Publicerat Juni 27, 200520 yr Vänder man sedan på hela diskussionen så har jag sett ett antal rådjur skjutna med .222, .223 och 22-250 som har gått direkt till hundmat. Det där begriper jag inte. Jag har skjutit några (inte så många, med nöd och näppe tvåsiffrigt) rådjur med min .222:a som jag laddar med Normas 62gr SP. Hastighet ungefär 860, vill jag minnas. Vad jag än gör med den laddningen blir det ett utgångshål på 30-40 mm. Vilka kulor använder alla de som kallar .222:an för köttkvarn egentligen? Är det Normas 3,2-grammare som beter sig på det viset (det är väl en ombrandad Lapuakula, om jag inte är helt felunderrättad)? De flesta laddar ju inte själva. MVH /HerrBerg
Publicerat Juni 27, 200520 yr Vänder man sedan på hela diskussionen så har jag sett ett antal rådjur skjutna med .222, .223 och 22-250 som har gått direkt till hundmat. Det där begriper jag inte. Jag har skjutit några (inte så många, med nöd och näppe tvåsiffrigt) rådjur med min .222:a som jag laddar med Normas 62gr SP. Hastighet ungefär 860, vill jag minnas. Vad jag än gör med den laddningen blir det ett utgångshål på 30-40 mm. Vilka kulor använder alla de som kallar .222:an för köttkvarn egentligen? Är det Normas 3,2-grammare som beter sig på det viset (det är väl en ombrandad Lapuakula, om jag inte är helt felunderrättad)? De flesta laddar ju inte själva. MVH /HerrBerg Det är många som hakar upp sig på att man inte får ha för grovt till rådjur, men allt hänger på hastighet/kultyp, jagar själv rådjur med 222 Rem, använder då BarnesX och får mycket moderata skotteffekter, däremot har jag sett en hel del rådjur skjutna med Norma blyspets som haft rejäla blodsprängningar långt upp mot sadeln vid träff i ben/bog, stressar man däremot ner vilken kaliber som helst under 800 - 820ms så slipper man denna effekt, skall man ha snabbare så skall kulan vara rejält hård. Ett utgångshål på 20mm eller 60mm är mindre intressant, hur det ser ut i hinnorna på skottsidan är mer intressant om kalibern/kulan slår sönder för mycket.
Publicerat Juni 27, 200520 yr En av mina kamrater vet i allafall vad som inte är lämpligt Han skjöt sina 4st patroner (resten låg i bilen) i bogen m.m. på en bock med sin 22-250 laddad med Hdy V-max När han sedemera skulle "kniva" ihjäl bocken som var kraftigt rörelsehindrad blev han stångad i magen 22-250 med V-max rekomenderas ej
Publicerat Juni 27, 200520 yr En av mina kamrater vet i allafall vad som inte är lämpligtHan skjöt sina 4st patroner (resten låg i bilen) i bogen m.m. på en bock med sin 22-250 laddad med Hdy V-max När han sedemera skulle "kniva" ihjäl bocken som var kraftigt rörelsehindrad blev han stångad i magen 22-250 med V-max rekomenderas ej I just hans fall hade det nog varken med kalibern eller kulorna att göra....
Publicerat Juni 27, 200520 yr Själv ska ja testa 30-30 till hösten om jag har tur och hittar något rådjur, vilket jag hoppas annars kommer min frustration gå ut hårt över traktens kråk och vitfågel ;D
Publicerat Juni 28, 200520 yr Själv ska ja testa 30-30 till hösten --- Klokt kaliberval. En relativt tung och långsam kula är alltid bättre än en snabbare så länge vi pratar mantlade blykulor. Hoppas att det är en Win 94 Du har. Annars tror jag att kulans konstruktion är den avgörande faktorn. En mantlad blykula snabbare än 800m/s slaskar alltid ner en del och ger sämre död än en långsammare. Har man en snabb patron är en expanderande massivkula typ Barnes mycket bättre. Pete
Publicerat Juni 29, 200520 yr Författare Pete - har du då någon aning om varför jag haft problem med en X200 i 830m/s från min .300? Kommer nog att satsa på .270W eller 7x57 framöver som garanterade klass 1 vapen (om dov dyker upp) men inte för kraftiga för rådjur som är först på menyn. Är inte rådjur det primära syftet med jakten så blir det lite grövre...
Publicerat Juni 29, 200520 yr Hej, Mr. Fiberclass Dina tankar om bössa delar mina, gillarde skarpt mig f.d .270W fast ännu bättre min .280Rem där det finns mer kulor att välja på och framför allt i de tyngre regionerna. Annars kommer jag använda min Ruger #1 i 7x57Mauser detta år för att lära känna vapent och kalibern. Läs gärna om .280Rem på min webbsida om du inte redan gjort det: http://groups.msn.com/280RemingtonSweden/home.msnw
Publicerat Juni 29, 200520 yr Författare Hej Mecke - nu har jag ju redan en 7x57 och .270 (flera faktiskt)... Sedan har nog inte Sako gjort nån 280, men väl 7x64... Sedan har jag en 7mmRemMag på G till frun...
