Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Grovsing till en grs/blaser?

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Tack Henrik!

Det duger mycket bra med 416 rm, men för att vara nyfiken.

Skulle det även funka med 416 rigby, 416 wetherby?

Publicerat

Ozzian,

vare sig Rigbyn eller Weatherbyn bygger på hylsor som kamrats i r93. De har bägge två väsentligt grövre hylsor än t ex 375 H&H vilket dels gör att det blir klurigt med magasinen, dessutom så är hylsbotten såpass grov att du kommer att behöva tillverka ett nytt löst slutstyckshuvud till r93 för att det skall funka....

Henrik

Publicerat
  • Författare

Ok.om 416 rm funkar så blir det bra.

Kollade på woodleigh kulor.

Vad skiljer på 400grains 416 rem mot 410 grains rigby?

Mer än 10 grains.

Funkar båda till 416 rem?

Publicerat

Ok.om 416 rm funkar så blir det bra.

Kollade på woodleigh kulor.

Vad skiljer på 400grains 416 rem mot 410 grains rigby?

Mer än 10 grains.

Funkar båda till 416 rem?

Ja woodis 410 gr funkar i 416 rem mag och ger V0= 730 m/s, och 7088 J.

Jag fick sådana färdigladdade med min 416 när jag köpte den.

Laddvikt 78,5 gr Norma 203B

Tändhatt Federal 215.

Jag har A-frame 350 gr i min nu ist och ger 822 m/s med samma tändhatt och 82 gr 203 B.och ger 7662 J. :thumbsup:

post-144-0-25512500-1359022900_thumb.jpg

Längst t. v på fotot och sedan A-frame 350 gr och dom andra är 8 mm rem mag och 308 win.

Max längd 91,44 mm.

Publicerat

Nu är jag möjligen ute på djupt vatten men jag tror att 400 grains Woodleigh är tillverkad för att rillen skall sitta på rätt ställe för de som vill ha crimp på sin 416 rem (vilket förmodligen är en god idé).

Kan möjligen också tipsa om att torsbo har en begagnad R93 pipa i 416rem på lager...

Henrik

Publicerat

Varför dom har satt i 410 gr när det finns 400 gr kula vet jag inte. Kan du Henrik ge en ev. förklaring till det?

Publicerat
  • Författare

Ja woodis 410 gr funkar i 416 rem mag och ger V0= 730 m/s, och 7088 J.

Jag fick sådana färdigladdade med min 416 när jag köpte den.

Laddvikt 78,5 gr Norma 203B

Tändhatt Federal 215.

Jag har A-frame 350 gr i min nu ist och ger 822 m/s med samma tändhatt och 82 gr 203 B.och ger 7662 J. :thumbsup:

attachicon.gif20110819024.jpg

Längst t. v på fotot och sedan A-frame 350 gr och dom andra är 8 mm rem mag och 308 win.

Max längd 91,44 mm.

Är det inte hårt laddat med 730 m/s?

Norma afrikan ph är laddad till 655m/s med 450 grainaren.

Publicerat

Frågan skulle väl förmodligen besvarats av woodleigh men när jag ändå är ute på djupt vatten kan jag väl försöka simma vidare :tongue:

410 grains är den klassiska vikten till 416 rigby och därmed en kula som woodleigh haft i sitt sortiment sedan Hedenhös.

Som jag har förstått det har väl annars 400 grains kulorna blivit något av en standard i kalibern .416 i USA. På senare tid har ju även ruger lanserat en 416 variant .

Oavsett om dessa laddas i 416 rem, 416 ruger eller 416 rigby så brukar väl laddningarna ge ca 730 m/s

För att kunna byta kula med behållen inskjutning och träffläge så var det säkert ett klokt val av woodleigh att då också komplettera sitt produktflora med en 400 grains kula (eller rättare sagt med två kulor eftersom det givetvis finns en helmantel i samma vikt (kan kanske vara bra till älgbanan :woot: ).

