Hoppa till innehåll

vilket är troligaste viltet?


ozzian

Recommended Posts

Jag har varit ute o letat fågel med min 1, 5 år vorstehtik nu i tre mornar i sträck.

Jag har sett rådjur innan som hon inte brytt sig om.

Hon har gått spåra fram till död gris. 50-100m.

Men i morse skallade hon i en plantering, det snurrade runt på 50-75m.

Jag tänkte att det inte kan vara rådjur, dom skulle väl dragit rätt ut?

Jag blåste in henne efter ca3 min, jag vet inte vad hon skallar på.

Vi hår åt andra hållet men hön lurade mig och börjar skälla på nästan samma ställe igen.

Nu blåser jag in henne direkt och vi byter mark.

Vi har gris, älg, grävling, rådjur att gissa på.

Kan ju även vara ett skadat djur.

Jag jobbar tyvärr alla ljusa timmar igen vecka till.

Vad skulle ni gissa på?

Gris?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja,jag tror inte det är fågel,har bara varit med om en gång när en stående skalla på orre som satt i trät(engelsk setter!!!)

Däremot kan det vara katt,dom jävlarna har en tendens att framkalla skall hos Vorsteh,men varför gick du inte fram å kolla?eller är du "buskarädd"? :yes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag hörde hur det brakade och levde om men det kan vara hunden som lät.

Det dånar när hon drar fram.....

Det gick mot mig men vände 50 m ifrån mig, men även där kan det ha varit hunden jag hörde.

Men en mård kanske det kan vara om den flyttar sig mellan träden runt runt i tätningen.

Jag gick inte in då det var becksvart och inte kunde se ngt.

Lite snö så får jag veta nästa gång.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om det braka å levde,då va det älg!Har du kollat så alla hästarna va på plats?Dom skä

ller min på! :tongue:

Hon låter själv som en älg när hon kör för fullt.

Borde inte en älg gå bort från tätningen?

Hon har inte precis ett långt upptåg.

Det rörde sig ca 100 m mot mig sen tillbaks och snurrade i tätningen

Det rörde cig fram o tunt ca 25-75 m .

Börjar bli rädd att det kan varit skadat vill.

Undrar om man kan se något kl 1700.

Isåfall tar jag studsaren och eftrrsökslampa ikväll.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ozzian,jag tror det är du som e mörkrädd,men jag tror likt förbannat på älg eller en rymling från stallet!Älg i en tätning,det kan gå runt utav bara fan på några kvm. :cool:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Häst är det inte.....

Gris, älg, funderar på hare men den borde nog också dra därifrån.

Hmmm

Stående älghund..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nej,nej,nej,ingen hare,den hade dragit åt helvete för länge sen,utan oväsen,om du räknat in hästarna så alla e på plats ,då som jag ser det efter det förloppet du förklarat så är det älg!för du kan utesluta björn,för då hade nog hynna kommit farande som ur en kanon!Å inte varg för då hade du inte haft nån hynna överhuvudtaget! :tongue:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nej,nej,nej,ingen hare,den hade dragit åt helvete för länge sen,utan oväsen,om du räknat in hästarna så alla e på plats ,då som jag ser det efter det förloppet du förklarat så är det älg!för du kan utesluta björn,för då hade nog hynna kommit farande som ur en kanon!Å inte varg för då hade du inte haft nån hynna överhuvudtaget! :tongue:

Sa du just att en hare hade dragit iväg? Brukar du jaga hare? För när jag jagar hare med min beagle så drar det kanske 100m vänder tillbaka drar 50 meter vänder 25 och så där håller det på. Ja ända tills någon skjuter den.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja men du Fjonken,det var ingen "försökshund" från nåt labb som var lös,det var en unghund av rasen Vorsteh! :yes:

Haha jaa de e sant xD Beglar används som testhundar(mediciner osv) pga storlek, natur, för att dom är lugna osv för dom som inte visste det. Dom kan också användas som droghundar bla bla bla osv. Men min är en framavlad jakthund från ett 80årigt gammalt par som hållit på med det hela livet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Snitthastigheten låg på 22 km/h under hela släppet.

Det gick nog inte saktare under skalltiden.

Gissar på att en beagle ligger på ca 4-5 km/h, då kanske vill bukta.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det va bara på skoj,det där om "försökshund" förlåt om det tog fel,men som Ozzian beskriver det,kan vi utesluta nåt som sitter i träna,å då känns det mer som älg i en tätning,särskilt om det"brakar å lever"Min egen erfarenhet av älg som går runt i en grantätning tyder på det å särskilt med en orutinerad hund av tillverkningsmärket Vorsteh.Å mörkt va det oxå,så Ozzian,jag håller en peng på Älg,har du oddset? 1,17.skulle jag tro på själv! :geek:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Snitthastigheten låg på 22 km/h under hela släppet.

Det gick nog inte saktare under skalltiden.

Gissar på att en beagle ligger på ca 4-5 km/h, då kanske vill bukta.

Har ingen koll på hur snabb min hund är med snitthastighet men hon ligger väl 1-1.30 efter haren under långa drev. Dom ska helst ha lite hastighet i sig tycker jag. Men inte så dom tappar bort sig. Inte för att min 2åriga hund har direkt långa drev. Hon klarar väl 25-30 min fast det är ju inte direkt beprövat. Jag tycker om dom riktigt bra harhundarna som driver i nästan 60 minuter

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det va bara på skoj,det där om "försökshund" förlåt om det tog fel,men som Ozzian beskriver det,kan vi utesluta nåt som sitter i träna,å då känns det mer som älg i en tätning,särskilt om det"brakar å lever"Min egen erfarenhet av älg som går runt i en grantätning tyder på det å särskilt med en orutinerad hund av tillverkningsmärket Vorsteh.Å mörkt va det oxå,så Ozzian,jag håller en peng på Älg,har du oddset? 1,17.skulle jag tro på själv! :geek:

Det fattade jag väl xD

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det va bara på skoj,det där om "försökshund" förlåt om det tog fel,men som Ozzian beskriver det,kan vi utesluta nåt som sitter i träna,å då känns det mer som älg i en tätning,särskilt om det"brakar å lever"Min egen erfarenhet av älg som går runt i en grantätning tyder på det å särskilt med en orutinerad hund av tillverkningsmärket Vorsteh.Å mörkt va det oxå,så Ozzian,jag håller en peng på Älg,har du oddset? 1,17.skulle jag tro på själv! :geek:

Jag tycker han borde märkt bättre om det var älg... På en skala från 1-10 i skogen hur mycket brakade det? Man hör ju om det är en älg elr ett rådjur tycker jag men att.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag antar att hennes topphastighet är något på 35 km/h? Mera kanske... Hon hänger ju inte direkt med våra gråhundar xD Dom är ju helt otroligt sjukt snabba gråhundsrasen i sig.

Helt ärligt har jag inte en aning om hur snabb hon är. 30km/h är mycket! Det kan inte va så hårt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag gissar på nötskrika,eller ekorre!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...