Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Mauser m96

Featured Replies

Publicerat

men Silvertorped är inget jag skulle rekommendera: gammal ammo som garanterat inte förvarats på korrekt sätt är ett bra sätt att korta livet.

-- Mats

* = The Stupidest Man In The Known Universe

Tur man fick reda på detta! Har nog ett tiotal sådana liggandess som nog annars hade använts för inskjutning i början av våren.

Så tackar för detta! Har också bestämt mig för att alltid skjuta med skytteglasögon...

Publicerat

Tur man fick reda på detta! Har nog ett tiotal sådana liggandess som nog annars hade använts för inskjutning i början av våren.

Klokt

Har också bestämt mig för att alltid skjuta med skytteglasögon...

Ännu klokare.....

/T

Publicerat

pmt!

Hälften förstod jag :happy:  andra hälften var rena Grekiskan :sweat: Jag är inte insatt i alla dessa test instutioner och termer osv, jag arbetar inte med detta , min yrkesinriktning ligger mer åt betong och armering.

Det jag förstod var å andra sidan intressant, jag fick sålla lite.

Och dessutom denna sak har varit OT från ganska tidigt stadie i tråden men nu riskerar du att det är du som drar igång nästa vända när du skriver att 308:an är sämre än 6,5:an på långhållsbanan :cool:

Publicerat

Hälften förstod jag :happy:  andra hälften var rena Grekiskan :sweat: Jag är inte insatt i alla dessa test instutioner och termer osv, jag arbetar inte med detta , min yrkesinriktning ligger mer åt betong och armering.

Det jag förstod var å andra sidan intressant, jag fick sålla lite.

Är man som undertecknad skrotromantiker som gillar gamla pangar så måste man lära sig medans man kan och har två ögon kvar.... Så att kunna provregler och stämplar är lite av ett måste om du ska ha gamla vapen, och bara för att vara exremt tydlig: jag chansar ALDRIG om jag inte är stensäker på min sak. Jag har tio fingrar och två ögon, det ska jag ha på långvården också har jag tänkt mig.

Även om du kanske inte förstod alla detaljerna så har du nu en utmärkt chans att läsa på lite, jag föddes inte med den kunskapen om jag säger som så. Sedan finns det kanske andra som läser det.

Och dessutom denna sak har varit OT från ganska tidigt stadie i tråden men nu riskerar du att det är du som drar igång nästa vända när du skriver att 308:an är sämre än 6,5:an på långhållsbanan :cool:

Det tvivlar jag på starkt, men det finns ett par anledningar till att FM har kvar 6,5x55 i sin amkat, av orsaker som du kan läsa ovan. Och att 6,5 är överlägsen 308 på lite håll är inget att diskutera, det är som att diskutera huruvida jorden är rund eller platt. Kan man läsa en ballistisk tabell så är det liksom inget att tjafsa om...... Om sedan någon önskar torgföra sin oförmåga att läsa ballistiska tabeller så må det vara upp till var och en, men det är faktiskt så att i just den frågan finns det ett och endast ett sant svar.

/T - som gärna skjuter med en gammal 94:a, men inte med vad fan som helst i patronväg

Publicerat

Det tvivlar jag på starkt, men det finns ett par anledningar till att FM har kvar 6,5x55 i sin amkat, av orsaker som du kan läsa ovan. Och att 6,5 är överlägsen 308 på lite håll är inget att diskutera, det är som att diskutera huruvida jorden är rund eller platt. Kan man läsa en ballistisk tabell så är det liksom inget att tjafsa om...... Om sedan någon önskar torgföra sin oförmåga att läsa ballistiska tabeller så må det vara upp till var och en, men det är faktiskt så att i just den frågan finns det ett och endast ett sant svar.

/T - som gärna skjuter med en gammal 94:a, men inte med vad fan som helst i patronväg

Jo det var det !

nu vill nog ingen diskutera det :happy:

/M som än så länge har 2 ögon och 10 fingrar kvar efter 39 år living on the edge :wink:

Publicerat

Jag har haft en m96 i 9,3x62 det är en spännande kombo och även om jag har alla fingrar kvar gör inte skiten mindre farlig.

