Publicerat Januari 15, 201313 yr Hej första frågan. Från nybliven jägare. Har lite funderingar om slugg i komb .Är medveten om att lagen säger att slugg och benneke ändast får använndas i enkel pipa. Men jag undrar om denna regel har undantag? Tex vid efersök eller mot skadeskjutet vilt.? Jag tänker att detta borde vara rimligt efter som andra jaktregler förändras vid jakt på skadeskjutet djur. Ytligare en kombi fråga. Om man jagar med dubbelstutsare med bergstutzen pipor i kaliber 9.3x74 och 5,6x52. Om man jagar tex älg eller gris med ovanstånde pipor och skjuter ett inte fullgott skott med 9,3x74 pipan och således skadeskjuter djuret. får man då lägga ett skott till direkt efter med den klenare pipan för att fälla djuret trots att denna pipa tillhör klass 2?
Publicerat Januari 16, 201313 yr Den här typen av frågor kanske passar i förbundets area. Första delen är enkel. Ja vid eftersök är det ok med slug i kombi. Problemet är att definiera när eftersöker börjar. Bevisbörfan ligger på dig som nyttjar den här möjligheten. Så om det visar sig i efterhand att bara slug/ 5,6:an träffat så har du begått ett brott!
Publicerat Januari 16, 201313 yr Om inte minnet sviker så har vi avhandlat liknande för något år sen. Tror det va såhär, för att det ska räknas som eftersök så ska djuret försvunnit ur synfältet. Annars är det ett andraskott.
Publicerat Januari 16, 201313 yr NS. Det är förbundets rekommendation. Egentligen ingår en skottsplats undersökning. Jag tror inte det har prövats rättsligt ännu. Men att vinna mot åklagare när man inte följt förbundets rekommendation lär vara svårt trotts att det inte finns något stöd för den definitionen i lagtexten...
Publicerat Januari 16, 201313 yr NS. Det är förbundets rekommendation. Egentligen ingår en skottsplats undersökning. Jag tror inte det har prövats rättsligt ännu. Men att vinna mot åklagare när man inte följt förbundets rekommendation lär vara svårt trotts att det inte finns något stöd för den definitionen i lagtexten... Ok, så kan det säkert vara. Sen så kan man ju ur djurskydds synpunkt avliva ett skadat vilt med vad som helst bara man inte förvärrar lidandet. Trisst att de mesta ska va så förbenat komplicerat...
Publicerat Januari 16, 201313 yr Tyvärr har ju förbundet snöat in på "enkel pipa" för att göra det enkelt för sig. Jag hävdar att det är stor skillnad på en kombi med justerbara pipor och en svs som enligt förbundet "skjuter i kors". Jag hävdar oxå att hastighetsskillnaden mellan kula/slug går att bemästra. Nu är ju denna fråga rökt för min del eftersom det "inte fungerar" Raggarö
Publicerat Januari 16, 201313 yr Så så, det är inte vår idé! Vi gör en tolkning utifrån NV:s föreskrift, vilket är en service vi ger våra medlemmar (och andra) när det gäller olika juridiska frågor som rör jakt. I det här fallet efter en fråga som väl (bland annat) stälts här. Vad vi svarat här kommer inte heller vara något som en domstol tar någon hänsyn till i ett eventuellt rättsfall.
Publicerat Januari 16, 201313 yr Raggarö Om vi för ett ögonblick struntar i reglerna så måste jag ändå säga att jag håller med om det olämpliga att skjuta slug i gamla dibbelpipiga hagelsprutor. Bl.a. På grund av samskjutning. På kombi finns inte det problemet mer än på en DS. Man kan justera samskjutning genom att justera pipor eller testa olika laddningar. Summan är att det borde finnas krav på samskjutning. Hur konstruktionen ser ut borde lagskrivarna skita i... Det är resultatet de skall ställa krav på.
Publicerat Januari 16, 201313 yr Vill förtydliga mitt tidigare inlägg. Även om Ola och jag har vitt skilda åsikter i frågan om att ladda en kombi med slug så kan jag inte på något sätt anklaga honom för att ta ställning för hur det borde vara. I de diskussioner vi haft (några år sedan) så redogör han för sin tolkning av lagen. Jag kan inte minnas att han ( och därigenom förbundet) tagit ställning för om det är en bra eller dålig lagstiftning!
Publicerat Januari 16, 201313 yr Jag har som jag tidigare sagt givit upp frågan.....jag köpte ett dubbelstudsarpipset istället (som justerades på liknande sätt som jag skulle justerat om jag skjutit med kula/slug ) Jag håller oxå med om skillnaden mellan gamla svs och kombi med justerbara pipor - det är ju det som är grejen. Om nu inte Jägarförbundet någonsin blivit konsulterade av lagstiftarna i denna fråga så gör jag omedelbart en pudel..... Hur som, gör ingen något åt frågan så kommer kravet på enpipigt att kvarstå. Raggarö
Publicerat Januari 16, 201313 yr Vaddå, det var väl en beryktad provskjutning genomfört där man kunde konstatera att "det går inte" och absolut inte att låta svenska jägare får hantera detta på egen hand. Att man löst det i Tyskland och ett flertal andra länder inom den utvecklade världen har ingen relevans. Förövrigt allmängiltigt för mycket inom jakt, bättre med detaljregler än att ha enkla huvudregler och eget ansvar, dämpare, antalet jaktvapen, klassindelningar, jaktmetoder osv. /CHristian
Publicerat Januari 18, 201313 yr Författare Då får jag tacka för svaren. Känner mig åtminståne lite mer insatt i ämnet nu. låter som om det bästa vore att få tag på en dubbel pipa med åtminståne 6.5x55 i den mindre pipan.
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.