Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Locka på annans mark utan att jaga.

Featured Replies

Publicerat

Jag fick en fråga idag av en vän, som fick mig att fundera.

Vad säger lagen om att locka djur på annans mark, utan att för den delen jaga?

Frågan uppkom då vi pratade om att jag har mina jaktmarker i småland, men jag bor i göteborg, vilket gör att dagsjakten försvinner,

Han frågade då om det inte var okej att gå ut i skogen och locka djur, utan att för den delen jaga.

Och den moraliska delen i mig sa nej direkt!

Men så började jag undra hur lagen ställer sig till detta, för det kunde jag inte svara på, då personen inte jagar..

Hade det varit okej för någon att gå ut i skogen och öva att locka ex räv eller rådjur utan att har jakträtten?

Och hur hade NI reagerat om någon gjort så på era marker?

Publicerat

Jag fick en fråga idag av en vän, som fick mig att fundera.

Vad säger lagen om att locka djur på annans mark, utan att för den delen jaga?

Frågan uppkom då vi pratade om att jag har mina jaktmarker i småland, men jag bor i göteborg, vilket gör att dagsjakten försvinner,

Han frågade då om det inte var okej att gå ut i skogen och locka djur, utan att för den delen jaga.

Och den moraliska delen i mig sa nej direkt!

Men så började jag undra hur lagen ställer sig till detta, för det kunde jag inte svara på, då personen inte jagar..

Hade det varit okej för någon att gå ut i skogen och öva att locka ex räv eller rådjur utan att har jakträtten?

Och hur hade NI reagerat om någon gjort så på era marker?

Mitt under jakten när jag själv är på marken.... Skulle inte bli så nöjd. Kan ju påverka min jakt förutom att det kan vara en säkerhetsrisk. Stör dom mig i mitt nyttjande av marken är det inte ens förenligt med allemansrätten.

Utanför för jakttider eller om personen kollat så det inte pågår jakt när den är där. Ja det stör väl ingen!

Kryper nog runt mer än en fågelskådare och naturfotograf i skogarna och lockar, pockar och stökar på marker dom inte äger eller har jakträtt på.

Publicerat

Finns en del roliga episoder när gubbarna har varit runt och lockat älg under brunsten på andras marker, inte så uppskattat men inte så mkt att göra åt det lagligt sett.

Publicerat

En sådan fråga kom upp på forat förra året och det var en del arga kommentarer angående det, men att locka till sig räv , Rådjur, älg eller för den delen något annat vilt i syfte att ta kort eller titta är knappast något olagligt, möjligtvis inte moraliskt rätt mot jägaren på marken men säkert inget jakträttsinnehavaren kan hindra någon från så länge det inte är i direkt syfte att störa någons jakt som ju inte är tillåtet :thumbsup:

Publicerat

Kan det gå under benämningen "förberedelse till jaktbrott kanske"? Lite samma grej som att mata grisar med majs på annans mark? Man måste ju bevisa att jakt inte pågår antar jag. Skulle själv bli irriterad av att hitta en kille med rävlockpipa på min mark.

Publicerat

Frågan är avhandlad extensivt i grannkanalen, svaret är att det är jakt att locka på vilt, oaktat syfte, med andra ord kräver jakträtt./Christian

Publicerat

Frågan är avhandlad extensivt i grannkanalen, svaret är att det är jakt att locka på vilt, oaktat syfte, med andra ord kräver jakträtt./Christian

Betyder detta att man inte får locka vilt på mark som man har jakträtt till på tider då det lockade viltet

är fredat för jakt?

Publicerat

Betyder detta att man inte får locka vilt på mark som man har jakträtt till på tider då det lockade viltet

är fredat för jakt?

eftersom det är klassat som jakt så är väl svaret ganska uppenbart?

-Carl på sin galaxy

Publicerat

eftersom det är klassat som jakt så är väl svaret ganska uppenbart?

-Carl på sin galaxy

Inte för mig, och det är därför jag använder olika synvinklar för att förstå - sån är jag. :smile:

Ursprunget till varför jag inte förstår det är att jag inte själv kan utläsa det

ur jaktlagen: "2 § Med vilt avses i lagen vilda däggdjur och fåglar. Med jakt avses att fånga eller

döda vilt och att i sådant syfte söka efter, spåra eller förfölja vilt..."

Om mitt syfte för locket INTE är att döda, hur är det då förbjudet?

Söker bara insikt, inget annat.