Om jag skulle vilja ligga på gränsen skulle jag välja en roligare och mer användarvänlig bössa, förutom att den är billig kan det inte finnas någonting attraktivt med den.

Publicerat

Jo, men nu har du en faslig massa hylshaverier bland de 300...

Jo, närmare 300.  :wink:

Det är en handfull lådor där pipmuttern spruckit eller vidgat sig (Hva) så att pipan tagit en luftfärd, några där innanmätet flugit ur slutstycket och 0,000 där slutstycket lämnat lådan, alltså det som alla påstår händer... I en av de som skickade iväg pipan kunde de skruva tillbaka den "utan problem" och dumjäveln fortsatte skjuta efter omstockning - jag vet inte vad som hände sen men viss sannolikhet finns för att han genom detta hamnat i en annan del av statistiken...

De spruckna pipmuttrar jag själv sett har varit (minst) dubbelborrade med ett undantag: en oborrad där sprickan tydligen funnits ett bra tag innan - min gissning är "Norma-inpassning" (= justera låsmåttet med åtdragningsmomentet).

Just hylssprängningar är lika obehagliga även i en M98, men till skillnad från en m/96 så är skytten normalt oskadad - bara omskakad.

Men hur mycket vi än konstaterar att sannolikheten är rätt liten för personskada, åtminstone så länge man använder insidan, måste man ändå konstatera följande:

1) Ett hylshaveri i en m/96 förstör MINST utdragare, underbeslag och stock med nästintill garanterade arm- och ansiktsskador på skytten samt omkringstående. 

2) Ett haveri i ex.vis en Rem 700 (standard) leder till en puff varmluft och repliken "Jaha, hur fan ska man få ut hylsan nu då?!?"

-- Mats

Publicerat

...förutom att den är billig kan det inte finnas någonting attraktivt med den.

Vissa har haft ett för långt förhållande med dem så vi har svårt att släppa dem av ren nostalgi... Men jag lovar: när den här pipan är till himlen kommen är det slut, det blir ingen fjärde ompipning i min regi.  :wink:

-- Mats

Publicerat

Jo, närmare 300.  :wink:

Jo men var haveriet beroende på om hylsan brustit eller att mekanismen brast och hylsan sedan?

Det är en handfull lådor där pipmuttern spruckit eller vidgat sig (Hva) så att pipan tagit en luftfärd, några där innanmätet flugit ur slutstycket och 0,000 där slutstycket lämnat lådan, alltså det som alla påstår händer... I en av de som skickade iväg pipan kunde de skruva tillbaka den "utan problem" och dumjäveln fortsatte skjuta efter omstockning - jag vet inte vad som hände sen men viss sannolikhet finns för att han genom detta hamnat i en annan del av statistiken...

Jag har sett ett fall där slutstycke släppte....

De spruckna pipmuttrar jag själv sett har varit (minst) dubbelborrade med ett undantag: en oborrad där sprickan tydligen funnits ett bra tag innan - min gissning är "Norma-inpassning" (= justera låsmåttet med åtdragningsmomentet).

Den där slutstycket släppte var oborrad, märkligt nog,....

Just hylssprängningar är lika obehagliga även i en M98, men till skillnad från en m/96 så är skytten normalt oskadad - bara omskakad.

Exakt!

Men hur mycket vi än konstaterar att sannolikheten är rätt liten för personskada, åtminstone så länge man använder insidan, måste man ändå konstatera följande:

T

Publicerat

En liten fråga som också är lite intressant...

I youtube videoklipp kan man se skyttar mata på med skott... dvs skjuta av typ 30skott på ett par min.

Är det ok, att göra så, eller kan vapnet skadas av detta... det jag tänker på är typ överhettning osv...

http://www.youtube.com/watch?v=m5aMqc5Bfvk

Publicerat

Fundering, efter att läst allt om M/96 och man sedan går in på en vapenaffär där de hade ett antal 96:or i 6.5 8x57 och 9.3x57 och eftersom man läst mycket om att de är potentiellt farliga att avfyra och man frågar då denna vapenhandlare om dessa 96 och svaret blir " Alla bössor du avfyrar kan sprängas, och dessa kalibrar har ett lågt tryck så ingen fara". Känns ju lite si så där med svaret efter läst deta...

