Publicerat Maj 28, 201312 yr Problemet är väl att hitta en hund som håller sig till 5-10 min . För varje ny hund så har jag under de första åren tänkt "Äntligen har jag en hund som går att kalla in & som inte driver i timmar" . Sedan vi femårs ålder händer något & hunden lagom utvecklas till drevidiot. Ajax är bara fyra så hoppet finns hans Fars drevtider passerade 5-10 minuter för många år sedan. Tyvärr så är det nog förar relaterat. //Lasse
Publicerat Maj 29, 201312 yr Problemet är väl att hitta en hund som håller sig till 5-10 min . För varje ny hund så har jag under de första åren tänkt "Äntligen har jag en hund som går att kalla in & som inte driver i timmar" . Sedan vi femårs ålder händer något & hunden lagom utvecklas till drevidiot. Ajax är bara fyra så hoppet finns hans Fars drevtider passerade 5-10 minuter för många år sedan. Tyvärr så är det nog förar relaterat. //Lasse Kanske tjatigt men jag är inne på min 5:e strävhåriga vorsteh och alla har dom haft drevtider på 5-10min. Har man ett strävhår kan man jaga allt! (gryt är inte... Ja skit i gryten )
Publicerat Juni 1, 201312 yr Mina krav är:• Stor jaktlust.• Bra spårare. Skall även klara kalla spår, c:a 1-2 dygn.• Mankhöjd maximalt 43 cm.• Skall driva rå, hjort, räv och hare• Drevtider omkring 20-30 minuter.• Vill ha en hund som håller bra kontakt med mig under jakt. Ingen som jagar själv.• Får inte ha anlag att gå i gryt.• Det är en fördel om hunden är lättfostrad.• Skall klara kuperad terräng.
Publicerat Juni 1, 201312 yr Mina krav är: • Stor jaktlust. • Bra spårare. Skall även klara kalla spår, c:a 1-2 dygn. • Mankhöjd maximalt 43 cm. • Skall driva rå, hjort, räv och hare • Drevtider omkring 20-30 minuter. • Vill ha en hund som håller bra kontakt med mig under jakt. Ingen som jagar själv. • Får inte ha anlag att gå i gryt. • Det är en fördel om hunden är lättfostrad. • Skall klara kuperad terräng. Låter som en wachtel som man lagt ner mycket tid på, och satt en BRA grundlydnad och jobbat MYCKET kontakt med. Tyvärr så brukar inte wachtlarna funka så bra dock. Men jag är övertygad om att det är förarrellaterat. Har träffat några wachtlar som har gått riktigt bra, men dom har man jobbat MYCKET med och dom är inte släpta förän vi 2 års ålder. väl mött/
Publicerat Juni 1, 201312 yr Låter som en wachtel som man lagt ner mycket tid på, och satt en BRA grundlydnad och jobbat MYCKET kontakt med. Tyvärr så brukar inte wachtlarna funka så bra dock. Men jag är övertygad om att det är förarrellaterat. Har träffat några wachtlar som har gått riktigt bra, men dom har man jobbat MYCKET med och dom är inte släpta förän vi 2 års ålder. väl mött/ I så fall en wachtel med mycket låg mankhöjd
Publicerat Juni 2, 201312 yr I så fall en wachtel med mycket låg mankhöjd Ja .. jag kan väll hålla med dig om det, kanske missade att läsa det.... =)
Publicerat Juni 5, 201312 yr Kanske tjatigt men jag är inne på min 5:e strävhåriga vorsteh och alla har dom haft drevtider på 5-10min. Har man ett strävhår kan man jaga allt! (gryt är inte... Ja skit i gryten ) Ge mig några år så kan jag nog hitta några stövargener även i ett strävhår. Tyvärr så är det inget skryt utan snarare en resingerad suck ... Men jag ger mig inte, hoppet finns fortfarande om den yngsta, har kanske gjort något rätt denna gången. (Eller så har han ingen jaktlust). //Lasse D
Publicerat Juni 7, 201312 yr Ge mig några år så kan jag nog hitta några stövargener även i ett strävhår. Tyvärr så är det inget skryt utan snarare en resingerad suck ... Men jag ger mig inte, hoppet finns fortfarande om den yngsta, har kanske gjort något rätt denna gången. (Eller så har han ingen jaktlust). //Lasse D Ja fan, det är tyvärr inga problem att hitta vorsteh med stövargener, men om man lägger mer lite tid och letartddtdp en bra parning så här det ju att undvika:-) Lycka till med hundarna! Mvh