Publicerat

En sådan fråga kom upp på forat förra året och det var en del arga kommentarer angående det, men att locka till sig räv , Rådjur, älg eller för den delen något annat vilt i syfte att ta kort eller titta är knappast något olagligt, möjligtvis inte moraliskt rätt mot jägaren på marken men säkert inget jakträttsinnehavaren kan hindra någon från så länge det inte är i direkt syfte att störa någons jakt som ju inte är tillåtet :thumbsup:

Jag ser det som mycket tveksamt om det ens ryms inom allemansrätten. Man får inte störa markägaren eller tex jakträttsinnehavare så att det påverkar deras verksamhet på marken. Bara att vistas i en jaktsåt kan man anta att det innebär störning av jakten. Dels av säkerhet men även det jaktliga kan påverkas negativt om någon är där och stör vilt. Jag vet att det inte är någon som beivrats pga att dom stört. Vet också att myndigheterna skiter om någon uppenbart stör jakt, än mindre stör endast pga oaktsamhet. Men faktum kvarstår att det inte är tillåtet att försvåra för markägare/jaktinnehavare att göra det dom tänkt.

Kanske något för förbundet att lyfta fram? Förmå myndigheterna att se till att skyldigheterna inom allemansrätten åtföljs.

Bär/svampplockare, flanörer, picknick sugna och lockare osv om dom kollar först om vart dom kan vara utan att störa ev verksamhet så tycker jag det är ok.

Publicerat

Inte för mig, och det är därför jag använder olika synvinklar för att förstå - sån är jag. :smile:

Ursprunget till varför jag inte förstår det är att jag inte själv kan utläsa det

ur jaktlagen: "2 § Med vilt avses i lagen vilda däggdjur och fåglar. Med jakt avses att fånga eller

döda vilt och att i sådant syfte söka efter, spåra eller förfölja vilt..."

Om mitt syfte för locket INTE är att döda, hur är det då förbjudet?

Söker bara insikt, inget annat.

Kan vara svårt att bevisa syftet....

Publicerat

Kan vara svårt att bevisa syftet....

Om jag inte har något vapen med mig... dessutom ligger bevisbördan hos åklagare.

Publicerat

Mycket intressant tanke. Jag har svårt att se att det skulle vara jaktbrott att locka in en råbock i början av augusti?

Publicerat

Tack för ett utförligt svar! :)

Publicerat

Tackar Christian N för svaret.

Jag förstår hur tankegången går och att den, som ofta i liknande sammanhang, är föremål för tolkning och olika meningar.

Jag har fått mer epignosis i frågan.

Publicerat
  • Författare

Det blev helt plötsligt mer logiskt än just moralkompassen som sa nej :)

Tack Christian för ett utförligt svar!

Publicerat

Jag brukar locka framförallt älg när brunsten är igång, detta på andras marker ute på myrar och mossar och för fotografering och upplevelsens skull och jag vet att jag är långt från ensam. Rådjur likaså men inte lika ofta och mest på marker jag har "tillstånd" till, men jag brukar nöja mig med enbart smyg på dom. En av mina absolut häftigaste upplevelser med djur var just ett älglock.

Kronhjorten har jag aldrig försökt locka mig till utan bara smyga. Vet inte riktigt hur man ska få till kronhjortens bröl.

Järpe har jag börjat träna på och kommer prova vad tiden lider, också på annans mark, i naturreservat.

Kan inte riktigt förstå problemet om jag ska vara ärlig. Unna era medmänniskor häftiga upplevelser. Dessutom lär man sig mycket om djur när man lockar och smyger.

Mvh // Johannes

Ps. Sen förstår jag att jägare inte vill att folk ska locka djur när man jagar. Jag tror det också är samma åt andra hållet. Inte många vill locka djur när det jagas i området.

Publicerat

Christian !

Det är säkert så att det är en lag som kan tolkas på många sätt och om en tolkar som du så tolkar någon annan på sitt sätt så det är då en ganska tandlös lag som inte tillämpas,

Att det tolkas som jakt när någon vill plåta djur tror jag inte för ett ögonblick om det skulle prövas, lika lite som att stå vid en foderplats för Klövilt eller Örnar osv med kamera i hand, det blir inte jakt men förfarandet kanske liknar det.

Då kunde lika gärna en skogspromenad bli en jaktur om man får syn på några älgar och smyger lite närmare för att titta ???

inget illa ment bara en reflektion. :confused:

Publicerat

Precis som Johannes förstår jag faktiskt inte problemet .

Om någon lockar / smyger på en älgtjur för att få en bra bild & lyckas med det så är det personen ifråga väl unt.

Att locka på ett djur vare sig det är räv, rådjur eller en älg utgör inte en sådan störning att djuret flyttar ur marken.

Om vi som jägare på något sätt skulle försöka förbjuda att titta på, smyga på, locka på eller fotografera vilt med motivering att det "Stör" viltet,

skulle det med rätta väcka löje, för att döda viltet utgör trots allt en betydligt större störning.

//Lasse D

Publicerat

Lavskrikan-mång a kör för fort också, eller att det sker andra slentriamässiga regelåsidosättanden,

frågan härvid har du ens tänkt om det är tillåtet, jmfr mot reglerna? Jag struntar egentligen i vad du gör eller vad man gör, varken bedömer eller dömer annat än att jag gillar din fotohobby, häftig.

