veckor sedan. Limmade med kontaktlim och dom är tillbaka i brukskick. Anväder oftast försvarets stålgrå med dom tjockare vita sockorna över och snörar bara till mitten för att det inte ska bli för styvt. Jag hoppas på att kunna klämma ur en säsong till, men jag tycker att dom tjänat in sig.
Publicerat Januari 8, 201313 yr Har kört Dovre Extreme sen -05. Vill du ha ett par täta och stabila kängor är dessa ett bra val. Ni gnäller på att dom är hårda? - det ser jag som positivt, eftersom stadighet är en av fördelarna med kängor. Dom är riktigt mjuka och behagliga invändigt och behövs inte gås in, dock kan det vara en ide att byta ut innersulan, den är hård och platt. Å just det, varm är dom inte.
Publicerat Januari 8, 201313 yr Författare Har kört Dovre Extreme sen -05. Vill du ha ett par täta och stabila kängor är dessa ett bra val. Ni gnäller på att dom är hårda? - det ser jag som positivt, eftersom stadighet är en av fördelarna med kängor. Dom är riktigt mjuka och behagliga invändigt och behövs inte gås in, dock kan det vara en ide att byta ut innersulan, den är hård och platt. Å just det, varm är dom inte. Men bekväma, och håller länga, samt vattentåliga.. Sounds good to me Stor nackdel att dem inte är varma dock.
Publicerat Januari 8, 201313 yr Författare Hur ser det ut, fick ett tips angående sånna här "värmepåsar" man kan köpa på till exempel XXL. Som skall hålla i 8 timmar, som man kan lägga i skorna.. Funkar det?
Publicerat Januari 8, 201313 yr Värmepåsar har jag inte testat men skaffade däremot trådlösa värme sulor från Thermacell då jag sitter mycket och vakjagar räv. Har suttit i 3t i -16 utan problem, lite dyra kanske men ångrar inte att jag skaffade dem.
Publicerat Januari 8, 201313 yr Har inte mycket tid att formulera mig, har kört mitt första och sista par Gorisar nu, ett par Haglöfs Grym, de har bokstavligen ruttnat på foten, gummit har helt enkelt gett upp. Utöver det, har inte varit så sköna som förväntat, iofs har de gett gott stöd men sammantaget har de inte presterat som tänkt. Nu avser jag att återvända till att köra med skalkänga för tre säsongsbruk som jag tidigare, helt av slentrian har gjort, för vinterbruk ser jag att det kan bli frågan om nya Thinsulate kängor. /CHristian
Publicerat Januari 8, 201313 yr Författare Värmepåsar har jag inte testat men skaffade däremot trådlösa värme sulor från Thermacell då jag sitter mycket och vakjagar räv. Har suttit i 3t i -16 utan problem, lite dyra kanske men ångrar inte att jag skaffade dem. Alright, är sulorna bekväma ?
Publicerat Januari 8, 201313 yr Alright, är sulorna bekväma ? Jodå, dom är väl som vanliga sulor. Märker ingen direkt skillnad mellan dessa och original förutom att dom är lite tjockare. Med mina nya kängor har jag inte behövt använda dessa då dom hållit värmen väldigt bra. Men dom har en inbyggd termostat så man blir aldrig svettig eller känner värmen nämnvärt, känns som vanligt fast man sitter still i kylan.
Publicerat Januari 8, 201313 yr Författare Jodå, dom är väl som vanliga sulor. Märker ingen direkt skillnad mellan dessa och original förutom att dom är lite tjockare. Med mina nya kängor har jag inte behövt använda dessa då dom hållit värmen väldigt bra. Men dom har en inbyggd termostat så man blir aldrig svettig eller känner värmen nämnvärt, känns som vanligt fast man sitter still i kylan. Snyggt, ingen länk till någon som du vet har funkat okej? Tack så mycket för bra tips!
Publicerat Januari 8, 201313 yr Snyggt, ingen länk till någon som du vet har funkat okej? Tack så mycket för bra tips! Menar du till värme sulorna så köpte jag dem här: http://www.acreto.se/Webshop/Heated-Insoles-webstore/Heated-Insoles-XL.htm Tog två dagar sånt var dom hemma och så tror jag att dom var billigast här.