Publicerat Januari 16, 201313 yr Hur är eran perfekta hund, eller hur vill ni att den ska vara? själv så tycker jag att den perfekta hunden ska driva allt klövvilt i ca 5-10 min med skall. Om den stöter på grisar som den inte lyckas resa så ska den skalla tills vildsvinen går loss eller tills föraren kommer dit. Ska ha ett sök på ca 200 meter innan den kommer tillbaka för nya direktiv. Ska vara en lugn och snäll hund i hemmet och med barn, samtidigt som den ska vara på hugget i skogen. Om denna hund finns vet jag inte, men det vore en drömm för mig att ha den.
Publicerat Januari 16, 201313 yr Norsk älghund. Grå. tror det var det du sökte XD Otroligt jaktintresse i varje hund du ser.
Publicerat Januari 16, 201313 yr Håller med föregående talare om att Norsk älghund grå kommer att fungera ypperligt till att driva allt klövvilt i 5 min och söka max 200 meter men det fallerar tyvärr helt på önskmålet om ståndskall
Publicerat Januari 16, 201313 yr Siberian husky är svaret. Kan springa hur långt som helst och jagar allt från katter, fåglar till björn, älg och ren.
Publicerat Januari 16, 201313 yr Håller med föregående talare om att Norsk älghund grå kommer att fungera ypperligt till att driva allt klövvilt i 5 min och söka max 200 meter men det fallerar tyvärr helt på önskmålet om ståndskall dom kan söka 2 km med!
Publicerat Januari 17, 201313 yr Skulle ju inte vara helt fel med ett kräk man kunde visa jakttabellen för innan jakt, och den förstod?
Publicerat Januari 17, 201313 yr Wachtel med drevtider runt 15 min, 200m sök och ståndar älg, grävling och gris. Fin att titta på, ha hemma och i skogen! Hade varit perfekt (för mig).
Publicerat Januari 17, 201313 yr Oftast fungerar väl hundarna till det dom är ämnade för. Det handlar väl mer om att vi får rätta oss efter hundens sätt att jaga tror jag. Förutsatt att den jagar någorlunda "rastypiskt". Jag köpte en fauve eftersom jag hört att dom jagar 30-60 minuter. Nu hade väl inte hunden själv hört talas om detta utan vill nog gärna jaga ett par timmar innan han är nöjd. Alltså får jag jaga i större såtar än planerat. Detta förutsätter naturligtvis att man har jaktmarker som räcker/duger. Den perfekta jakthunden för mej är en lyhörd jaktidiot , oavsett ras. Skickat från min LT18i
Publicerat Januari 17, 201313 yr Den perfekta jakthunden är den man använder aktivt och har glädje av / är nöjd med!
Publicerat Januari 17, 201313 yr Håller med föregående talare om att Norsk älghund grå kommer att fungera ypperligt till att driva allt klövvilt i 5 min och söka max 200 meter men det fallerar tyvärr helt på önskmålet om ståndskall Gråhund till att driva rådjur ? :pinch:
Publicerat Januari 17, 201313 yr Gråhund till att driva rådjur ? :pinch: Haha man kan nog säkert få dom att göra de
Publicerat Januari 17, 201313 yr man får väl den jakthund man förtjänar,min adb står på min sida hemma i alla lägen men retriverna beror på vem som har bäst godis i handen.
Publicerat Januari 17, 201313 yr Det mest perfekta måste väl vara om man själv hade den näsan hunden har
Publicerat Januari 17, 201313 yr Norsk älghund. Grå. tror det var det du sökte XD Otroligt jaktintresse i varje hund du ser. Men hallå, hunden ska ha ett sök på ca 200m, den gråhund som har så dåligt sök finns nog inte. Dom driver inte vilt, dom återvänder till husse när dom har lust, men det kan ju ta något/några dygn om dom är av rätta ullen. Vi hade en sån tik i vårat jaktlag för ett antal år sedan, hon tog älg första morgonen, efter ett par tim gick ståndet loss och in på grannmarken. Två dagar senare ringde en jaktledare två VVO längre bort och frågade om vi misst nån gråhundstik, vi sa ja, och han undrade om det var ok om han gick in på ståndet och sköt älgen, för nu har hon stått och skällt samma älg i över ett och ett halvt dygn
Publicerat Januari 17, 201313 yr Men för fan Mirva,tror du inte jag orkar att söka ut 200m,trots åldern?
Publicerat Januari 17, 201313 yr Mirva vet du om det blir valpar efter den tiken. Har själv haft en grå med tvåhundrameterssök som släppte efter tio min. Inte riktigt vad jag hoppades på. Mvh/urban
Publicerat Januari 17, 201313 yr Sorry Urban, men Donna har nog varit död i minst 15år så några valpar efter henne är nog inte aktuellt, men en sjuhelsikes jakthund var hon när hon höll sig i närområdet Det sköts nog ca 75-100 älgar för henne, tyvärr inte alltid av vårt lag.
Publicerat Januari 18, 201313 yr Får göra er besvikna.. Dem perfekta hunden är död sedan länge.. Och ju längre den varit död, ju bättre blir den..
Publicerat Januari 18, 201313 yr Får göra er besvikna.. Dem perfekta hunden är död sedan länge.. Och ju längre den varit död, ju bättre blir den.. Ligger väldig mycket i det du säger. När man är mitt upp i jakten så tycker man att hunden sällan lever upp till förväntningarna. Men när man summerar kan det visa sig att varit rätt givande ändå. Jag har misströstat lite mest hela hösten över uteblivna resultat från min hund. 3 älgar på stånd. 10-12 stånd som jag röjt mig så att jag inte kommit närmare än 35-50m ifrån... Ett stånd där jag var inne och bommade på en kalv knappt 20m bort... 4-5 stånd där jag varit inne och konstaterat att det var icke tillåtna djur. Samt några 10tals kortare stånd som gått lös innom 15 min. Totalt sett inte så fruktansvärt dåligt hundarbete ändå när man blickar tillbaks. Men mitt i jakten så tycker man att det händer för lite..... Man vill ju att hunden ska ställa varje dag under morgontimmarna och att man kan komma in och skjuta varje gång(iaf möjlighet att skjuta, det kan ju vara "fel" djur ibland).....
Publicerat Maj 12, 201312 yr Önskebeskrivningen påminner om en blandis jag sålde till kompisen(länge sedan). Pappan var strävhårig Tax och Mamman en Foxterrier. 4 av fem valpar såg ut som Tyskterrier medans en vart korthårig. Just den korthårige (Benny) jagade ungefär som beskrivningen och gjorde så till sin död vid 17 års ålder. De andra jagade också bra men med längre drevtider.
Publicerat Maj 12, 201312 yr Håller med dig om drömhunden förutom att den ska driva runt 15 min för min del. Finns ju en del blandisar wachtel/spets som fungerar på det viset även om de är lätträknade. Får hoppas på min karelar/wachtel valp nu även om oddsen är jävligt små att få en sådan drömhund som dessutom driver med skall!
Publicerat Maj 27, 201312 yr Hur är eran perfekta hund, eller hur vill ni att den ska vara? själv så tycker jag att den perfekta hunden ska driva allt klövvilt i ca 5-10 min med skall. Om den stöter på grisar som den inte lyckas resa så ska den skalla tills vildsvinen går loss eller tills föraren kommer dit. Ska ha ett sök på ca 200 meter innan den kommer tillbaka för nya direktiv. Ska vara en lugn och snäll hund i hemmet och med barn, samtidigt som den ska vara på hugget i skogen. Om denna hund finns vet jag inte, men det vore en drömm för mig att ha den. Strävhårig vorsteh!