Publicerat Juni 29, 200520 yr Själv ska ja testa 30-30 till hösten --- Klokt kaliberval. En relativt tung och långsam kula är alltid bättre än en snabbare så länge vi pratar mantlade blykulor. Hoppas att det är en Win 94 Du har. Annars tror jag att kulans konstruktion är den avgörande faktorn. En mantlad blykula snabbare än 800m/s slaskar alltid ner en del och ger sämre död än en långsammare. Har man en snabb patron är en expanderande massivkula typ Barnes mycket bättre. Pete Japp Winchester modell 94
Publicerat Juni 29, 200520 yr Jodå Mr Fiberclass, SAKO har gjort bössor i .280Remington i serietillverkning. En medlem på mitt 280-forum har en SAKO 75 Hunter i .280Rem Se gärna: http://groups.msn.com/280RemingtonSweden/s...&PhotoID=17 Nu för man specialbeställa om du skall ha en ny i .280Rem.
Publicerat Juni 29, 200520 yr Pete - har du då någon aning om varför jag haft problem med en X200 i 830m/s från min .300? Kommer nog att satsa på .270W eller 7x57 framöver som garanterade klass 1 vapen (om dov dyker upp) men inte för kraftiga för rådjur som är först på menyn. Är inte rådjur det primära syftet med jakten så blir det lite grövre... Nej, och jag tycker att det låter konstigt. Jag har skjutit med X 180 grs i .30-06 på ganska kort håll, så det bör ha gått ungefär lika fort. Men jag skjuter i bogen, inte bakom. Var sätter Du kulan? Pete
Publicerat Juni 30, 200520 yr ...Nä jag tror jag måste ha en ny bössa! .270 Win kanske? Fast 7x57 duger nog också... Bäste Broder, Tänk ett steg längre...eller grövre om du så vill och du kommer att finna .358 Win! Denna lilla och utseendemässigt föga imponerande patron är trots den låga machofaktorn häpnadsväckande effektiv till det mesta (Afrikas 5 stora undantaget) ut till drygt 200 m och det med mkt behaglig rekyl, liten köttförstöring samt hög kruteffektivitet. Är viltet längre bort än 200 m? Nå, så ta dig då närmare för det är väl jakt vi ägnar oss åt...
Publicerat Juni 30, 200520 yr Jag har alltid tyckt att min .375 H&H laddad m 300 gr Hdy r n kulor funkade perfekt. kulan går lagom fort å svampar sig lagom oavsett om avståndet var 30M eller 150M.
Publicerat Juni 30, 200520 yr Författare Mecke - nu talar vi om 1900-talet och inte några moderna 75:or, jag kör bara med gamla Sako Hunter/Fiberclass/Classic...
Publicerat Juni 30, 200520 yr Författare HP - jag har bara Sako med långa lådan och då är det kort nog med en 7x57... Hade jag haft mellanlådan hade jag tveklöst valt .350 Rem Mag, 358WIn eller kanske 6,5mmRem Mag... I korta lådan skulle jag gjort en 6,5 eller 7mm TCU (baserade på en 223hylsa)...
Publicerat Juni 30, 200520 yr Författare Pete - skotten har suttit precis bakom bogarna och nån gång tagit utgånsgbogen. Dessa skott brukar ge minst köttförstöring i andra kalibrar jag använt (6PPC & 6,5x55) fast då med mjuka blykulor. Men i .300:an så har det 5 av 5 ggr blivit sprängda mellangärden, så nu skippar jag rådjuren med den...
Publicerat Juni 30, 200520 yr Pete - skotten har suttit precis bakom bogarna och nån gång tagit utgånsgbogen. Dessa skott brukar ge minst köttförstöring i andra kalibrar jag använt (6PPC & 6,5x55) fast då med mjuka blykulor. Men i .300:an så har det 5 av 5 ggr blivit sprängda mellangärden, så nu skippar jag rådjuren med den... Märkligt, mycket märkligt. Den enda gång jag fått en sprängd våm vid ren brösthåleträff var med en 140 grains mjuk blyspets i 6,5x57R, mynningsfart 830m/s. Men den kulan tömde hela brösthålan på bocken. Därefter har jag hållit mig till hårda kulor och bogskott utan större problem. Pete
Publicerat Juli 26, 200520 yr Jörgen har väl skjutit ett antal med .458WM och fått till laddningar som fungerat bra på rådjur, personligen tror jag inte det finns någon grövsta/kraftigaste kaliber för rådjur så länge vi inte börjar prata Nitro Express och andra Afrika kalibrar, det jag alltid fick inpräntat som liten är "Tungt och Långsamt" slår inte sönder, och än så länge så har jag inte sett någon som kunnat bevisa motsatsen... Förutom på papper då förståss.. 458 Win Mag ÄR en Afrikakaliber. Och vad gäller Nitro Express så levererar de i regel tunga kulor i relativt låg hastighet.