En kommentar med anledning av vad du gör är dock motiverad att all interaktion med vilt i naturen sker enligt jaktlagen att fota djur på avstånd är inget ofredande, att exempelvis jaga efter dem eller på annat sätt störa dem för att få en bild kan vara det.

./Christian

Publicerat

Jag brukar härma fågelspel på våren, går rätt bra och tycker därvidlag inte att jag bryter mot någon lag eller gör något oetiskt. Mitt under häckning dessutom. Misstänker starkt att de fåglar jag lyckas lura inte störs för mycket i sina parningsritualer.

Publicerat

Mycket bra belysning av Christian. Tackar.

Dock finns det en sak jag stör mig på. (No pun intended)

Du skrev -"jag anser att även lockanden är ett ofredande"

Och som jag ser det är detta en central fråga om vi skall bedömma ev laglighet i att locka. Resten är i mina ögon betydligt tydligare.

Men här skulle jag bli extremt förvånad om någon domstol någonsin skulle kunna fastställa att ett lockande är att jämställa med en störning. Du stör antagligen långt mycket mer om raspar omkring med en bärplockare. Detta om det inte sker i ofantlig skala som dessutom antagligen även bryter mot någon miljöbalk eller liknande... Dessutom har åtminstone tingsrätter (enligt min personliga åsikt) lätt för att bedömma mindre förseelser för så ringa att ingen påföljd kommer att delas ut. Men, och nu komer det viktiga med detta inlägg, om du mot förmodan anmäler någon som satt sig för att locka på din mark så har du antagligen skaffat dig en ovänn helt i onödan. Han/hon kommer att ha stora möjligheter att jävlas med dig och din mark/jakt framöver utan att du kommer kunna bevisa någonting. Du kan ge dig tusan på att din åtelkamera kommer att antingen bli stulen eller anmäld = strul. Din rävåtel kommer bli anmäld som vargåtel osv.

Nu överdriver jag kanske men jag hoppas ni förstår vart jag vill komma. DVS, om ni hittar någon som lockar på er mark är det antagligen bättre att försöka tala förnuft med personen ifråga än att anmäla.

Sedan hoppas jag verkligen att det inte är några jägare som är ute och tränar på att locka på andras mark utan att vidtala rätt personer.

Men i det läget är nog penalism effektivare än polisanmälan...

Edit, såg att det ser ut som att uppmaningen att inte anmäla är riktad till dig Christian och det var inte riktigt meningen. Vet att det knappast behövs...

Publicerat

Henrik- nja förutsättningslöst och utan prestige från min sida, även jag har svårt att se en lagföring. Angående själva lockandet anser jag dock att det påverkar viltet dvs stör och ofredar det, givetvis i varierande grad, ner till obetydligt,

av större betydelse därvid är att lockandet av vilt enligt min mening kräver jakträtt, motsattsvis och för jämförelse, ingen eller i varje fall få accepterar att grannar lockar vilt från deras mark, eller börjar jakten genom att trycka genom din mark, men en sådan påverkan motiverad av "träning" eller fotosafari, motsvarande skulle vara tillåtet?

Jag vet att Svenska Ornitologer har antagit riktlinjer om att inte störa/stressa fåglar, såvitt jag förstår i direkt relation till jaktlagens regler.

Det kan vara viktigt att påpeka att jag enbart talar om reglerna och deras funktion, hur man relaterar till dem överlåter jag till var och en, i ref till en annan tråd, o/medvetna brott mot lagar är inget jag kan rekommendera./Christian

Publicerat

Lavskrikan-mång a kör för fort också, eller att det sker andra slentriamässiga regelåsidosättanden,

frågan härvid har du ens tänkt om det är tillåtet, jmfr mot reglerna? Jag struntar egentligen i vad du gör eller vad man gör, varken bedömer eller dömer annat än att jag gillar din fotohobby, häftig.

En kommentar med anledning av vad du gör är dock motiverad att all interaktion med vilt i naturen sker enligt jaktlagen att fota djur på avstånd är inget ofredande, att exempelvis jaga efter dem eller på annat sätt störa dem för att få en bild kan vara det.

./Christian

Visst har du en poäng, och tyvärr har jag inte tänkt på om det är tillåtet.

Jag tycker givetvis att det är mycket bra att man försöker ta reda på var reglerna egentligen säger. Det var inte så jag menade.

Jag tror det kommer vara en väldigt luddig fråga tills det är prövat av någon domstol, om det inte redan skett, i sådana fall bör svaret finnas där. Har det inte blivit prövat så lär det vara mycket luddigt om vad som är ofredande eller inte när det gäller lock och smyg på djur.

Vilt får ju heller inte förföljas. Men när förföljer man vilt ? Går man på en viltstig i skogen, förföljer man vilt då och blir svaret detsamma om man går 10 meter bredvid viltstigen ? Om man går i snön och följer ett viltspår slaviskt förföljer man nog vilt men vart ska gränsen dras ?

Mvh // Johannes