Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Grovsing till en grs/blaser?

Featured Replies

Publicerat

Jag är riktigt sugen på en 404 jeffery, men en grs blir ju inte klassisk men ändå!

Vill ha en tung kula ca 400 grains i ca 650-700m/s.

Kanske till lite björnjakt/grisjakt på åtel men "mest vill ha"

nått grövre än 375 h/h

Synpunkter och andra förslag på grov kaliber!

Publicerat

Det har i vart fall tidigare gått att få R93:orna i 416 Rem mag som väl torde leverara på den specen du anger?

Henrik

Publicerat
  • Författare

Jag tycker inte 416 rm ger mig mer än 404 jeffery, men varför 416?

Publicerat
  • Författare

Jag har gogglat och kommit fram till att en jefery404 är en gammal mauser kaliber, men dessutom så borde den funka med 45 cm pipa är detta rätt?

Publicerat

Fördelen är väl främst att det i vart fall har funnits 416 rem pipor till r93 vilket innebär att det borde gå att hitta sådana på begagnatmarknaden. Mig veterligen har Blaser aldrig tillverkat några 404 pipor vilket innebär att du måste ge dig in i customvärlden för att få till något sådant. Pipan är kanske det minsta problemet eftersom jag misstänker att du kommer att få det besvärligt att hitta eller göra ett magasin som matar 404 på ett bra sätt i en blaser.

Ur ett strikt praktiskt perspektiv är det inte jättestor skillnad mellan en 404:a och en 416 RM, den förstnämda jobbar med lite större hylsvolym och ett lite lägre tryck även om skillnaden inte är så stor.I bägge fallen handlar det om att förbränna 75 grains krut (eller mer) för att nå de hastigheter du är ute efter, jag har därmed svårt att se att någon av dem är lämpliga kandidater för en såpass kort pipa som 45 cm.

Blasers lösning på ekvationen tung kula+grov kula+kort pipa heter väl annars 45 Blaser.

Henrik

Publicerat
  • Författare

Tack.

Visste inte att magnet o mätningen var problem.

Ja då är det 416 , 45 blåser, 458 i flera modeller.

Lotta o socom mm.

Vilken är bäst om man vill kunna ladda ner till 650 med en 400 grains kula?

Publicerat

458 win mag verkar lämplig.

Publicerat

Jag kan inte på rak arm påminna mig att jag har sett någon 458 win pipa till R93 men jag skall låta det vara osvuret för säker är jag inte.

400 grain i 650 m/s är väl möjligt i 45 blaser, om du är intresserad av denna patron finnns det väl en rätt aktiv skara anhängare på Robsoft till denna skapelse.

Jag saknar någon större egen erfarenhet av alla dessa grova patroner varför jag överlåter åt de som har bättre kunskap på området attt utveckla sina tankar.

Henrik

Publicerat
  • Författare

Jag kan inte på rak arm påminna mig att jag har sett någon 458 win pipa till R93 men jag skall låta det vara osvuret för säker är jag inte.

400 grain i 650 m/s är väl möjligt i 45 blaser, om du är intresserad av denna patron finnns det väl en rätt aktiv skara anhängare på Robsoft till denna skapelse.

Jag saknar någon större egen erfarenhet av alla dessa grova patroner varför jag överlåter åt de som har bättre kunskap på området attt utveckla sina tankar.

Henrik

pipan är inga problem, då jag köper en lw pipa och låter smeden fixa den!

Men det måste ju funka med matningen och finnas magasin.

45 blaser är ju trevlig men jag har hört att matningen strular.

Om man jagar björn så tar man ju det grövsta man skjuter bra med och då får inte matningen strula!

Publicerat

pipan är inga problem, då jag köper en lw pipa och låter smeden fixa den!

Men det måste ju funka med matningen och finnas magasin.

45 blaser är ju trevlig men jag har hört att matningen strular.

Om man jagar björn så tar man ju det grövsta man skjuter bra med och då får inte matningen strula!

