Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Grövsta rådjurskalibern?

Featured Replies

Publicerat

Jag har råkat ut för en del sprängda mellangärden vid perfekta sidoskott genom lungorna med min .300 Win Mag, på ganska långa håll (100-140m). Ändå laddar jag med en hård och tung kula i låg fart för kalibern. Barnes X 200gr i 830m/s. Den borde inte spränga mellangärden tycker jag! Jag har hört många som skjutit rådjur med 9,3x62, .270Wby mm som rimligen i sådana fall borde ge mer effekt i viltet. Vad är den grövsta och kraftigaste lämpliga rådjurskalibern? 7mmRem Mag?

Publicerat

458wm borde nog duga den med  ::) i ditt fall är det nog farten trots allt som stället till det, inte skulle jag tveka att ta med 45/70 på rådjursjakt inte, dom dör nog av den med  ;) men jag antar att det handlar om lite längre skott håll här, 150m+ kanske, då behövs nått som bär fram hälsningen på ett bättre sätt, personligen faller nog mitt val på 308 eller 6.5x55, för mer är 200m skjuter jag inte på och dit ut sträcker sig det mesta i klass 1 utan större problem.

Publicerat

7mm Rem Mag är det ju en hel del smisk i, och borde ge mer sprängning, konstigt att du får den effekten i dom farterna, har jagat själv med .308 och 30-06 i farter runt 800m/s och Lapua Mega 180gr och fått väldigt moderata förstöringar. Avslutningsjakten vi hade hos oss fälldes ett rådjur med 45-70, även detta lungskott lite snett bakifrån som tog en del av bogen vid utgång, men med förvånandsvärt lite förstöring, klart långt under många andra jag sett fällda med 30-06 och .300WinMag.

Jörgen har väl skjutit ett antal med .458WM och fått till laddningar som fungerat bra på rådjur, personligen tror jag inte det finns någon grövsta/kraftigaste kaliber för rådjur så länge vi inte börjar prata Nitro Express och andra Afrika kalibrar, det jag alltid fick inpräntat som liten är "Tungt och Långsamt" slår inte sönder, och än så länge så har jag inte sett någon som kunnat bevisa motsatsen... Förutom på papper då förståss..  ;)

Vänder man sedan på hela diskussionen så har jag sett ett antal rådjur skjutna med .222, .223 och 22-250 som har gått direkt till hundmat.

Publicerat

Mycket sanning i Mats ord

Mycket förvånande att du får sådan effekt med 300 Win och 200gn Barns x

Jag laddar min 300 WBY med 150gn Barns x och har aldrig varut i närheten av dom problemen

Undrar om det är knas med kulan din ?

Med 458:an och 350gn rundnos (mjuk HDY runt 800 ms) upplevde jag

symtomen men bara som uppruggad yta på diafragman och levern

Kanske kan bero på träffläget på djuret du kanke ligger lite väl långt bak

Flytta träffen lite närmare bogen

Publicerat
  • Författare

Jag har snuddat eller tagit en bit av bogarna ibland på utgångssidan och ändå har mellangärdet kollapsat, så mycket närmare vet jag inte om det går... Med 6,5x55 och Nosler BT 120 har det aldrig varit problem och den har jag skjutit flest rådjur med. Nä jag tror jag måste ha en ny bössa! .270 Win kanske? Fast 7x57 duger nog också...

Publicerat
Jag har snuddat eller tagit en bit av bogarna ibland på utgångssidan och ändå har mellangärdet kollapsat, så mycket närmare vet jag inte om det går... Med 6,5x55 och Nosler BT 120 har det aldrig varit problem och den har jag skjutit flest rådjur med. Nä jag tror jag måste ha en ny bössa! .270 Win kanske? Fast 7x57 duger nog också...

Helt rätt inställning... funkar det inte så skaffa ny pang  :D

Publicerat

jag annvänder för det mesta min 45-70 inga problem

har även jagat med 8-57,308 30-06, 7-57r, 6,5, 222r

värst var 8-57an jag annvände 10,7grams vulcan då hände det grejer!! :o :-[

mvh. samme

Publicerat

Kann det eventuellt vara så att kulan släpper en vinge ?

Det hela låter otroligt besynnerligt

Publicerat

Har använt 7mm rem mag te cirka 100 rådjur o tycke den är en perfect rådjur bössa så gott som alla har blivit på plats endast 2 har gått ca 50 m efter hjärtskott Den förstör ej mer kött än en vanlig allround kaliber som tex 3006 308 eller 6,5 Om man använder en bra kula Men numer använder ja 280 rem som är en mycket trevlig kaliber.till 280 har ja testat hornadys 154gr interbonded med mycket bra resultat på älg och rådjur:min nya favoritkula billig o bra mvh affe

Publicerat

om du köper en 458 så är det färdigt, kör med blykulor 405 grs fart ca:600

då får du ett fint hål på 4-5cm utan sprängning

mvh. samme

• 1 month later...
Publicerat

Själv har jag skjutit de flesta rådjuren med 308w och en del med 6,5x55. Rätt kula på rätt plats gör susen.