Publicerat
En liten fråga som också är lite intressant...

Pipslitaget ökar när pipan blir varm, och är man överjävligt snabb med laddramarna så kan du kanske får den så varm att patronen självantänder (sk cook off). Men sett till säkerheten så är det ingen riskökning att skjuta pangen varm....

Fundering, efter att läst allt om M/96 och man sedan går in på en vapenaffär där de hade ett antal 96:or i 6.5 8x57 och 9.3x57 och eftersom man läst mycket om att de är potentiellt farliga att avfyra och man frågar då denna vapenhandlare om dessa 96 och svaret blir " Alla bössor du avfyrar kan sprängas, och dessa kalibrar har ett lågt tryck så ingen fara". Känns ju lite si så där med svaret efter läst deta...

Tyvärr så finns det inget krav på att du ska kunna vapen för att få sälja dem...... Men efterfrågar att du är kapabel att föra vapenbok och kassabok, dvs en smula byråkratiskt lagd - men du behöver inte kunna mer  om vapen än att du kan föra vapenboken korrekt och fylla i licensansökansblankylen.

Jag har hört myyyyyycket hårresande saker i kasunerna runt om i Sverige. Därav att jag föredrar att handlaren står tyst i hörnet (gärna i enskild ställning med skjorta och slips, det ser trevligt och korrekt ut) och inte stör mig. Om inte jag talar kan hen gärna få vara tyst - då hen inte tillför något.

/T

Publicerat

Tackar för svaret!

• 9 months later...
Publicerat

Jag har fått ärva en riktigt fin gammal Mauser M/96, 6,5 av min farfar. Bössan är ett pris som min gammelfarfar vann då han var aktiv tävlingsskytt. Med silverplakett och allt. 

Mausern är från 1903 och sparsamt använd.

Vågar jag använda den med tanke på allt som skrivs om haveri och liknande?

Publicerat

Är den helt original eller är det en diopterförsedd historia?

-- Mats

Publicerat

Är den helt original eller är det en diopterförsedd historia?

-- Mats

Helt orginal! 

Publicerat

Om du gör den ordentligt ren och inte beväringsren utan riktigt ren med en bra kopparlösare och kr med mjuka kulor i samma farter som kronans m/94 resp. m/41 gör så är det ju inga problem. Kruxet är väl närmast att sådan ammunition som regel inte laddas av tillverkarna.

/T

Publicerat

Är det m/41 som kallas "silvertorped"?

Publicerat

Nej. Det är en banpil.

T

Publicerat

... men "milsurp"-m/41 är också livsfarlig?

Publicerat

Näe, inte direkt. Den ligger på runt 3100-3200bar i tryck med den mjuk kula. Till skillnad mot den civila ammunitionen som ska ligga under 3800bar, och som ofta har hårda mantlar (för att hålla ihop och deformeras kontrollerat) eller ännu värre massiva liv (som Nosler Partition). Hårda kulor i kombination med trånga kronopipor (det är inte ovanligt med bommått ner mot 6,45 på 96or, civilt sett får du inte gå under 6,50) gör att du samlar ihop alla variablerna på fel sida:

- konstruktionen är gjord för ett arbetstryck om 3000bar

- konstruktionen är provad för 3000bar

- civil ammunition får laddas till 3800bar

- trånga pipor

- hårda kulor

- sker ett haveri är det inte mycket hjälp du får av konstruktionen (98orna är betydligt säkrare om ett haveri sker, förutom att de är starkare för det mesta)

Summan blir liksom att du i olyckliga fall lägger alla variablerna på "ökat tryck" och du ligger och snurrar på tryckspikar som ligger uppemot 4000-5000 bar var gång du drar i spaken. Det är inte så att 96an är dålig egentligen, det är snarare ett under att den håller så pass bra som den faktiskt gör om man ser till vad folk gör med dem och vad de är tänkta till att hantera.

/T

Publicerat

Okej! Intressant!