Publicerat Februari 24, 201313 yr Har en Miroku 800 som jag fick av en gubbe. Han köpte den ny men aldrig jagat. Max 100 skott skjutna med den! Tyvärr är där lite, lite rost utanpå pipan men i övrigt kanonfin. Bilder kommer senare
Publicerat Februari 24, 201313 yr Har en Miroku 800 som jag fick av en gubbe. Han köpte den ny men aldrig jagat. Max 100 skott skjutna med den! Tyvärr är där lite, lite rost utanpå pipan men i övrigt kanonfin. Bilder kommer senare Eller vänta nu, i licensen står det att det är en 800, på gravyren undertill på bössan står det att det är en 700, lite förvirrande :S Någon som vet skillnaden på dom?
Publicerat Februari 24, 201313 yr Författare Har en Miroku 800 som jag fick av en gubbe. Han köpte den ny men aldrig jagat. Max 100 skott skjutna med den! Tyvärr är där lite, lite rost utanpå pipan men i övrigt kanonfin. Bilder kommer senare Eller vänta nu, i licensen står det att det är en 800, på gravyren undertill på bössan står det att det är en 700, lite förvirrande :S Någon som vet skillnaden på dom? Va? Står modellbeteckningen på undersidan det måste jag kolla på min. Angående skillnader mellan 800 och 700 tror jag att 700 är enklare graverad. Jag misstänker att min är en 700 om du ser några likheter :-) Trevlig gåva iaf, hoppas du får jaga med den också! Sent from my LT15i using Tapatalk 2
Publicerat Februari 24, 201313 yr Författare Min är nog äldre, väldigt sparsamt med gravyr och ingen alls på undersidan, där står bara bc miroku :-) skulle dock tro att du har en 700 om det står på undersidan. Vad min är vet nog bara gudarna :-P står 7000 på licensen och det är iaf fel. Sent from my LT15i using Tapatalk 2
Publicerat Februari 25, 201313 yr Jag har rätt mycket gravyr på min. Men men, huvudsaken är att fen fungerar att jaga med!
Publicerat April 4, 201313 yr Författare Kartonghöjning för att inte hamna en centimeter för lågt :-D Sent from my LT15i using Tapatalk 2
Publicerat April 5, 201313 yr Smidig lösning Kliar lite i avtryckarfingret nu va? Nästa helg ska jag, som det verkar nu iaf, ut på lite kråkjakt med min bössa..ska bli riktigt kul och spännande! Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2
Publicerat April 5, 201313 yr Författare Smidig lösning Kliar lite i avtryckarfingret nu va? Nästa helg ska jag, som det verkar nu iaf, ut på lite kråkjakt med min bössa..ska bli riktigt kul och spännande! Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2 Haha tack men den lösningen har jag fått från grannforumet men nu fick jag iaf sätta den i praktik och se att det funkade, än så länge. Jo ska faktiskt iväg imorgon och skjuta lerduvor med den så nu är det nära :-D Hoppas du får nån fågel och glöm och kameran! Jag önskar dig en vacker dag! Sent from my LT15i using Tapatalk 2
Publicerat April 6, 201313 yr Författare Var till skjutbanan i Haninge idag och testade bössan, gick så bra som med någon annan bössa jag skjutit med. Funkar alltså bra och nästa steg är att skytten ska bli bättre, träffar nog runt 40% på trapbanan med bössan vid axeln, så rum för förbättring finns helt klart ;-) får hoppas det går bättre nu när jag har en egen bössa att vänja mig med. Klart asrolig dag och är helt nöjd med min miroku så långt. Sent from my LT15i using Tapatalk 2
Publicerat April 8, 201313 yr Gôtt att den känns bra jag stod och nötta anlägg i lördags, även om bössan är ganska lätt kändes det i axlarna efter ett par hundra lyft Lerduveskytte kan man njuta av i många timmar Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2
Publicerat April 8, 201313 yr Författare Jo jag har kört anläggning ett par dagar och tänker nog nöta det ett tag till. Hehe jag gör något knas vid skyttet så jag har ett fint blåmärke med ca 15cm diameter över axeln efter 75 skott i lördags. Tror jag lyfter fram bössan från axeln ibland när jag avfyrar.. :-P Sent from my LT15i using Tapatalk 2