En gång missbedömde jag djurets ställning och sköt lite snett framifrån med en 180gr oryx, det slutade tyvärr som köttsoppa.

Totalt ovärdigt som männskoföda!

6,5x55 laddad med 100-120gr BST lovordar de flesta jag snackat med om rådjursjakt med 6,5.

300WM är en annan sak, konstigt dock att BX beter sig som du skriver.

Publicerat

Känns inte .243 Win som en optimal rådjurs kaliber?  ;)

Publicerat
Har använt 7mm rem mag te cirka 100 rådjur o tycke den är en perfect rådjur bössa så gott som alla har blivit på plats endast 2 har gått ca 50 m efter hjärtskott.

Finns väl inget rådjur som går längre med ett hjärtskott oavsett kaliber ?

Tänkte lyfta den här tråden igen då jag funderat tillbaka på mina år som jägare, och mina minnen angående väldigt trasiga rådjur fallar väldigt ofta tillbaka på just 300WM, någon som har ideér runt detta ?

Publicerat

Fart och kulor, kan inte bero på annat..... ::)

Publicerat

Jag har en ganskaså blöt kula till min 8x57 så ibland har det hänt att dom blivit lite sönderskjutna men vid rena sidskott har det ingen eller ytterst marginell betydelse.....om än kulan är lite mjuk det är ju bra att dom blir på plats också vid en sämre träff....tycker jag.

Publicerat
.....om än kulan är lite mjuk det är ju bra att dom blir på plats också vid en sämre träff....tycker jag.

Det var bland det sundaste jag läst på länge... för många som räknar köttvikt annars..

• 2 weeks later...
Publicerat

har sett ett rådjur skjutna med 375 H&H magnum kulan har bara gått rakt igenom och djuret har rasta direkt inte mycket förstört men budskapet kommer fram :D

• 3 weeks later...
Publicerat

358 win är en alldeles ypperlig rådjurkaliber! Tung kula i 700m/s gör susen, ingen nämnvärd köttförstöring.

Mvh/Twinn

Publicerat
Jag har råkat ut för en del sprängda mellangärden vid perfekta sidoskott genom lungorna med min .300 Win Mag, på ganska långa håll (100-140m). Ändå laddar jag med en hård och tung kula i låg fart för kalibern. Barnes X 200gr i 830m/s. Den borde inte spränga mellangärden tycker jag! Jag har hört många som skjutit rådjur med 9,3x62, .270Wby mm som rimligen i sådana fall borde ge mer effekt i viltet. Vad är den grövsta och kraftigaste lämpliga rådjurskalibern? 7mmRem Mag?

Jag har ladat upp lite Rino ,308 220gr kulor till mammas 308w För vi har aldrig längre avstånd än 100m

Så en Rino 220gr i din 300 Win Mag ladad till 800-830 borde bli kanon

Publicerat

Jag komer att jaga rådjur med [glow=red,2,300]11,15x65 R Express [/glow] :o ;D

Publicerat

Jag har skjutit några rådjur med min 6,5-06 och använt oryx. Utgångshastighet strax under 900m/s laddad med mrp2. Ett rådjur gick sönder på grund av träff för långt fram. Annars så går mesta delen av rörelseenergin åt till att göra hål i det som är bakom rådjuret kulan hinner inte öppna ordentligt i en rådjurskropp om den inte träffar ben. Utgångshål som en femkrona har blivit resultatet oftast. De flesta rådjur jag skjutit har varit med en vanlig 6,5x55 och med oryx. Provade 120grains nosler bt och har lovat mig själv att aldrig någonsin skjuta ett rådjur med den igen Det var inte långt ifrån att jag delade djuret på mitten. En räv som sköts rakt framifrån i bröstet blev helt söndersliten och ryggraden hittade jag inte det var som om en granat detonerat i den. Har använt kvarvarande ask till målskjutning då dom går mycket tätt. Har hört att det finns folk som använder 85 grains sierra på rådjur och att den kulan inte ger genomslag. Hur mellangärde och annat ser ut inuti vill jag inte ens spekulera i men dom dör garanterat knall och fall.

Publicerat

Jag har precis skaffat en 338Win Mag, någon som provat den kalibern på rådjur? Jag har en 6,5x55 också och den är garanterat en bättre rådjurbössa än 338an men kanske någon på forumet som provat?

/Marcus

Publicerat

Efter en bock skjuten i bogen med min 30-06:a laddad med Nosler BST fabriksammo, så insåg jag att man var tvungen att skjuta i halsen för att det skulle vara något till rådjur, men till hjort och gris funkar kulan utmärkt slår inte sönder mer än en traditionel blykula men du får knall och fall effekt ändå...

Publicerat

Marcus, använd inte för blöta kulor bara i den hastigheten 338:an klarar för den slår sönder något fruktansvärt då. Har provat och kan inte rekommendera den om du vill ha något kvar att äta, med blöta kulor alltså.

Testat 416 rem mag på rådjur, inte heller att rekomnderar.

Publicerat

Va, är inte 416 den optimala rådjurskalibern ;D :P