Henrik

Publicerat

Är det inte hårt laddat med 730 m/s?

Norma afrikan ph är laddad till 655m/s med 450 grainaren.

Det vet jag inte för dom var helt färdigladdade när jag köpte bössan med tillhörande ammo.

Den känns som en smekning på axeln. :thumbsup:

Bakkappan gör väl en del. Jag har tänkt att byta ut den mot en snyggare.

http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/24251-naer-man-saeljer-ett-vapen-saa-maaste-man-fylla-paa-med-ett-annat-istaellet/

Publicerat

Frågan skulle väl förmodligen besvarats av woodleigh men när jag ändå är ute på djupt vatten kan jag väl försöka simma vidare :tongue:

410 grains är den klassiska vikten till 416 rigby och därmed en kula som woodleigh haft i sitt sortiment sedan Hedenhös.

Som jag har förstått det har väl annars 400 grains kulorna blivit något av en standard i kalibern .416 i USA. På senare tid har ju även ruger lanserat en 416 variant .

Oavsett om dessa laddas i 416 rem, 416 ruger eller 416 rigby så brukar väl laddningarna ge ca 730 m/s

För att kunna byta kula med behållen inskjutning och träffläge så var det säkert ett klokt val av woodleigh att då också komplettera sitt produktflora med en 400 grains kula (eller rättare sagt med två kulor eftersom det givetvis finns en helmantel i samma vikt (kan kanske vara bra till älgbanan :woot: ).

Henrik

Ok! Då vet man lite mer i ämnet hur dom antagligen har tänkt el. hur man nu ska skriva! :biggrin:

Ja, det skulle vara kul att stå där med en 5 kg bössa en kväll och bränna sissisådär 20 skott på pappälgen. :yes:

Tack för svaret Henrik! :smile:

Publicerat
  • Författare

Det vet jag inte för dom var helt färdigladdade när jag köpte bössan med tillhörande ammo.

Den känns som en smekning på axeln. :thumbsup:

Bakkappan gör väl en del. Jag har tänkt att byta ut den mot en snyggare.

http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/24251-naer-man-saeljer-ett-vapen-saa-maaste-man-fylla-paa-med-ett-annat-istaellet/

Snygg bössa, tror som sagt att en paccmayer bakkappa skulle vara snyggare.

Helt klart mer rätt i afrikan än min kommande grs stock.

Bara torsbo kunde skicka licenspapprena.... 11 dagar sen jag beställde.

Publicerat

Snygg bössa, tror som sagt att en paccmayer bakkappa skulle vara snyggare.

Helt klart mer rätt i afrikan än min kommande grs stock.

Bara torsbo kunde skicka licenspapprena.... 11 dagar sen jag beställde.

Tack! Ja visst skulle det vara snyggare med en sådan bakkappa. Rekylen från den berör mig inte. :thumbsup: Inga problem att skjuta i bar överkropp, t-shrit el. skjutbänk. :yes:

Ja, det bör det vara. :smile:

Fy fan var dryga dom är. :smile:

Publicerat

ok vem har mag till 416 rem?

kan det funka med samma mag till 404 j?

458 är lite overkill för mig!

Jag har ju fällbart magasin till min 416 rem mag. Det är ju samma som till 8 mm rem mag. fast dom har döpt den till Safari ist för BDL och satt dit rekylbultar. :thumbsup:

Publicerat
  • Författare

Jag snackade m torsbo igår och ett 416 rm mag kunde dom fixa....

En 400 grains woddis i 700 m/s blir mumma...

Men först 270 wsm.

Hoppas bara dom mailar licenserna snart....

Publicerat

458wm har funnits till R93an men är nog riktigt svår att hitta igen ,vet av en som snart har en sådan orginal pipa i sitt skåp, sen magasinkapaciteten i 45blaser ligger på 3+1