Publicerat April 8, 201313 yr Jo jag har kört anläggning ett par dagar och tänker nog nöta det ett tag till. Hehe jag gör något knas vid skyttet så jag har ett fint blåmärke med ca 15cm diameter över axeln efter 75 skott i lördags. Tror jag lyfter fram bössan från axeln ibland när jag avfyrar.. :-P Sent from my LT15i using Tapatalk 2 Härligt med lite smärta? Förstå gången vi sköt på jägarkursen så la jag inte an tillräckligt mot kinden, vilket resulterade i en väldigt mör käke! Övning ger färdighet, tänk vad tråkigt det hade varit om man redan vore fullärd
Publicerat April 8, 201313 yr Författare Jo jag har kört anläggning ett par dagar och tänker nog nöta det ett tag till. Hehe jag gör något knas vid skyttet så jag har ett fint blåmärke med ca 15cm diameter över axeln efter 75 skott i lördags. Tror jag lyfter fram bössan från axeln ibland när jag avfyrar.. :-P Sent from my LT15i using Tapatalk 2 Härligt med lite smärta? Förstå gången vi sköt på jägarkursen så la jag inte an tillräckligt mot kinden, vilket resulterade i en väldigt mör käke! Övning ger färdighet, tänk vad tråkigt det hade varit om man redan vore fullärd Hehe jag gav mig när jag började tappa känseln i fingrarna. Haha jo så fick jag också, fick nästan som en blåtira i början :-P Jepp det är så man får göra, tur att det är jäkligt roligt att öva, än så länge iaf. Gjorde lite anläggning idag nyss och tror jag ska tejpa dit lite mer kartong, känns riktigt bra förutom att jag hamnar lite lågt, har kanske mosat ihop kartongen sen jag satte dit den, får köpa en sån där du hade :-) funderade ett tag på att byta bakkappan mot en mjuk bakkappa men eftersom det står miroku på nuvarande får nog vek-kroppen vänja sig eller så begränsas jag till omkring 75 skott per dag ;-) Sent from my LT15i using Tapatalk 2
Publicerat April 9, 201313 yr Kanske en skjutväst kan vara en lösning? Dom är ju lite vadderade jag hittade en fin på intropris.se, det stod iofs deras logga på ryggen men det kan jag leva med..199kr gick den på, väldigt skön och bekväm Och om man byter till en mjuk bakkappa, så finns risken att den fastnar i kläderna vid anlägg..jag tror våra bössor är optimala på det sättet, dom glider lätt på tröjan eller västen På söndag blir det fågeljakt, upp kl 4 och äta frukost i bilen för att hinna vara framme till kl 5..men det ska bli riktigt kul iaf Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2
Publicerat April 9, 201313 yr Författare Kanske en skjutväst kan vara en lösning? Dom är ju lite vadderade jag hittade en fin på intropris.se, det stod iofs deras logga på ryggen men det kan jag leva med..199kr gick den på, väldigt skön och bekväm Och om man byter till en mjuk bakkappa, så finns risken att den fastnar i kläderna vid anlägg..jag tror våra bössor är optimala på det sättet, dom glider lätt på tröjan eller västen På söndag blir det fågeljakt, upp kl 4 och äta frukost i bilen för att hinna vara framme till kl 5..men det ska bli riktigt kul iaf Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2 Får testa det om jag inte kan lära mig att sluta vara så slagotålig ;P Hoppas det är något gravt fel i avfyrningen som gör det, eller att det kanske helt enkelt blir sämre när jag gör anläggningen innan jag tjoar på duvkastaren. Verkar som att jag fick tillstånd av tanten att åka till en skjutbana nu på lördag igen så då ska jag försöka ta det lite mer lugnt och kanske strunta helt i duvorna första serien och göra planerade avfyrningar och kanske till och med anläggning efter tjoandet. Kan inte heller ha på mig mer kläder under då jag ju måste klara av att jaga i kläderna också även om det inte är -10 ute Håll tummarna! Fyfan, jag är så sjukt avis på dig, tror jag får kolla med Strävhår här på forumet om en till chans på jakt, sist snöade min chans bort och sen var det dags för barnafödande och grejer. Så otroligt vänligt att erbjuda sådana som mig att få följa med, är ju inte så lyckligt lottad som dig att jag är omringad av jägare och skyttebansägande folk ;P Lycka till på söndag och den tidiga morgonen och rapportera hit, jag ska ju tillbaka till jobbet på måndag efter pappadagarna så då är verkligheten ikapp.. /Alex