Riktiga män jagar björn med 6.5!

Publicerat

Riktiga män jagar björn med 6.5!

Självmordskandidat! :thumbsup:

Publicerat
  • Författare

?

Publicerat

416RM finns till R93. 458WM finns magasin till (samma som till 300WM mfl) men vad jag vet inga originalpipor. 45Blaser är inte enskotts. Skulle tror att den är 2+1 men kan vara 3+1.

Publicerat
  • Författare

ok vem har mag till 416 rem?

kan det funka med samma mag till 404 j?

458 är lite overkill för mig!

Publicerat

375h&h är moderpatronen till 416RM så det borde vara samma. tror det är samma som till 300WM även där :P

Minns inte vad det står för kalibrar på mitt magasin o kan inte kolla förens jag kommer hem.

om 458WM blir overkill för dig så blir 416RM och 404Jeffery det med... 458WM är inte så blodig att skjuta.

416Taylor bygger på samma hylsa/hylslängd som 458WM och bör funka bra med vanligt magnum magasin.

Publicerat
  • Författare

Hur sjutton vet man vilka av 404-458 som funkar?

verkar dyrt att köpa o testa!

Publicerat

Tror det stavas google eller wikipedia men är inte säker :P

Publicerat
  • Författare

Nä det funkade inte... iallafall inte för mig.

"funkar 404 j i r93"

Publicerat

Du får ju söka på kalibern o ta dess mått och kolla formen... Sen är det uteslutningsmetoden som gäller. Finns fil om man behöver justera magasinet. Dom som har 458Socom i R93 har filade 308Win magasin har jag hört.

Publicerat
  • Författare

Du får ju söka på kalibern o ta dess mått och kolla formen... Sen är det uteslutningsmetoden som gäller. Finns fil om man behöver justera magasinet. Dom som har 458Socom i R93 har filade 308Win magasin har jag hört.

Ok, socom är väl en typ subsonic?

Vet någon nån som har så får jag skicka patroner för test,,, eller hur gör man?

Räkna kan jag inte, jo men bara til tre :smile:

Publicerat
  • Författare

nu när 404 j verkar omöjlig så stiger ju vill ha känslan......

Publicerat

nu när 404 j verkar omöjlig så stiger ju vill ha känslan......

blir du aldrig nöjd ozzi?

-Carl på sin galaxy

Publicerat

Skaffa en 404-375 H&Jeffrey Magnum Wildcat istället.;-)

Publicerat

Ozzian,

i princip kan man väl prata om två olika vägar när det gäller dessa grova pipor till R93. Eftersom det grövsta som finns att nybeställa till R93 idag är 375 H&H (undantaget den synnerligen udda 10,3x60R) så är det antingen begagnatmarknaden eller customdjungeln som gäller.

När det gäller begagnade pipor så vet vi att det finns sådana i både 416 RM och 45 blaser, eventuellt kan de också finnas i 458 win. Skall du ha någon annan patron så är det custom som gäller. För att då få till en bra funktion är det nog en väldigt stark rekommendation att välja en patron som delar "ursprungshylsa" med en patron för vilken det finns färdiga blaser magasin att köpa. T ex så baseras 416 RM på 375 H&H hylsan och därmed så borde den funka bra.

Blasers plastmagasin må vara fula som stryk men de brukar fungera rätt bra, undantaget är när man försöker få hylsor utan hylsbröst att mata bra. Det kan var därför vi inte sett patroner som 458 win mag i R93. Enligt ryktena så är det också därför som blaser valde den utformning man gjorde på 45 blaser, den ser helt enkelt ut som den gör för att få till en bra matning ur blasers magasin. Detta är också skälet till att jag inte tror på 450 marlin, eller 458 x2" som alternativ även om du skulle anträda på customstigen.

404 har en helt egen hylsa och den kommer att kräva att någon är beredd attt utveckla och bygga ett nytt R93 magasin för att den skall funka bra.

Henrik