Publicerat April 9, 201313 yr Inte för jag har någon sådan bock själv men jag skulle nästan tro att det har med mängden skott som gör att du får blå axel. Inte mängden skott nu ( eller jo självfallet är de en bidragande orsak ) men tidigare iår. Försts riktiga skjutningen med hagelbössa brukar alltid ge mig lite blåmärke på axeln men de är för att den är ovan. Tränas snabbt o lätt bort efter några ggr till på skjutbanan Men tepewe:s tips om skjutväst är inte fel! Alltid bra o ha ändå
Publicerat April 9, 201313 yr Passar inte bössan till 100%då blir det också en del blessyrer,har en som sparkar rätt bra och hade alltid blåmärken,fick hjälp av ett skytteproffs,han såg direkt att kolven var förkort och fel pitchvinkel(tror jag han kallade det för)täljde till en liten träbit mellan kolv å bakkappa på med lite silvertejp och vips,så känns den som en dröm å jävlar vad skyttet blev bättre också!!
Publicerat April 9, 201313 yr Författare Jo jag hoppas att det mestadels är min begränsade erfarenhet både som skytt och med bössan som ligger bakom en del av det, sedan är antagligen bössan inte helt perfekt för mig men det får jag utreda senare när jag tror mig kunna göra konsekventa anläggningar :-) Sent from my LT15i using Tapatalk 2
Publicerat April 9, 201313 yr Försök att få hjälp av någon som KAN, inte nån som tror att han kan........om du fattar.. Får du blåmärken/stryk av bössan så gör du antingen fel i anläggningen eller har fel kolvmått, eller en kombination av bägge. Som Don Corleone skriver kan det vara pitchen (vinkeln på bakkappan) som inte är bra. Om du får hjälp av en duktig instruktör så kan du nöta på anläggningen hemma sen, gör du fel nu så kanske du bara förstärker felen ännu mera. En hagelbyssa behöver sällan en tjock bakkappa.
Publicerat April 9, 201313 yr Kanske en skjutväst kan vara en lösning? Dom är ju lite vadderade jag hittade en fin på intropris.se, det stod iofs deras logga på ryggen men det kan jag leva med..199kr gick den på, väldigt skön och bekväm Och om man byter till en mjuk bakkappa, så finns risken att den fastnar i kläderna vid anlägg..jag tror våra bössor är optimala på det sättet, dom glider lätt på tröjan eller västen På söndag blir det fågeljakt, upp kl 4 och äta frukost i bilen för att hinna vara framme till kl 5..men det ska bli riktigt kul iaf Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2 Får testa det om jag inte kan lära mig att sluta vara så slagotålig ;P Hoppas det är något gravt fel i avfyrningen som gör det, eller att det kanske helt enkelt blir sämre när jag gör anläggningen innan jag tjoar på duvkastaren. Verkar som att jag fick tillstånd av tanten att åka till en skjutbana nu på lördag igen så då ska jag försöka ta det lite mer lugnt och kanske strunta helt i duvorna första serien och göra planerade avfyrningar och kanske till och med anläggning efter tjoandet. Kan inte heller ha på mig mer kläder under då jag ju måste klara av att jaga i kläderna också även om det inte är -10 ute Håll tummarna! Fyfan, jag är så sjukt avis på dig, tror jag får kolla med Strävhår här på forumet om en till chans på jakt, sist snöade min chans bort och sen var det dags för barnafödande och grejer. Så otroligt vänligt att erbjuda sådana som mig att få följa med, är ju inte så lyckligt lottad som dig att jag är omringad av jägare och skyttebansägande folk ;P Lycka till på söndag och den tidiga morgonen och rapportera hit, jag ska ju tillbaka till jobbet på måndag efter pappadagarna så då är verkligheten ikapp.. /Alex Ja, det är väldigt just av honom att erbjuda jakt..blir första jakten för min del, ska bli lärorikt och dagarna går långsamt nu när man väntar på något! Den kompis som har "skjutbana" på gården tar det nog lugnt med det framöver. Hans pappa gick bort för 2 veckor sen han, och övriga familjen, har tråkiga saker att ta tag i framöver..jag hade en förhoppning att hinna jaga med dom båda, men sjukdomen satte stopp för det.. En annan fördel med skjutväst är ju att fickorna rymmer en jädra massa patroner Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2
Publicerat April 9, 201313 yr Författare Försök att få hjälp av någon som KAN, inte nån som tror att han kan........om du fattar.. Får du blåmärken/stryk av bössan så gör du antingen fel i anläggningen eller har fel kolvmått, eller en kombination av bägge. Som Don Corleone skriver kan det vara pitchen (vinkeln på bakkappan) som inte är bra. Om du får hjälp av en duktig instruktör så kan du nöta på anläggningen hemma sen, gör du fel nu så kanske du bara förstärker felen ännu mera. En hagelbyssa behöver sällan en tjock bakkappa. Vore nog bra med en instruktör, dock känner jag ingen sådan och att hyra en låter lite dyrt och tråkigt om jag inte "får" hålla på med bössan till jag hittat en bra instruktör. Men jag kan kanske fråga någon på banan nästa gång, fast då kan det ju vara nån som inte kan. Pitchen låter som det svåraste att ändra själv så jag hoppas det är nerver och brist på erfarenhet som spökar :-) Tar nog hellre blå axel än att inte kunna skjuta alls så tills jag har råd att betala instruktör och kolvfixare testar jag mig lite fram, har trots allt bara skjutit runt 400 skott med hagel i mitt liv. Youtube får vara instruktör ett tag till :-) Sent from my LT15i using Tapatalk 2
Publicerat April 9, 201313 yr Författare Ja, det är väldigt just av honom att erbjuda jakt..blir första jakten för min del, ska bli lärorikt och dagarna går långsamt nu när man väntar på något! Den kompis som har "skjutbana" på gården tar det nog lugnt med det framöver. Hans pappa gick bort för 2 veckor sen han, och övriga familjen, har tråkiga saker att ta tag i framöver..jag hade en förhoppning att hinna jaga med dom båda, men sjukdomen satte stopp för det.. En annan fördel med skjutväst är ju att fickorna rymmer en jädra massa patroner Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2 Jo det får en att vilja göra samma sak när man själv fått igång jakten och mark. Ja det är skitspännande, jag var ju på min första (och enda hittils) jakt förra hösten och det var så spännande att jag glömde ladda bössan första halvan av dagen. Tur det var så dåligt med fågel! ;-) Ofan det var tråkigt, då är det nog som sagt ganska långt till skytte i tankarna. Får kolla upp västar, dock vill jag gärna tro att det inte hänger på kläderna utan att jag gör något fel bara. Sent from my LT15i using Tapatalk 2
Publicerat April 9, 201313 yr Jag köpte inte västen för att den minskar rekylen, det är nog ingen stor skillnad..det var mer för att ha patroner i, dom rymmer som sagt väldigt många sådana Jo, när man själv kommit igång får man tänka på att bjuda tillbaka..man vet ju själv hur kul det ska bli nu Nä, dags att försöka finna lite arbetslust.. Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2
Publicerat April 9, 201313 yr Författare Jag köpte inte västen för att den minskar rekylen, det är nog ingen stor skillnad..det var mer för att ha patroner i, dom rymmer som sagt väldigt många sådana Jo, när man själv kommit igång får man tänka på att bjuda tillbaka..man vet ju själv hur kul det ska bli nu Nä, dags att försöka finna lite arbetslust.. Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2 Jo det är ju praktiskt, har jaktställsjackan till det nu, rymms ganska bra i dess fickor också :-) Lycka till! Sent from my LT15i using Tapatalk 2
Publicerat April 9, 201313 yr Det är klart att du ska skjuta så mycket du kan, fel kan alltid rättas till och tränas bort senare. Träna anlägg hemma, tex följ en taklist och öva sving, det kan göra underverk!!